Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy Kia Niro: Pohodlný hybridní vetřelec

Martin Frei
Diskuze (33)
Kia Niro nabourává dosavadní monopol Toyoty na hybridní pohon. Designem, uspořádáním prostoru i technikou se ale vydává vlastní cestou.

Když před třinácti lety dorazila do Evropy druhá generace Toyoty Prius, byla o šest centimetrů vyšší než tehdejší corolla. Způsobily to neskladné baterie v zadní části podlahy, které tlačily výš i sedadla, podlahu kufru a strop. Teď přijíždí hybridní Kia Niro a hádejte, o kolik na výšku přerůstá cee'd. Ano, o šest centimetrů. Důvodem ovšem nejsou baterie, nýbrž fakt, že vysoká auta přišla do módy.

Už to naznačuje, že tenhle hybrid je úplně jiný. Jak funguje v praxi, vyrážíme prověřit do okolí Barcelony.

Pozdrav strýčka Sama

Oficiálně řečeno je niro globální model. Přeloženo do češtiny to znamená, že míří primárně na Ameriku, a je to na něm vidět. Na půdorysu

srovnatelném s cee'dem působí daleko mohutněji, což kromě linie střechy podtrhuje zejména vysoká příď a dlouhý rozvor. Výrobce tu věc neváhá označit slovem crossover a má pravdu v tom, že proporce připomínají zmenšený Nissan Murano nebo Infiniti EX – světlost podvozku je ovšem zmenšená také. Agresivita velkých SUV je však niru naprosto cizí, díky střízlivě elegantnímu designu naopak vypadá uvolněně a pohodářsky.

Nasednutí dovnitř americké pojetí potvrzuje. V loktech i nad hlavou je místa jak ve vilce na předměstí, což platí i pro dva dospělé sedící vzadu. Nábytek je střižený moderně a kvalitně, ruka strýčka Sama je bohužel vidět na výběru materiálů. Posádku obklopuje světle šedý plast vyšperkovaný lesklými dekory s nádechem bakelitu. Do třetice se americký duch projevuje v kufru, jehož objem 427 litrů bude nejspíš typickým Čechům připadat malý.

Jednoduše, unifikovaně

Niro je první hračkou ze stavebnice, do které postupně přibude ještě hybrid dobíjený ze zásuvky i čistý elektromobil. Všechny tři sdílejí podvozkovou platformu i architekturu pohonného ústrojí, což přináší jedno omezení. Přestože je niro klasický hybrid a energii pro elektromotor si vyrábí sám, nepoužívá inteligentní elektrickou převodovku e-CVT. Ta by totiž nevyhovovala ostatním dvěma modelům chystané řady, a tak všechny jednotně sázejí na jednodušší uspořádání s šestirychlostním dvouspojkovým automatem. Výsledkem je, že otáčky motoru i při klidném tempu musejí přesněji kopírovat rychlost jízdy – chybí priusovská schopnost zvolna zrychlovat při ustálených nízkých otáčkách, které šetří benzin.

Lehká noha nutná

Zástupci Kie zdůrazňují, že toto uspořádání přináší víc čisté řidičské radosti při dynamické jízdě, to ale po prvních kilometrech bereme s rezervou. Kombinace atmosférické šestnáctistovky s elektromotorem, který má proti priusu poloviční výkon, asfalt rozhodně netrhá. Pokud se chceme vyhnout zbytečnému podřazování, musíme mít na plynu pořád „hybridně lehkou“ nohu.

O to příjemnějším překvapením je reálná spotřeba. Při plynulé jízdě předměstím a po dálnici s omezením na 120 km/h ukazuje palubní počítač hodnoty kolem pěti litrů, v kopcích kolem šesti – tedy s japonským etalonem plně srovnatelné.

Při courání městem technické řešení nira odhaluje také několik výhod. Především zde má i elektromotor k dispozici šest rychlostních stupňů, takže dokáže auto posunovat živěji a rychleji. Modernější lithiový akumulátor má o třetinu větší kapacitu a snese prudší nabíjení, což zvyšuje účinnost rekuperace. Krátkodobě tedy máme elektřiny k dispozici víc a bez benzinu dojedeme dál.

Cíl: Obyčejné auto

S dlouhým rozvorem, víceprvkovou zadní nápravou a příznivě rozloženou hmotností se niro příjemně vede i točitými silničkami a na povely řízení reaguje pohotově. Zvykat si musíme jen na brzdy, které z rekuperace na tření destiček přecházejí poměrně pozdě. Ve vysoké kabině se rozléhá jen průměrně utlumený hluk kol, třeba cee'd nám v tomto ohledu připadá tišší. Celkový dojem z jízdy je však velmi příjemný a splňuje to, co si výrobce předsevzal – postavit úsporné auto, jehož hybridní pohon neklade zvláštní nároky ani na běžného řidiče, dosud zvyklého na čistě benzinový pohon.

Peníze rozhodnou

Prvořadou otázkou samozřejmě zůstává cena, kterou zatím neznáme – u českých prodejců se první nira objeví až v listopadu. S rozlehlou karoserií a drahým lithiovým akumulátorem nečekáme žádnou lidovku, kterou bychom potkávali na každém rohu. Přesto iniciativu Kie vítáme. Zejména proto, že tolik ostatních výrobců se omezuje výhradně na hybridy dobíjené ze zásuvky, které sice zázračně snižují tabulkové emise CO2 (elektřina ze sítě se do nich nepočítá), ale kvůli větším bateriím zákazníka vyjdou ještě podstatně dráž. Klasický hybrid šetří palivo i ovzduší levněji.

Dvě otázky pro Michaela Winklera, šéfa vývoje motorů

Nedávno jste představili přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI. Proč model Niro zůstává u atmosférického motoru?

