Koenigsegg CC - uragán ze severu

Koenigsegg CC - uragán ze severu

 
 

Překvapující zpráva - nejrychlejší sériové auto planety nepochází z Itálie, Německa ani Velké Británie, ale ze Švédska!

Švédská společnost Koenigsegg byla založena v roce 1994 s jediným cílem - vyvinout a vyrábět supersportovní vůz světové extratřídy. Jaká byla cesta k tomuto cíli a co je výsledkem jejího snažení vám chceme přiblížit právě dnes. Tento projekt se může na první pohled jevit jako nesmyslný, vždyť ve Švédsku není žádná tradice výroby takových automobilů. To je sice pravda, ale je zde velice silná tradice výroby velice kvalitních automobilů a také zde sídlí mnoho dodavatelů komponent pro výrobu závodních speciálů. Na pozadí těchto skutečností se již myšlenka nejeví tak zcestná. Práce začaly téhož roku a po přímo vražedném tempu vývojových prací byl za rok a půl představen první prototyp.

V roce 1996 se intenzivně testovalo na silnicích i závodních tratích za účasti nejlepších švédských automobilových závodníků v čele s Ricardem Rydelem. Také aerodynamický tunel firmy Volvo zažil mnoho hodin zkoušek tohoto vozu. Když technici naznali, že automobil dozrál k předvedení sériové podoby, firma tak učinila v roce 1997 u příležitosti filmového festivalu v Cannes. V průběhu dalších tří let se přestěhovali do nynějších prostor poblíž Ängelholmu, kde se rychle připravovala továrna na zahájení sériové produkce. Rok 2000 přinesl již třetí a poslední premiéru vozu Koenigsegg CC. Tentokrát se odehrála podle všech pravidel zaběhlých v automobilové branži - na prestižním autosalonu v Paříži. Po této události se kolem vozu strhla vichřice ocenění, když sbíral ceny za design v Německu a Švédsku, časopis Car and Driver s ním provedl řadu testů a výsledek byl, že se mu v parametrech zrychlení, brždění a přetížení v zatáčkách nemůže rovnat žádné současné sportovní auto. První zákazník si převzal svůj vůz letos v březnu na autosalónu v Ženevě.

Nyní již k vozu samotnému. Prohlídku tohoto technologického skvostu začneme u jeho srdce. Je jím speciálně vyvinutý osmiválec do V 90°, vybavený čtyřmi ventily na válec. Důležitou součástí je dvojice přeplňovacích turbodmychadel s chladiči stlačeného vzduchu, které jej ochlazují ze 150°C na 60°C. Při tlaku přeplňování 1.2 baru a kompresním poměru 8.6: 1 dává z objemu 4.7 litru výkon 481 kW (655 k) při 6800 ot/min a točivý moment 750 Nm při 5000 ot/min. Parametry vskutku impozantní. Motor je navíc nejen velmi výkonný, ale díky použití titanu, uhlíkových kompozitů a speciální letecké hliníkové slitiny při jeho konstrukci, se podařilo hmotnost snížit na 240 kg. Pro předpokládané využití ve vysokých rychlostech je motor navržen se suchou klikovou skříní a oddělenou olejovou nádrží. Ve výfukovém potrubí z nerezivějící oceli jsou zakomponovány čtyři kovové katalyzátory s minimalizovaným odporem, aby neubíraly výkon.

Motor je uložen uprostřed vozu, před zadní hnanou nápravou. Výkon se na zadní kola přenáší přes speciální dvoukotoučovou spojku AP-Racing o průměru 215 mm a šestistupňovou příčně uloženou převodovku Cima. Tato firma se podílí i na vývoji převodovek vozů F1. Převodovka je vybavena olejovým čerpadlem pro spolehlivé mazání a chladičem oleje. Nejvyšší převod je navržen tak, aby vůz při 7300 ot/min mohl dosáhnout rychlosti 400 km/h. Řadící mechanismus má v sobě zakomponován bezpečnostní systém proti odcizení.

Motor s převodovým ústrojím musí být uložen v nějakém rámu, či karoserii. Ta u vozu Koenigsegg CC je vyrobena z uhlíkových kompozitů stejnou technologií jakou se vyrábí monoposty F1. Stejné materiály se používají také při stavbě bojových stíhaček a vesmírných lodí. Konstrukce nosné struktury byla svěřena inženýrům se zkušenostmi z F1. Materiál byl kladen v 21 vrstvách různými směry a doplněn voštinovou konstrukcí z hliníkové slitiny. Celková hmotnost střední části vozu je pouhých 62 kg. Tuhost nosné struktury v krutu byla testována na univerzitě v Lundu a výsledek byl zcela bezkonkurenční - 28100 Nm/stupeň. Přední lichoběžníková náprava s řízením je ukotvena v pomocném rámu z chrommolybdenových trubek. Hlavním nosným prvkem v zadní části je motor s převodovkou, ale i zde je použit pomocný rám ovšem pouze jako kotevní body pro tlumiče pérování. Ty jsou speciálně navrženy a dodávány firmou Öhlins. Mají plynokapalinovou konstrukci a jsou plně nastavitelné. Společně se zkrutnými stabilizátory na nápravách a nastavením brzdové soustavy jsou napojeny na systém KACS (Koenigsegg Advanced Control Systém), který ovládá nastavení podvozku vozu. Jeho přestavení, např. pro použití na závodní dráze, ovšem musí být konzultováno s techniky Koenigseggu. Zmínili jsme brzdy. Kotouče jsou ocelové ventilované, třmeny jsou kované z hliníkové slitiny a speciálně vyvinuté firmou AP-Racing. Přední mají rozměry 345x32 s šestipístkovými třmeny a zadní 330x30 se čtyřmi pístky. Také poslední součást podvozku, kola, byla navržena speciálně pro tento vůz podle stejných kritérií. Výsledkem jsou pětipaprsková kola z hořčíková slitiny, jejichž tvar byl optimalizován v aerodynamickém tunelu stejně jako celá karosérie. Tvar jejich paprsků při rotaci působí jako ventilátor, který odsává horký vzduch od brzd. Jsou upevněny centrální maticí a mají rozměry 9Jx18 vpředu a 11.5Jx18 vzadu.

