reklama


Jak správně vybrat dětskou autosedačku?

Jak správně vybrat dětskou autosedačku?

 

Loni na českých silnicích zahynulo dvanáct dětí, ještě na začátku 90. let to bývalo přes 80. Lví podíl na úspěchu mají dětské sedačky.

Když pořídíte dítěti bezpečnostní sedačku do auta, ještě to neznamená, že jste pro něj v tomto směru udělali maximum. Můžete mít i správný model, ale pak všechno zkazíte špatným použitím.

V průběhu zimy je běžné, že malého pasažéra necháte v autě sedět oblečeného „na ven“, tedy nabaleného jak pumpa. Bezpečnostní pásy pak neproniknou až k tělu, a málo utažené ho tudíž minimálně chrání – dítě zpod nich může vyklouznout, případně se dostat do nevhodné pozice (pásy na krku).

Další věcí je samo vedení popruhů, jež musejí zaujmout správnou polohu, nikde nebýt přetočené a podobně. Moderní sedačky tvarem, sponami či dokonalým návodem toto riziko sice zmenšují, ale i tak je na to třeba myslet.

Co říká litera zákona?

Převáží-li řidič autem dítě nižší než 150 centimetrů a zároveň lehčí než 36 kilogramů, musí ho na všech typech komunikací před jízdou upoutat do odpovídajícího typu zádržného systému. Ten musí splňovat atest ECE R 44/4 a do vozidla být nainstalován podle návodu výrobce dané autosedačky. Pokud se proti tomuto nařízení proviníte, hrozí vám postih ve formě čtyř trestných bodů a blokové pokuty ve výši 2000 korun (ve správním řízení to je 1500 až 2500 Kč). Například v Německu může pokuta dosáhnout až 50 eur, přičemž v této zemi je limitem výška 150 centimetrů a věk 12 let, nikoli hmotnost.

SKUPINA 0+ - Pevná náruč pro malé

 [300×372]Zádržné systémy této kategorie jsou určeny pro nejmenší děti o hmotnosti do 13 kg, respektive stáří do 15 měsíců. Montují se vždy proti směru jízdy, většinou bezpečnostními pásy, ale existují také verze používající držáky Isofix.

Nejbezpečnější místo je na zadním sedadle, před instalací na sedadlo spolujezdce je třeba deaktivovat jeho airbag. Kojence do čtyř měsíců věku raději nechávejte v takové sedačce maximálně hodinu a půl denně, jinak by se mohly dostavit problémy s dýcháním nebo páteří.

Častou chybou rodičů je, že dítě příliš brzy přesadí do větší autosedačky – přitom na změnu velikosti by mělo dojít až tehdy, jakmile se temeno hlavičky dostane nad horní okraj skořepiny. Některé modely usnadňují přenášení tím, že je lze namontovat na kočárkový podvozek (cestovní systémy).

SKUPINA I - Změna je možná

 [300×388]Zhruba od devíti měsíců věku do pěti let, respektive hmotnosti devět až osmnáct kilogramů už děti mohou sedět v autosedačkách skupiny I, jež lze montovat po směru jízdy. S otáčením ale není třeba spěchat. Pokud malému pasažérovi nevadí jezdit zády napřed, nechávejte ho takto v autě, co nejdéle to jde.

Pozice je to bezpečnější, při eventuální nehodě se tolik nezatěžuje krční páteř. Toto řešení ale vyžaduje víc místa a zručnosti při montáži. Jinak modely s výraznými bočnicemi kolem těla a hlavy chrání lépe než ty bez nich. Pozor ale na správnou instalaci, při upevňování bezpečnostními pásy mohou vzniknout vůle. Lepší je sáhnout po isofixových verzích.

Tip: u provedení s tzv. kalhotovými pásy (pro menší děti) je nutné udržovat čistý průchod těchto pásů (šlí), aby se po nich mohlo polstrování dobře pohybovat.

SKUPINA II/III - Bočnice značí bezpečnost

 [300×445]Autosedačky pro děti od tří do dvanácti let a hmotnosti 15 až 36 kilogramů. Do automobilu se zpravidla upevňují kabinovými bezpečnostními pásy, které zároveň slouží k upoutání dítěte (některé verze ale používají isofix). Sedačka tak umožňuje, aby „dospělé“ vedení popruhů vyhovovalo velikosti dětského těla.

