Koenigsegg CCR – ještě rychleji

Koenigsegg CCR – ještě rychleji

 
 

Chcete-li auto, které umí bez mála 400 km/h, zapomeňte na Bugatti, Ferrari či jiné známé sportovní značky. Novinka ze Švédska Koenigsegg CCR dostal vylepšený motor s výkonem 806 koní a dosahuje 395 km/h.

Nový model Koenigsegg CCR vychází ze základního modelu značky CC8S (podrobný popis zde), který je ve výrobě již od roku 2002. Koncepce celého vozu zůstala zachována, ale většina mechanických částí prodělala další intenzivní vývoj.

Karosérie zůstala zachována jako kombinace střední části z uhlíkových kompozitů a hliníkového sendviče a pomocných rámů z vysokopevnostních ocelových trubek v přední části a hliníkových konzol v zadní části. Povrchové panely jsou také vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Tato koncepce byla převzata z vozů F1, kde je již mnoho let základním konstrukčním prvkem. Přední rám nese kompletní přední nápravu i s řízením, pružícími jednotkami a tvoří také zavazadlový prostor a prostor pro odkládání demontovatelné pevné střechy. Zadní část vozu nese motor, který je přišroubován ke střední části karosérie a hliníkové konzoly slouží jako kotevní místo pro nápravu a podpěra převodovky. Tuhost konzol zvyšují ocelové čepy, kterými jsou připevněny.

Největší změny se dotkly pohonné jednotky. Osmiválec do V 90° objemu 4,7 litru vybavený čtyřmi ventily na válec zůstává ve svém základě stejný, ale jeho periférie se značně změnily. Jeho velké turbodmychadlo bylo nahrazeno mechanickým dvoušroubovým kompresorem Lysholm. Tento systém dokáže úspěšně kombinovat požadavky na vysoký točivý moment v nízkých otáčkách i vysoký výkon ve vysokých otáčkách při přijatelné spotřebě i nízkých emisích. Kompresor dodává vzduch pod tlakem 1.3 baru do spalovacích prostor s kompresním poměrem 8.6:1. Celý sací trakt je zcela nově navržen a vyroben z uhlíkových kompozitů, čímž se ušetřilo 11 kg hmotnosti. Před sacím potrubím je umístěna patentově chráněná válcová škrtící klapka, protože klasický systém nedokázal přesně ovládat vysoký přeplňovací tlak. Navíc je podobný systém využíván ve vozech F1 a umožňuje přesnější dávkování při částečném otevření a ničím neomezovaný průřez při plném otevření. Umožňuje tak dosažení vyššího výkonu. Motor dostal také zcela nové titanové výfukové potrubí, které je o polovinu lehčí než předešlé z nerezové oceli. Díky lepším vlastnostem Titanu ve vysokých teplotách také zlepšuje účinnost katalyzátorů. Tyto hlavní změny mají společně s dalším doladěním řídící jednotky na svědomí razantní nárůst výkonu na 593 kW (806 koní) při 6900 ot/min a točivý moment 920 Nm při 5700 ot/min. Na motor navazuje dvoukotoučová spojka o průměru 215 mm a příčně uložená šestistupňová převodovka Cima. Převodovka je vybavena olejovým čerpadlem pro spolehlivé mazání a chladičem oleje. Nejvyšší převod je navržen tak, aby vůz při 7300 ot/min mohl dosáhnout 400 km/h.

Obě nápravy mají lichoběžníkovou konstrukci. Ramena tvaru A jsou vyrobena z chrom-molybdenové oceli. Odpruženy jsou speciálně vyvinutými a plně seřiditelnými tlumiči VPS s vinutými pružinami. Síly jsou na tyty jednotky přenášeny pomocí vzpěr a vahadel pushrod, která mají progresivní účinek a tak mohou být pružiny jednodušší. Světlá výška je elektricky nastavitelná. Zůstal zachován systém KACS, který umožňuje podvozek nastavit přesně podle požadavku zákazníka. Zůstávají také plně nastavitelné zkrutné stabilizátory ve tvaru písmene Z na obou nápravách. Výrazného posílení se dočkaly brzdy, jejichž kotouče mají vpředu i vzadu stejné rozměry 362 x 32 mm a šestipístkové třmeny z hliníkové slitiny. Brzdy dokážou zastavit CCR z rychlosti 100 km/h na 31 metrech(!), což je o jeden metr dříve než jeho předchůdce. Přední kola byla zvětšena na 19“ a jejich šířka je 9,5“, zadní kola zůstávají stejná, tedy 12,5“ x 20“. Pro snížení hmotnosti jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny a tvar jejich paprsků podporuje odsávání horkého vzduchu od brzd. Obutí bylo svěřeno firmě Michelin a má rozměry 255/35 x 19 vpředu a 335/30 x 20 vzadu a musí dokázat odolávat i přetížení 1,3 g, kterého je Koenigsegg CCR schopen dosáhnout v zatáčce.

