23.7. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy Kia Niro: Pohodlný hybridní vetřelec

 

Kia Niro nabourává dosavadní monopol Toyoty na hybridní pohon. Designem, uspořádáním prostoru i technikou se ale vydává vlastní cestou.

Když před třinácti lety dorazila do Evropy druhá generace Toyoty Prius, byla o šest centimetrů vyšší než tehdejší corolla. Způsobily to neskladné baterie v zadní části podlahy, které tlačily výš i sedadla, podlahu kufru a strop. Teď přijíždí hybridní Kia Niro a hádejte, o kolik na výšku přerůstá cee'd. Ano, o šest centimetrů. Důvodem ovšem nejsou baterie, nýbrž fakt, že vysoká auta přišla do módy.

Už to naznačuje, že tenhle hybrid je úplně jiný. Jak funguje v praxi, vyrážíme prověřit do okolí Barcelony.

Pozdrav strýčka Sama

Oficiálně řečeno je niro globální model. Přeloženo do češtiny to znamená, že míří primárně na Ameriku, a je to na něm vidět. Na půdorysu srovnatelném s cee'dem působí daleko mohutněji, což kromě linie střechy podtrhuje zejména vysoká příď a dlouhý rozvor. Výrobce tu věc neváhá označit slovem crossover a má pravdu v tom, že proporce připomínají zmenšený Nissan Murano nebo Infiniti EX – světlost podvozku je ovšem zmenšená také. Agresivita velkých SUV je však niru naprosto cizí, díky střízlivě elegantnímu designu naopak vypadá uvolněně a pohodářsky.

Nasednutí dovnitř americké pojetí potvrzuje. V loktech i nad hlavou je místa jak ve vilce na předměstí, což platí i pro dva dospělé sedící vzadu. Nábytek je střižený moderně a kvalitně, ruka strýčka Sama je bohužel vidět na výběru materiálů. Posádku obklopuje světle šedý plast vyšperkovaný lesklými dekory s nádechem bakelitu. Do třetice se americký duch projevuje v kufru, jehož objem 427 litrů bude nejspíš typickým Čechům připadat malý.

Jednoduše, unifikovaně

Niro je první hračkou ze stavebnice, do které postupně přibude ještě hybrid dobíjený ze zásuvky i čistý elektromobil. Všechny tři sdílejí podvozkovou plaftormu i architekturu pohonného ústrojí, což přináší jedno omezení. Přestože je niro klasický hybrid a energii pro elektromotor si vyrábí sám, nepoužívá inteligentní elektrickou převodovku e-CVT. Ta by totiž nevyhovovala ostatním dvěma modelům chystané řady, a tak všechny jednotně sázejí na jednodušší uspořádání s šestirychlostním dvouspojkovým automatem. Výsledkem je, že otáčky motoru i při klidném tempu musejí přesněji kopírovat rychlost jízdy – chybí priusovská schopnost zvolna zrychlovat při ustálených nízkých otáčkách, které šetří benzin.

Lehká noha nutná

Zástupci Kie zdůrazňují, že toto uspořádání přináší víc čisté řidičské radosti při dynamické jízdě, to ale po prvních kilometrech bereme s rezervou. Kombinace atmosférické šestnáctistovky s elektromotorem, který má proti priusu poloviční výkon, asfalt rozhodně netrhá. Pokud se chceme vyhnout zbytečnému podřazování, musíme mít na plynu pořád „hybridně lehkou“ nohu.

O to příjemnějším překvapením je reálná spotřeba. Při plynulé jízdě předměstím a po dálnici s omezením na 120 km/h ukazuje palubní počítač hodnoty kolem pěti litrů, v kopcích kolem šesti – tedy s japonským etalonem plně srovnatelné.

Při courání městem technické řešení nira odhaluje také několik výhod. Především zde má i elektromotor k dispozici šest rychlostních stupňů, takže dokáže auto posunovat živěji a rychleji. Modernější lithiový akumulátor má o třetinu větší kapacitu a snese prudší nabíjení, což zvyšuje účinnost rekuperace. Krátkodobě tedy máme elektřiny k dispozici víc a bez benzinu dojedeme dál.

Cíl: Obyčejné auto

S dlouhým rozvorem, víceprvkovou zadní nápravou a příznivě rozloženou hmotností se niro příjemně vede i točitými silničkami a na povely řízení reaguje pohotově. Zvykat si musíme jen na brzdy, které z rekuperace na tření destiček přecházejí poměrně pozdě. Ve vysoké kabině se rozléhá jen průměrně utlumený hluk kol, třeba cee'd nám v tomto ohledu připadá tišší. Celkový dojem z jízdy je však velmi příjemný a splňuje to, co si výrobce předsevzal – postavit úsporné auto, jehož hybridní pohon neklade zvláštní nároky ani na běžného řidiče, dosud zvyklého na čistě benzinový pohon.

Peníze rozhodnou

Prvořadou otázkou samozřejmě zůstává cena, kterou zatím neznáme – u českých prodejců se první nira objeví až v listopadu. S rozlehlou karoserií a drahým lithiovým akumulátorem nečekáme žádnou lidovku, kterou bychom potkávali na každém rohu. Přesto iniciativu Kie vítáme. Zejména proto, že tolik ostatních výrobců se omezuje výhradně na hybridy dobíjené ze zásuvky, které sice zázračně snižují tabulkové emise CO2 (elektřina ze sítě se do nich nepočítá), ale kvůli větším bateriím zákazníka vyjdou ještě podstatně dráž. Klasický hybrid šetří palivo i ovzduší levněji.

Dvě otázky pro Michaela Winklera, šéfa vývoje motorů

Nedávno jste představili přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI. Proč model Niro zůstává u atmosférického motoru?

