TEST Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI/125 kW 4x4 DSG – Yeti RS
Otestovali jsme zřejmě jednoho z nejnašlapanějších vozů Yeti, jaký kdy uvidíte. Má v podstatě všechno: nejsilnější motor z nabídky o výkonu 125 kW, automatickou převodovku, pohon všech kol, nejvyšší stupeň výbavy a k tomu všemu příplatky za více než sto tisíc korun.
Outdoor
Facelift nepřinesl pouze diody pro denní svícení, parkovací kameru, nový volant či hranaté mlhovky, marketingově (ale i vizuálně) největší změnou bylo zavedení dvou verzí: klasické, městské a „obrněné“ Outdoor. Novinkou je tak paradoxně nikoliv oplastovaná verze, kterou testujeme dnes, ale civilnější provedení do města, zpočátku označované jako City.
Mezi viditelné rozdíly patří odlišné prvky přídě a zádě. Nárazníky, ochranné plasty, boční lišty a prahy jsou buď lakované v barvě vozu, nebo černé (Outdoor). Mimoměstská verze navíc v sériové výbavě nabízí mimo jiné stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek, paket pro špatné cesty, tažné zařízení, kontrolu tlaku v pneumatikách, specifický design potahů sedadel, skla SunSet se zvýšeným stupněm tónování a kryty pedálů z ušlechtilé oceli. To všechno je k mání za příplatek 20.000 korun.
To sice zní zajímavě, nicméně co do jízdních vlastností nejde o sebemenší změnu. Oproti prvotním informacím se totiž nepotvrdil předpoklad, že by byly vozy s paketem Outdoor o centimetr zvýšené, světlá výška 180 mm zůstává v základním provedení shodná pro obě verze. My jsme proto byli zvědavi hlavně na to, jak si Yeti rozumí s nejsilnějším turbodieselem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou.
125 kW a DSG
Poprvé máme možnost vyzkoušet v Yeti spojení nejsilnějšího TDI a šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Toto spojení se v ceníku objevilo v polovině minulého roku, příplatek padesát tisíc korun se zdá být odpovídající přidané hodnotě. Nejsilnější motor nabízí hodně solidní točivý moment 350 N.m již od nízkých otáček, takže jej automat může nechat pracovat pod hranicí dvou tisíc min-1 a při akceleraci velmi rychle odřazovat vzhůru a šestku volit už po překonání 60 km/h. Pokud byste podobně efektivně chtěli řadit jednotlivé převodové stupně vy, uděláte si na pravačce z neustálého kvrdlání tenisový loket.
Spotřeba se drží v přijatelných mezích, dlouhodobý průměr se pohybuje kolem sedmi a půl litru, což je také hodnota, kterou uvidíte na palubním počítači při jízdě dálniční stotřicítkou. Klidné cesty po okreskách znamenají snížení spotřeby k šesti litrům, ani při ostřejší jízdě se však nemusíte bát hodnot výrazně vyšších, než je deset litrů nafty. Hodně záleží na rychlosti, se kterou budete s Yeti jezdit: díky horší aerodynamice, než má například Octavia, roste spotřeba nad zhruba 100 km/h výrazněji.
Sedmnáctipalcová litá kola se zdají být pro Yeti ideálem. Svůj tužší, na rozbitých cestách až lehce prkenný charakter totiž auto zcela neztratí ani na šestnáctipalcových kolech. O to lépe však sedmnáctky fungují na hladké silnici, kdy se Yeti velmi hezky drží asfaltu. Na výjezdech ze zatáček znatelně pomáhá pohon všech kol, kdy díky mezinápravové spojce Haldex páté generace míří část výkonu k zadní nápravě. Spojka Haldex zde funguje stejně dobře jako v ostatních koncernových vozech: výborně „předvídá“ a dovoluje nejen dynamičtější jízdu v zatáčkách, ale také bezproblémové rozjezdy na jakémkoliv povrchu.
Obecně platí, že čím vyšší výkon, tím větší přínos systém pohonu všech kol má. Škodu Yeti v obou vrcholných verzích (2.0 TDI/ 125 kW a 1.8 TSI/ 112 kW) navíc bez Haldexu ani nekoupíte. Terénní schopnosti jsou omezené světlou výškou, nižší zkřížitelností náprav než u opravdu terénních modelů, běžnými silničními pneumatikami a menšími nájezdovými úhly. S příplatkovým krytem podvozku si však můžete troufnout i do míst, na která by běžná osobní auta nestačila. Systémy EDS a XDS nahrazují závěry diferenciálů, nehrozí tedy bezmocné protáčení některého z kol. Při jízdě v terénu pomůže i asistent pro sjíždění svahů, aktivovaný tlačítkem pod ovládacím panelem klimatizace.
Milionový Yeti
Zatímco základní Yeti s velmi dobrým turbomotorem 1.2 TSI přijde na sympatických 340.000 korun, pokud chcete verzi Outdoor, připravte si minimálně 464.900 Kč za 1.4 TSI ve výbavě Ambition. Nejlevnější naftová čtyřkolka (2.0 TDI/ 81 kW) vyjde v Outdooru na 544.900 Kč a testovaný nejsilnější turbodiesel s mezinápravovou spojkou Haldex a automatem na 854.900 Kč.
Škodovka se cenotvorby nebojí a jde do toho prsama, jak by řekl poručík Troník z Černých baronů. Co ale nabízejí jiné automobilky? Začněme rovnou nejtěžším kalibrem. Range Rover Evoque 2.2 TD4 (110 kW) s pohonem všech čtyř kol a manuální převodovkou vyjde podle aktuálního ceníku na 974.050 Kč. Jedná se sice o základní výbavu Pure, nicméně i ta má například sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, dvouzónovou klimatizaci, částečně kožené čalounění nebo multifunkční volant. Sebevědomý sněžný muž se, jak vidno, nebojí ani výrazně urozenější konkurence. Otázka je, co na to zákazníci.
Nejlevnější verze modelu | 339.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 674.900 Kč (2.0 TDI/125 kW Ambition Outdoor) |
Testovaný vůz s výbavou | 978.500 Kč (2.0 TDI/125 kW 4x4 DSG Elegance Outdoor) |
Plusy
- Velký prostor pro posádku
- Perfektní výhled z kabiny
- Variabilita zadních sedadel
- Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
- Vysoká základní cena
- Menší objem zavazadelníku
- Nižší komfort jízdy na nekvalitní vozovce
Foto: Petr Homolka