Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Soul 1.6 CRDi vs. Renault Captur 1.5 dCi

Leoš Káňa
Diskuze (314)
Malé crossovery obohatily nabídku většiny velkých automobilek. Zaujmout chtějí hlavně designem. Novinku Kia Soul jsme postavili proti etablovanému Renaultu Captur.

Pokud chtějí automobilky v současném přeplněném motoristickém světě prorazit, musejí nabídnout nějakou zajímavou a neotřelou koncepci. Tento úkol padl na malé městské crossovery, které představují alternativu k tradičním čtyřmetrovým hatchbackům. Jsou o něco větší, prostornější a zvýšenou karoserií navozují pocit bezpečnějšího vozu. Ani proto nepřekvapí, že se jejich řady neustále rozrůstají. Můžeme je přirovnat k práci modelek. Ty předvádějí nejnovější módní trendy, aby přilákaly zákazníky k běžné konfekci.

Nám se tentokrát v redakčním testu sešla poslední novinka v podobě druhé generace Kie Soul a úspěšný Renault Captur, kterého se u nás za prvních pět měsíců letošního roku prodalo slušných 358 kusů – nových soulů bylo zatím zaregistrováno jen 24. Má tedy kia na to, aby tyto statistiky změnila ve svůj prospěch?

DOJEM

Módní policie

Nejprve jedna zajímavost. Ve statistikách SDA je Kia Soul vedena ve skupině městských vozů „béčkového“ segmentu a Renault Captur v kolonce terénních aut, i když ho vůbec nemůžete mít s pohonem všech kol. Také z toho je vidět, že zařadit malý crossover do nějaké zavedené kategorie není vůbec jednoduché. Jedno však mají oba vozy společné: vzhledově se odlišují od konkurence, ale také od produkce samotné automobilky.

Asi nejvíce je to zřetelné u soulu. Druhá generace modelu zdědila proporce karoserie po předchůdci. Hranatý kvádr charakterizují krátké převisy, rovná kapota a střecha, kolmé čelní sklo nebo obrovské výřezy pro kola, kam se musejí vejít i 18palcové ráfky. Velikost podběhů ještě umocňují černé plasty přecházející do prahových spoilerů. Vysoké boky, úzké prosklení a výrazně vystouplé lemy blatníků potom vyvolávají dojem, že soul je mnohem větší než ve skutečnosti. Vzhled karoserie oživuje i řada zajímavých maličkostí v podobě kulatých předních a zadních mlhovek, zaslepené masky chladiče nebo negativně skloněného zadní sloupku s malým trojúhelníkovým okénkem. Působivá jsou i svisle orientovaná zadní světla, jejichž spodní okraj pokračuje lištou přes celou šířku víka kufru, čímž rozděluje jednolitou plochu na menší části.

Renault naopak sází na čisté linie a oblé hrany. Pochválit musíme také vyvážené proporce a měkce působící prolisy na boku. Dynamický výraz vozu uděluje stoupající spodní linie bočních oken, která začíná hluboko v předním blatníku a u zadního sloupku se láme prudce vzhůru. Tento prvek zvýrazňuje dvoubarevné lakování. Celkově je pojetí designu u capturu uhlazenější a elegantnější, což dokládá rovněž jednoduchá maska s velkým znakem uprostřed.

Na atraktivitě obou vozů mělo velkou zásluhu dvoubarevné lakování. V případě kie si za něj však připlatíte 17 000 Kč, u renaultu je v provedení Intens ve standardu, u výbavy Zen za deset tisíc, ale pro základní provedení Life není k dispozici vůbec – to je velká škoda, protože potom je i captur fádní.

