Škoda si v USA registrovala názvy svých modelů. Míří na americký trh?
Už delší dobu se spekuluje o tom, že by Škoda Auto mohla vstoupit na americký trh. Nyní tyto spekulace dále zesílily, když si mladoboleslavská automobilka nechala u amerického patentového úřadu (United States Patent and Trademark Office) registrovat názvy některých svých modelů.
Žádost o registraci byla podána na konci května a týká se názvů tří modelů: Octavia, Yeti a Superb. Už dříve si automobilka nechala v USA registrovat název Škoda.
Nabídka těchto tří modelů v USA by přitom dávala smysl. Hlavně Superb by podle našeho názoru měl velkou šanci na úspěch, protože takto velké modely jsou u amerických zákazníků velice oblíbené. Zaujmout by mohla i Octavia, která je ve srovnání s ostatními kompakty větší. Yeti by se sice Američanům mohlo zdát malé, nezapomeňme ale na jeho prodlouženou verzi, prodávanou v Číně.
Registrace vybraných jmen sice na jednu stranu může být pouze snaha škodovky ochránit názvy svých modelů v globálním měřítku. Na druhou stranu to rozpoutává další spekulace o tom, zda Škoda přece jen na severoamerický trh nechce vstoupit. Takový krok totiž v minulosti už několikrát naznačila.
Už v roce 2012 mladoboleslavská automobilka nechala americké novináře si vyzkoušet SUV Yeti. Loni pak novinář Bob Flavin vzal Superb minulé generace do Washingtonu, aby zjistil názor Američanů na vlajkovou loď Škodovky. Superb tehdy v americké metropoli zaujal, účastníci průzkumu si pochvalovali velký vnitřní prostor, systém automatického parkování nebo luxusní interiér.
Když se pak loni rozpoutala kauza Dieselgate, objevily se názory, že by se Volkswagen měl raději stáhnout z amerického trhu, přičemž v takovém případě by jeho místo měla zaujmout Škoda. Vstup nové značky na trh by sice byl nákladný, značka by ale v USA neměla pošramocenou pověst jako mateřský Volkswagen.
Vedení mladoboleslavské automobilky o potenciálním nahrazení Volkswagenu USA mluví jako o čiročiré spekulaci. Nový generální ředitel značky Bernhard Maier ale vstup na americký trh nevyloučil. V rámci růstové strategie pro nadcházející roky totiž firma analyzuje potenciál trhů, na kterých ještě nepůsobí.
„Škoda průběžně analyzuje situaci na celé řadě trhů a regionů, které by v delším časovém horizontu mohly být pro značku atraktivní. Severní Amerika včetně USA je jedním z těchto regionů. Žádné konkrétní rozhodnutí však prozatím nepadlo," řekl pro Auto.cz Tomáš Kubík, tiskový mluvčí automobilky Škoda Auto. Vedle Severní Ameriky se nabízí třeba ještě Jižní Korea.
Posledním náznakem možnosti vstupu na americký trh je pak nedávná reklamní kampaň na nadcházející SUV Kodiaq. Automobilka při této příležitosti „přejmenovala“ na jeden den aljašské město Kodiak na Kodiaq.
Pokud by Škoda skutečně vstoupila na severoamerický trh, byl by to vlastně její návrat. V padesátých a šedesátých letech se v USA prodávaly modely Felicia a Octavia, velkým hitem ale nebyly, a tak se značka z trhu zase stáhla. V Kanadě to Škoda pak v osmdesátých letech zkoušela i se 120 a Rapidem, avšak také bez větších úspěchů. Malé zastoupení před mnoha lety tak znamená, že by okřídlený šíp byl pro většinu amerických zájemců přece jen novou značkou.