2.11. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Jízdní dojmy s Cuprou Ateca: Jaká je první vlaštovka nové sportovní značky?

 

V okolí Barcelony jsme vyzkoušeli první produkt nově vzniklé značky Cupra. Jak funguje tři sta koníků ve vůbec nejostřejší Atece?

Koncem února letošního roku představila španělská automobilka Seat novou značku Cupra, která se orientuje na sportovně laděné modely. Už při odhalení brandu jsme věděli, že jako první dorazí Cupra Ateca – nejostřejší varianta nedostatkového zboží z Kvasin, která jako první začne budovat image nové značky a stane se předjezdcem dalších, někdy i vlastních modelů Cupry.

Je svá

Rysy kompaktního SUV Seatu nová Cupra Ateca určitě nezapře, přesto při prvním setkání chvilku trvá, než si zvyknete. Novinka se nevyznačuje jen jiným logem, které v měděné podobě nahrazuje symbol Seatu všude po voze. Jiná je i voštinová mřížka či černé lakování detailů, kupříkladu vnějších zpětných zrcátek a rámečků oken. Možná se podivíte, proč na voze najdeme jen nápisy Cupra, nikoliv Ateca. Zástupci projektu se tak rozhodli, protože jde o první želízko v ohni a chtějí, aby byla Cupra co nejvíce vidět.

To ale není všechno. Cupra Ateca dostala i dvě dvojité koncovky výfuku. Navíc může být posazena na devatenáctipalcových kolech a dostat vyspělejší brzdy Brembo, to už se ale bavíme o příplatkových položkách. Třešničkou na dortu je světlá výška snížená o 10 milimetrů, aby byly jízdní vlastnosti crossoveru o kousek blíže sportování.

Cupra nechystá jen převlečené Seaty, vyvíjí i vlastní vozy. Třeba crossover kupé

Zatímco v bílé barvě si mě Cupra Ateca příliš nezískala, šedé či červené exempláře se mi líbí moc. Přiznám své obavy při odhalení prvních oficiálních snímků. Bál jsem se, že detaily odlišující ostrou Atecu od té běžné budou působit až příliš „domácky“, zkrátka jako z internetu objednaný tuning za pár peněz. První setkání mě ale nakonec přesvědčilo o opaku, naživo to celé vypadá podstatně lépe a uceleně.

Osobně se už brzy budete moci přesvědčit i vy, Cupra bude mít vlastní místo u vybraných dealerů Seatu. V celé Evropě se bavíme o 277 showroomech, u nás jich má být okolo pěti ve velkých městech tak, abyste to neměli vyloženě daleko z žádného konce republiky.

Odlišnosti najdeme i v interiéru, který se vyznačuje sedačkami čalouněnými alcantarou, stejný materiál najdeme i na výplních dveří. Sportovnější je volant, hlavice voliče automatické převodovky a nechybí ani hliníkové pedály. Jinak je ale pracoviště řidiče jednoduché a ergonomicky skvěle vyřešené, tedy přesně takové, jaké si jej pamatuji z dlouhodobě testované Atecy. Cupra Ateca je vybavena i digitálním přístrojovým štítem.

Sezení je opravdu pohodlné, má i výrazné boční vedení a použitý materiál je ideální pro ostřejší řezání zatáček, což má ostatně Cupra Ateca v popisu práce. Palubovka i okolní plasty jsou měkčené, takže za celkové zpracování si interiér zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Výtku bych si dovolil snad jen k infotainmentu. Má osm palců a navigaci ve standardu, ve srovnání s „obyčejnou“ Atecou však nejde o nijak inovované řešení, tudíž kvalita obrazu za konkurencí s cenovkou nad milionem korun už docela zaostává. Škoda, jedno modernější, byť třeba příplatkové řešení by Cupra nabídnou mohla. Ale třeba se dočkáme v modelech, které budou následovat...

Jediná konfigurace

Jestli chcete zkusit něco netradičního a Cupra Ateca vám padla do oka, odpadají vám starosti s výběrem motorizace. Vůz totiž přijede s jedinou konfigurací: dvoulitrovým TSI o výkonu 221 kW (300 k) a 400 newtonmetry točivého momentu. Jednotka se páruje výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Drive. Motor je kvůli zpřísňujícím se emisním normám vybaven filtrem pevných částic a auto na stovku rozpohybuje za 5,2 sekundy, přičemž pokračovat může na maximální rychlost až 247 km/h. Měřící cyklus WLTP predikuje spotřebu od 8,5 do 8,9 l na sto kilometrů.

Cupra Ateca - podrobná technická data
Motor2.0 TSI
Válce/ventily4/4
Objem [cm3]1984
Nejvyšší výkon [kW/min]221/5300-6500
Nejvyšší točivý moment [N.m/min]400/2000-5200
Nejvyšší rychlost [km/h]247
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,2
Kombinovaná spotřeba WLTP [l/100 km]8,5-8,9
Vnější rozměry [mm]4376 x 1841 x 1611
Rozvor [mm]2631
Objem palivové nádrže [l]55
Objem zavazadlového prostoru [l]485
Provozní hmotnost [kg]1615
Celková hmotnost [kg]2150

Papírově tedy slušné předpoklady, ale jak se těchto tři sta koníků chová v praxi? Nutno říct, že síla motoru opravdu nechybí. Když najedete na dálnici a sešlápnete plynový pedál k podlaze, stále cítíte dostatečnou rezervu pro pružné zrychlení a předjíždění. Sportovní Atece však chybí jedna věc, kterou připisuji právě zpřísňujícím se emisním normám. Je to absence výbušnosti a celkové ostrosti, kterou byste od takového auta čekali. I když na voliči jízdních režimů vyberete nejostřejší Cupru, nejsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu tak hbité a nástup motoru je spíše lineární, než že by nabízel nějakou výkonnostní gradaci.

