4.6. 2014 Jan Mička Jan Mička

Každá pátá prodaná Škoda Yeti, Superb a Octavia má pohon 4x4

 

Škodovku s pohonem 4x4 si koupí více než pětina všech zákazníků. Systém jsme v rámci prezentace vyzkoušeli nedaleko Vídně v terénu i na kluzkém povrchu.

Pohon všech kol má v rámci mladoboleslavské automobilky Škoda tradici od roku 1999. Škoda Octavia Combi tehdy nastartovala zcela novou éru, která v současnosti vygradovala v nabídku celkem pěti modelů. V srpnu letošního roku se navíc rozroste o dalšího člena – k modelům Yeti, Yeti Outdoor, Octavia Combi, Superb a Superb Combi se přidá zcela nová Škoda Octavia Scout.

Během posledních patnácti let se koncernová technika pohonu všech kol dost změnila a v současných modelech (kromě Superbu a Superbu Combi) najdeme již páté vydání mezinápravové spojky Haldex. Ta je oproti předchozí generaci jednodušší – obejde se bez zásobníku tlaku (v celém okruhu bylo dosaženo max. tlaku 3 MPa) a elektronicky řízeného zadního diferenciálu.

Absencí samotného zásobníku se podařilo ušetřit asi 1,4 kilogramu hmotnosti, systém však díky výkonnějšímu olejovému čerpadlu (tlakem na lamely spojky je určena míra přenášeného momentu) funguje rychleji než dříve a chování samotného auta je dále podpořeno elektronickými systémy. V tomto případě mluvíme především o funkci EDS, která přibrzďováním jednotlivých kol udržuje automobil v přímém směru (nahrazuje závěr diferenciálu) a XDS Plus, která stejným principem, avšak pouze u vnitřních kol, pomáhá k vyrovnanějším průjezdům zatáček.

Tolik krátká teorie, nyní přišel čas zesumírovat funkci pohonu všech kol v terénu. K tomuto účelu jsme využili zařízení Driving Campu Pachfurth, který najdete nedaleko rakouské dálnice A4 kousek od Vídně. K dispozici jsem dostal Škodu Yeti Outdoor 4x4 s motorem 2.0 TDI (125 kW) a dvouspojkovou převodovkou DSG.

Samotný vůz byl na zdejší terén dobře připraven – má světlou výšku 180 milimetrů, nájezdové úhly 17,1° vpředu a 30° vzadu a přechodový úhel 19,6°. Průchodnost terénem je dále umocněna paketem pro špatné cesty (spodní ochrana motoru, lanovodů, palivového vedení a brzdového potrubí) a plejádou elektronických pomocníků, kteří se ukrývají pod tlačítkem Offroad na středové konzole. Není to ale pouze o ABS, stabilizačním systému a asistentu pro rozjezdy do kopce, ale také o přemapování citlivosti pedálu plynu (určitá náhražka redukční převodovky) a práci asistenta pro sjíždění kopců. To všechno je ihned funkční po sjíždění příslušného tlačítka.

Škoda Yeti 2.0 TDI/103 kW 4x4 – Když zlatá není střední

Program pro nás začínal výjezdem do kopce se stoupáním osmdesát procent a štěrkovým povrchem. Nájezdový úhel jsme neřešili, chování automobilu při „náhražce“ redukce však ano. Ačkoliv jsou reakce pedálu plynu po zapnutí režimu Off-road citlivější, i tak bylo dobré k němu přistupovat obezřetněji a výkon nedávkovat skokově. Důvod je jasný – došlo by k prokluzu kol na obou nápravách, a přestože bychom kopec s určitostí vyjeli i tak, nebyl by průjezd plynulý a větší ztráta trakce by mohla mít za jiných podmínek (například na travnatém či bahnitém povrchu) špatné následky. Zadní kola přitom byla v permanenci od samotného začátku výjezdu (Haldex V je v praxi odpojuje pouze při parkování nebo v přímém směru na dálnici), systém tedy nečekal na prokluz předních.