Pořizovací náklady Renault Captur 1.5 dCi/66 kW Kia Soul1.6 CRDi/94 kW
Základní cena 364 900 Kč (Life) 424 980 Kč* (Comfort)
Cena verze Světa motorů 364 900 Kč (Life) 424 980 Kč* (Comfort)
Výbava verze Světa motorů ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Klimatizace 20 000 Kč Ano
Palubní počítač Ano Ano
Tempomat Ano 7000 Kč
Elektricky ovládaná okna vpředu/vzadu Ano/Ano Ano/Ano
Přední boční/hlavové airbagy Ano/Ne Ano/Ano
ESP Ano Ano
Přední mlhová světla 4000 Kč Ano
Rezervní kolo 2000 Kč Ano
Rádio 7000 Kč Ano
Metalíza 12 500 Kč 13 000 Kč
Dvoubarevné provedení karoserie Ne 17 000 Kč
Porovnání cen 364 900 Kč (100 %) 424 980 Kč* (o 16 % horší)
POŘADÍ 1. 2.
* akční cena

Čas na převlečení

Jenže captur má v rukávu ještě jeden velký trumf. Od verze Zen nabízí nejen různé lakování karoserie, ale také polepy, barevné kombinace interiéru nebo několik druhů čalounění sedadel. Pokud si chcete uspořádat auto, které nikdo nemá, jste na správné adrese. Uvnitř si tak můžete vytvořit útulné hnízdečko podle svého vkusu. Navíc i kabina renaultu působí elegantně až luxusně. Dominují zde jemné oblé linky a líbil se nám prolis pozvolně přecházející z horní části výplně dveří přes palubní desku a přístrojový štít až do druhých dveří. Jediným dominantním prvkem je středový panel, v našem případě zcela zaplněný obrazovkou příplatkové navigace a ovládání ventilace. Extravagantně tak působí snad jen přístrojový štít s digitálním rychloměrem uprostřed.

Zklamal nás tvrdý plast se zkrášlující konturou, kterého je na palubce hodně. Tu by více oživilo dvoubarevné provedení, černé lakované detaily na to totiž nestačí. Také kvalita zpracování některých detailů a nestejnoměrné spáry pokulhávají za standardem. V tomto směru nemáme soulu co vytknout. Měkčená palubní deska i zpracování většiny detailů jsou na nejvyšší úrovni a přístrojový štít s velkým kruhovým rychloměrem uprostřed je dobře čitelný. Jenže celočerný interiér působí smutně.

Mohutná jednolitá palubka je úplně bez nápadu a jediným zajímavým prvkem jsou vystouplé reproduktory zahrnuté na krajích do jednoho bloku s výdechy ventilace. Nudný dojem nezachránilo ani žluté prošívání volantu či švů na sedadlech.

PROSTOR A POHODLÍ

Geny nelze změnit

Oba vozy stojí na přibližně stejné základně. Kia je dlouhá 4140 mm a renault 4122 mm. Rozdíl pouhých několik milimetrů je však asi jedinou záležitostí, která modely spojuje. Soul je totiž postaven na podvozkových skupinách hatchbacku nižší střední třídy cee´d. Na rozdíl od něj má sice vzadu vlečenou nápravu, ale zdědil dostatečnou šířku. Karoserie capturu je naroubována na šasi z malého městského hatchbacku Clio, který spadá do nižšího segmentu než cee´d. A tyto skutečnosti se výrazně promítly do velikosti interiérů. Kia s délkou, šířkou ani výškou kabiny nemá u osobních vozidel s přibližně stejně dlouhou karoserií konkurenci. Všude kolem sebe cítíme nadbytek prostoru a dozadu si pohodlně sednou i tři dospělí cestující. Captur sice výrazně ztrácí, ale rozhodně je prostornější než stísněné clio. Délkou kabina zaostává jen o kousek a 13 cm na kolena 174 cm vysoké figurantky je pěkné číslo. S místem nad hlavou jsme byli vpředu také spokojeni, ale vzadu se projevila svažující se střecha, takže vyšší postavy už by mohly mít problémy. Zásadní rozdíl představuje šířka kabiny, kde renault ztrácí téměř devět centimetrů.

Pozice za volantem je u obou vozů příjemná. V soulu se sedí o něco výš, takže řidič má z vozu slušný výhled. Směrem dopředu trochu vadí rovná přední kapota, která zakrývá vozovku hodně daleko před vozem. Má to ale i dobrou stránku. Řidič vidí její konec, což usnadňuje parkování. Líbila se nám ideálně tvarovaná přední sedadla s dostatečně dlouhým sedákem. Renaultu na tomto místě chyběla výraznější boční opora, ale výhled z vozu můžete také pochválit. U obou aut musíme ocenit pohodlí na zadních sedadlech. Rozměry karoserií umožnily umístit sedáky do vyšší pozice, takže výborně podepírají stehna cestujících. Velkou zásluhu na tom má i jejich tvarování. Nesmíme zapomenout ani na dostatek místa pod předními sedadly, kam lze bez problémů zasunout nohy.

