23.9. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

 

Dnes už neexistující německá firma Baur dlouhá léta stavěla kabriolety na bázi Opelů a BMW. A byla důležitá i pro vznik Porsche 959.

Éra karosáren je už za námi, automobilky mají už vlastní designérská cena, a tak je jejich sláva pryč. Známé jsou dnes hlavně ty italské (Bertone, Ghia, Pininfarina, Vignale a mnohé další), takové společnosti ale existovaly i v jiných státech. V Německu fungovala i dnes zapomenutá karosárna Baur. Pojďme si ji připomenout.

Založena byla již v roce 1910 ve Stuttgartu, který byl už v té době důležitým centrem automobilového světa. Už v době svého vzniku se specializovala na kabriolety, kterými se nejvíce proslavila v sedmdesátých letech. Jestliže však v „sedmdesátkách“ se primárně spoléhala na techniku od Opelu a BMW, ve svých počátcích využívala komponenty od Wandereru, později také od Horchu, DKW a právě BMW.

V poválečném období Baur staví karoserie pro DKW a v padesátých letech poprvé staví celý automobil, Dyna Veritas dnes už neznámé značky Veritas. Auto dlouhé 3,9 metru a poháněné 0,75litrovým motorem ale kvůli vysoké ceně na trhu nezaujalo, a tak jeho výroba skončila po pouhých dvou letech a jen zhruba 176 postavených kusech.

Baur tak opět navázal spolupráci s BMW, pro které začal stavět karoserie k modelu 501/502 a později i 700. Na konci šedesátých let se firma opět vrátila k myšlence otevřených aut na bázi vozů BMW (konkrétně 1600 a 2000), na které se specializuje i v následujících letech.

Následná díla byla postavena na základech řady 3, když Baur viděl v otevřené trojce potenciál ještě před samotnou mnichovskou automobilkou. Model nazvaný TC1 (Top Cabriolet) na bázi řady 3 generace E21 ale nebyl zrovna typický kabriolet. Měl sice stahovací plátěnou střechu, i po jejím sundání ale vozu zůstaly nejen A sloupky, ale také B sloupky a C sloupky i pomocný rám, což Baur využíval už u otevřeného BMW 2002. Jen tak se dala zajistit alespoň nějaká tuhost karoserie, protože konstruktéři původní řady 3 s otevřenou verzí vůbec nepočítali. Auto BMW nabízelo jen ve formě kupé (respektive dvoudveřového sedanu, jak se tenkrát říkalo). Stejné řešení pak bylo použito také u Opelu Kadett C (tzv. verze Aero).

5 nejzajímavějších kabrioletů české výroby. Superauto, podivín i dar pro Stalina

TC1 se ukázalo jako oblíbené, vzniklo v 4.595 kopiích, a tak následovalo TC2, postavené na bázi řady 3 nastupující generace E30. BMW sice její nabídku postupně rozšířilo o čtyřdveřový sedan, kombík i kabriolet, to však nezabránilo Bauru nadále stavět své „polokabrio,“ a tak řešení otevřené karoserie se zachovanými sloupky karoserie bylo použito také u BMW 3 (E30). Přestože klasické kabrio přímo od BMW bylo notně úspěšnější, 10.867 vyrobených kusů TC2 bylo nadmíru slušné číslo. Více exemplářů od jednoho auta už Baur nepostavil.

Baur model TC2 prezentoval jako kabriolet pro každé roční období (něco takového se říká také o Range Roveru Evoque Cabrio), což vedle aplikace zadního vyhřívaného skla nebo možnosti pevného hardtopu místo plátěné střechy znamenalo čtyři potenciální konfigurace. Střechu bylo možné nasadit („kupé“), sundat („kabrio“), případně šlo sejmout jen její horní část („targa“), případně pouze zadní část nad zadními sedadly („landaulet“).

Na bázi BMW 3 (E30) Baur postavil i model TC3 vyvinutý ve spolupráci s designérem Eberhardem Schulzem (známým z firmy Isdera). Automobil se svébytným designem si uchoval řešení „polokabrioletu,“ poháněn byl šestiválcem z 325i, připraven byl však i na zástavbu osmiválce nebo dokonce dvanáctiválce. Díky skvělé aerodynamice přitom měl vůz zvládnout jet až rychlostí 300 km/h.

Nepřehlédněte: Copak se nám to prohání po Ringu? Naprostý unikát!

Samo BMW ale v té době paralelně vyvíjelo model Z1, roadster s unikátními zajíždějícími dveřmi na bázi trojky generace E30, a tak na realizaci TC3 nedošlo. A to ani poté, co Baur odstranil z jediného postaveného exempláře klasické bavorácké ledvinky a emblémy BMW.

Kapacity Bauru se ale přesto povedlo v té době naplnit. Ne tak známým faktem je to, že stuttgartská továrna Bauru montovala Porsche 959, a to pod přísným dohledem specialistů od Porsche. Firma navíc s takovým projektem měla už své zkušenosti, na přelomu sedmdesátých a osmdesátých letech se starala o finální montáž BMW M1 poté, co padla původní dohoda mezi mnichovskou automobilkou a italským Lamborghini.

V devadesátých letech ale už Baur přežívá spíše jako dodavatel dílů pro automobilky než jako výrobce. Zkouší to tedy ještě s modelem TC3, neboli přestavěným BMW 3 generace E36. V tomto případě šlo o čtyřdveřový kabriolet, vlastně landaulet, jelikož plátěná stahovací střecha byla jen v zadní části karoserie. Oproti předchůdcům to ale už byla opravdová malovýroba, celkem bylo postaveno jen 310 exemplářů TC4.

Kvůli stále nižšímu zájmu o takové vozy se Baur dostává do finančních potíží, a tak jej v roce 1999 kupuje společnost IVM. Dnes je součástí švédské technologické firmy Semcon zabývající se vývojem produktů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana

V Janově na severu Itálie pokračovalo pátrání po…

 

Štítky BMW Porsche Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red…

Nejenom dobří holubi se vracejí. I klasické a oblíbené videohry vycházejí v nových remasterovaných konverzích.…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Dukla – Slovácko 1:2. Chlumecký si vstřelil dva vlastní góly

SESTŘIH: Dukla – Slovácko 1:2. Chlumecký si vstřelil…

Bída Dukly pokračuje i nadále! Pražský tým prohrál i pátý zápas nové sezony FORTUNA:LIGY, se Slováckem padl na…

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem na Slovensko

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem…

Po vyřazení ve druhém předkole Evropské ligy bylo zřejmé, že Sparta přistoupí k redukci početného kádru. Tak se…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…