Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy Suzuki Ignis: Tahle miniještěrka může mít pohon všech kol!

Martin Frei
Diskuze (38)
Suzuki zahušťuje nabídku superkompaktních vozítek. Ignis je o deset centimetrů delší než celerio a ve čtyřkolce si troufá i do terénu.

Jméno Ignis znají příznivci Suzuki už šestnáct let. Typická japonská krabička se spoustou vnitřního prostoru a pohonem všech kol zmizela z výrobního programu v roce 2008, kdy většinu zákazníků odlákal větší model SX-4. Dnešní S-Cross poporostl zase o něco víc, čímž vytvořil místo pro návrat maličké ještěrky. Obratné, schopné pohybu v lehčím terénu a levnější.

Ignis sdílí základy s maličkým hatchbackem Celerio. Podle kratičkého zadního převisu bychom ani neřekli, že ho s délkou 3700 mm přerůstá o deset centimetrů. Jak naznačují odhodlaně vykasané blatníky, má o 15 mm zvýšenou světlost a volitelný pohon 4x4. Podobnou výstroj nabídne jediný konkurent: Fiat Panda Cross.

Vyšňořený čahoun

Jak si jistě vzpomenete, ignis už v září zapózoval na pařížském autosalonu. Teď máme tu čest usednout za volant a prověřit ještěrčí odolnost na cestách i necestách hornaté provincie Frosinone na rozhraní Kampánie a věhlasného Lazia.

V prostředí bujných vápencových vrchů se roztomile bachratý design s vystouplými blatníky vyjímá nebojácně, trochu jako kapesní vojenský speciál. Maska podepřená strmým nárazníkem odkazuje na novou vitaru, černý sloupek vypouklého čelního skla známe ze swiftu. Zkrátka suzuki, jak má být. Záď působí z některých úhlů trochu těžkopádněji, čemuž se ale při vrozeném nepoměru výšky a šířky nemůžeme divit. I zde se ovšem designéři snažili velkou plochu nějak ozvláštnit, důkazem čehož jsou velké dvoudílné zadní lampy – v této třídě málo obvyklé, jelikož komplikují a prodražují elektroinstalaci na víku kufru.

Prostor i emoce

Vnitřek působí v porovnání s výchozím celeriem daleko mladším a svěžejším dojmem. Palubní deska přísnou vodorovnou konturou zdůrazňuje šířku, do řady seřazené ovladače klimatizace vypadají pěkně a moderního ducha potvrzuje tablet informačního systému. Toto řešení pomáhá palubní desku opticky odlehčit, což spolu s relativně velkým prosklením přispívá k příjemně vzdušné atmosféře. Pokročilý systém s ovládáním přes dotykovou obrazovku patří k dvěma vyšším stupňům výbavy, příznivci mechanických tlačítek si přijdou na své v základní verzi.

Vnitřní prostor splňuje všechno, co slibuje vysoká stavba karoserie. Do vozu se snadno nastupuje, díky rovné střeše a vzpřímeným sloupkům máme dost místa nad hlavou. Těší nás také robustní a přiměřeně velká přední sedadla, stejně jako přehlednost plynoucí z vyšší pozice za volantem. Ten má pouze výškové seřízení, kompromisní „trojúhelník“ se sedadlem a pedály je ale nastavený dobře a vyhoví postavám různé výšky.

Dvě vyšší výbavy nabídnou také posuvná zadní sedadla, dělená v poměru 1:1. Toto provedení je logicky čtyřmístné, což ovšem při šířce karoserie není žádná škoda. I dospělí středních postav zde můžou sedět vzpřímeně, sedák je přitom uložený komfortně vysoko.

Základní objem kufru dělá slušných 260 litrů, tedy o 45 víc než u Fiatu Panda. Posunutím sedadel vpřed lze získat trochu prostoru navíc, přesná čísla však výrobce neuvádí.

Měkce a jistě

Odlehlejší silničky italského venkova nemají kvalitou povrchu daleko k našim. Proto můžeme s potěšením konstatovat, že ignis je pro domácí

podmínky naladěný velice příjemně. Přes výmoly a kanály se nese s akurátní poddajností, aniž by se v zatáčkách příliš nakláněl. Řízení dodává

řidiči dostatek jistoty, není ale zbytečně ostré, což zdůrazňuje i volant s velkým průměrem.