Na tašky z butiků

Prostorem pro posádku Kia Soul kraluje, ale její celkovou přepravní kapacitu lehce omezuje velikost kufru. V základní konfiguraci totiž pojme jen

354 litrů, sklopením zadních opěradel dělených v poměru 60:40 – sedák je vcelku – tato hodnota naroste na 1367 l. Potom ale vzadu vznikne velký schod. Abyste ho zarovnali do rovné plochy, je potřeba uložit do horní polohy dvojitou podlahu – jenže tu jsme ve voze nenašli. Nemile nás překvapilo také plato kufru, které není zavěšené na víku, ale musí se zvedat ručně. A další rezervy vidíme v nakládání zavazadel. Soul je sice vyšší a širší než captur, rozměry otvoru do kufru jsou však o něco menší. Nemile nás překvapila i vysoká nakládací hrana. Nezbývá než dát soulu za zavazadelník a variabilitu známku 2,25.

To renault se prezentuje v lepším světle. Základní objem kufru 377 litrů patří mezi konkurencí k největším, ale samozřejmě nemůže konkurovat malým kombíkům. Vždyť Clio Grandtour nabízí 443 l, Fabia Combi dokonce 505 l. Jenže ve prospěch capturu hovoří posunovatelná zadní lavice dělená v poměru 2:3. Ovládá se i z kufru, takže stačí zatáhnout za madlo a se sedadly popojet o 15 cm dopředu. Sice si už dozadu nikdo nesedne, ale kufr se zvětší na 455 litrů. Maximální přepravní kapacita dosahuje hodnoty 1235 litrů.

Po sklopení zadních opěradel vznikne také velký schod, ale captur má polohovatelnou mezipodlahu i v nejnižší výbavě, takže vytvořit rovnou ložnou plochu nepředstavuje žádný problém. Kufr renaultu se nám líbil i pravidelností a vůbec do něj nezasahují podběhy jako u soulu. Drobným nešvarem je vyšší nakládací hrana – tedy proti konkurenci, nikoli soulu.

Údaje o testovaných vozidlech Kia Soul 1.6 CRDi Renault Captur 1.5 dCi
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 149/16 138-143/0-13
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 94-101/97, 8-15/11 91-101/92, 5-15/6
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 132/132, 148/147 124/124, 139/138
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51 x 50/49 x 52 49 x 50/49 x 45
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 62 x 50 61 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 75 x 100 78 x 99
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 78/187 72/184

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Rozdíl generací

Různé základy obou vozů se promítly také do použitých motorů. U kie kopírují nabídku v cee´du, v případě renaultu v cliu. Proto má vznětová šestnáctistovka soulu výkon 94 kW a turbodiesel 1.5 dCi capturu jen 66 kW. Propastný rozdíl je také v hodnotě točivého momentu. Jihokorejský čtyřválec dosahuje maxima 260 N.m, letitý francouzský agregát s dvouventilovou technikou jen 220 N.m. Ani proto nepřekvapí rozdíl ve zrychlení a maximální rychlosti. Takže na první pohled jasná záležitost, což víceméně potvrdilo i naše měření a osobní zkušenosti.

Vznětový agregát kie patří mezi nejsilnější turbodiesely o objemu 1,6 l na trhu. Je výborně odhlučněný a jeho kultivovanost se blíží benzinovým motorům – žádné vibrace přecházející do karoserie nebo volantu. Rozbíhá se ale celkem pozvolně. Při rozjezdu je potřeba překonat 1700 otáček a až potom přijde výrazný turboefekt. Od této hranice je jasné, že motor má opravdu slibovaných 94 kW. Elán mu dochází až po překročení 5000 otáček, ale je naprosto nesmyslné se v tomto poli pohybovat.

