2.11. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Jízdní dojmy s Cuprou Ateca: Jaká je první vlaštovka nové sportovní značky?

 

V okolí Barcelony jsme vyzkoušeli první produkt nově vzniklé značky Cupra. Jak funguje tři sta koníků ve vůbec nejostřejší Atece?

Koncem února letošního roku představila španělská automobilka Seat novou značku Cupra, která se orientuje na sportovně laděné modely. Už při odhalení brandu jsme věděli, že jako první dorazí Cupra Ateca – nejostřejší varianta nedostatkového zboží z Kvasin, která jako první začne budovat image nové značky a stane se předjezdcem dalších, někdy i vlastních modelů Cupry.

Je svá

Rysy kompaktního SUV Seatu nová Cupra Ateca určitě nezapře, přesto při prvním setkání chvilku trvá, než si zvyknete. Novinka se nevyznačuje jen jiným logem, které v měděné podobě nahrazuje symbol Seatu všude po voze. Jiná je i voštinová mřížka či černé lakování detailů, kupříkladu vnějších zpětných zrcátek a rámečků oken. Možná se podivíte, proč na voze najdeme jen nápisy Cupra, nikoliv Ateca. Zástupci projektu se tak rozhodli, protože jde o první želízko v ohni a chtějí, aby byla Cupra co nejvíce vidět.

To ale není všechno. Cupra Ateca dostala i dvě dvojité koncovky výfuku. Navíc může být posazena na devatenáctipalcových kolech a dostat vyspělejší brzdy Brembo, to už se ale bavíme o příplatkových položkách. Třešničkou na dortu je světlá výška snížená o 10 milimetrů, aby byly jízdní vlastnosti crossoveru o kousek blíže sportování.

Cupra nechystá jen převlečené Seaty, vyvíjí i vlastní vozy. Třeba crossover kupé

Zatímco v bílé barvě si mě Cupra Ateca příliš nezískala, šedé či červené exempláře se mi líbí moc. Přiznám své obavy při odhalení prvních oficiálních snímků. Bál jsem se, že detaily odlišující ostrou Atecu od té běžné budou působit až příliš „domácky“, zkrátka jako z internetu objednaný tuning za pár peněz. První setkání mě ale nakonec přesvědčilo o opaku, naživo to celé vypadá podstatně lépe a uceleně.

Osobně se už brzy budete moci přesvědčit i vy, Cupra bude mít vlastní místo u vybraných dealerů Seatu. V celé Evropě se bavíme o 277 showroomech, u nás jich má být okolo pěti ve velkých městech tak, abyste to neměli vyloženě daleko z žádného konce republiky.

Odlišnosti najdeme i v interiéru, který se vyznačuje sedačkami čalouněnými alcantarou, stejný materiál najdeme i na výplních dveří. Sportovnější je volant, hlavice voliče automatické převodovky a nechybí ani hliníkové pedály. Jinak je ale pracoviště řidiče jednoduché a ergonomicky skvěle vyřešené, tedy přesně takové, jaké si jej pamatuji z dlouhodobě testované Atecy. Cupra Ateca je vybavena i digitálním přístrojovým štítem.

Sezení je opravdu pohodlné, má i výrazné boční vedení a použitý materiál je ideální pro ostřejší řezání zatáček, což má ostatně Cupra Ateca v popisu práce. Palubovka i okolní plasty jsou měkčené, takže za celkové zpracování si interiér zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Výtku bych si dovolil snad jen k infotainmentu. Má osm palců a navigaci ve standardu, ve srovnání s „obyčejnou“ Atecou však nejde o nijak inovované řešení, tudíž kvalita obrazu za konkurencí s cenovkou nad milionem korun už docela zaostává. Škoda, jedno modernější, byť třeba příplatkové řešení by Cupra nabídnou mohla. Ale třeba se dočkáme v modelech, které budou následovat...

