Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

David Bureš
Diskuze (20)
Dacia expandovala po Evropě jako výrobce levných automobilů. A na tomto charakteru nehodlá nic měnit. I proto nemíří do segmentů, které by nutně znamenaly drahá auta.

Historie Dacie se datuje do šedesátých let, do celoevropského podvědomí se ale dostala až v novém tisíciletí, co po začlenění do aliance Renault-Nissan expandovala z východní Evropy i do té západní. I tam se její vozy ukázaly jako úspěšné, přičemž hlavním tahákem pro Dacie byla vždy jejich nízká cena. A na tom se nebude nic měnit ani v blízké budoucnosti.

„Jsme jediná značka, která nabízí skutečně jen to, co zákazníci opravdu vyžadují,“ říká obchodní ředitel Dacie Francois Mariotte s tím, že hlavním mottem značky je „jednoduchost, spolehlivost, dostupnost.“

Z toho důvodu se značka zatím nežene do segmentu aut s hybridním pohonem nebo dokonce s elektrickým. „Abychom udrželi nízkou cenu, musíme používat osvědčenou a zaplacenou techniku. Elektromobily a hybridy tudíž stále neodpovídají našemu DNA,“ vysvětluje tento krok Mariotte. Dacia tak podle jeho slov nabídne elektromobil nebo hybrid až v době, kdy bude technika pro takový model opravdu dostupná.

Kvůli přísnějším emisním normám se ale Dacia alternativním pohonům zkrátka nevyhne. A alternativu ke konvenčním benzinovým a naftovým motorům nabízí už dnes, v podobě pohonu na LPG, který je mezi zákazníky automobilky hodně oblíbený. „LPG je dobré řešení z hlediska ekologie, protože má takřka nulové emise oxidů dusíku. Navíc je zástavba tohoto pohonu levná, zaplatíte za něj pár tisíc korun. Je to tedy pro naše klienty ideální řešení, je levné ho nakoupit a levné ho používat,“ vyzdvihuje benefity pohonu na zkapalněný ropný plyn Mariotte.

Kvůli zachování nízké ceny se Dacia nežene ani do segmentů, které jsou mezi zákazníky méně populární. „Jestliže chceme uchovat dostupnou cenu, musíme cílit na největší trh. A tím jsou vozy segmentů B a C, které už perfektně pokrýváme,“ prohlašuje Mariotte s tím, že vůz střední třídy by neodpovídal zaměření značky a minivůz by nezaujal tolik klientů. „Je to malý trh se silným podílem fleetových zákazníků. Dacia však prodává vozy hlavně rodinám, a tak jsme nikdy neobjevili vhodného zástupce pro tuto třídu,“ říká na adresu miniaut obchodní ředitel rumunské značky.

Dacia však kupodivu nenabídne ani sedmimístnou verzi Dusteru, o níž se v souvislosti s příchodem druhé generace tohoto SUV tak dlouho mluvilo. Jako levnější alternativa ke kodiaqům nebo x-trailům by přitom mohl být takový vůz zajímavý. „Nelze změnit pětimístné auto v sedmimístné. Ztratíte tím kompaktní rozměry a terénní schopnosti,“ prohlašuje Mariotte a tvrdí, že na sedmimístný Duster můžeme zapomenout. Na druhou stranu o sedmimístném SUV, které by bylo od Dusteru odlišné technikou i jménem, už Mariotte mlčí. Tak třeba se takové Dacie přece jen dočkáme...

Obchodní ředitel rumunské značky každopádně potvrdil, že očekávaná druhá generace Dusteru bude veřejnosti představena na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Ze špionážních fotek prototypů vyplývá, že auto si uchová základní tvary předchůdce, přičemž zachována má být i platforma. Novinka má tedy použít architekturu B0, známou třeba též z Nissanu Juke nebo Renaultu Clio.