Renault na to jde jinak. Léty odzkoušená vznětová patnáctistovka nabízí dostatek síly už od volnoběhu. Pozvolna její výkon stoupá, ale žádný výrazný vrchol jsme nezaznamenali. Od čtyř tisíc otáček postupně uvadá. Síla mu prostě chybí, což se projevilo i při pružném zrychlení. Předpokládali jsme dokonce i větší rozdíl, protože captur má výrazně delší převody. Jeho manuální pětikvalt při 130 km/h roztáčí motor na nejvyšší

stupeň do 2400 otáček. Soul na šestku při stejné rychlosti ukazuje hodnotu 2500. Renaultu však pomohla výrazně nižší hmotnost a také lepší aerodynamika karoserie.

Poslední dvě jmenované vlastnosti se jistě odrazily i na spotřebě paliva. Renault se systémem stop-start, který funguje rychle a neznatelně, má udávanou spotřebu 3,6 l nafty na 100 km. V praxi byla sice jeho spotřeba výrazně vyšší, ale s hodnotou do pěti litrů jsme vždy spokojeni. Soul je sice výkonnější, ale také žíznivější. Výrobcem deklarovaných 5 l/100 km je celkem dost a námi naměřených 6,2 litru je na automobil s délkou karoserie 4140 mm opravdu hodně.

Údaje o testovaných vozidlech Kia Soul 1.6 CRDi Renault Captur 1.5 dCi
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, DOHC turbodiesel R4, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1582 1461
Největší výkon (kW/ot. za min) 94/4000 66/4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 260/1900-2750 220/1750
Převodovka manuální 6st. manuální 5st.
Délka x šířka x výška (mm) 4140 x 1800 x 1605* 4122 x 1778 x 1566
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2570, 1576/1588 2606, 1530/1515
Rozměr pneumatik 235/45 R 18 205/55 R 17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1383/612 1245/559
Objem zavazadelníku (l) 354/1367 377-455/1235
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 54/1080 45/1250
Nejvyšší rychlost (km/h) 180 171
Emise CO2 (g/km) 132 95
* Včetně střešních nosičů
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/posl. RS (80-120 km/h) (s) 8,8/15,9 10,3/18,5
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2500 2400
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 39,6 39,4
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,3/87,6/126,6 47,2/87,6/126,3
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,2 4,9

JÍZDA

Odkrytý základ

Zvědavi jsme byli na jízdní vlastnosti a očekávali jsme hlavně komfortní naladění podvozků. Vždyť oba vozy by měly sloužit hlavně pro rodinné cestování. Kia i s 18palcovými koly s rozměry pneumatik 235/45 ukázala, že tlumení nerovností ji nedělá problémy, i když je šasi stále trochu tvrdší. Netvrdíme, že jsme hrboly vůbec necítili, ale zpevněná karoserie se nekroutí, hýbe se jako celek a vše provází tlumené bubnování – žádné rázy do karoserie, které si pamatujeme od předchozí generace. Navíc podvozek výborně kopíruje nerovnosti, takže ani s vlečenou zadní nápravou jsme nebyli svědky nějakého uskakování do stran v zatáčce. Kvalita podvozku se projevila také při slalomu mezi kužely. Karoserie se sice výrazně nakláněla, ale kola držela ve zvoleném směru. K pohodové jízdě přispělo i celkem přesné řízení, které lze nastavit do tří režimů Comfort/Normal/Sport, a řazení s pákou převodovky procházející tiše a lehce předem stanovenou kulisou.

To renault se chová odlišně. Při vyhýbacím manévru se jeho karoserie překvapivě nakláněla míň a díky citlivému řízení jsme měli vždy představu o tom, co se s vozem děje. Jenže řízení při tomto úkonu šlo až moc lehce a stabilizace o sobě dávala mnohem častěji a výrazněji vědět. Líbilo se nám plavné odpružení, které na pěkné vozovce udržovalo posádku jako v bavlnce. Stačilo ale najet na větší nerovnost a rána do podvozku posádku ihned probudila z letargie. Trochu nejistoty jsme zažili v zatáčce s rozbitou vozovkou, protože zadní náprava výrazně uskakovala. Zklamalo nás i gumové řazení, kde jsme museli některé stupně hledat, což navíc doprovázely podivné zvuky.