K pohonu je určen jediný motor, atmosférický čtyřválec 1.2 Dualjet, který jsme nedávno vyzkoušeli v modelu Baleno. Řada konkurentů má dnes o válec méně, proto suzuki potěší lepší kultivovaností a hladkou reakcí na přidání plynu, i když odhlučnění je proti balenu logicky chudší. Z dosavadních zkušeností s tímto agregátem navíc můžeme očekávat příznivou spotřebu kolem pěti litrů. Manuální převodovka řadí lehce a přesně, volitelně bude k dispozici její robotizovaná verze.

Proti všem

Suzuki Ignis se začne prodávat v únoru příštího roku, ceny zatím nebyly určeny. Právě nad nimi se vznáší jediný otazník. Auto samotné

nás potěšilo vyváženými vlastnostmi. I vyšší jedinci se do něj snadno složí, v pohodlných sedadlech lze zvládnout delší cestu, jednoduchá a harmonicky vyladěná mechanika kombinuje řidičskou pohodu s příslibem spolehlivosti. Těžko hledat něco, co bychom ignisu jednoznačně vytkli. Nezávidíme mu však těžký boj ve třídě nabité dalšími „malými velkými“ borci jako Škoda Citigo, Kia Picanto a Fiat Panda. Proti nim má ignis výhodu ve vyšší stavbě, která usnadňuje nastupování i využití pohonu všech kol.

Tlapky a drápky

Pohon všech kol využívá nejjednoduššího řešení s viskózní spojkou, která nepotřebuje elektronickou regulaci a reaguje snadno na prokluz přední nápravy. Přesto si v konstrukci celého auta vyžádal řadu změn. Zatímco verze s předním pohonem má v zájmu jízdního komfortu vlečenou zadní nápravu, čtyřkolka používá nápravu tuhou, která zároveň nese diferenciál. To přináší nárůst neodpružených hmot a odráží se v mírně zhoršeném komfortu pérování. Zkrácené převody zvyšují otáčky, dozadu se přitom kromě točivého momentu přenášejí i vibrace motoru, takže auto působí o chlup hlučněji. Nakonec si složitější ústrojí vynutilo zmenšení kufru z 260 na 204 l a palivové nádrže z 32 na 30 l. Zcela logická omezení vysvětlují, proč pohon všech kol nabízí tak málo miniaut.

Křižík v kostce

Zážehový motor 1.2 DualJet může být doplněn mikrohybridní sestavou SHVS se stop-startem a zesíleným startér-generátorem. Ten při zpomalení rekuperuje energii a při zrychlení přes široký drážkový řemen přidává na klikovou hřídel 50 N.m. K napájení slouží baterie Li-On na 36 Wh umístěná

pod sedadlem řidiče. Vzhledem k vyšší ceně a pouze mírném snížení spotřeby nečekáme mezi českými zákazníky velký zájem.

Základní technické údaje 1.2 DualJet 1.2 DualJet 4x4
Motor atmosférický zážehový čtyřválec
Převodovka pětistupňová manuální / robotizovaná
Výkon (kW při ot./min) 66/ 6000
Točivý moment (N.m při ot./min) 120/4400
Maximální rychlost (km/h) 170 165
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,2 11,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 4,6 5,0
Objem kufru (l) 260 204
Vnější rozměry (mm) 3700 x 1660 x 1595
Rozvor (mm) 2435
Světlost (mm)180

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Snadné nastupování
  • Rozměrná a pohodlná sedadla
  • Komfortní odpružení
  • Útulná kabina

Minusy

  • Z některých pohledů zřetelný nepoměr výšky a šířky karoserie

Martin Frei
Diskuze (38)
11. 12. 2016 23:20
Re: cena
V Polsku uz maju cennik a je to dost drahe uz v zakladnej vybave a vo vyssich je to zrazu 15000... Ceny ako u premie...
11. 12. 2016 22:43
Re: Zadek
Uz jsem bezel si to koupit a potom jsem uvidel ten strasny zadek z Fiatu Tipo 1980 nebo co to jako ma byt.
Avatar - Ja Prvni 123
11. 12. 2016 21:28
Re: Bez konkurence
[odkaz]
Avatar - pumpkin
11. 12. 2016 20:04
Re: Bez konkurence
Nezabudol si, že popri Forfour (dvojča Twinga) existuje stále aj Fortwo?
Avatar - Emel
11. 12. 2016 20:00
Re: Zadek
Docela by mě zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby ta spodní hrana oken byla rovná až do konce zadních dveří...