Koenigsegg CCR – ještě rychleji

Koenigsegg CCR – ještě rychleji

 
 
19.4. 2004

Chcete-li auto, které umí bez mála 400 km/h, zapomeňte na Bugatti, Ferrari či jiné známé sportovní značky. Novinka ze Švédska Koenigsegg CCR dostal vylepšený motor s výkonem 806 koní a dosahuje 395 km/h.

Nový model Koenigsegg CCR vychází ze základního modelu značky CC8S (podrobný popis zde), který je ve výrobě již od roku 2002. Koncepce celého vozu zůstala zachována, ale většina mechanických částí prodělala další intenzivní vývoj.

Karosérie zůstala zachována jako kombinace střední části z uhlíkových kompozitů a hliníkového sendviče a pomocných rámů z vysokopevnostních ocelových trubek v přední části a hliníkových konzol v zadní části. Povrchové panely jsou také vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Tato koncepce byla převzata z vozů F1, kde je již mnoho let základním konstrukčním prvkem. Přední rám nese kompletní přední nápravu i s řízením, pružícími jednotkami a tvoří také zavazadlový prostor a prostor pro odkládání demontovatelné pevné střechy. Zadní část vozu nese motor, který je přišroubován ke střední části karosérie a hliníkové konzoly slouží jako kotevní místo pro nápravu a podpěra převodovky. Tuhost konzol zvyšují ocelové čepy, kterými jsou připevněny.

Největší změny se dotkly pohonné jednotky. Osmiválec do V 90° objemu 4,7 litru vybavený čtyřmi ventily na válec zůstává ve svém základě stejný, ale jeho periférie se značně změnily. Jeho velké turbodmychadlo bylo nahrazeno mechanickým dvoušroubovým kompresorem Lysholm. Tento systém dokáže úspěšně kombinovat požadavky na vysoký točivý moment v nízkých otáčkách i vysoký výkon ve vysokých otáčkách při přijatelné spotřebě i nízkých emisích. Kompresor dodává vzduch pod tlakem 1.3 baru do spalovacích prostor s kompresním poměrem 8.6:1. Celý sací trakt je zcela nově navržen a vyroben z uhlíkových kompozitů, čímž se ušetřilo 11 kg hmotnosti. Před sacím potrubím je umístěna patentově chráněná válcová škrtící klapka, protože klasický systém nedokázal přesně ovládat vysoký přeplňovací tlak. Navíc je podobný systém využíván ve vozech F1 a umožňuje přesnější dávkování při částečném otevření a ničím neomezovaný průřez při plném otevření. Umožňuje tak dosažení vyššího výkonu. Motor dostal také zcela nové titanové výfukové potrubí, které je o polovinu lehčí než předešlé z nerezové oceli. Díky lepším vlastnostem Titanu ve vysokých teplotách také zlepšuje účinnost katalyzátorů. Tyto hlavní změny mají společně s dalším doladěním řídící jednotky na svědomí razantní nárůst výkonu na 593 kW (806 koní) při 6900 ot/min a točivý moment 920 Nm při 5700 ot/min. Na motor navazuje dvoukotoučová spojka o průměru 215 mm a příčně uložená šestistupňová převodovka Cima. Převodovka je vybavena olejovým čerpadlem pro spolehlivé mazání a chladičem oleje. Nejvyšší převod je navržen tak, aby vůz při 7300 ot/min mohl dosáhnout 400 km/h.

Obě nápravy mají lichoběžníkovou konstrukci. Ramena tvaru A jsou vyrobena z chrom-molybdenové oceli. Odpruženy jsou speciálně vyvinutými a plně seřiditelnými tlumiči VPS s vinutými pružinami. Síly jsou na tyty jednotky přenášeny pomocí vzpěr a vahadel pushrod, která mají progresivní účinek a tak mohou být pružiny jednodušší. Světlá výška je elektricky nastavitelná. Zůstal zachován systém KACS, který umožňuje podvozek nastavit přesně podle požadavku zákazníka. Zůstávají také plně nastavitelné zkrutné stabilizátory ve tvaru písmene Z na obou nápravách. Výrazného posílení se dočkaly brzdy, jejichž kotouče mají vpředu i vzadu stejné rozměry 362 x 32 mm a šestipístkové třmeny z hliníkové slitiny. Brzdy dokážou zastavit CCR z rychlosti 100 km/h na 31 metrech(!), což je o jeden metr dříve než jeho předchůdce. Přední kola byla zvětšena na 19“ a jejich šířka je 9,5“, zadní kola zůstávají stejná, tedy 12,5“ x 20“. Pro snížení hmotnosti jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny a tvar jejich paprsků podporuje odsávání horkého vzduchu od brzd. Obutí bylo svěřeno firmě Michelin a má rozměry 255/35 x 19 vpředu a 335/30 x 20 vzadu a musí dokázat odolávat i přetížení 1,3 g, kterého je Koenigsegg CCR schopen dosáhnout v zatáčce.

