4.6. 2014 Jan Mička Jan Mička

Každá pátá prodaná Škoda Yeti, Superb a Octavia má pohon 4x4

 

Škodovku s pohonem 4x4 si koupí více než pětina všech zákazníků. Systém jsme v rámci prezentace vyzkoušeli nedaleko Vídně v terénu i na kluzkém povrchu.

Pohon všech kol má v rámci mladoboleslavské automobilky Škoda tradici od roku 1999. Škoda Octavia Combi tehdy nastartovala zcela novou éru, která v současnosti vygradovala v nabídku celkem pěti modelů. V srpnu letošního roku se navíc rozroste o dalšího člena – k modelům Yeti, Yeti Outdoor, Octavia Combi, Superb a Superb Combi se přidá zcela nová Škoda Octavia Scout.

Během posledních patnácti let se koncernová technika pohonu všech kol dost změnila a v současných modelech (kromě Superbu a Superbu Combi) najdeme již páté vydání mezinápravové spojky Haldex. Ta je oproti předchozí generaci jednodušší – obejde se bez zásobníku tlaku (v celém okruhu bylo dosaženo max. tlaku 3 MPa) a elektronicky řízeného zadního diferenciálu.

Absencí samotného zásobníku se podařilo ušetřit asi 1,4 kilogramu hmotnosti, systém však díky výkonnějšímu olejovému čerpadlu (tlakem na lamely spojky je určena míra přenášeného momentu) funguje rychleji než dříve a chování samotného auta je dále podpořeno elektronickými systémy. V tomto případě mluvíme především o funkci EDS, která přibrzďováním jednotlivých kol udržuje automobil v přímém směru (nahrazuje závěr diferenciálu) a XDS Plus, která stejným principem, avšak pouze u vnitřních kol, pomáhá k vyrovnanějším průjezdům zatáček.

Tolik krátká teorie, nyní přišel čas zesumírovat funkci pohonu všech kol v terénu. K tomuto účelu jsme využili zařízení Driving Campu Pachfurth, který najdete nedaleko rakouské dálnice A4 kousek od Vídně. K dispozici jsem dostal Škodu Yeti Outdoor 4x4 s motorem 2.0 TDI (125 kW) a dvouspojkovou převodovkou DSG.

Samotný vůz byl na zdejší terén dobře připraven – má světlou výšku 180 milimetrů, nájezdové úhly 17,1° vpředu a 30° vzadu a přechodový úhel 19,6°. Průchodnost terénem je dále umocněna paketem pro špatné cesty (spodní ochrana motoru, lanovodů, palivového vedení a brzdového potrubí) a plejádou elektronických pomocníků, kteří se ukrývají pod tlačítkem Offroad na středové konzole. Není to ale pouze o ABS, stabilizačním systému a asistentu pro rozjezdy do kopce, ale také o přemapování citlivosti pedálu plynu (určitá náhražka redukční převodovky) a práci asistenta pro sjíždění kopců. To všechno je ihned funkční po sjíždění příslušného tlačítka.

Škoda Yeti 2.0 TDI/103 kW 4x4 – Když zlatá není střední

Program pro nás začínal výjezdem do kopce se stoupáním osmdesát procent a štěrkovým povrchem. Nájezdový úhel jsme neřešili, chování automobilu při „náhražce“ redukce však ano. Ačkoliv jsou reakce pedálu plynu po zapnutí režimu Off-road citlivější, i tak bylo dobré k němu přistupovat obezřetněji a výkon nedávkovat skokově. Důvod je jasný – došlo by k prokluzu kol na obou nápravách, a přestože bychom kopec s určitostí vyjeli i tak, nebyl by průjezd plynulý a větší ztráta trakce by mohla mít za jiných podmínek (například na travnatém či bahnitém povrchu) špatné následky. Zadní kola přitom byla v permanenci od samotného začátku výjezdu (Haldex V je v praxi odpojuje pouze při parkování nebo v přímém směru na dálnici), systém tedy nečekal na prokluz předních.

