23.7. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy Kia Niro: Pohodlný hybridní vetřelec

 

Kia Niro nabourává dosavadní monopol Toyoty na hybridní pohon. Designem, uspořádáním prostoru i technikou se ale vydává vlastní cestou.

Když před třinácti lety dorazila do Evropy druhá generace Toyoty Prius, byla o šest centimetrů vyšší než tehdejší corolla. Způsobily to neskladné baterie v zadní části podlahy, které tlačily výš i sedadla, podlahu kufru a strop. Teď přijíždí hybridní Kia Niro a hádejte, o kolik na výšku přerůstá cee'd. Ano, o šest centimetrů. Důvodem ovšem nejsou baterie, nýbrž fakt, že vysoká auta přišla do módy.

Už to naznačuje, že tenhle hybrid je úplně jiný. Jak funguje v praxi, vyrážíme prověřit do okolí Barcelony.

Pozdrav strýčka Sama

Oficiálně řečeno je niro globální model. Přeloženo do češtiny to znamená, že míří primárně na Ameriku, a je to na něm vidět. Na půdorysu srovnatelném s cee'dem působí daleko mohutněji, což kromě linie střechy podtrhuje zejména vysoká příď a dlouhý rozvor. Výrobce tu věc neváhá označit slovem crossover a má pravdu v tom, že proporce připomínají zmenšený Nissan Murano nebo Infiniti EX – světlost podvozku je ovšem zmenšená také. Agresivita velkých SUV je však niru naprosto cizí, díky střízlivě elegantnímu designu naopak vypadá uvolněně a pohodářsky.

Nasednutí dovnitř americké pojetí potvrzuje. V loktech i nad hlavou je místa jak ve vilce na předměstí, což platí i pro dva dospělé sedící vzadu. Nábytek je střižený moderně a kvalitně, ruka strýčka Sama je bohužel vidět na výběru materiálů. Posádku obklopuje světle šedý plast vyšperkovaný lesklými dekory s nádechem bakelitu. Do třetice se americký duch projevuje v kufru, jehož objem 427 litrů bude nejspíš typickým Čechům připadat malý.

Jednoduše, unifikovaně

Niro je první hračkou ze stavebnice, do které postupně přibude ještě hybrid dobíjený ze zásuvky i čistý elektromobil. Všechny tři sdílejí podvozkovou plaftormu i architekturu pohonného ústrojí, což přináší jedno omezení. Přestože je niro klasický hybrid a energii pro elektromotor si vyrábí sám, nepoužívá inteligentní elektrickou převodovku e-CVT. Ta by totiž nevyhovovala ostatním dvěma modelům chystané řady, a tak všechny jednotně sázejí na jednodušší uspořádání s šestirychlostním dvouspojkovým automatem. Výsledkem je, že otáčky motoru i při klidném tempu musejí přesněji kopírovat rychlost jízdy – chybí priusovská schopnost zvolna zrychlovat při ustálených nízkých otáčkách, které šetří benzin.

Lehká noha nutná

Zástupci Kie zdůrazňují, že toto uspořádání přináší víc čisté řidičské radosti při dynamické jízdě, to ale po prvních kilometrech bereme s rezervou. Kombinace atmosférické šestnáctistovky s elektromotorem, který má proti priusu poloviční výkon, asfalt rozhodně netrhá. Pokud se chceme vyhnout zbytečnému podřazování, musíme mít na plynu pořád „hybridně lehkou“ nohu.

O to příjemnějším překvapením je reálná spotřeba. Při plynulé jízdě předměstím a po dálnici s omezením na 120 km/h ukazuje palubní počítač hodnoty kolem pěti litrů, v kopcích kolem šesti – tedy s japonským etalonem plně srovnatelné.

Při courání městem technické řešení nira odhaluje také několik výhod. Především zde má i elektromotor k dispozici šest rychlostních stupňů, takže dokáže auto posunovat živěji a rychleji. Modernější lithiový akumulátor má o třetinu větší kapacitu a snese prudší nabíjení, což zvyšuje účinnost rekuperace. Krátkodobě tedy máme elektřiny k dispozici víc a bez benzinu dojedeme dál.