Aerodynamika je velmi silnou stránkou vozu. Na tuto kategorii vozů je součinitel odporu vzduchu cx=0,30 absolutní špička a přitom na vůz ve vysokých rychlostech působí přítlačné síly, které zlepšují jeho jízdní vlastnosti. O to se starají Venturiho trysky pod zádí, jaké známe z F1, nebo závodů GT. Na karoserii jsou zajímavé ještě další dva konstrukční prvky. Prvním jsou dveře. Ty se otevírají na speciálním mechanismu, který umožňuje jejich vysunutí mimo obrys vozu a otočení do svislé polohy vpřed. Nezabírají tak velký prostor vedle vozu a umožňují pohodlný přístup k sedadlům. Tím druhým je střecha. Vůz je koncipován jako kupé, ale střecha z kompozitu je v případě potřeby snadno odstranitelná a je pro ni místo v zavazadlovém prostoru v přídi vozu. Vznikne tak elegantní roadster.

Interiér, stejně jako všechny ostatní části vozu, vystavuje na obdiv špičkové materiály, jako kevlar, hliníkové slitiny, kvalitní kůži a nerezovou ocel. Kaplička přístrojů je ukotvena na sloupku řízení a tak je při všech polohách volantu vždy optimálně viditelná. Originálním prvkem je hliníkový kruh na středové konzole, ve kterém jsou místěna ovládací tlačítka. Nad tímto prvkem je monitor navigačního systému GPS. Ve výbavě nechybí žádné prvky běžné u luxusních vozů - klimatizace, elektricky ovládaná okna i zrcátka, centrální zamykání s alarmem a imobilizérem, rádio s CD přehrávačem, posilovač řízení a brzd, ABS i kontrola prokluzu a sada speciálních zavazadel.

To nejlepší nakonec. Jak tedy tento vůz jede? Maximální rychlost je fantastických 390 km/h, zrychlení 0-100 km/h zvládá pod 3,5 sekundy a 400 metrů s pevným startem zvládne za 10 sekund s konečnou rychlostí 217 km/h. Díky nízké hmotnosti 1170 kg a výkonným brzdám zastaví z rychlosti 100 km/h na pouhých 32 metrech! V zatáčkách dokáže posádku zatížit přetížením 1,15 G. To vše jistě něco stojí, ovšem i zde jsou pozoruhodné výsledky. Kombinovaná spotřeba této rakety je pouze 14 l/100 km. Potíž trochu nastává v servisních intervalech, které jsou podle předpokladu podstatně kratší než u běžných vozů. Do servisu na celkovou prohlídku musí Koenigsegg CC každých 5000 km. Pokud si vůz přesto pořídíte za sumu, kterou výrobce sděluje pouze vážným zájemcům, tak věřte, že v ní je zahrnuto také třídenní školení bezpečného ovládání...

Technické údaje
MotorV8, biturbo
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)4700
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)481/655/6800
Max. točivý moment (Nm/ot)750/5000
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)390
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,5
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)14
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4190
Šířka (mm)1990
Výška (mm)1070
Rozvor (mm)2660
Objem mnádrže (l)80
Rozměr pneu vpředu245/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu315/40 ZR18

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Po zkrachovalém developerovi zbyly matrace a květináče. Věřitelé se bouří Po zkrachovalém developerovi zbyly matrace a květináče. Věřitelé se bouří

Protimafiánská policie vyšetřuje, za jakých okolností…

Polská centrální banka zaplatila youtuberům statisíce, aby očernili bitcoin Polská centrální banka zaplatila youtuberům statisíce, aby očernili bitcoin

Kryptoměny vzbuzují řadu kontroverzí. Odpůrci mají…

Českému prodejci letenek Kiwi.com dvojnásobně vzrostl obrat Českému prodejci letenek Kiwi.com dvojnásobně vzrostl obrat

Více než dvojnásobně - na 700 milionů eur (17,7 miliard…

ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 8,1 miliardy korun, píše místní týdeník ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 8,1 miliardy korun, píše místní týdeník

Česká energetická společnost ČEZ za prodej svých…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 





 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Dnes 15:30

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Dívce (†20) dali lékaři 18 měsíců života: Zemřela v den diagnózy při autonehodě

Dívce (†20) dali lékaři 18 měsíců života: Zemřela v…

Leanna Culver (†20) z anglického Gravesendu se loni 15. března dozvěděla zdrcující diagnózu. Lékaři jí řekli, že…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Obchodování se zlatem. Ottawský krach může znamenat jackpot pro Colorado

Obchodování se zlatem. Ottawský krach může znamenat…

V předchozí sezoně dělila Ottawu jedna výhra od postupu do finále play off, ve velkém stylu odstartovali také…

 

Reflex.cz

Dabing street na ČT: Seriál totálně selhal, příběhy jsou trapné a pointy zřejmé již na začátku

Dabing street na ČT: Seriál totálně selhal, příběhy…

Nestihl jsem první kolo mediálního chvalořečení seriálu Dabing Street (herci dejvického divadla plus hvězdy…

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…