22.3. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jaký pohon je opravdu ekologičtější? Dieselový, nebo elektrický? Známe odpověď!

 

Propagátoři elektrovozů vyzdvihují jejich nulové lokální emise, zatímco kritici upozorňují na využívání „špinavé“ energie z elektráren. Jsou tedy opravdu ekologičtější než konvenční auta?

Ta palčivá otázka v době rozšiřující se nabídky elektrických vozů a kritiky turbodieselů zaznívá stále častěji: Jsou elektromobily opravdu šetrnější k přírodě než konvenční auta, jak se o nich říká? Lokální emise jsou sice u nich nulové, ale co ty emise elektráren, jejichž elektřinu využívají? A co ta ekologicky náročná výroba baterií? Německý autoklub ADAC zjišťoval odpověď.

A v době stále reálnějšího zákazu dieselových aut v centrech měst bude tato odpověď pro mnohé hodně překvapivá. Z komplexního výzkumu totiž vyplývá, že u velkých aut je stále nejekologičtějším řešením naftový motor.

Po 150.000 ujetých kilometrech takové auto vyšší střední třídy podle ADACu v průměru vypustí 33.000 kilogramů oxidu uhličitého, což odpovídá 219 gramům CO2 na kilometr. U elektrovozů naopak tato hodnota činí 277 gramů CO2 na kilometr, hlavně kvůli ekologicky náročné produkci jejich baterií. Aby byly elektřinou poháněné vozy ekologičtější, musely by ujet alespoň 580.000 kilometrů.

Na druhou stranu výsledek elektrovozů lze výrazně vylepšit, to když pro jejich nabíjení budou využívány výhradně obnovitelné zdroje energie. To ale nejde vždy zajistit...

Nenáviděný diesel? Naftu v autech potřebujeme. Tato opatření vznětové motory zachrání!

U kompaktů však už byl výsledek jiný, v jejich případě dopadly nejlépe elektromobily, hned za nimi následovaly plug-in hybridy. Při současném mixu zdrojů elektrické energie u našich západních sousedů elektroauta dosáhla při ujetí 150.000 kilometrů na průměr 150 gramů CO2 na kilometr. Lépe než naftová auta (186 g/km) dopadly i automobily na CNG (174 g/km). Stejně jako u větších aut na tom byly nejhůře zážehové motory, s emisemi oxidu uhličitého s hodnotou 201 g/km.

Naopak v případě malých aut to byl vcelku vyrovnaný souboj. Nejlepší výsledek hlásí opět elektromobily (158 g/km), naftová auta ale byla hned v závěsu (166 g/km). Paradoxně nejhůře dopadly hybridy, s výsledkem 178 g/km byly o jeden gram na kilometr horší než vozy s konvenčním zážehovým agregátem.

Nový homologační emisní test WLTP: Opravdu znamená konec lhaní?

Malé automobily ale většinou jezdí kratší vzdálenosti, a tak výzkum u nich počítal i s ujetými pouhými 50.000 kilometry. V takovém případě se výhoda čistého dobíjení ztrácí, a tak před elektromobily a hybridy najednou jsou auta s dieselovým i benzinovým motorem.

Studie vznikla ve spolupráci německého autoklubu ADAC a Výzkumného centra energie a životního prostředí v Heidelbergu. Počítalo se v ní s emisemi nutnými na výrobu automobilu i jeho likvidaci a emisemi vypouštěnými jeho provozem během jeho životního cyklu. Ten byl stanoven na 150.000 km. Energetický mix elektráren byl pak převzat z dat z roku 2013 platnými pro Německo, kde převažují uhelné elektrárny, v jiných státech s odlišným poměrem elektráren by tak výsledky byly jiné. Ke kompletnímu popisu zátěže pak ve studii chybí zohlednění požadavků na zisk surovin (lithium) nebo využití vodních zdrojů pro potřeby výroby.

Elektromobily: Proč se obejdou bez vícestupňové převodovky?

Výsledky každopádně dokazují, že se nedá bez kontextu říci, že by jeden pohon byl nejšetrnější k přírodě a tedy nejlepší. Elektromobily možná dokážou vyvíjet násobně méně emisí než auta se spalovacím motorem, avšak jen za předpokladu využívání obnovitelných zdrojů energie, které není dnes zcela dosažitelné. Problémem je navíc ekologicky nešetrná výroba jejich baterií. Proto je pro potřeby některých aut vhodnější naftový motor, a to hlavně pro ty větší. Ty potřebují příliš velké baterie a i z hlediska spotřeby je u nich lepší nafta. ADAC tudíž doporučuje, aby do budoucna nebyl propagován jen jeden druh pohonu, ale ideální mix dostupných pohonů.
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jana Vávry: Královská banalita Glosa Jana Vávry: Královská banalita

Zaručeným receptem na globální mediální pozornost je…

Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Nedělní prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

 
Zdroj: ADAC

Štítky Elektromobil Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Jaký pohon je opravdu ekologičtější?…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Dnes 08:00

Armáda České republiky má pestrý vozový park. Prohlédněte si nákladní vozidla značky Tatra, bojový speciál Kajman s technikou značky Land Rover, pásový obojživelný transportér nebo tank pro boj s ohněm.




Blesk.cz

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná slova táty Aničky (†18), která před smrtí napsala vzkaz na rozloučenou

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná…

Stovky motorek a roj lampionů štěstí vyprovodily v sobotu osmnáctiletou bojovnici Aničku ze Žamberka na její…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne ukazuje prohnilost spořádané dánské rodiny

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne…

Tým Kamily Zlatuškové, někdejší kreativní producentky České televize a proděkanky FAMU, vybudoval letos na…

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém. Zůstane mu jen Faltýnek?

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém.…

Když před pěti lety Andrej Babiš mířil do prvních voleb s hnutím ANO, stavěl svou image z velké části na známých…