Aerodynamika je byla velmi silnou stránkou již původního modelu. Ve srovnání s ním však přibyl na spodní hraně přídě malý spoiler, který má za úkol přesně oddělit vzduch, který má proudit nad a pod vozem. Zajišťuje tak nejen vyšší přítlak přídě, ale tím že udržuje přesné množství vzduchu proudícího pod vozem také lepší funkci Venturiho trysek na zádi vozu. Tím se výraznou měrou podílí na celkové stabilitě vozu ve vysokých rychlostech. Zlepšuje také proudění vzduchu k hlavnímu chladiči motoru v přídi a k předním brzdám. Druhou změnou na aerodynamice je jiné tvarování bočních vstupů chladícího vzduchu, které umožňuje původním chladičům vyšší výkon. Změněn byl také tvar hlavních světlometů. Na přání je k dispozici přídavné křídlo na zádi vozu. Interiér se proti standardnímu modelu nijak nemění. Na zádi je také obrázek létajícího ducha, který je zde použit jako připomenutí slávy letecké stíhací jednotky, která dříve sídlila v hale jež je po adaptaci využívána jako továrna Koenigseggu. Tato jednotka používala jako svůj znak právě tohoto ducha.

Dynamika tohoto svalovce se dá celkem snadno odhadnout, je brutální! Při hmotnosti 1180 kg a zmíněném výkonu vychází měrná hmotnost 1,99 kg/kW což mu umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za 3,2 sekundy. Sprint na 400 m s pevným startem zvládá za 9 sekund a jeho konečná rychlost je 235 km/h! Nejvyšší rychlost by měla přesahovat 395 km/h.

Video

video

Délka záběru: 00:01:25

rozměr 352x288 - 7 MB

Ke spuštění vida je nutné mít ve svém prohlížeči nainstalován plug-in DivX nebo použít prohlížeč DIVX, který si můžete stáhnout ve free verzi zde".

MotorV8
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)4700
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)593/806/6900
Max. točivý moment (Nm/ot)920/5700
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)395
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,2
Zrychlení 0-400 m (s)9,0
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)17,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4190
Šířka (mm)1990
Výška (mm)1070
Rozvor (mm)2660
Pohotovostní hmotnost (kg)1180
Objem nádrže (l)80
Rozměr pneu vpředu255/35 R19
Rozměr pneu vzadu335/30 R20
Spolupracujeme s TipCars.com
Počet obětí nehody trajektu v Tanzanii stoupl na 161 Počet obětí nehody trajektu v Tanzanii stoupl na 161

Počet obětí nehody trajektu, který se ve čtvrtek večer…

Hurikán Florence si zatím ve Spojených státech vyžádal 43 obětí Hurikán Florence si zatím ve Spojených státech vyžádal 43 obětí

Nejméně 43 mrtvých vyžaduje živel Florence, který jako…

Praha směřuje ke dvěma milionům obyvatel. Musíme se na to připravit, říká Ondřej Boháč Praha směřuje ke dvěma milionům obyvatel. Musíme se na to připravit, říká Ondřej Boháč

Ondřej Boháč už více než dva roky šéfuje pražskému…

Ozbrojenci zaútočili na přehlídku v Íránu, zemřelo 24 lidí Ozbrojenci zaútočili na přehlídku v Íránu, zemřelo 24 lidí

Počet mrtvých při útoku na vojenskou přehlídku v íránském…

 

Štítky Koenigsegg Video Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

 





 
Koroze zánovních aut je hrozbou: Bez prevence se neobejdete! Kde rez hrozí nejvíce?

Koroze zánovních aut je hrozbou: Bez prevence se neobejdete! Kde rez hrozí nejvíce?

Dnes 08:00

Rez nejčastěji vidíme na ojetých autech a přisuzujeme ji stáří. Ve skutečnosti zhoubné procesy začínají už první den po výrobě a neplatí na ně nic než účinná prevence.




Blesk.cz

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i Zemanovo letadlo

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i…

Silné bouřky se v pátek večer začaly prohánět Českem. V Plzni dokonce udeřil blesk do muže, který na místě…

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

 

iSport.cz

Ligovou stovku mohl Berkovec slavit gólem: Je to o štěstí! Klapne nula?

Ligovou stovku mohl Berkovec slavit gólem: Je to o…

Premiéru v elitní soutěži měl proti Příbrami. Druhou stovku ligových zápasů dnes rozjede brankář Martin Berkovec…

Boleslav dál rozdává dárky. Musíme se už kopnout do zadku, velí Klepiš

Boleslav dál rozdává dárky. Musíme se už kopnout do…

Nabušená sestava, povedená příprava, smělé cíle… Mladá Boleslav vstupovala do nové sezony Tipsport extraligy…

 

Reflex.cz

Bude za pražskou ODS kandidovat doktor Sládek?

Bude za pražskou ODS kandidovat doktor Sládek?

V ODS se patrně rozhodli, že směr „Jsme jako Okamura, jen míň Japonci“, naznačený mladým Klausem, je tím…

10 nejděsivějších hororů první dekády 21. století. Nepropásli jste je?

10 nejděsivějších hororů první dekády 21. století.…

Kruh a Saw jsou legendou a zná je asi každý. V minulém desetiletí ale vzniklo daleko víc hororů, které stojí za…