David Bureš
Diskuze (20)
25. 7. 2017 13:35
Re: motory a LPG
Vím jistě, že motor 1.2/16V s Euro 3 hydroštěly neměl, což by při zabudování LPG znamenalo problém a kontrola vůle ventilů by se musela provádět co 30 000km a případně seřizovat pomocí šroubů s matkami, ale pouze do doby, kdy už seřízení nebude možné. Tipl bych si, že to nemá ani s Euro 5/6, ale řeší to, jak píšete tvrzenými sedly, ale předpokládám, že se to týká pouze sacích ventilů. Ony ty výfukové většinou více vydrží i tak, ale vůle u nich také nastávají, i když výrazně později než u sacích ventilů. Třeba Hyundai při LPG měnil blátové sedla za menší bláto, ale bez přímazu ventilů šel motor do kopru poměrně brzo i tak na to, že měl mít již tvrzená sedla. Navíc vůle se zde vymezovala pomocí podložek, jako u všech korejských a japonských vozů. Mám dojem, že už Hyundai ani LPG nenabízí. Co se pružnosti motoru 1.2 / 16V u Dacie týče, ono se stačí podívat i do tabulek na zrychlení 0-100km, kde má Dacia Sandero 14,6 sec. a u Clio II pod Euro 3 míval 12,8s. Samozřejmě Clio II bylo menší a také lehčí než Sandero. Proto je ten motor citelně línější. Ta 0.9TCe je výrazně živější (zrychlení dosti slušných 11,1sec.), sice je to 3 válec, ale aspoň je bez přímovstřiku, což je u LPG dosti důležité (cena přestavby, spolehlivost, životnost).
25. 7. 2017 13:00
Re: motory a LPG
Mě se na Dacii líbí to, že staví na ověřené technice z Clio II. Bohužel ta nabídka motorizací pro Sandero je v současnosti, jak jsem uvedl, čili pouze 0.9Tce, pak líná 1.0Sce a zadušená 1.2 / 16V. Ta 1.6 / 16V je pouze u Dustera. Plus má u mě Dacia za to, že lze ve výbavě Artica si navolit za dobrou cenu kožený volant, tempomat s ovládáním na volantu, loketní opěrku a el. ovládání zadních oken a zadní park. senzory. Již má i elektrické nastavování a vyhřívání zpětných zrcátek. Vše v ceně kolem 257 000kč s motorem 0.9TCe, dle konfigurátoru.
Díval jsem se třeba na nové Rio, což má ještě v nabídce slušnou atmosféru 1.25CVVT, ale tempomat za příplatek pouze s paketem ADAS a loketní opěrka je pouze v nejvyšší výbavě Exclusive, kde se již člověk dostane na cenu kolem 335 000kč, navíc nabídka laků zdarma je pouze bílá. Dacia má zdarma kromě bílé i navíc pěknou modrou NAVI. Tohle vše navíc s LPG je v ceně něco přes 280 000kč. V tomhle je Dacie prostě cenově bezkonkurenční.
Avatar - woody-alien
25. 7. 2017 12:50
Re: motory a LPG
MCV přes 300 určitě ne, ale třeba Lodgy, Dokker nebo Duster si i cenovku začínající trojkou v pohodě obhájí. Konkurence s podobnými parametry je totiž cenově stále na hony vzdálená.
25. 7. 2017 10:50
Re: hlavním mottem značky je
No pokud chceš jenom jednu faktickou výhodu CNG, tak LPG se produkuje z ropy stejně jako benzín nebo nafta a čerpá tedy neobnovitelné zdroje. CNG se může vyrábět z hnoje, z biomasy, jako vedlejší produkt čističek odpadních vod, prostě jako obnovitelný zdroj (v Německu nebo Dánsku existují celé vesnice, které si produkcí CNG z biomasy zajišťují 100% pokrytí své vlastní spotřeby v autech i spotřebu pro vytápění ve svých domech). A navíc při spalování v motoru CNG produkuje o desítky procent méně škodlivin než LPG. Takže z globálního hlediska je cesta CNG daleko zajímavější než LPG, protože LPG je defacto jenom další cesta jak být závislý na ropě.
25. 7. 2017 08:53
Re: motory a LPG
Jestli ma 1,2 hydrostely nevim, mam to na LPG v Loganovi a kontrola vuli je predepsana po 120 000 km. Prodejce mi tvrdil, ze LPG verze ma jinou hlavu a tvrzena sedla ventilu (mam tovarni prestavbu). Najeto 34000 a zatim jenom tukam na drevo, jezdi to do 8 l LPG/100 km a obcas to dostava pekne pokourit. Do prudkych kopcu musim radit v 5000 otackach, aby to na vyssi rychlost neztracelo. Motor je slaby, ale zatim jede furt.