Koncept nového Lincolnu Continental se představí v New Yorku (+videa)
Jméno Continental se automobilkou Lincoln nese od třicátých let minulého století a za tu dobu vzniklo již devět generací slavného modelu. Poslední z nich se přestala vyrábět v roce 2002, pod kapotou měla 4,6litrový osmiválec s výkonem 205 kW a pracovala se čtyřstupňovou automatickou převodovkou od Fordu.
Na blížícím se autosalonu v New Yorku uvidíme koncept jubilejní desáté generace Lincolnu Continental. S předchůdcem jej pojí čtyřdveřová karoserie a výrazné obliny, všechno ostatní je ale nové. Vpředu již nenajdeme rozměrnou masku chladiče se svislými lamelami, dokonce i světlomety jsou skromnějších rozměrů. Nikde nic nepřečnívá ani nechybí a profil zádi nám nejvíce připomíná poslední Saab 9-5. Vůz stojí na 21palcových discích a jeho majestátnost podrhuje hliníkový pás táhnoucí se kolem celého vozu.
Interiér svou barevnou kombinací odpovídá exteriéru a nechal se hodně inspirovat současnými trendy. Přístrojový štít je například plně digitální, středovou konzolu tvoří rozměrný dotykový displej a podíl klasických tlačítek se snížil na potřebné minimum. Klasický volič automatické převodovky byste hledali marně, i ten je nahrazen tlačítky nalevo od displeje.
Kokpit je čtyřmístný a Lincoln uvádí, že lze sedadla nastavovat ve třiceti směrech. Nechybí ani takové speciality jako boxy na šampaňské nebo panoramatické střešní okno, které prostor sice osvětlí, ale takřka dokonale blokuje UV záření. Kabinu prý dokáže ochladit až o 8° Celsia.
Lincoln v tiskové zprávě uvádí spoustu superlativů, s informacemi o motoru se však moc nepředal. Pod kapotou najdeme třílitrový šestiválec EcoBoost s dosud nezveřejněným výkonem, který patrně poputuje na zadní kola. Více se dozvíme po středeční premiéře vozu na autosalonu v New Yorku, již nyní ale víme, že výroba začně příští rok.
Historie Lincolnu Continental se začala psát v roce 1938, kdy si syn zakladatele továrny Henryho Forda vyrobil auto pro svou letní dovolenou. Pod dojmem obdivného přijetí, s nímž se setkal během pobytu v Palm Beach, jej zařadil do sériové výroby.
Vůz se brzy stal symbolem luxusu poválečných Spojených států. Jezdily v něm hollywoodské hvězdy včetně herečky Elizabeth Taylorové, která jej dostala v roce 1956 od studia Warner Brothers vyvedený v barvě svých očí.
Continental je ale spojen rovněž s jednou z nejčernějších událostí moderních amerických dějin: právě v něm seděl prezident John F. Kennedy, když byl v roce 1961 zastřelen v Dallasu. Vrchol jeho prodeje zaznamenala firma Ford v roce 1990, když se prodalo 62.732 kusů.