Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lincoln – prezidentské auto (2. část dlouhý život Continentalu)

Karel Haas Karel Haas 8. 10. 2007
24
Zobrazit náhledy (24)
Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental Lincoln Continental
Druhá část článku o prestižní Fordově divizi vás seznámí s bohatou historií osudového typu Continental a připomeneme si také, kteří američtí prezidenti používali Lincolny.

V prvním díle povídání o Lincolnech jsme sledovali osudy této automobilky od založení v roce 1917 až do začátku padesátých let. Druhá část vás seznámí s dalšími typy, ale hlavně s bohatou historií osudového typu Continental. Připomeneme si také, kteří američtí prezidenti používali Lincolny.

Capri a Premiere

Netrvalo dlouho a Cosmopolitany vystřídal nový typ Capri s modernějšími motory V8 s rozvodem OHV a objemem 5,6 litru. Pět a půl metru dlouhé a skoro 2 metry široké Lincolny byly v roce 1955 označeny časopisem Car Life jako nejbezpečnější auta roku. Přispívala k tomu pevná stavba vozu a kvalitní materiály. Výbava vozů zahrnovala takové rarity, jako bylo automatické stmívání hlavních světlometů a speciální hledáček usnadňující řidiči sledování semaforu umístěného přímo nad vozem.

ford lincoln rollsroyce continental kabriolet ford lincoln rollsroyce continental kabriolet

 

Další úplně nový model se v roce 1956 představil pod názvem Lincoln Premiere. Vůz skutečně impozantních rozměrů (5,66 x 2,03 x 1,52 m) poháněl Fordův motor V8 s objemem 6031 cm3 a výkonem 212 kW (289 k), postačující k tomu, aby automobil s hmotností 2110 kg zrychlil až na 180 km/h. Kromě kupé byl v nabídce i kabriolet. Typickými rysy karoserie byly štítky nad světlomety a mimořádně dlouhý zadní převis. Kapotu a víko zavazadlového prostoru zdobila stylizovaná rytířská helmice. Cena vozu začínala na 4546 dolarech.

Znovu Continental

Na znovuzrození Continentalu se významně podílel nejmladší syn Edsela Forda, William Clay Ford. Jako dítě se účastnil otcových cest v prvním Continentalu na Floridu a v roce 1953 se rozhodl vytvořit podobně stylového nástupce vybaveného moderní technikou. K tomuto účelu vznikla v roce 1955 samostatná divize koncernu Ford nazvaná Continental. Za krátkou dobu svého trvání vyráběla snad nejstylovější americký automobil – Continental Mark II, který navazoval na legendární Lincoln Continental z roku 1942.

Svojí cenou (10 tisíc dolarů, což byla tehdy cena Rolls-Royce), kvalitou a omezenými výrobními počty měl být protiváhou luxusních Cadillaců. Vyrábělo jej převážně ručně 348 dělníků. Každý vůz měl například osm vrstev barvy karoserie, přičemž po každých dvou nastříkaných vrstvách se karoserie ručně brousily. Konečná vrstva se opět ručně leštila.

Reprezentační dvoudveřové kupé Continental Mark II s motorem z typu Premiere mělo stylově jednoduchou přední masku, kontrastující s tehdy módní „barokní“ výzdobou ostatních amerických vozů, dlouhou příď a zakrytované náhradní kolo v zádi. V nabídce samozřejmě nesměl chybět ani kabriolet. Mezi majitele tohoto exkluzivního vozu patřili například Nelson Rockefeller, Frank Sinatra a Elvis Presley. Celkem se jich za dva roky vyrobily tři tisícovky.

ford lincoln rollsroyce continental kabriolet ford lincoln rollsroyce continental kabriolet

 

V lednu 1958 se divize Edsel spojila s divizí Lincoln-Mercury a vytvořila nakrátko (do roku 1960) divizi Mercury-Edsel-Lincoln. V rámci této divize se vyráběly Lincolny ještě větších rozměrů, ale nepříliš povedených tvarů. Premiere i Continental se vrátily ke „košatým“ tvarům a jejich prodejní výsledky byly hubené.

