Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou
Historie Dacie se datuje do šedesátých let, do celoevropského podvědomí se ale dostala až v novém tisíciletí, co po začlenění do aliance Renault-Nissan expandovala z východní Evropy i do té západní. I tam se její vozy ukázaly jako úspěšné, přičemž hlavním tahákem pro Dacie byla vždy jejich nízká cena. A na tom se nebude nic měnit ani v blízké budoucnosti.
„Jsme jediná značka, která nabízí skutečně jen to, co zákazníci opravdu vyžadují,“ říká obchodní ředitel Dacie Francois Mariotte s tím, že hlavním mottem značky je „jednoduchost, spolehlivost, dostupnost.“
Z toho důvodu se značka zatím nežene do segmentu aut s hybridním pohonem nebo dokonce s elektrickým. „Abychom udrželi nízkou cenu, musíme používat osvědčenou a zaplacenou techniku. Elektromobily a hybridy tudíž stále neodpovídají našemu DNA,“ vysvětluje tento krok Mariotte. Dacia tak podle jeho slov nabídne elektromobil nebo hybrid až v době, kdy bude technika pro takový model opravdu dostupná.
Kvůli přísnějším emisním normám se ale Dacia alternativním pohonům zkrátka nevyhne. A alternativu ke konvenčním benzinovým a naftovým motorům nabízí už dnes, v podobě pohonu na LPG, který je mezi zákazníky automobilky hodně oblíbený. „LPG je dobré řešení z hlediska ekologie, protože má takřka nulové emise oxidů dusíku. Navíc je zástavba tohoto pohonu levná, zaplatíte za něj pár tisíc korun. Je to tedy pro naše klienty ideální řešení, je levné ho nakoupit a levné ho používat,“ vyzdvihuje benefity pohonu na zkapalněný ropný plyn Mariotte.
Kvůli zachování nízké ceny se Dacia nežene ani do segmentů, které jsou mezi zákazníky méně populární. „Jestliže chceme uchovat dostupnou cenu, musíme cílit na největší trh. A tím jsou vozy segmentů B a C, které už perfektně pokrýváme,“ prohlašuje Mariotte s tím, že vůz střední třídy by neodpovídal zaměření značky a minivůz by nezaujal tolik klientů. „Je to malý trh se silným podílem fleetových zákazníků. Dacia však prodává vozy hlavně rodinám, a tak jsme nikdy neobjevili vhodného zástupce pro tuto třídu,“ říká na adresu miniaut obchodní ředitel rumunské značky.
Dacia však kupodivu nenabídne ani sedmimístnou verzi Dusteru, o níž se v souvislosti s příchodem druhé generace tohoto SUV tak dlouho mluvilo. Jako levnější alternativa ke kodiaqům nebo x-trailům by přitom mohl být takový vůz zajímavý. „Nelze změnit pětimístné auto v sedmimístné. Ztratíte tím kompaktní rozměry a terénní schopnosti,“ prohlašuje Mariotte a tvrdí, že na sedmimístný Duster můžeme zapomenout. Na druhou stranu o sedmimístném SUV, které by bylo od Dusteru odlišné technikou i jménem, už Mariotte mlčí. Tak třeba se takové Dacie přece jen dočkáme...
Obchodní ředitel rumunské značky každopádně potvrdil, že očekávaná druhá generace Dusteru bude veřejnosti představena na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Ze špionážních fotek prototypů vyplývá, že auto si uchová základní tvary předchůdce, přičemž zachována má být i platforma. Novinka má tedy použít architekturu B0, známou třeba též z Nissanu Juke nebo Renaultu Clio.