Pro hybridní pohonnou jednotku jsme zvolili čtyřválec 1.6 GDI, ovšem s důležitou změnou – má kompresní poměr 13,0:1 a běží výhradně v Atkinsonově cyklu. Ve spojení s objemnou recirkulací spalin dosahuje termodynamické účinnosti až 40%. To je víc než u přeplňovaného tříválce – nejen v maximální hodnotě, ale i v širším rozpětí jízdních situací. Jak asi víte, nevýhodou Atkinsonova režimu je nižší točivý moment a výkon, ale to právě v hybridní sestavě kompenzuje asistence elektromotoru.

Jako zatím jediná automobilka na světě používáte akumulátory typu Li-Pol. Co je důvodem této exkluzivity?

Většina dodavatelů základních komponent baterií pochází z Asie, mimo jiné z Jižní Koreje. Pro nás je to výhoda, protože máme dobré vztahy a výhodnou pozici k jednání. Baterie Li-Pol jsou mimořádně účinné a mají velmi malý vnitřní odpor. Proto snesou prudší nabíjení a vytváří jen minimum odpadního tepla. Tím lépe využijeme každou příležitost k rekuperaci brzdné energie a přitom odpadá nutnost baterii chladit.

Technické údaje Kie Niro
Spalovací motor 1.6 GDI – zážehový atmosférický, Atkinsonův cyklus, 77 kW, 147 N.m
Elektromotor 32 kW, 170 N.m
Systémové parametry 104 kW, 265 N.m
Akumulátor Li-Pol, 1,56 kWh, 240 V
Převodovka Dvouspojková 6rychlostní
Rozměry a hmotnosti
Vnější rozměry 4355 x 1800 x 1535 mm
Rozvor 2700 mm
Zavazadlový prostor 427 l
Provozní hmotnost 1425 kg
Spotřeba podle výrobce3,8 - 4,4 l/100 km

Plusy

  • Velkorysý prostor v kabině
  • Přiměřeně úsporný provoz
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Nutná lehká noha
  • Menší kufr

Martin Frei
Diskuze (33)
23. 1. 2017 15:36
Re: Spotreba
H/K_svwet, uvádzané parametre svetlej výšky sú neobjektívne. Ide o najnižšiu časť podvozka, ktorá je spravidla pri zavesení kolies. Takže nič nehovorí o skutočnej priechodnosti terénom, obrubníkom, ... pri danom rázvore.
Seriózny výrobcovia zverejňujú schému, kde sú uvedené uhly a výška v náväznosti na stred podvozku medzi nápravami. ;-)
Avatar - Sumi2000
24. 7. 2016 01:20
Pěkná..
Jsem mile překvapen , auto vypadá dobře.
Interier je typicky KIA , nic extra , ale při dobré ceně by se auto prodávat mohlo. ;-)
Avatar - AUDIRS6
23. 7. 2016 22:29
Re: cesta
a take nieco ze Kia Soul EV ti nic nehovori ?
Nemci ju postavili proti i3-ke a v teste vyhrala !

Ano, tato pseudoprestizna kategoria nam, realne zmyslajucim nemusi hovorit nic. Lenze neide o nas, ide o trh a trh si taketo auta ziada. Kia vidi moznost dalej sa zviditelnit a ukrojit z trhoveho kolaca nejaku omrvinku a prihriat si svoju eco-polievocku. Tak preco nie ?
btw.: ktore "poriadne" MPV maju vzadu 3 sedadla ? - pokial si teda myslel tretiu radu sedadiel... :-|
Vo väcsine tych aut typu Sharan and Co, by som medzi tymi podbehmi zadnych kolies, ktore tam maju svoje miesto, 3 ludi tyrat fakt nechcel. Pokial teda nemyslis Multivan and Co... >:D
ad SUV - poriadne SUV zmysel ma. To moje ma 3 diferaky, menitelnu svetlu vysku az do 26(?)cm a fakt slusne terenne schopnosti, ktore ja fakt obcas vyuzivam. Skripem sice pri tom zubami, lebo mi je ho luto, ale rozdiel zaparkovat pri chate, alebo ist poslednych 300m pesi v dazdi, alebo snehu po fakt nechutnom terene do fakt strmeho kopca... 8-s
23. 7. 2016 21:51
Re: cesta
neviem v akom meste jazdíš.... ale načo mi je nafúknutá nižšia stredná ktorá mi nedá viac ako nižšia stredná? Mnohí už vytriezveli a prišli nato že rodinné auto je mpv v ktorom sú vzadu 3 rovnocenné sedadlá, plná variabilita, vyšší posed a pritom stále dobré jazdné vlastnosti. Ale trúby si kúpia SUV či SUVčkoidný crossover ktorý nič nepridá ale uberie miesta, uberie z kufra, uberie z variability, uberie z jazdných vlastností ale pridá Prestíž... teda pseudoprestíž v postkomunistickej spoločnosti....
Kia sa vydala svojom hlúpou cestou a na nej aj skončí až príde nato že tie predaje sú omrvinkou voči Toyote a že jej z koláča neuberie.... radšej mohli skúsiť malé mestské plnelektrické vozidlo za slušnú cenu bez dotácie, tam je stále priestor - niečo ako nissan leaf alebo menšie za polovičnú cenu. To by ukázali svetu niečo poriadne. toto je slepý výstrel do tmy.
Avatar - 3_diamanty
23. 7. 2016 20:02
Re: Spotreba
nove mondeo bohuzial uz nenahana litre ako to predosle... a pride mi aj vizualne tazkopadne a masivne .. akoby uz malo ine priority ako to predosle