Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Grand Cherokee: Podrobné informace a nové fotografie

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
Nová generace velkého Indiána se poprvé představila veřejnosti již v dubnu 2009 v New Yorku, její uvedení na trh si ale vyžádalo delší dobu. Za mořem se začala prodávat v červnu.

Chrysler se před rokem zmítal v existenčních problémech a byl nucen vyhlásit ochranu před věřiteli. Automobilku zachránila aliance s italským Fiatem. Následná restrukturalizace společnosti Chrysler LLC však opozdila nástup nových modelů na trh.

Projekt Grand Cherokee navíc prošel kompletní revizí v režii italské automobilky. Do sériové výroby se tak dostal až v letos v květnu letošního roku, zároveň je ovšem nejvýznamnější novinkou koncernu pro modelový rok 2011.

Chrysler nyní uvolnil další fotografie a podrobné informace.

Pentastar a Hemi

Na severoamerickém trhu je nový Grand Cherokee k dispozici s dvojicí zážehových agregátů. Prvním z nich je nový vidlicový šestiválec Pentastar s rozvodem DOHC o objemu 3,6 litru. Ten nabízí i díky proměnnému časování ventilů výkon 216 kW (293 k) při 6350 min-1 a točivý moment 353 Nm při 4800 min-1. Blok je hliníkový.

Druhým motorem je legendární vidlicový osmiválec Hemi o objemu 5,7 litru s výkonem 268 kW (365 k) při 5150 min-1 a točivým momentem 520 Nm při 4250 min-1. Disponuje také VVT, palivo šetří možnost vypínání až poloviny válců, kterou Chrysler nazývá MDS.

Jeep Grand Cherokee 2011 - Základní technická data
Motor 3,6 V6 5,7 V8
Převodovka 5A 5A
Zdvihový objem [cm3] 3604 5654
Válce/ventily 6/4 8/2
Největší výkon [kW/min-1] 216/6350 268/5150
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 353/4800 520/4250

Obě motorické verze poznají Američané hlavně zezadu, osmiválce mají dvojitou koncovku výfuku, šestiválce jednoduchou. Nový model nabídne pětistupňové samočinné převodovky s možností manuálního ovládání pro obě motorické verze, pro šestiválce nese kód W5A580, osmiválce mají ústrojí 545RFE.

3x4x4

Systémy pohonu všech čtyř kol jsou celkem tři v závislosti na výbavě a nesou označení Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra-Drive II. Quadra-Trac I je permanentní, Quadra-Trac II se zapíná při prokluzu kol a je schopen přenést všechen točivý moment na nápravu s optimální trakcí. Quadra-Drive II má navíc elektronickou uzávěrku diferenciálu (ELSD). Pro oba motory je za příplatek dodávána redukční převodovka.

Platforma je pohrobkem koncernu DaimlerChrysler a vychází z aktuální generace Mercedesu ML, byť prošla důkladnou revizí. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, podvozek má rozvor 2916 mm, rozchod kol činí vpředu 1623 mm, vzadu 1627 mm.

Na vzduchovém polštáři

Vzduchové odpružení Quadra-Lift je nabízeno ve špičkové výbavě Overland. Umožňuje nastavit světlou výšku od 104 mm při parkování až do 272 mm, nejvyšší přijde vhod v těžkém terénu. Poloh je celkem pět a volí se buď samočinně, nebo tlačítky.

Elektronický systém Selec-Terrain přizpůsobí ve verzích Limited a Overland nastavení motoru, převodovky, podvozku, kontroly trakce a ESC podle aktuálního povrchu. Má rovněž celkem pět režimů: automatický, sportovní, Sand/Mud (písek/bahno), Snow (sníh) a Rock (skála, tedy tvrdý kamenný podklad).

ABS s brzdovým asistentem BTCS najdeme u všech verzí. Taktéž standardní elektronická stabilizace ESC zahrnuje například asistenty při rozjezdu do kopce a naopak při prudkých sjezdech, či kontrolu chování taženého přívěsu. Nový Grand Cherokee totiž může táhnout přípojné vozidlo až o hmotnosti 3,35 tuny!

Čelní, boční a hlavové airbagy jsou rovněž v základu, stejně jako aktivní opěrky hlavy a předpínače bezpečnostních pásů vpředu. Overland má pak například adaptivní tempomat, který zpomalí vůz, je-li jiný nebezpečně blízko, pokud je vzdálenost ještě menší, nastupuje FCW (Forward Collision Warning). Detektor mrtvého úhlu poskytuje informace o ostatních automobilech, které řidič za sebou právě nevidí.

Sedm žeber

Uhlazené tvary 4822 mm dlouhé, 1938 mm široké a 1762 mm vysoké karoserie připomínají provedení z let 1999-2004, zejména pak přední část. Aerodynamika je ovšem oproti předchůdci propracovanější, součinitel odporu vzduchu klesl na 0,37, což přispělo ke snížení hluku v kabině a také k příznivější spotřebě. Mohutná maska chladiče má tradičních sedm svislých žeber.