Důležité rovněž je, aby měl výrobek výraznou boční ochranu hlavy a nastavitelné opěradlo, které se však od zbytku sedačky neodděluje.

Když použijete pouze zvýšený sedák, usnadníte si sice montáž, ale bezpečnost dítěte moc nezvýšíte.

Na co si dát pozor při výběru dětské sedačky

ISOFIX NA VŠECH SEDADLECH

Takto vybavených aut je pouze pár, univerzální držák dětských sedaček většinou chybí na místě spolujezdce, případně není na všech třech pozicích vzadu. Existují i kryty zámků Isofix, jež zamezují poškození čalounění.

ODNÍMATELNÉ OPĚRKY HLAVY VZADU

Je velmi důležité, aby u autosedaček pro starší děti bylo možné zachovat nastavování výšky jejich opěradla, respektive boční ochrany hlavy. Opěrky na sedadlech automobilu tomu mohou zabránit, případně způsobit, že se dětská sedačka nebezpečně nakloní dopředu.

ODPOJITELNÝ AIRBAG SPOLUJEZDCE

Vezete-li dítě v autosedačce na místě spolujezdce, je nutné vypnout jeho airbag, protože by při vystřelení dokázal dítě zabít. Moderní auta mají buď čidlo obsazení pravého předního sedadla, které na hmotnost sedačky nereaguje a nechá vak deaktivovaný, nebo u nich najdete vypínač tohoto zařízení. U starších modelů je možné požádat servis, aby vak spolujezdce před jízdou s dítětem vypnul.

KRÁTKÉ PÁSY VZADU

Hlavně bohatě dimenzované sedačky nebo ty, jež se montují proti směru jízdy, potřebují velkou délku kabinových bezpečnostních pásů. Proto se vyplatí vyzkoušet montáž ještě před nákupem zádržného systému.

SEDMIMÍSTNÁ KABINA

Lze umístit dětské sedačky i na skládací sedadla v sedmimístném automobilu? Často je to možné, v tomto směru se vyplatí podívat do manuálu k vozidlu.

SLOVNÍČEK

NORMA ECE: V současnosti musí všechny nově uváděné sedačky na evropském trhu splňovat normu ECE R 44/4 (přední a zadní nárazový test, zkouška simulující převrácení vozidla).

ISOFIX: Zkratka slovního spojení „International Standard Organisation for Fixation“ znamená použití standardu upevňování dětských sedaček do auta bez použití bezpečnostních pásů.

ZÁKLADNA ISOFIX: Jde o platformu, která se pomocí zámků Isofix upevní do automobilu a na niž se teprve nacvakne samotný zádržný systém. Montáž je tak mnohem jednodušší, protože odpadá zápolení s bezpečnostními pásy. Vhodné především pro auta s krátkými pásy.

OPĚRNÁ NOHA: Vzpěra, která se vztyčí mezi podlahou vozidla a spodním okrajem sedačky, případně isofixové základny. Zabraňuje jejímu rotačnímu pohybu. Pozor: nejde ji nainstalovat do každého automobilu.

CESTOVNÍ SYSTÉM: Technické řešení označované také někdy anglicky jako travel system umožňuje upevnění dětské sedačky na podvozek, takže po vyjmutí z auta ji můžete proměnit v kočárek a dítě vůbec nepřemisťovat..

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem? Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

„Musíme začít diverzifikovat!“ pravil kdysi s ustaranou…

Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla

O ukončení devizových intervencí rozhodne centrální banka…

Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména

V případě kandidatury stávajícího ministra obrany Martina…

Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu? Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu?

Spolu s volebním rokem 2017 se vrací do politické diskuze…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Opel Crossland X je oficiálně tady. Zmenšená Mokka X jde po krku městským crossoverům

Opel Crossland X je oficiálně tady. Malá Mokka X jde po krku městským crossoverům

Dnes 07:27

Opel oficiálně představil první ze dvou očekávaných SUV. Nový model Crossland půjde po krku městským crossoverům.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou údajů v bance. Co s tím?

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou…

Vyřízení změny záloh na energie, nahlášení změny trvalého pobytu v bance nebo informace o výhodách nových…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama