23.9. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

 

Dnes už neexistující německá firma Baur dlouhá léta stavěla kabriolety na bázi Opelů a BMW. A byla důležitá i pro vznik Porsche 959.

Éra karosáren je už za námi, automobilky mají už vlastní designérská cena, a tak je jejich sláva pryč. Známé jsou dnes hlavně ty italské (Bertone, Ghia, Pininfarina, Vignale a mnohé další), takové společnosti ale existovaly i v jiných státech. V Německu fungovala i dnes zapomenutá karosárna Baur. Pojďme si ji připomenout.

Založena byla již v roce 1910 ve Stuttgartu, který byl už v té době důležitým centrem automobilového světa. Už v době svého vzniku se specializovala na kabriolety, kterými se nejvíce proslavila v sedmdesátých letech. Jestliže však v „sedmdesátkách“ se primárně spoléhala na techniku od Opelu a BMW, ve svých počátcích využívala komponenty od Wandereru, později také od Horchu, DKW a právě BMW.

V poválečném období Baur staví karoserie pro DKW a v padesátých letech poprvé staví celý automobil, Dyna Veritas dnes už neznámé značky Veritas. Auto dlouhé 3,9 metru a poháněné 0,75litrovým motorem ale kvůli vysoké ceně na trhu nezaujalo, a tak jeho výroba skončila po pouhých dvou letech a jen zhruba 176 postavených kusech.

Baur tak opět navázal spolupráci s BMW, pro které začal stavět karoserie k modelu 501/502 a později i 700. Na konci šedesátých let se firma opět vrátila k myšlence otevřených aut na bázi vozů BMW (konkrétně 1600 a 2000), na které se specializuje i v následujících letech.

Následná díla byla postavena na základech řady 3, když Baur viděl v otevřené trojce potenciál ještě před samotnou mnichovskou automobilkou. Model nazvaný TC1 (Top Cabriolet) na bázi řady 3 generace E21 ale nebyl zrovna typický kabriolet. Měl sice stahovací plátěnou střechu, i po jejím sundání ale vozu zůstaly nejen A sloupky, ale také B sloupky a C sloupky i pomocný rám, což Baur využíval už u otevřeného BMW 2002. Jen tak se dala zajistit alespoň nějaká tuhost karoserie, protože konstruktéři původní řady 3 s otevřenou verzí vůbec nepočítali. Auto BMW nabízelo jen ve formě kupé (respektive dvoudveřového sedanu, jak se tenkrát říkalo). Stejné řešení pak bylo použito také u Opelu Kadett C (tzv. verze Aero).

5 nejzajímavějších kabrioletů české výroby. Superauto, podivín i dar pro Stalina

TC1 se ukázalo jako oblíbené, vzniklo v 4.595 kopiích, a tak následovalo TC2, postavené na bázi řady 3 nastupující generace E30. BMW sice její nabídku postupně rozšířilo o čtyřdveřový sedan, kombík i kabriolet, to však nezabránilo Bauru nadále stavět své „polokabrio,“ a tak řešení otevřené karoserie se zachovanými sloupky karoserie bylo použito také u BMW 3 (E30). Přestože klasické kabrio přímo od BMW bylo notně úspěšnější, 10.867 vyrobených kusů TC2 bylo nadmíru slušné číslo. Více exemplářů od jednoho auta už Baur nepostavil.

Baur model TC2 prezentoval jako kabriolet pro každé roční období (něco takového se říká také o Range Roveru Evoque Cabrio), což vedle aplikace zadního vyhřívaného skla nebo možnosti pevného hardtopu místo plátěné střechy znamenalo čtyři potenciální konfigurace. Střechu bylo možné nasadit („kupé“), sundat („kabrio“), případně šlo sejmout jen její horní část („targa“), případně pouze zadní část nad zadními sedadly („landaulet“).