Jediná konfigurace

Jestli chcete zkusit něco netradičního a Cupra Ateca vám padla do oka, odpadají vám starosti s výběrem motorizace. Vůz totiž přijede s jedinou konfigurací: dvoulitrovým TSI o výkonu 221 kW (300 k) a 400 newtonmetry točivého momentu. Jednotka se páruje výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Drive. Motor je kvůli zpřísňujícím se emisním normám vybaven filtrem pevných částic a auto na stovku rozpohybuje za 5,2 sekundy, přičemž pokračovat může na maximální rychlost až 247 km/h. Měřící cyklus WLTP predikuje spotřebu od 8,5 do 8,9 l na sto kilometrů.

Cupra Ateca - podrobná technická data
Motor2.0 TSI
Válce/ventily4/4
Objem [cm3]1984
Nejvyšší výkon [kW/min]221/5300-6500
Nejvyšší točivý moment [N.m/min]400/2000-5200
Nejvyšší rychlost [km/h]247
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,2
Kombinovaná spotřeba WLTP [l/100 km]8,5-8,9
Vnější rozměry [mm]4376 x 1841 x 1611
Rozvor [mm]2631
Objem palivové nádrže [l]55
Objem zavazadlového prostoru [l]485
Provozní hmotnost [kg]1615
Celková hmotnost [kg]2150

Papírově tedy slušné předpoklady, ale jak se těchto tři sta koníků chová v praxi? Nutno říct, že síla motoru opravdu nechybí. Když najedete na dálnici a sešlápnete plynový pedál k podlaze, stále cítíte dostatečnou rezervu pro pružné zrychlení a předjíždění. Sportovní Atece však chybí jedna věc, kterou připisuji právě zpřísňujícím se emisním normám. Je to absence výbušnosti a celkové ostrosti, kterou byste od takového auta čekali. I když na voliči jízdních režimů vyberete nejostřejší Cupru, nejsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu tak hbité a nástup motoru je spíše lineární, než že by nabízel nějakou výkonnostní gradaci.

Převodovka s motorem spolupracuje statečně, kvalty sází s rozvahou, i když je pravda, že ani v nejostřejších režimech vás nenechá potrápit auto ve vyšším spektru otáček a přeřadí možná dříve, než by u auta s takovým charakterem bylo nutné. Z části to můžete kompenzovat manuálním řazením páčkami pod volantem, ani to ale nenechává celý proces vyloženě na vás a když se DSG něco nepozdává, nekompromisně zakročí.

Dvakrát škoda, protože ve všech ostatních jízdních směrech funguje Cupra Ateca na jedničku. Překvapí vás především podvozek. Už běžná Ateca platí mezi koncernovými sourozenci za auto s nejtužším a sportovnějším naladěním a Cupra to posunula ještě o kousek dále. Přesto jde stále o slušný kompromis, podvozek na osmnáctipalcových kolech není prkenný a v nesportovních režimech dělá z auta díky adaptivnímu nastavování společníka pro každodenní povinnosti.

Cupra Ateca už má českou cenu: Na kolik přijde španělské hot-SUV?

Skvělé jsou i příplatkové brzdy Brembo s vrtanými kotouči vpředu, kterými byl náš testovaný exemplář taktéž osazen. Atecu jsme sice neždímali do morku kosti, ale při potřebě okamžitého zpomalení ze svižného tempa vždy zafungovaly na jedničku. Karoserie se navíc při jízdě stylem brzda-plyn v utáhlých zatáčkách nenaklání a mezi sportovně-užitkovými vozy tak nabídne sportovní chování nejen na oko. Možná by auto zasloužilo ještě tužší řízení s trochou více zpětné vazby, takhle je to ale zase atraktivní mix pro někoho, kdo s Cuprou Ateca nechce jen sportovat.