Stylisté pracující pro Lincoln se velmi rychle poučili a pod heslem „méně je někdy více“ představily v roce 1961 nový Continental. Jeho stylové, čisté tvary s typickou ostrou hranou v horní části blatníků určily směr, jakým se Lincolny vydaly v příštích dvaceti letech. Čtyřdveřové sedany a kabriolety měly dveře otevírané proti sobě a uplatnily se i jako pohřební vozy. Tento typ, doplněný výsuvnými stupátky pro ochranku, sloužil i americkému prezidentu Kennedymu až do osudného výstřelu v Dallasu.

Lincoln Continental se stal na dlouhou dobu vlajkovou lodí divize Lincoln. Poháněly je výkonné vidlicové osmiválce 6,6 a 7,5 litru a jejich karoserie se často upravovaly různými módními prvky, například mohutným chromovaným chladičem a zakrytými světlomety u typu Continental Mark III nebo eliptickými okénky v zadních sloupcích u modelu Continental Mark V z roku 1977.

ford lincoln rollsroyce continental kabriolet ford lincoln rollsroyce continental kabriolet

 

Novou krev vlil do Lincolnů až Continental Mark VII z roku 1980. Toto dvoudveřové kupé (na některých trzích se označovalo jen jako Mark VII) mělo elektronicky řízené pneumatické pérování a systém udržování stálé světlé výšky. Motor 5,0 V8 měl výkon 168 kW (228 k). Na podzim 1987 se představila nová generace sedanů Continental, která se stala prvním vozem značky s předním pohonem a motorem 3.8 V6. Druhá generace z roku 1995 zachovala přední pohon, ale dostala výkonnější motory 4.6 V8.

V roce 1981 převzal status vlajkové lodi Lincoln Town Car, který podobně jako Continental procházel postupnými změnami. V roce 1990 dostal novou karoserii dlouhou 560 cm se vzduchovým pérováním na zadní ose. Posledním z modelů značených římskými číslicemi bylo reprezentační dvoudveřové kupé Lincoln Mark VIII z roku 1994, vycházející z Fordu Thunderbird. Pro modelový rok 1997 dostal Mark VIII novou karoserii s klasickou maskou značky Lincoln a jen symbolickým náznakem krytu náhradního kola.

ford lincoln rollsroyce continental kabriolet ford lincoln rollsroyce continental kabriolet

 

Současnou produkci značky Lincoln tvoří od roku 1997 terénní SUV Navigator, kompaktní model LS (1999), moderně koncipovaný Zephyr (2004), velkoprostorový Aviator (2005) a přepracovaný Town Car (2005). Úplně novou kategorií v historii značky Lincoln je pickup Mark LT.

Lincoln ve službách amerických prezidentů

Na závěr si stručně připomeňme dlouhou historii používání Lincolnů americkými prezidenty. Poprvé používal Lincoln prezident Calvin Coolidge v roce 1924. Prvním vozem speciálně postaveným pro prezidenta byl kabriolet Lincoln V12 z roku 1939 používaný Franklinem D. Rooseveltem. Prezidenti Truman, Eisenhower a Kennedy používali Lincoln Cosmopolitan ročníku 1950. Kennedy pak začal používat kabriolet Lincoln Continental (1961), který se po důkladném opancéřování a přestavbě na sedan používal až do roku 1977. Prezident Nixon používal Lincoln z roku 1969 a Lincoln 1972 využívali prezidenti Ford, Carter, Reagan a Bush. Posledním prezidentským Lincolnem byl vůz z roku 1989.

První část tohoto ohlédnutí za historií vozů Lincoln jsme zveřejnili v článku Lincoln – prezidentské auto (1. část - Leland a Ford)

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly