Kodiaq by byl v USA ohromný úspěch, tvrdí šéf Škody
V posledních měsících se stále častěji spekuluje o vstupu Škody na americký trh. Sama mladoboleslavská automobilka se takovému plánu nebrání, ba naopak, reálně nad ním uvažuje. V Mladé Boleslavi dokonce věří, že pro americké klienty mají vhodný produkt; chystaný Kodiaq.
Crossovery o velikosti kodiaqu jsou za oceánem populární, a proto si vedení automobilky myslí, že by chystaný, 4,7 metru dlouhý vůz americké zákazníky oslovil. „Pokud bychom se rozhodli bojovat v USA, měli bychom jen jednu šanci zapůsobit. Věřím, že pokud bychom tam byli už nyní, byl by kodiaq homerun,“ tvrdí nový generální ředitel Škody Bernhard Maier, který do mladoboleslavské automobilky nastoupil loni v listopadu.
Škoda je už sice zastoupena v různých koutech světa, v některých částech ale stále chybí. A pokud automobilka chce dále expandovat (jakože pod vedením Maiera chce), vstupu na další trhy se nevyhne. A právě USA je tou nejzajímavější možností.
„Amerika je trh s největším potenciálem, na kterém zatím nejsme zastoupeni,“ říká Maier. Automobilka si i proto nechala zadat studii proveditelnosti, zda by se jí vstup na americký trh vyplatil. USA ale není jediným řešením, Škoda ještě zkoumá potenciál dalších trhů – Jižní Koreje, Singapuru nebo Íránu.
Zatímco v minulosti se o vstupu Škody na severoamerický trh jen spekulovalo, v poslední době taková možnost získává stále reálnější obrysy. Už dříve Maier nevyloučil možnost příchodu značky do USA, následně si pak Škoda nechala u amerického patentového úřadu registrovat vybrané názvy svých modelů – Octavia, Yeti a Superb. K nim nejnověji přibylo i označení vRS, které je na vybraných trzích určeno pro sportovní modely (Octavia vRS je u nás známá jako Octavia RS).
Vstup na americký trh by byl ale velice složitý. Vedle nákladného budování dealerské a servisní sítě v tak velké zemi je problémem fakt, že je Škoda za oceánem takřka neznámou značkou. V padesátých a šedesátých letech to sice v USA zkoušela tehdejší felicií a octavií a v Kanadě o dvě desítky let později 120 a rapidem, to už je ale opravdu dávno. Navíc tehdejší pověst laciného auta z východní Evropy se zastaralou technikou asi není něco, s čím by se dalo pracovat.