Po zdolání vrcholu bylo potřeba sjet zase dolů. Klesání se dalo vyrovnat předchozímu výjezdu, pouze povrch se změnil v asfaltový. V takovém případě využijete asistent sjíždění kopců, který funguje automaticky při rozpoznání více než desetiprocentního náklonu. Stačilo jenom malinko popojet z kopce (u manuální převodovky funguje i při neutrálu), vyčkat na rozblikání piktogramu systému v budíku rychloměru a jednoduše pustit brzdu. Auto se už o zbytek práce postaralo samo, my pouze regulovali rychlost přibrzděním či přidáním plynu.

Další zkouškou (spíše však pro nás než samotné auto) bylo kličkování v úzkém korytu. Disciplína simulovala křížení náprav a funkci pohonu všech kol v případě, že jedno kolo (místy dokonce i obě protilehlé) zůstane „viset“ ve vzduchu. Základem bylo najíždět se srovnaným volantem, a ačkoliv bylo jedno ze zadních kol „v luftu“ prakticky neustále, auto plynule pokračovalo v jízdě. Jedinou slabinou tak bylo panoramatické střešní okno, které snížilo tuhost karoserie a čas od času se z jeho okolí ozvalo nepříjemné praskání. Nutno podotknout, že byl celou dobu aktivován režim Off-road, který funguje od nuly do 30 km/h.

Klouzání a promyšlený Haldex V. generace

Jak už bylo řečeno na začátku, Škoda s pohonem všech kol není pouze o modelu Yeti a samotný systém nakonec nevyužijete pouze v terénu. Dalším bodem programu proto byla jízda na kluzné ploše, kde jsme vyzkoušeli rozdíly mezi pohonem předních a všech kol.

Jako první jsem usedl do Škody Octavia Combi 1.8 TSI s pohonem předních kol a automatickou převodovkou. Cílem bylo prokličkovat mezi chrlícími gejzíry vody bez ztráty kontroly a nepoškodit auto. Bylo zřejmé, že pokud přeženete nájezdovou rychlost, pohrne se auto na „čumák“ a stabilizační systém bude mít spoustu práce, aby jej držel v požadovaném směru. Tak se také stalo a vzhledem k použití převodovky DSG nezbylo, než povolit plyn (u manuálu by stačilo vyšlápnout spojku) a čekat, jak se systém se situací popere.

Cílem této zkoušky bylo porovnat výsledek s chováním vozu 4x4 – také u čtyřkolky se v první fázi projevila nedotáčivost, ovšem v menší míře a především v době, kdy už byla zadní kola dávno v záběru. Celá úprava směru byla v tomto případě značně jednodušší, a zatímco „předokolky“ mnohdy nevyjely podle našich představ, čtyřkolky zabránily krizové situaci už v jejím zárodku. Průběh „přelévání“ momentu z předních na zadní kola byl přitom dobře znát po omezení stabilizačního systému. V krajním případě totiž Haldex upřednostnil zadní nápravu, která tu přední do zatáčky takříkajíc natlačila. Úhel náklonu se pak dal jednoduše korigovat plynem, v reálných podmínkách však bude lepší nechat veškerou práci na elektronice.

Dlouhá táhlá zatáčka s kluzkým povrchem ostatně předešlá tvrzení potvrdila, stejně jako výjezd kluzkého kopce, ve kterém bylo potřeba provést vyhýbací manévr. Ačkoliv by v reálném provozu nebyly simulované situace úplně totožné (kvalitní zimní pneumatiky se s kluzkým povrchem vyrovnají daleko lépe), je dobré být připraven. Tak, jako do této chvíle učinilo více než 400.000 zákazníků, kteří se za posledních 15 let pro vozy Škoda s pohonem 4x4 rozhodli.

Video


Škoda Octavia 4x4 a Škoda Superb 4x4
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Každá pátá prodaná Škoda Yeti, Superb a…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…