Aerodynamika je byla velmi silnou stránkou již původního modelu. Ve srovnání s ním však přibyl na spodní hraně přídě malý spoiler, který má za úkol přesně oddělit vzduch, který má proudit nad a pod vozem. Zajišťuje tak nejen vyšší přítlak přídě, ale tím že udržuje přesné množství vzduchu proudícího pod vozem také lepší funkci Venturiho trysek na zádi vozu. Tím se výraznou měrou podílí na celkové stabilitě vozu ve vysokých rychlostech. Zlepšuje také proudění vzduchu k hlavnímu chladiči motoru v přídi a k předním brzdám. Druhou změnou na aerodynamice je jiné tvarování bočních vstupů chladícího vzduchu, které umožňuje původním chladičům vyšší výkon. Změněn byl také tvar hlavních světlometů. Na přání je k dispozici přídavné křídlo na zádi vozu. Interiér se proti standardnímu modelu nijak nemění. Na zádi je také obrázek létajícího ducha, který je zde použit jako připomenutí slávy letecké stíhací jednotky, která dříve sídlila v hale jež je po adaptaci využívána jako továrna Koenigseggu. Tato jednotka používala jako svůj znak právě tohoto ducha.

Dynamika tohoto svalovce se dá celkem snadno odhadnout, je brutální! Při hmotnosti 1180 kg a zmíněném výkonu vychází měrná hmotnost 1,99 kg/kW což mu umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za 3,2 sekundy. Sprint na 400 m s pevným startem zvládá za 9 sekund a jeho konečná rychlost je 235 km/h! Nejvyšší rychlost by měla přesahovat 395 km/h.

Video

video

Délka záběru: 00:01:25

rozměr 352x288 - 7 MB

Ke spuštění vida je nutné mít ve svém prohlížeči nainstalován plug-in DivX nebo použít prohlížeč DIVX, který si můžete stáhnout ve free verzi zde".

MotorV8
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)4700
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)593/806/6900
Max. točivý moment (Nm/ot)920/5700
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)395
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,2
Zrychlení 0-400 m (s)9,0
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)17,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4190
Šířka (mm)1990
Výška (mm)1070
Rozvor (mm)2660
Pohotovostní hmotnost (kg)1180
Objem nádrže (l)80
Rozměr pneu vpředu255/35 R19
Rozměr pneu vzadu335/30 R20
Spolupracujeme s TipCars.com
Nad Českem je nejrušněji v historii, říká šéf Řízení letového provozu Nad Českem je nejrušněji v historii, říká šéf Řízení letového provozu

Drony jsou trochu bublina, ale není pochyb, že jde o…

Francouzský Total plánuje dva obří petrochemické projekty v Texasu Francouzský Total plánuje dva obří petrochemické projekty v Texasu

Francouzská energetická společnost Total plánuje v Texasu…

VIDEO: NASA sestříhala snímek, kdy astronauti opravovali stanici ISS ve volném vesmíru VIDEO: NASA sestříhala snímek, kdy astronauti opravovali stanici ISS ve volném vesmíru

V pátek 24. března se Shane Kimbrough (NASA) a Thomas…

Čeští bojovníci uspěli na Startovači Čeští bojovníci uspěli na Startovači

Na portálu hromadného financování Startovač.cz momentálně…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

Samsung Galaxy S8 odhalen dva dny před oficiálním představením

Samsung Galaxy S8 odhalen dva dny před oficiálním…

Jeden z nejočekávanějších mobilů současnosti Samsung Galaxy S8, který má být oficiálně představen až ve středu,…

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

 

iSport.cz

Plíšková přejela Strýcovou, Šafářová zaskočila Cibulkovou, uspěl i Berdych

Plíšková přejela Strýcovou, Šafářová zaskočila…

České derby v osmifinále prestižního turnaje v Miami s přehledem ovládla nasazená dvojka Karolína Plíšková,…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…