Převodovka s motorem spolupracuje statečně, kvalty sází s rozvahou, i když je pravda, že ani v nejostřejších režimech vás nenechá potrápit auto ve vyšším spektru otáček a přeřadí možná dříve, než by u auta s takovým charakterem bylo nutné. Z části to můžete kompenzovat manuálním řazením páčkami pod volantem, ani to ale nenechává celý proces vyloženě na vás a když se DSG něco nepozdává, nekompromisně zakročí.

Dvakrát škoda, protože ve všech ostatních jízdních směrech funguje Cupra Ateca na jedničku. Překvapí vás především podvozek. Už běžná Ateca platí mezi koncernovými sourozenci za auto s nejtužším a sportovnějším naladěním a Cupra to posunula ještě o kousek dále. Přesto jde stále o slušný kompromis, podvozek na osmnáctipalcových kolech není prkenný a v nesportovních režimech dělá z auta díky adaptivnímu nastavování společníka pro každodenní povinnosti.

Cupra Ateca už má českou cenu: Na kolik přijde španělské hot-SUV?

Skvělé jsou i příplatkové brzdy Brembo s vrtanými kotouči vpředu, kterými byl náš testovaný exemplář taktéž osazen. Atecu jsme sice neždímali do morku kosti, ale při potřebě okamžitého zpomalení ze svižného tempa vždy zafungovaly na jedničku. Karoserie se navíc při jízdě stylem brzda-plyn v utáhlých zatáčkách nenaklání a mezi sportovně-užitkovými vozy tak nabídne sportovní chování nejen na oko. Možná by auto zasloužilo ještě tužší řízení s trochou více zpětné vazby, takhle je to ale zase atraktivní mix pro někoho, kdo s Cuprou Ateca nechce jen sportovat.

Dlužno dodat, že silničky v okolí Barcelony jsou hladké a ani zdaleka nepřipomínají české rozbité okresky. Naštěstí nemusíme na srovnání s tuzemskými podmínkami čekat dlouho. Cupra Ateca nám bude dělat společnost už příští týden během tradičního redakčního testu, kde budeme mít na seznámení se s ní podstatně více času. Svižnější tempo v katalánských serpentinách si vyžádalo spotřebu okolo jedenácti litrů, takové hodnotě bych ale nepřikládal příliš velkou váhu a počkal si až na obsáhlejší test, ve kterém přeci jen najezdíme více kilometrů v různých podmínkách.

A co bude dál?

Cupra Ateca se stává úvodní vlaštovkou zcela nové značky, ale co nás čeká dále? Do roku 2020 chystá Cupru Leon a Leon ST odvozených od nové generace Seatu Leon, dočkat se máme i crossoveru se stylem kupé, jenž se nám už ukázal na uniklé fotografii a prý bude proporčně ještě větší než Ateca. Navíc má jít o první model z vlastní produkce Cupry, protože jak už víme, značka nechce stavět jen přebrandované Seaty. A pokud by vám ani tento výčet nestačil, ještě před těmito novinkami má dorazit jeden speciální model, o kterém jsme se ale žádné další podrobnosti nedozvěděli. Máme se tedy na co těšit!

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda

Poradce Andreje Babiše a bývalý šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda…

Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021 Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021

Vláda znovu odloží nejméně o rok snížení daní a odvodů.…

Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Cuprou Ateca: Jaká je první…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy

Svůj nový sedan Altima s pohonem všech kol propaguje…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 



Rychlé kolo s Cuprou Atecou: Byl to dobrý nápad? Rychlé kolo s Cuprou Atecou: Byl to dobrý nápad?

Je tady první produkt sportovní divize značky Seat. A i…

Cupra Ateca už má českou cenu: Na kolik přijde španělské hot-SUV? Cupra Ateca už má českou cenu: Na kolik přijde španělské hot-SUV?

Ještě před prvním svezením s Cuprou Ateca se dozvídáme…

 



 
Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Včera

Posádka Big Shock Racing Teamu ve složení Martin Macík, František Tomášek a Lukáš Kalanka dokázala s Liazem 111.154 dokončit 41. ročník Rallye Dakar.




Blesk.cz

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl studentům o Česku, vřele ho vítali

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl…

Nadšení neskrýval premiér Andrej Babiš (ANO) na indické univerzitě. Od studentů v Puné se mu v sobotu dostalo…

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou už tlustší než Američané

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou…

Paní Marie (60) se kilogramy navíc většinou netrápila, přesto se za svých 137 kilo tu a tam zastyděla. Časem se…

 

iSport.cz

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou, že mi urvou košík

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou,…

Dobrých zpráv kolem pardubického hokeje moc nenajdete. On by jí ale být mohl. Ten drzoun s košíkem, který…

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít únikovou variantu

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít…

Svou typickou kšiltovku tentokrát nechal doma. Mrazivé strahovské odpoledne donutilo kouče Slavie Jindřicha…

 

Reflex.cz

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o plánech, co tak úplně nevyšly

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o…

Ať chcete vidět velké komiksové finále na mrakodrapu, hrdou plavbu „nepotopitelné“ ponorky, úspěch propagačního…

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…