Kolik automechaniků přijde kvůli elektromobilům o práci? Počet je alarmující
Vozy poháněné elektřinou jsou co do prodaných kusů stále ještě okrajovou záležitostí, už brzy se ale strhne lavina nových elektromobilů, jejichž potenciálu automobilky zatraceně věří. Jenže ne všichni jsou z nových technologií v útrobách aut tak nadšení. Zákazníkům nestačí dojezd a vadí dlouhá doba nabíjení, obce a sítě čerpaček musí řešit nedostatečnou infrastrukturu a automechanici? Ti dost možná přijdou o práci.
Na tuto problematiku si nyní posvítila asociace Bovag, která od roku 1930 nesdružuje jen automobilové prodejce, ale i čerpací stanice, půjčovny či právě servisáky. A společnost tvrdí, že v příštích letech si spoustu z nich bude muset hledat nové angažmá.
Důvod? Nebudou potřeba. Elektrické pohonné jednotky jsou prý ve srovnání se spalovacími motory o polovinu méně náročné na údržbu. S masovým rozšířením elektrických aut zmizí výměny filtrů, rozvodů a dalších komponent. Elektromotor má navíc o poznání méně pohyblivých součástek, což přináší méně návštěv servisu.
Společnost představuje i vcelku realistický scénář, který prozrazuje, kolika autoopravářů se problémy mohou týkat. Tím nejpravděpodobnějším je, že v roce 2025 bude čtvrtinu nových automobilů pohánět elektřina. To by znamenalo, že počet elektromobilů mezi všemi auty vzroste na pět procent. O pět let později už se počítá s třemi čtvrtinami nových aut s baterkami a nabíjecím kabelem, což znamená 18 % elektrického vozového parku.
A teď nedobrá zpráva pro automechaniky: asociaci tvrdí, že s takovým růstem přijde o práci zhruba 31 % servisáků. Nejvíce ohroženi jsou ti, kteří se věnují opravám jen pár let starých aut. Ani pomalejší růst počtu elektromobilů nebude k servisům shovívavější, o práci dle výzkumu přijde minimálně čtvrtina z nich. Černou můrou je pak scénář ještě rychlejšího nástupu elektroaut, který hovoří až o 36 % automechaniků bez práce. A to už je pořádná porce…