Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec crashtestů? Nová metoda testování má být nedestruktivní...

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Bezpečnost vozidel a jejich systémy se již nebudou muset testovat destruktivní metodou za pomoci takzvaných crashtestů.

V Bezděčíně, části města Mladá Boleslav, se otevřela nová laboratoř na nedestruktivní testování vozidel, jejíž název je Dynamic Component Testing (DYCOT). Umožňuje testovat vozidla stejně spolehlivě, jen s nižšími náklady. ČTK to sdělila společnost TÜV SÜD, která se zabývá nezávislým ověřováním, testováním a certifikací a která novou automobilovou zkušebnu provozuje.

Nová, již třetí laboratoř TÜV SÜD, umožňuje fyzické simulace dynamického zatížení komponentů a struktur vozidel nad rámec jejich virtuálních simulací. Auto se testuje takzvanou sáňkovou zkouškou. Skelet auta je umístěn na vozík, který je po kolejích vymrštěn předem určenou rychlostí. Auto je z místa vymrštěno pomocí speciálního katapultu. Právě vymrštění nahrazuje dosud používaný náraz. Vůz je katapultem vyslán z klidového bodu dozadu, vozidlo tedy celý test couvá. Samotný ráz katapultu způsobí pohyb, který běžně vyvolá náraz auta do pevné překážky. Figuríny ve voze se tedy rozpohybují dopředu stejně, jako při běžném crashestu. Auto i figuríny jsou vybaveny desítkami senzorů sledujícími pohyb a působení sil, které pak vyhodnocuje počítač.

Automobilky k testování bezpečnosti musely obětovat několik prototypů. Nově bude stačit jeden kus auta, na kterém se budou testy dělat opakovaně. "Ta podstatná část karoserie opravdu neprojde destruktivní zkouškou. Ta je vyztužená a my zkoumáme jednotlivé dílčí komponenty, to znamená tělo vozidla zůstává stále stejné, a my zkoumáme například zádržné systémy, airbagy, sedačky a podobně," řekl zástupce vedoucího laboratoře DYCOT Martin Škopek.

Klíčovým klientem nové laboratoře má být vzhledem k umístění mladoboleslavská Škoda Auto. Přístupná bude ale všem dalším výrobcům z České republiky i ze zahraničí. Podle ředitele divize TÜV SÜD Jiřího Sochy se jedná o jedinečnou technologii v regionu střední a východní Evropy, v některých parametrech dokonce o evropský unikát.

Za projekt DYCOT získala společnost TÜV SÜD 3. místo v soutěži CzechInvest Investor a podnikatelská nemovitost roku 2015 v kategorii Výzkum a vývoj.

Společnost TÜV SÜD se zabývá nezávislým ověřováním, testováním a certifikací ve všech odvětvích průmyslu a služeb. Letos slaví 150 let od svého založení. V České republice zaměstnává firma 300 lidí. V Praze má centrálu pro 13 poboček ve střední a východní Evropě, kde firma zaměstnává celkem 1300 lidí.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
2. 12. 2016 14:25
auto-blesk?
Mam ten dojem, ze tento web sa posuva cim dalej tym viac do roviny bulvaru. Napriklad aj clankami ako je tento...
2. 12. 2016 12:49
Re: Bezpečnost
Nic proti, ale toto nejsou crash testy Euro NCAP - o tech neni v clanku ani zminka a budou probihat normalne jako dosud - tohle je testovani, ktere delaji samy automobilky, a je proste fakt, ze pro testovani nekterych systemu neni nutne drtit cele auto
2. 12. 2016 10:04
Re: test celistvosti vozidla??
Virtuální crashtesty se provádějí s vozidly, kde je namodelováno vše do nejmenších detailů, teda až na ty kabelové svazky. Pokud v modelu něco není, tak to můžeš brát jako worstcase a ve skutečnosti to bude lepší. Než jde auto na crashtest do úhelnice, tak se provede bezpočet simulací nárazů a následných úprav, tak aby auto vyhovělo. Myslím, že srovnání testů s realitou je tak 95%. Dokud legislativa výslovně nepovolí homolagaci pomocí výpočtů, tak reálné testy budou vždy.
2. 12. 2016 09:51
Nadpis
Opravdu je nutné psát takto senzacechtivý a přitom absolutně nesouvisející nadpis, když článek je úplně o něčem jiném než o crashtestech? Jestli je to pouze převzatý článek bez úprav, tak se nad tím u vás nikdo nezamyslel a je to na opětovné zapnutí adblocku. Takovéto nadpisy šíří akorát, tak bludy mezi neodbornou veřejnost.
Avatar - Sranki
2. 12. 2016 08:49
Re: test celistvosti vozidla??
Autor objavil ameriku. U nas vo firme sa touto metodou testuju sedacky uz dlhe roky >:D