Na bázi BMW 3 (E30) Baur postavil i model TC3 vyvinutý ve spolupráci s designérem Eberhardem Schulzem (známým z firmy Isdera). Automobil se svébytným designem si uchoval řešení „polokabrioletu,“ poháněn byl šestiválcem z 325i, připraven byl však i na zástavbu osmiválce nebo dokonce dvanáctiválce. Díky skvělé aerodynamice přitom měl vůz zvládnout jet až rychlostí 300 km/h.

Nepřehlédněte: Copak se nám to prohání po Ringu? Naprostý unikát!

Samo BMW ale v té době paralelně vyvíjelo model Z1, roadster s unikátními zajíždějícími dveřmi na bázi trojky generace E30, a tak na realizaci TC3 nedošlo. A to ani poté, co Baur odstranil z jediného postaveného exempláře klasické bavorácké ledvinky a emblémy BMW.

Kapacity Bauru se ale přesto povedlo v té době naplnit. Ne tak známým faktem je to, že stuttgartská továrna Bauru montovala Porsche 959, a to pod přísným dohledem specialistů od Porsche. Firma navíc s takovým projektem měla už své zkušenosti, na přelomu sedmdesátých a osmdesátých letech se starala o finální montáž BMW M1 poté, co padla původní dohoda mezi mnichovskou automobilkou a italským Lamborghini.

V devadesátých letech ale už Baur přežívá spíše jako dodavatel dílů pro automobilky než jako výrobce. Zkouší to tedy ještě s modelem TC3, neboli přestavěným BMW 3 generace E36. V tomto případě šlo o čtyřdveřový kabriolet, vlastně landaulet, jelikož plátěná stahovací střecha byla jen v zadní části karoserie. Oproti předchůdcům to ale už byla opravdová malovýroba, celkem bylo postaveno jen 310 exemplářů TC4.

Kvůli stále nižšímu zájmu o takové vozy se Baur dostává do finančních potíží, a tak jej v roce 1999 kupuje společnost IVM. Dnes je součástí švédské technologické firmy Semcon zabývající se vývojem produktů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hamáček se v čele ČSSD udrží. Prozatím Hamáček se v čele ČSSD udrží. Prozatím

Svým tahem požádat dvousetčlenný výkonný výbor o důvěru…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Vaření s dědou Zápisník Marka Schwarzmanna: Vaření s dědou

Víte, jaká je nejstarší zkamenělina prokazující existenci…

Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

 

Štítky BMW Porsche Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Napadení herečky na Vinohradské? Všechno bylo úplně jinak, tvrdí obsluha baru

Napadení herečky na Vinohradské? Všechno bylo úplně…

Mladou herečku Kateřinu D. měla dle jejího tvrzení na sociální síti napadnout ve středu ráno skupina mužů v…

Šokující průběh těhotenského focení: Narodilo se „mimi monstrum“!

Šokující průběh těhotenského focení: Narodilo se…

Těhotenské focení anglického páru se zvrhlo v krvavou řezničinu. Todd a Nicole Cameronovi se právě nechali fotit…

 

iSport.cz

Štěpánkova rozlučka, koncert celebrit! Hvězdy radily, přišel Gott i drahé polovičky

Štěpánkova rozlučka, koncert celebrit! Hvězdy…

Sestava jako na olympiádě! Včerejší rozlučka s hvězdnou kariérou tenisty Radka Štěpánka (39) byla velkolepým…

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za ním Agassi i Čech

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za…

Slzy v očích, slova díků, světové hvězdy, nekonečné ovace vestoje od téměř 15 tisíců fanoušků a také poslední…

 

Reflex.cz

Rozkmotřili se Štefánik s Masarykem kvůli ženě? Nový film naznačuje, že to tak mohlo být

Rozkmotřili se Štefánik s Masarykem kvůli ženě? Nový…

Během dialogu s Karlem Čapkem se první československý prezident přizná k románku se ženou, která byla za války…

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil. Nevím, proč se z mého vyznamenání dělá takový humbuk

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil.…

Se zpěvákem Michalem Davidem (58) máme pár věcí společných: narodili jsme se v šedesátkách, tedy před okupací…