Jak správně vybrat dětskou autosedačku?

Jak správně vybrat dětskou autosedačku?

 

Loni na českých silnicích zahynulo dvanáct dětí, ještě na začátku 90. let to bývalo přes 80. Lví podíl na úspěchu mají dětské sedačky.

Když pořídíte dítěti bezpečnostní sedačku do auta, ještě to neznamená, že jste pro něj v tomto směru udělali maximum. Můžete mít i správný model, ale pak všechno zkazíte špatným použitím.

V průběhu zimy je běžné, že malého pasažéra necháte v autě sedět oblečeného „na ven“, tedy nabaleného jak pumpa. Bezpečnostní pásy pak neproniknou až k tělu, a málo utažené ho tudíž minimálně chrání – dítě zpod nich může vyklouznout, případně se dostat do nevhodné pozice (pásy na krku).

Další věcí je samo vedení popruhů, jež musejí zaujmout správnou polohu, nikde nebýt přetočené a podobně. Moderní sedačky tvarem, sponami či dokonalým návodem toto riziko sice zmenšují, ale i tak je na to třeba myslet.

Co říká litera zákona?

Převáží-li řidič autem dítě nižší než 150 centimetrů a zároveň lehčí než 36 kilogramů, musí ho na všech typech komunikací před jízdou upoutat do odpovídajícího typu zádržného systému. Ten musí splňovat atest ECE R 44/4 a do vozidla být nainstalován podle návodu výrobce dané autosedačky. Pokud se proti tomuto nařízení proviníte, hrozí vám postih ve formě čtyř trestných bodů a blokové pokuty ve výši 2000 korun (ve správním řízení to je 1500 až 2500 Kč). Například v Německu může pokuta dosáhnout až 50 eur, přičemž v této zemi je limitem výška 150 centimetrů a věk 12 let, nikoli hmotnost.

SKUPINA 0+ - Pevná náruč pro malé

 [300×372]Zádržné systémy této kategorie jsou určeny pro nejmenší děti o hmotnosti do 13 kg, respektive stáří do 15 měsíců. Montují se vždy proti směru jízdy, většinou bezpečnostními pásy, ale existují také verze používající držáky Isofix.

Nejbezpečnější místo je na zadním sedadle, před instalací na sedadlo spolujezdce je třeba deaktivovat jeho airbag. Kojence do čtyř měsíců věku raději nechávejte v takové sedačce maximálně hodinu a půl denně, jinak by se mohly dostavit problémy s dýcháním nebo páteří.

Častou chybou rodičů je, že dítě příliš brzy přesadí do větší autosedačky – přitom na změnu velikosti by mělo dojít až tehdy, jakmile se temeno hlavičky dostane nad horní okraj skořepiny. Některé modely usnadňují přenášení tím, že je lze namontovat na kočárkový podvozek (cestovní systémy).

SKUPINA I - Změna je možná

 [300×388]Zhruba od devíti měsíců věku do pěti let, respektive hmotnosti devět až osmnáct kilogramů už děti mohou sedět v autosedačkách skupiny I, jež lze montovat po směru jízdy. S otáčením ale není třeba spěchat. Pokud malému pasažérovi nevadí jezdit zády napřed, nechávejte ho takto v autě, co nejdéle to jde.

Pozice je to bezpečnější, při eventuální nehodě se tolik nezatěžuje krční páteř. Toto řešení ale vyžaduje víc místa a zručnosti při montáži. Jinak modely s výraznými bočnicemi kolem těla a hlavy chrání lépe než ty bez nich. Pozor ale na správnou instalaci, při upevňování bezpečnostními pásy mohou vzniknout vůle. Lepší je sáhnout po isofixových verzích.

Tip: u provedení s tzv. kalhotovými pásy (pro menší děti) je nutné udržovat čistý průchod těchto pásů (šlí), aby se po nich mohlo polstrování dobře pohybovat.

SKUPINA II/III - Bočnice značí bezpečnost

 [300×445]Autosedačky pro děti od tří do dvanácti let a hmotnosti 15 až 36 kilogramů. Do automobilu se zpravidla upevňují kabinovými bezpečnostními pásy, které zároveň slouží k upoutání dítěte (některé verze ale používají isofix). Sedačka tak umožňuje, aby „dospělé“ vedení popruhů vyhovovalo velikosti dětského těla.

Důležité rovněž je, aby měl výrobek výraznou boční ochranu hlavy a nastavitelné opěradlo, které se však od zbytku sedačky neodděluje.

Když použijete pouze zvýšený sedák, usnadníte si sice montáž, ale bezpečnost dítěte moc nezvýšíte.

Na co si dát pozor při výběru dětské sedačky

ISOFIX NA VŠECH SEDADLECH

Takto vybavených aut je pouze pár, univerzální držák dětských sedaček většinou chybí na místě spolujezdce, případně není na všech třech pozicích vzadu. Existují i kryty zámků Isofix, jež zamezují poškození čalounění.

ODNÍMATELNÉ OPĚRKY HLAVY VZADU

Je velmi důležité, aby u autosedaček pro starší děti bylo možné zachovat nastavování výšky jejich opěradla, respektive boční ochrany hlavy. Opěrky na sedadlech automobilu tomu mohou zabránit, případně způsobit, že se dětská sedačka nebezpečně nakloní dopředu.

ODPOJITELNÝ AIRBAG SPOLUJEZDCE

Vezete-li dítě v autosedačce na místě spolujezdce, je nutné vypnout jeho airbag, protože by při vystřelení dokázal dítě zabít. Moderní auta mají buď čidlo obsazení pravého předního sedadla, které na hmotnost sedačky nereaguje a nechá vak deaktivovaný, nebo u nich najdete vypínač tohoto zařízení. U starších modelů je možné požádat servis, aby vak spolujezdce před jízdou s dítětem vypnul.

KRÁTKÉ PÁSY VZADU

Hlavně bohatě dimenzované sedačky nebo ty, jež se montují proti směru jízdy, potřebují velkou délku kabinových bezpečnostních pásů. Proto se vyplatí vyzkoušet montáž ještě před nákupem zádržného systému.

SEDMIMÍSTNÁ KABINA

Lze umístit dětské sedačky i na skládací sedadla v sedmimístném automobilu? Často je to možné, v tomto směru se vyplatí podívat do manuálu k vozidlu.

SLOVNÍČEK

NORMA ECE: V současnosti musí všechny nově uváděné sedačky na evropském trhu splňovat normu ECE R 44/4 (přední a zadní nárazový test, zkouška simulující převrácení vozidla).

ISOFIX: Zkratka slovního spojení „International Standard Organisation for Fixation“ znamená použití standardu upevňování dětských sedaček do auta bez použití bezpečnostních pásů.

ZÁKLADNA ISOFIX: Jde o platformu, která se pomocí zámků Isofix upevní do automobilu a na niž se teprve nacvakne samotný zádržný systém. Montáž je tak mnohem jednodušší, protože odpadá zápolení s bezpečnostními pásy. Vhodné především pro auta s krátkými pásy.

OPĚRNÁ NOHA: Vzpěra, která se vztyčí mezi podlahou vozidla a spodním okrajem sedačky, případně isofixové základny. Zabraňuje jejímu rotačnímu pohybu. Pozor: nejde ji nainstalovat do každého automobilu.

CESTOVNÍ SYSTÉM: Technické řešení označované také někdy anglicky jako travel system umožňuje upevnění dětské sedačky na podvozek, takže po vyjmutí z auta ji můžete proměnit v kočárek a dítě vůbec nepřemisťovat..

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…