ZÁVĚR

Náš výsledek je celkem jednoznačný. Kia Soul až na spotřebu a velikost kufru vyšla ve všech ohledech lépe. Ale nic nebývá černobílé. Systém bodování Světa motorů je podložen měřitelnými veličinami a dlouholetými zkušenostmi s testováním – vítězí tedy racionální uvažování. I proto si nás

Jihokorejec získal nabídkou prostoru, silou motoru nebo kvalitním zpracováním. Jenže ani to nemusí být pro zákaznice rozhodující. Chvilku se v obou vozech svezla i naše černovlasá modelka Julie Kubincová a její hodnocení bylo překvapivě jednoduché. „Já bych si samozřejmě koupila

Renault Captur, protože se mi líbí víc. Design palubní desky působí luxusním dojmem. Navíc má hezčí barvu, lehčí řízení nebo nižší přední kapotu, takže je z něj líp vidět. Lépe se mi s ním i jezdilo. Kia Soul mi připadá jako velká hranatá krabice.“ Má tedy smysl něco měřit?

Pořadí 1. Kia Soul 1.6 CRDi 2. Renault Captur 1.5 dCi
Plusy Prostorný interiér Nízká spotřeba paliva
  Kvalitní zpracování Líbivý design
  Přesné řazení Možnosti individualizace
  Tlumení nerovností Lehké řízení
Minusy Spotřeba paliva Slabý motor
  Kontroverzní styl Komfort zadní nápravy
Průměr celkem 1,55 1,83
HODNOCENÍ (Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům)
  Kia Soul 1.6 CRDi Renault Captur 1.5 dCi
DOJEM
Design 1,50 1,25
Dílenské zpracování 1,25 2,25
Průměr 1,38 1,75
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 2,00
Sedadla 1,25 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,25 1,50
Ovládací prvky 1,25 1,25
Průměr 1,44 1,56
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,75 2,75
Pružnost 1,50 3,00
Spotřeba 2,75 1,00
Průměr 2,00 2,25
JÍZDA
Řazení 1,50 1,75
Řízení 1,25 2,00
Brzdy 1,25 1,25
Ovladatelnost 1,50 1,75
Jízdní komfort 1,50 2,00
Průměr 1,40 1,75
CELKEM
Průměr celkem 1,55 1,83
Závěrečné pořadí 1. 2.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším malým crossoverem se vznětovým motorem o objemu do 1,6 litru, pohonem předních kol a požadovanou výbavou je Renault Captur 1.5 dCi/66 kW Life za 364.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 383.145 Kč. Za cenu od 383.146 Kč do 401.390 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Leoš Káňa
Diskuze (314)
Avatar - dolfi
2. 7. 2014 21:47
Beru Soul a tu číču k tomu jako bonus!
>:D :yes:
2. 7. 2014 09:49
Re: SM jako SexisMus?
Ta stetka by priste mohla bejt nahata...
1. 7. 2014 22:32
Re: Purismus - dar z nebes
A vidíš tu proměnu?
Francouzi dekorují "krajkami" poslední modely sakumprásk takřka do jednoho! (Peugeot nejvíc a Renault ve stopách).
Korejci přichází s puristickým sošným designem už řadu let (Optima, Sportage, Sorrento), byť i zde (tu a tam) mohli ubrat na nějakém zbytečném detailu a některé další modely jsou stále designově mimo (Rio, Picanto). Soul ve druhé generaci je bohužel spíše designový paskvil - neudržel svou původní "drzost" (tj. osobitost) a zapletl se až příliš s "vizážisty". No, mohlo to dopadnout hůř!
Avatar - dal
30. 6. 2014 21:12
Re: Diskuze se teda zase rozjela....
Potvrzuji, ale to platí pro všechny atmo 1,6.
A to GDi patří mezi 16 k nejlepším. :-O
Avatar - rohYpnol
30. 6. 2014 19:38
Re: Sorry za off-topic .. ale tohle je docela síla:
tak on je to taky snad jeden z nejhorších úseků... i když situace už se alespoň trochu napravila alespoň je sjízdná.

Faktem ale je, že tenhle úsek v neopravených místech jezdím zásadně v rychlém pruhu, pokud to aspoň trochu jde.