Dlužno dodat, že silničky v okolí Barcelony jsou hladké a ani zdaleka nepřipomínají české rozbité okresky. Naštěstí nemusíme na srovnání s tuzemskými podmínkami čekat dlouho. Cupra Ateca nám bude dělat společnost už příští týden během tradičního redakčního testu, kde budeme mít na seznámení se s ní podstatně více času. Svižnější tempo v katalánských serpentinách si vyžádalo spotřebu okolo jedenácti litrů, takové hodnotě bych ale nepřikládal příliš velkou váhu a počkal si až na obsáhlejší test, ve kterém přeci jen najezdíme více kilometrů v různých podmínkách.

A co bude dál?

Cupra Ateca se stává úvodní vlaštovkou zcela nové značky, ale co nás čeká dále? Do roku 2020 chystá Cupru Leon a Leon ST odvozených od nové generace Seatu Leon, dočkat se máme i crossoveru se stylem kupé, jenž se nám už ukázal na uniklé fotografii a prý bude proporčně ještě větší než Ateca. Navíc má jít o první model z vlastní produkce Cupry, protože jak už víme, značka nechce stavět jen přebrandované Seaty. A pokud by vám ani tento výčet nestačil, ještě před těmito novinkami má dorazit jeden speciální model, o kterém jsme se ale žádné další podrobnosti nedozvěděli. Máme se tedy na co těšit!

Spolupracujeme s TipCars.com
Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně

Poslední dny jsou pro britskou politiku turbulentní, a…

V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová v pátek během návštěvy…

Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym

Andreji Babišovi mladšímu hrozí za pobyt na Krymu zákaz…

Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii

S českým plánem na postavení školky a školy pro zhruba…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Cuprou Ateca: Jaká je první…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Cupra Ateca už má českou cenu: Na kolik přijde španělské hot-SUV? Cupra Ateca už má českou cenu: Na kolik přijde španělské hot-SUV?

Ještě před prvním svezením s Cuprou Ateca se dozvídáme…

Seat Ateca aktuálně pořídíte jen jako předokolku. Avšak nově se čtyřválcem 1.5 TSI Seat Ateca aktuálně pořídíte jen jako předokolku. Avšak nově se čtyřválcem 1.5 TSI

Přezbrojování koncernu na nový motor 1.5 TSI pokračuje.…

 



 
Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Včera

Mnoho sběratelů klasických aut vám potvrdí, že některá renovovaná auta jsou ve výsledku lepší, než když byla nová. Třeba tato zrenovovaná Panda 4x4…




Blesk.cz

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár chvil a hrát ji lze jedním tlačítkem na mobilu

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár…

Videohry ze série PlayLink pro PlayStation 4 jsou snadno přístupné a srozumitelné. To platí i o šimpanzí…

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok do zimy. Na horách až -10°C

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok…

Třetí listopadový víkend udělá definitivní tečku za dny babího léta. V neděli k nám začne proudit studený vzduch…

 

iSport.cz

Trenér Pardubic se zlobil: První utkání, které jsme neodehráli dobře

Trenér Pardubic se zlobil: První utkání, které jsme…

Kráter na desáté místo se začíná zvětšovat. Pardubice padly doma po nájezdech s Plzní 2:3 a na pozici, která…

SESTŘIHY: Chomutov rozdrtil Spartu 5:0. Boleslav porazila Liberec 5:2

SESTŘIHY: Chomutov rozdrtil Spartu 5:0. Boleslav…

Přední tým tabulky dostal nařezáno od posledního mužstva. Hokejisté Sparty nezvládli duel v Chomutově a schytali…

 

Reflex.cz

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše soukromí bude taky věc veřejná

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše…

Šéfredaktor MF Dnes Jaroslav Plesl se pustil do majitele Seznamu a miliardáře Iva Lukačoviče. V reakci na kauzu…

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný fotografický talent byl objeven až po její smrti

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný…

Vivian Maierová se narodila v roce 1926 francouzské matce a rakouskému otci v New Yorku. Dětství trávila…