Jeep Grand Cherokee SRT8: Evropská verze nejrychlejšího Indiána
Nejrychlejší sériový Jeep všech dob, Grand Cherokee SRT8 je poháněn motorem Hemi V8 objemu 6,4 l s výkonem 351 kW (477 k), který přenáší maximální točivý moment 630 Nm na všechna kola. 90 % jeho maxima je k dispozici v rozmezí 2800-6000 min-1. Předchozí agregát obdobného označení i konfigurace dával z 6,1 l 313 kW (426 k) a 569 Nm.
Pohon obou náprav Quadra-Trac umí zamezit smyku a prokluzu kol, protože dokáže v pravou chvíli přenést maximum točivého momentu právě na to zadní kolo, které se octlo v nesnázích. Hydraulické řízení dostalo nové čerpadlo s chladičem. O optimální komfort se starají aktivní tlumiče s elektronickým nastavením Selec-Track. Tento systém je propojen s dalšími: převodovkou, plynovým pedálem, elektronickou uzávěrkou diferenciálu a deaktivací válců pro snížení spotřeby. Funguje v pěti režimech: automatickém, sportovním, mód Track auto ještě více sníží a přitvrdí. Zbývají Snow, ten se používá při jízdě v zimě, respektive Tow, který poslouží při vyšším zatížení vozu, nebo táhnete-li přívěs. Grand Cherokee SRT8 může mít připojen vlek až do hmotnosti 2270 kg. Přední airbagy jsou dvoufázové, doplňuje je další čtveřice vaků. Armádu elektronických asistentů zastupují například adaptivní tempomat, signalizace mrtvého úhlu, varování před kolizí, asistent při rozjezdech do kopce, couvací kamera či zabezpečení přívěsu. Xenonové výbojky mění intenzitu světla v závislosti na provozu.
Karoserie má stejně jako u ostatních členů poslední generace řady Grand Cherokee zvýšenou tuhost. Verze SRT8 vpadá ovšem sportovněji a agresivněji, sedí také o 3 cm níže. Maska je lakována v barvě vozu, její vnitřní část je černá. V předním nárazníku najdeme LED diody pro denní svícení, decentní spoiler na zádi zlepšuje aerodynamiku, nad difuzorem je skryto tažné zařízení. Dvojitý výfukový systém má koncovky o průměru 10 cm.
I interiér, do něhož lze vstoupit bez klíčku, odpovídá zaměření vozu vyvinutého divizí SRT (Street and Racing Technology). Jeho vzhled podtrhují karbonové doplňky i hliníkové pedály. Na zploštělém vyhřívaném volantu v kůži s dvouosým elektrickým nastavením najdeme pádla řazení, změna převodů také může probíhat voličem Auto-Stick. Jsou na něm ovladače audia a multimediálního systému EVIC. Grand Cherokee SRT8 je spíše luxusním a zároveň sportovním automobilem, který se těžko vydá na nezpevněné cesty. Zkrátka SUV v pravém slova smyslu. Luxusu odpovídá i další výbava: čalounění umělou kůží Nappa, vyhřívaná a větraná sedadla s aktivními opěrkami hlav, sound systém Harman Kardon s 19 (!) reproduktory o výkonu 825 wattů, duální střešní okno Command-View a satelitní navigace Uconnect s 30 GB harddiskem. Samozřejmostí je přehrávání DVD, podpora Bluetooth, i možnost připojení externích zařízení přes AUX a USB.
V úvodu zmíněné technické parametry dávají mastodontovi s indiánským jménem a přídomkem SRT8 takřka křídla supersportu: z klidu na stovku vystřelí auto na pětipaprskových litých kolech o dvaceti palcích za 4,8 s a po dálnicích bez rychlostního limitu uhání až 255 km/h. Ze 100 km/h zastaví na 35 metrech, u podobně zaměřených vozů oblíbená disciplína 0-162-0 mu trvá 15,5 s. Není divu, brzdy Brembo mají nejen ABS, ale i rudé třmeny se šesticí pístků vpředu a čtveřicí vzadu. Odvětrávané kotouče se chlubí průměrem 380, respektive 350 mm. Na jednu nádrž je přitom schopen ujet až 720 km, ovšem nikoliv při plném využití jeho potenciálu.
Nejrychlejší Grand Cherokee bude na evropském kontinentu k mání v prvním čtvrtletí příštího roku v jediné výše popsané specifikaci. Ceny dosud neznáme.