Pro hybridní pohonnou jednotku jsme zvolili čtyřválec 1.6 GDI, ovšem s důležitou změnou – má kompresní poměr 13,0:1 a běží výhradně v Atkinsonově cyklu. Ve spojení s objemnou recirkulací spalin dosahuje termodynamické účinnosti až 40%. To je víc než u přeplňovaného tříválce – nejen v maximální hodnotě, ale i v širším rozpětí jízdních situací. Jak asi víte, nevýhodou Atkinsonova režimu je nižší točivý moment a výkon, ale to právě v hybridní sestavě kompenzuje asistence elektromotoru.

Jako zatím jediná automobilka na světě používáte akumulátory typu Li-Pol. Co je důvodem této exkluzivity?

Většina dodavatelů základních komponent baterií pochází z Asie, mimo jiné z Jižní Koreje. Pro nás je to výhoda, protože máme dobré vztahy a výhodnou pozici k jednání. Baterie Li-Pol jsou mimořádně účinné a mají velmi malý vnitřní odpor. Proto snesou prudší nabíjení a vytváří jen minimum odpadního tepla. Tím lépe využijeme každou příležitost k rekuperaci brzdné energie a přitom odpadá nutnost baterii chladit.

Technické údaje Kie Niro
Spalovací motor 1.6 GDI – zážehový atmosférický, Atkinsonův cyklus, 77 kW, 147 N.m
Elektromotor 32 kW, 170 N.m
Systémové parametry 104 kW, 265 N.m
Akumulátor Li-Pol, 1,56 kWh, 240 V
Převodovka Dvouspojková 6rychlostní
Rozměry a hmotnosti
Vnější rozměry 4355 x 1800 x 1535 mm
Rozvor 2700 mm
Zavazadlový prostor 427 l
Provozní hmotnost 1425 kg
Spotřeba podle výrobce3,8 - 4,4 l/100 km

Plusy

  • Velkorysý prostor v kabině
  • Přiměřeně úsporný provoz
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Nutná lehká noha
  • Menší kufr
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš o údajném únosu svého syna jednal se šéfy ČSSD, KSČM i SPD Babiš o údajném únosu svého syna jednal se šéfy ČSSD, KSČM i SPD

Premiér Andrej Babiš (ANO) vysvětloval na vládě a při…

Mayová: Kabinet podpořil připravenou dohodu o brexitu Mayová: Kabinet podpořil připravenou dohodu o brexitu

Britská premiérka Theresa Mayová získala podporu svých…

Německo chce snížit závislost Evropy na bateriích z Číny Německo chce snížit závislost Evropy na bateriích z Číny

Na podporu produkce baterií pro elektromobily vyčlenila…

Většina Čechů věří, že Babiš brání svým dětem vypovídat, tvrdí průzkum Většina Čechů věří, že Babiš brání svým dětem vypovídat, tvrdí průzkum

Většina Čechů věří, že premiér Andrej Babiš (ANO) se…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Paříž 2018 živě: Elektrickou Kiu Niro rozpoznáte ihned. Dobíjecí konektor má v nose Paříž 2018 živě: Elektrickou Kiu Niro rozpoznáte ihned. Dobíjecí konektor má v nose

Rodina crossoverů Niro s alternativními pohony má nového…

Kia e-Niro se připravuje na evropskou premiéru. Kolik ujede na jedno nabití? Kia e-Niro se připravuje na evropskou premiéru. Kolik ujede na jedno nabití?

Evropští zákazníci budou moci elektrický crossover e-Niro…

 



 
Budoucnost kol aut podle Američanů: Revoluční titanová kola z 3D tiskárny

Budoucnost kol aut podle Američanů: Revoluční titanová kola z 3D tiskárny

Dnes 18:50

Zámořská společnost HRE představila první sadu titanových kol z 3D tiskárny. Chce tak ukázat možnosti výroby pro budoucnost.




Blesk.cz

Plečnikův kostel na „Jiřáku“ zdobí velkolepá dominanta: Nový oltář z bílého mramoru váží 4 tuny

Plečnikův kostel na „Jiřáku“ zdobí velkolepá…

Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně, slavnou dominantu Vinohrad od proslulého slovinského architekta Josipa…

The Walking Dead: Dcerka Ricka Grimese vyrostla a Negan jí dělá strýčka. Kdo je ale biologický otec Judith?

The Walking Dead: Dcerka Ricka Grimese vyrostla a…

(Pozor, článek obsahuje spoilery) Seriál The Walking Dead poskočil v časové linii o celých šest let dopředu.…

 

iSport.cz

Dočkal před Polskem: Chceme si vždy říct, že víc v zápase udělat nešlo

Dočkal před Polskem: Chceme si vždy říct, že víc v…

Zůstává kapitánem a chce vidět na týmu, který povede do dnešního přátelského utkání v Polsku, stejnou chuť a…

SESTŘIHY: Boleslav skolila Spartu 5:3. Liberec po obratu vede extraligu

SESTŘIHY: Boleslav skolila Spartu 5:3. Liberec po…

Po reprezentační přestávce se na česká hřiště opět vrátila hokejová extraliga. 18. kolo tuzemské nejvyšší…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš pořádá hon na svou vlastní rodinu. Je to odporný hyenismus

Andrej Babiš pořádá hon na svou vlastní rodinu. Je…

Téměř určitě jste během úterý zaznamenali počin reportérů Seznam zpráv ze Švýcarska, kde se setkali s Andrejem…

Oslabený Babiš komunistům vyhovuje, jejich vyděračský potenciál poroste

Oslabený Babiš komunistům vyhovuje, jejich…

Vyděračský potenciál komunistů rázem povyskočil o patro výš. Nepřipojili se k šestici opozičních stran, které…