Cíl: Obyčejné auto

S dlouhým rozvorem, víceprvkovou zadní nápravou a příznivě rozloženou hmotností se niro příjemně vede i točitými silničkami a na povely řízení reaguje pohotově. Zvykat si musíme jen na brzdy, které z rekuperace na tření destiček přecházejí poměrně pozdě. Ve vysoké kabině se rozléhá jen průměrně utlumený hluk kol, třeba cee'd nám v tomto ohledu připadá tišší. Celkový dojem z jízdy je však velmi příjemný a splňuje to, co si výrobce předsevzal – postavit úsporné auto, jehož hybridní pohon neklade zvláštní nároky ani na běžného řidiče, dosud zvyklého na čistě benzinový pohon.

Peníze rozhodnou

Prvořadou otázkou samozřejmě zůstává cena, kterou zatím neznáme – u českých prodejců se první nira objeví až v listopadu. S rozlehlou karoserií a drahým lithiovým akumulátorem nečekáme žádnou lidovku, kterou bychom potkávali na každém rohu. Přesto iniciativu Kie vítáme. Zejména proto, že tolik ostatních výrobců se omezuje výhradně na hybridy dobíjené ze zásuvky, které sice zázračně snižují tabulkové emise CO2 (elektřina ze sítě se do nich nepočítá), ale kvůli větším bateriím zákazníka vyjdou ještě podstatně dráž. Klasický hybrid šetří palivo i ovzduší levněji.

Dvě otázky pro Michaela Winklera, šéfa vývoje motorů

Nedávno jste představili přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI. Proč model Niro zůstává u atmosférického motoru?

Pro hybridní pohonnou jednotku jsme zvolili čtyřválec 1.6 GDI, ovšem s důležitou změnou – má kompresní poměr 13,0:1 a běží výhradně v Atkinsonově cyklu. Ve spojení s objemnou recirkulací spalin dosahuje termodynamické účinnosti až 40%. To je víc než u přeplňovaného tříválce – nejen v maximální hodnotě, ale i v širším rozpětí jízdních situací. Jak asi víte, nevýhodou Atkinsonova režimu je nižší točivý moment a výkon, ale to právě v hybridní sestavě kompenzuje asistence elektromotoru.

Jako zatím jediná automobilka na světě používáte akumulátory typu Li-Pol. Co je důvodem této exkluzivity?

Většina dodavatelů základních komponent baterií pochází z Asie, mimo jiné z Jižní Koreje. Pro nás je to výhoda, protože máme dobré vztahy a výhodnou pozici k jednání. Baterie Li-Pol jsou mimořádně účinné a mají velmi malý vnitřní odpor. Proto snesou prudší nabíjení a vytváří jen minimum odpadního tepla. Tím lépe využijeme každou příležitost k rekuperaci brzdné energie a přitom odpadá nutnost baterii chladit.

Technické údaje Kie Niro
Spalovací motor 1.6 GDI – zážehový atmosférický, Atkinsonův cyklus, 77 kW, 147 N.m
Elektromotor 32 kW, 170 N.m
Systémové parametry 104 kW, 265 N.m
Akumulátor Li-Pol, 1,56 kWh, 240 V
Převodovka Dvouspojková 6rychlostní
Rozměry a hmotnosti
Vnější rozměry 4355 x 1800 x 1535 mm
Rozvor 2700 mm
Zavazadlový prostor 427 l
Provozní hmotnost 1425 kg
Spotřeba podle výrobce3,8 - 4,4 l/100 km

Plusy

  • Velkorysý prostor v kabině
  • Přiměřeně úsporný provoz
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Nutná lehká noha
  • Menší kufr
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Kia Niro vs. Toyota C-HR – Když se kříží hybridy! Kia Niro vs. Toyota C-HR – Když se kříží hybridy!

Už dlouho si žádná auta neříkala o přímé srovnání tak…

Kia Niro vs Toyota Auris Hybrid – Elektřina do každé rodiny! Kia Niro vs Toyota Auris Hybrid – Elektřina do každé rodiny!

Toyota je na poli hybridů zkušeným hráčem, teď by ale…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Dnes 18:45

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí obvolávání hotelů pro termín

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí…

Koupě domácího či zahraničního pobytu či rezervace místa v restauraci přes slevové servery se výrazně…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…