8.4. 2018 Matouš Jelínek

Kdo a jak může vlastně využívat vyhrazené pruhy?

 

Nejen v hlavním městě jsou desítky pruhů preferujících veřejnou dopravu. Kdo v nich ale může jezdit?

Když poskakujeme ranní zácpou na pražském Smíchově, běží nám v hlavě primátorčina slova o zhýčkaných Pražanech, kteří nic nevydrží. Říci to a následně uzavírkami zastavit půlku města byla skutečně neomluvitelná drzost. My už dvacet minut postáváme, zatímco vpravo od nás je volný preferenční pás pro hromadnou dopravu.

Najednou se jím prořítí dodávka s oranžovým majáčkem. Za ní si to frčí pár osobáků, taxi a pak poloprázdný autobus. Policisté na trase občas jsou, většinou ale jen nečinně přihlížejí. Pravda – kolem projíždějících autobusů není málo, jenže snad za každým z nich nás míjí hned několik neposlušných řidičů. Množství různé „havěti“, která se v pruzích pohybuje, nás překvapuje, stejně jako tempo, kterým pruhy v Praze přibývají. Vždyť za posledních deset let se jejich délka téměř zpětinásobila!

Je to už nějaký čas, kdy analýza Světa motorů ukázala, jak se to s pruhy má: za sledované období jsme ve špičce napočítali průjezd 293 motorových vozidel. Z toho připadlo jen pět na linkové autobusy MHD a jedno taxi. V zácpě přitom poctivě vystálo kolonu 246 aut v jediném pruhu. Osmatřicet dalších omezení nerespektovalo. Podle statistiky se tudy během patnácti minut přepravilo v autech 373 osob a v MHD 325.

Modrá, nikoliv oranžová

Kdo jsou vlastně ti privilegovaní, kteří se mohou zácpě vyhnout? „Vyhrazené pruhy se navrhují v konfiguraci bus + taxi + jízdní kolo (pokud jde o pravý jízdní pás). Dále v něm smí jezdit městská policie a vozy integrovaného záchranného systému,“ vypočítává schválená vozidla Filip Drápal z organizace Ropid, která je za vyznačování pruhů z velké části zodpovědná. Jenže o taková auta se v našem případě očividně nejedná.

V Praze letos přibudou pruhy vyhrazené pro autobusy

Čtenáře, který nás k tématu přivedl, konkrétně rozčílil vůz technických služeb s oranžovým majákem. Jenže ani takový by ve vyhrazeném pruhu neměl co dělat. „Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanovuje, že řidiči vozidel se zapnutým výstražným světlem modré barvy, případně i doplněným zvukovým znamením, vyhrazené jízdní pruhy mohou využívat. Ostatní ne,“ vysvětluje Drápal.

Nestavíme, natočíme

Aby se tam skutečně neoprávněná auta nevyskytovala, to kontroluje policie. Pravidelně vídáme městské, ale především státní policisty, jak v pruzích číhají. „Problematika nepatří mezi naše priority, systematicky se na ni nezaměřujeme. Počty odhalených přestupků jsou v řádu desítek ročně za celou MP.

V porovnání s výsledky dopravních útvarů Policie ČR jde o zanedbatelné množství,“ podotýká Irena Seifertová z městské policie. „Na kontrolu jízdy ve vyhrazených jízdních pruzích se skutečně soustředíme. Na místa vyjíždíme i na základě stížnosti občanů a řidičů hromadné dopravy,“ potvrzuje její slova Jan Daněk z pražského ředitelství Policie ČR.

Problematické jsou podle něj právě smíchovské ulice Plzeňská a Vrchlického, dále Podbabská či Roztocká. Také prý není vždy nutné, aby policisté chytali hříšníky přímo na místě: „Pokud by je hlídka zastavila, mohlo by to dále zkomplikovat dopravu, čemuž se chceme vyhnout. Z toho důvodu je takové jednání většinou dokumentováno na videokameru a pak oznamováno na Magistrát hlavního města Prahy,“ popisuje princip pražský policejní mluvčí.

Prostě to postavíme

Intenzita dopravy nejen v hlavním městě stoupá, dokončení zásadních dopravních staveb přitom nadále zůstává v nedohlednu. A tak není překvapením, že magistrátem protežovaná hromadná doprava bude vyžadovat další ústupky.

Mluvčí Ropidu slibuje, že automobilistů by se měly dotýkat co nejméně, naše obavy tím však zcela neuhasil. Na zajímavý úkaz totiž před časem upozornil člen komise pro dopravu z Prahy 8 Martin Jedlička. Domnívá se, že vyhrazený pruh u stanice Ládví vznikl neoprávněně – podle něj dokonce nelegálně. Jak Jedlička dokazuje, pruh nechal vyznačit magistrát pouze jako dočasný. „Jenže je evidentně vyznačen natrvalo. Jde tedy o místní, trvalou úpravu. Přitom v dokumentech je časově omezen jen do konce srpna 2018. To už není jen šlendrián, ale normální porušování předpisů,“ zlobí se politik.

