Kia CK: Čtyřdveřové GT uvidíme v květnu 2017
Až do roku 1994 znal u nás Kiu jen málokdo, dnes vyrábí kousek od hranic, ve slovenské Žilině a jedná se prakticky o globální značku. Nejvíc peněz do kasičky jí přinášejí kompaktní auta a oblíbená SUV všech možných kategorií, to však neznamená, že by nechtěla dál posilovat image. Záleží jí i na snížení věkového průměru kupujících. Rodiny s dětmi jsou fajn, ale proč nepřilákat také mladé lidi, bezdětné páry, případně singles, kteří už dost vydělali?
Má v nabídce třeba malý nekonvenční crossover Soul, případně mimo Evropu prodávané dvoudveřové Forte Koup a snaží se o hot-hatche. Soulu se navíc na druhé straně zeměkoule, tedy na východ a jihovýchod od nás, hodně daří. Zapomenutou kapitolou je roadster Elan s předním pohonem převzatý od Lotusu, to se psala devadesátá léta a automobilka byla ještě samostatná. Jenže píšeme rok 2016 a Hyundai v ní ovládá podíl 34 %. Takže co dál?
Kolem produkční verze GT4 Stinger je (bohužel) poslední dobou nějak ticho. Ale co koncepty GT z IAA 2011 a Novo z loňského jara? Už se několikrát v médiích objevily zprávy, že do série něco podobného skutečně přijde. A Kia už nás dlouho napínat nebude! Novo z dubnového autosalonu v Soulu poháněl přeplňovaný čtyřválec Kappa T-GDI 1,6 l spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, mělo však přední pohon. Výsledek projektu CK bude zadokolkou a uvidíme jej podle Reuters už v květnu příštího roku. Motory? Větší s objemy 2,0, 2,2 a 3,0 l, což znamená dva čtyřválce a šestiválec. Benzinové, o turbodieselu se zatím nemluví. GT klasické koncepce zase mělo pod kapotou T-GDI V6 3,3 l/291 kW a měřilo 4,69 m...
Konkurenti nejsou žádná ořezávátka, sportovní kia se dvěma páry dveří má na mušce bavorskou čtvrtou sérii coby Gran Coupé a A5 Sportback se čtyřmi kruhy. Věří si hodně! Trh ve střední třídě je v Evropě dávno doménou Němců, takže je spíše pravděpodobné, že to zkusí hlavně doma, jinde v Asii a Americe, zatímco starý kontinent bude mít ve finále smůlu. Nejsem zrovna nadšeným obdivovatelem obou korejských automobilek (obzvláště co se designu týče), ale myslím si, že by to byla škoda... CK se bude vyrábět určitě v Jižní Koreji. Zaručené zprávy hovoří o plánovaném odbytu zhruba 60 tisících aut nového modelu ročně. Celosvětově. Tak uvidíme!
Každopádně si s Hyundaiem nechtějí příliš lézt do zelí, Kia se chce skutečně etablovat jako sportovnější značka. Takovou funkci v koncernu ostatně má už delší dobu, jen na hmatatelných výsledcích to zatím kromě konceptů nebylo moc znát. Stylizované H zamířilo s oddělenou značkou Genesis do luxusní sféry. Kia sice velké limuzíny vyrábí také, ale potřebuje něco menšího a ještě více neortodoxního...
Hlavně nechystá žádný sub-brand, což je dobře, protože by jí záměr nemusel vyjít. Posledním zářným příkladem propadáku je Toyota a její severoamerický Scion, který se rozhodla poslat na smetiště dějin... Když marketing nevyšel ani největší světové automobilce?