Po zdolání vrcholu bylo potřeba sjet zase dolů. Klesání se dalo vyrovnat předchozímu výjezdu, pouze povrch se změnil v asfaltový. V takovém případě využijete asistent sjíždění kopců, který funguje automaticky při rozpoznání více než desetiprocentního náklonu. Stačilo jenom malinko popojet z kopce (u manuální převodovky funguje i při neutrálu), vyčkat na rozblikání piktogramu systému v budíku rychloměru a jednoduše pustit brzdu. Auto se už o zbytek práce postaralo samo, my pouze regulovali rychlost přibrzděním či přidáním plynu.

Další zkouškou (spíše však pro nás než samotné auto) bylo kličkování v úzkém korytu. Disciplína simulovala křížení náprav a funkci pohonu všech kol v případě, že jedno kolo (místy dokonce i obě protilehlé) zůstane „viset“ ve vzduchu. Základem bylo najíždět se srovnaným volantem, a ačkoliv bylo jedno ze zadních kol „v luftu“ prakticky neustále, auto plynule pokračovalo v jízdě. Jedinou slabinou tak bylo panoramatické střešní okno, které snížilo tuhost karoserie a čas od času se z jeho okolí ozvalo nepříjemné praskání. Nutno podotknout, že byl celou dobu aktivován režim Off-road, který funguje od nuly do 30 km/h.

Klouzání a promyšlený Haldex V. generace

Jak už bylo řečeno na začátku, Škoda s pohonem všech kol není pouze o modelu Yeti a samotný systém nakonec nevyužijete pouze v terénu. Dalším bodem programu proto byla jízda na kluzné ploše, kde jsme vyzkoušeli rozdíly mezi pohonem předních a všech kol.

Jako první jsem usedl do Škody Octavia Combi 1.8 TSI s pohonem předních kol a automatickou převodovkou. Cílem bylo prokličkovat mezi chrlícími gejzíry vody bez ztráty kontroly a nepoškodit auto. Bylo zřejmé, že pokud přeženete nájezdovou rychlost, pohrne se auto na „čumák“ a stabilizační systém bude mít spoustu práce, aby jej držel v požadovaném směru. Tak se také stalo a vzhledem k použití převodovky DSG nezbylo, než povolit plyn (u manuálu by stačilo vyšlápnout spojku) a čekat, jak se systém se situací popere.

Cílem této zkoušky bylo porovnat výsledek s chováním vozu 4x4 – také u čtyřkolky se v první fázi projevila nedotáčivost, ovšem v menší míře a především v době, kdy už byla zadní kola dávno v záběru. Celá úprava směru byla v tomto případě značně jednodušší, a zatímco „předokolky“ mnohdy nevyjely podle našich představ, čtyřkolky zabránily krizové situaci už v jejím zárodku. Průběh „přelévání“ momentu z předních na zadní kola byl přitom dobře znát po omezení stabilizačního systému. V krajním případě totiž Haldex upřednostnil zadní nápravu, která tu přední do zatáčky takříkajíc natlačila. Úhel náklonu se pak dal jednoduše korigovat plynem, v reálných podmínkách však bude lepší nechat veškerou práci na elektronice.

Dlouhá táhlá zatáčka s kluzkým povrchem ostatně předešlá tvrzení potvrdila, stejně jako výjezd kluzkého kopce, ve kterém bylo potřeba provést vyhýbací manévr. Ačkoliv by v reálném provozu nebyly simulované situace úplně totožné (kvalitní zimní pneumatiky se s kluzkým povrchem vyrovnají daleko lépe), je dobré být připraven. Tak, jako do této chvíle učinilo více než 400.000 zákazníků, kteří se za posledních 15 let pro vozy Škoda s pohonem 4x4 rozhodli.

Video


Škoda Octavia 4x4 a Škoda Superb 4x4
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 

Přidat názorDiskuse: Každá pátá prodaná Škoda Yeti, Superb a…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…