Proč by to úředníci na magistrátu dělali? „Aby se vyhnuli připomínkám občanů. Proti přechodné úpravě se nedají vznášet připomínky,“ upozorňuje Jedlička na šokující jednání.

Pro motoristy se tak evidentně na lepší časy neblýská – vždyť podle primátorky je vše v nejlepším pořádku.

Nejhorší dopravní zácpy světa. Nejvíce si postojíte v Los Angeles. A jak dopadla česká města?

Kde se letos v Praze objeví pruhy?

Ropid pracuje na zavedení pruhů v ulicích:

  • Modřanská (mezi křižovatkou s ulicí Čs. exilu a Pikovickou)
  • Tupolevova (úprava stávajících pruhů mezi okružní křižovatkou u Globusu a OK s Veselskou)
  • Strakonická (úprava odstavného a odbočovacího pruhu před křižovatkou s ulicí K Sádkám), dále pokračuje příprava pro stavební rozšíření komunikace od zastávky Dostihová na sever
  • Jugoslávských partyzánů (prodloužení od křižovatky s Velflíkovou)
  • Vysočanská (prodloužení u zastávky Nad Jetelkou)

Připravovány jsou ještě další projekty. Obecně se nedá snadno říct, které budou realizované letos a které později, vždy záleží na výsledku projednání s Policií ČR a příslušnými správními úřady. Také se připravuje zrušení stávajícího pruhu před nájezdem na Barrandovský most z Modřanské od severu, nově by zde měly být dva běžné pruhy.

Jaké taxíky mohou do pruhu?

Pražské vyhrazené pruhy smějí využít i vozidla taxi, ve kterých sedí cestující. Musí však splňovat některé specifické podmínky stanovené magistrátní vyhláškou pro pruhy a vyhrazená stání. Ta říká, že musí jít o auto daného žlutého odstínu, které nesmí být starší osmi let. Má se jednat minimálně o auto střední třídy podle SDA, kterému nesmí chybět klimatizace.

Motorkáři? Smůla!

Vyhrazené jízdní pruhy obecně mohou využít pouze vozidla, pro která jsou určeny. Vrtá nám hlavou, proč do pruhu nemohou například motorkáři, kteří by žádnou zácpu nezpůsobili. „Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly. Z tohoto hlediska tedy doplnění motorek k dalším vozidlům, která smějí vyhrazené pruhy pro autobusy v Praze využívat, bohužel není možné,“ říká Filip Drápal z organizace Ropid.

Tři otázky pro Filipa Drápala, mluvčího městské organizace Ropid

Podle jakého klíče se vybírají úseky pro vyhrazené pruhy?

Vyhrazené jízdní pruhy se snažíme navrhovat tam, kde dochází ke zpoždění autobusů způsobenými vyššími intenzitami zejména individuální automobilové dopravy. Při navrhování vycházíme ze systémů sledování provozu autobusů, díky kterému víme, kde ke zdržením dochází.

Dbá se při tom i na motoristy?

Individuální doprava je v procesu navrhování vyhrazených jízdních pruhů samozřejmě zohledňována, a to při samotném návrhu i projednávání s úřady, kdy se k projektu vyjadřují jak zástupci Policie ČR, tak dotčených orgánů samosprávy. Vyhrazené jízdní pruhy realizované v Praze podle nás obvykle zásadním způsobem neomezují celkovou kapacitu komunikace, protože ta je zpravidla dána nějakým kapacitním hrdlem (světelná signalizace, křižovatka…). Umožňují „pouze“ autobusům předjet kolonu vozidel čekající na průjezd hrdlem, samotný průjezd již kapacitně omezován není. Vyhrazené jízdní pruhy nejsou vedeny skrz křižovatku, typicky končí se začátkem řadicích pruhů křižovatky a po ní se případně zase objevují. Pro individuální dopravu tak vzniká v některých případech maximálně drobné zdržení dané přeřazováním autobusů zpět do průběžného pruhu.

Ke zdržení přesto dochází, nešlo by mu nějak zabránit?

Na velmi silně zatížených komunikacích, kde je to prostorově možné, se to snažíme neřešit odebráním části vozovky ostatní dopravě, ale přidáním dalšího pruhu speciálně pro autobusy. Příkladem může být ulice Strakonická, kde postupně vzniká pruh bus úpravou odstavného pruhu a stavebním rozšířením komunikace.

Spolupracujeme s TipCars.com
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych se měnil

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych…

Málokde v extralize foukal přes léto takový vítr jako v Hradci. Nový je trenér, vyměnila se velká část týmu a…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…