Panoramatická střecha CommandView pro výbavu Limited se skládá ze dvou skel nad první a druhou řadou sedadel, to přední je posuvné směrem vzad. Zavazadlový prostor má dle údajů výrobce objem 994 l, tolik bagáže ale naložíte až po střechu. Zadní lavice je asymetricky dělená a sklopná.

Výbava dostatečná

Tři stupně výbavy nejsou názvy Laredo, Limited a Overland. Základní Laredo disponuje systémem 4x4 Quadra-Trac I, kromě již zmíněných prvků nabízí také bezklíčkový vstup a startování, všestranně nastavitelná přední sedadla, mlhovky, kožený volant s ovládáním audia, satelitní rádio Sirius a sedmnáctipalcová kola. Za příplatek můžete mít dokonce spouštění motoru na dálku.

Limited má pohon všech kol Quadra-Trac II a elektroniku Selec-Terrain, všech pět míst k sezení s koženým čalouněním, vyhříváním a pamětí, HID bi-xenonové výbojky a čočky SmartBeam s vysokou svítivostí v předních světlometech. Dále obsahuje parkovací kamery a senzory, lepší audio, automatickou klimatizaci, stěrače s dešťovým senzorem, osmnáctipalcová kola a navigaci Garmin/Uconnect.

Overland

Špičková verze Overland přidává kromě Quadra-Drive II vzduchové odpružení Quadra-Lift, interiér s dřevěnými doplňky, přední odvětrávaná sedadla čalouněná kůží Nappa, tu najdeme také na přístrojové desce a výplních dveří. Elektromotorky ovládají například výškové nastavení vyhřívaného volantu s pamětí, loketní opěrku i víko zavazadlového prostoru. Overland jezdí na dvacetipalcových kolech, které jsou pro Limited za příplatek.

Široká je paleta zábavních zařízení a systémů, od mobilní televize FLO TV přes Sirius v opěradlech předních sedadel, ten přijímá signál programů pro děti. Uconnect Web umožňuje brouzdání po síti a vysokorychlostní bezdrátový přenos po 3G síti, Uconnect Phone je určen k hlasovému ovládání mobilního telefonu. Špičkové audio čítá devět reproduktorů, prostorový zvuk a subwoofer s výkonem 506 W.

Americké ceny

Grand Cherokee Laredo 4x4 se prodává v USA za základní cenu 32.995 (necelých 673 tisíc Kč), Limited odčerpá z konta majitele 39.995 dolarů (zhruba 815 tisíc) a Overland stojí 42.995 dolarů (asi 876 tisíc korun). Všechny ceny jsou pochopitelně bez daní a poplatků.

V Evropě se objeví kromě zážehových i zatím blíže nespecifikované vznětové motory, jen datum uvedení zatím neznáme. Jeepy se ale prodávají po celém světě, jak s levo-, tak i s pravostranným řízením.

Ve městě motorů

Automobil se vyrábí v továrně Jefferson North Assembly Plant v Detroitu, která byla postavena v roce 1991 a podstatně rozšířena o sedm let později. Všechny více než 4 miliony kusů dosavadních generací Grand Cherokee vznikly právě zde.

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
Avatar - gld
16. 7. 2010 17:39
Re: nevim nevim
nechcem začať písať invektíva ale ty si riadny..

však som ti hore napísal že SUV má jedinú výhodu a to vo väčšom vnútornom priestore..už sa od toho konečne odpútaj a prejdime ďalej

mal som vedieť že diskusia s tebou bude zase raz výnimočne plodná ;-\
15. 7. 2010 21:02
srt8
mam srt8 a opravdu nevim s cim tady jeep gch chcete porovnavat.0-100km/h 4,9s max 250 a vic cena 35000 euro.samozrejme ma chybicky je to usa auto ale za tyto penize super.uz se nemuzu dockat nove srt/2012/
Avatar - T613
15. 7. 2010 19:31
Re: nevim nevim
jaké argumenty? dyť už jsem ti je dal. Zkus si v kupé odvést to co v SUV nebo v normálním běžném autě! Vždyť ty ani nechápeš o čem mluvím!
Avatar - gld
15. 7. 2010 16:19
Re: nevim nevim
neoháňaj sa tu skúsenosťami automobilového matuzalema, napíš konkrétne..kráti (úži) sa nám vlákno tak reaguj k veci..

zatiaľ mi príde akoby si chcel z debaty vycúvať lebo ti chýbajú argumenty..nič nové pod slnkom
Avatar - T613
14. 7. 2010 23:22
Re: nevim nevim
prosím tě .. pořiď si minimálně sedan. Jezdi s ním minimálně rok a pak mi něco vykládej o kompromisech, o střízlivém pohledu na věc a komplexnosti. Zatím zde píšeš z prominutím bláboly.