Japonská „Dieselgate:“ Mitsubishi podvádělo s měřením spotřeby
Krátce po vypuknutí kauzy Dieselgate se v oboru mluvilo o tom, že Volkswagen s největší pravděpodobností není jedinou firmou, která obešla emisní normy. Nyní se to více méně potvrzuje, když se japonské Mitsubishi přiznalo, že také podvádělo. V tomto případě Japonci falšovali výsledky měření spotřeby paliva svých aut.
Mitsubishi provedlo testy nesprávně, aby prezentovalo lepší výsledky spotřeby paliva, než jaké skutečně jsou, napsala automobilka v oficiální tiskové zprávě. Rovněž se přiznala k tomu, že použitá testovací metoda byla odlišná proti té, jakou požaduje japonské právo.
„Oceňuji, že Mitsubishi Motors Corporation jednala rychle a rozhodně. Jsme si vědomi toho, že tento problém může vyvolat znepokojení u některých našich zákazníků. Každopádně bych chtěl všechny ujistit, že se nesprávně prováděné testování spotřeby paliva týká pouze modelů vyráběných pro Japonsko a prodávaných výhradně na tomto trhu,“ uvedl k problematice Martin Krob, generální ředitel společnosti M Motors CZ, která je oficiálním dovozcem vozů Mitsubishi na český trh.
V tuto chvíli je skandál Mitsubishi spjat výhradně s miniaturními auty pro zemi vycházejícího slunce, tzv. kei cary. Jmenovitě se jedná o čtyři modely, eK Wagon, eK Space, Dayz a Dayz Roox. Poslední dva se navíc neprodávají se znaky Mitsubishi, automobilka je vyrábí pro značku Nissan.
Právě Nissan na nesrovnalosti v udávané spotřebě upozornil. V rámci vývoje nové generace těchto aut stávající vozy znovu otestoval, aby zjistil referenční hodnoty. A právě při měření spotřeby paliva Nissan přišel na nesrovnalosti v hodnotách. Následné interní vyšetřování odhalilo, že inženýři Mitsubishi během původního měření podváděli. Prvotní zprávy naznačují, že pneumatiky nafoukli nad podvolené normy, což snížilo valivý odpor, výsledkem čehož byla i nižší spotřeba paliva.
Pro Mitsubishi je to problém, protože Nissanu dodal 468.000 exemplářů modelů Dayz a Dayz Roox, zatímco samo prodalo „jen“ 157.000 exemplářů eK Wagon a eK Space. Na vypuklou kauzou už obě značky zareagovaly zastavením prodeje problémových vozů, Mitsubishi pak rovněž pozastavilo jejich další produkci. Vedle vyšetřování celé problematiky bude Mitsubishi nyní diskutovat s Nissanem o další vzájemné spolupráci v oblasti kei cars a především o vzájemném vyrovnání.
Zmíněné kei cars ale nejsou jedinými postiženými vozy. Interní vyšetřování totiž odhalilo, že nesprávná testovací metoda byla užita také u dalších aut prodávaných v Japonsku. I proto se automobilka rozhodla vyšetřit i vozy, které vyrábí pro další trhy. To znamená, že prozkoumá i modely prodávané v Evropě. S vyšetřování firmě pomůže nezávislá komise.
Japonský výrobce se za skandál hluboce omlouvá všem zákazníkům a všem zainteresovaným stranám. Nadšeni ze zprávy nebudou hlavně akcionáři. Akcie Mitsubishi totiž po ohlášení podvodu během jediného dne klesly o 15 %, což je největší propad za posledních 12 let.