Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!

Petr Barták
Diskuze (270)
Kromě větší soustředěnosti na průjezdu opravovanými úseky D1 bude muset řidič dávat pozor také na ručičku ukazatele rychlosti. První kamery už povolenou osmdesátku hlídají a další v dohledné době přibudou.

Necelé čtyři kilometry rekonstruované dálnice mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na D1, kde se jezdí oběma směry ve dvou zúžených pruzích, čerstvě sledují kamery úsekového měření rychlosti, zařízení Kapsche totiž stát využívat nechce. Nasazení kamer právě na opravovaných úsecích je pro policii i ministerstvo dopravy prioritní, nejedná se už ale o dříve avizovanou ochranu pracovníků staveb, které ve skutečnosti zhusta není na opravovaných úsecích vidět. Zaklínají se bezpečností a plynulostí dopravy. Shodně tvrdí, že se nejedná o represi motoristů, ale preventivní opatření. „Úsekové měření vede většinu řidičů k tomu, že rychlost přizpůsobí limitu,“ obhajuje záměr ministr dopravy Dan Ťok s tím, že ubude nehod. „Podle informací ŘSD výrazně překračuje rychlost v místech prací zhruba deset procent motoristů,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Statistiky ministerstva dopravy dokonce říkají, že se v opravovaných úsecích na D1 rychlostními limity neřídí až čtvrtina všech projíždějících aut.

Jak to funguje

Na začátku a konci opravované části dálnice D1 u Ostrovačic je na mýtné bráně a kovové „šibenici“ v betonové kostce namontována čtveřice kamer, tedy každá pro jeden pruh. Mezi oběma kamerami je určitá vzdálenost, kterou vozy pohybující se povolenou rychlostí ujedou za konkrétní čas. Všechny kamera vyfotí a snímky s registrační tabulkou aut, která úsek mezi oběma stanovišti snímačů překonají rychleji, pak pošle policie na dopravní úřad obce s rozšířenou působností, kam úsek na dálnici katastrálně spadá. Z něj pak přijde šoférovi nerespektujícímu limit vyrozumění o postihu. Za jízdu nadlimitní rychlostí hrozí pokuta až deset tisíc korun ve správním řízení a šofér může přijít o řidičský průkaz až na jeden rok.

Postihy za rychlou jízdu na dálnici
Přestupek Bloková pokuta (Kč) Správní řízení (Kč) Zákaz řízení (měsíce) Trestné body
Vyšší o 50 km/h a více Nelze 5000 – 10 000 6 až 12 5
Vyšší o 30 km/h a více Do 2500 2500 – 5000 1 až 6* 3
Vyšší o 10 km/h a více Do 1000 1500 – 2500 Ne 2
* Při opakování přestupku Zdroj: Ministerstvo dopravy

Poslední dny

Systém se momentálně kalibruje a prověřují se datové toky. „Data už běží, ale zatím v ověřovacím provozu. Tudíž ještě neodcházejí ani žádná vyrozumění o postizích,“ potvrzuje pracovník dopravního úřadu v Rosicích Karel Galetka. Nával práce čekají v této obci, kam úsek opravované dálnice správně spadá, zejména zpočátku. Předpokládají ale, že až si řidiči na měření zvyknou, frekvence hlášení o překročení rychlosti zvolní. Příjmy z pokut budou po dobu měření pro obec zlatým dolem. Ministerstvo totiž sebevědomě hlásí, že ne unikne žádný „rychlík“. „Kamery budou sledovat každé překročení povolené rychlosti. Nelze počítat s žádnou tolerancí s výjimkou přípustné odchylky v měření,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kolik a odkdy?

ŘSD vyhlásilo, že na dálnici bude monitorovaných míst celkem šest. Na kamery pro pět zbývajících úseků bylo vypsáno výběrové řízení – po dle

našich informací z ŘSD by měl být znám vítěz v závěru prázdnin. Nad dálnici by se tak radary mohly dostat s nastupujícím podzimem. Přesné datum

ale nelze zatím říci. Závisí na postupu řízení, například odvolání neúspěšného uchazeče o zakázku by termín instalace kamer posunulo. „Zatím není jisté, zda se na všech letos otevřených úsecích objeví již v průběhu podzimu. Podmínkou je totiž dlouhodobá uzavírka na stejném místě, což v první fázi modernizace nebývá,“ vysvětluje Tomáš Neřold.

Kde budou číhat?

Měření u Ostrovačic je jisté. „Ostrý start předpokládáme na začátku června,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy. Zdejší kamery zůstanou v činnosti až do doby dokončení úseku, tedy do letošního října.

Jinde budou ale kamery rychlost hlídat nejdříve od podzimu. Jako další lokace se nabízejí už rozjeté stavby u Devíti křížů, Velkého Meziříčí a Psářů. Naopak nepředpokládáme, že by se radary objevily u Hvězdonic, protože tam by měla být oprava hotova letos v říjnu.

Na staveniště u Hořic, Humpolce a Velkého Beranova, která ŘSD plánuje otevřít ještě v roce 2016, se měřiče dostanou zřejmě až v příštím roce. Letos se tu s největší pravděpodobností stihnou jen první fáze prací, kdy se podle ministerstva dopravy umístění kamer nepředpokládá.

Radary na D1
Úsek Délka úseku v opravě (km) Doba rekonstrukce Měření (od)
Hvězdonice – Ostředek 4,6 5/2015 – 10/2016 Nebude
Psáře – Soutice 7,8 3/2016 – 10/2017 Podzim 2016
Měřín – Velké Meziříčí-západ 7,2 9/2015 – 2017 Podzim 2016
Velká Bíteš – Devět křížů 5,5 4/2016 – 05/2017 Podzim 2016
Ostrovačice – Kývalka 3,8 6/2015 – 10/2016 Jaro 2016
Letos plánované opravy
Hořice – Koberovice 6,0 Od 2016 Jaro 2017
Humpolec – Větrný Jeníkov 13,9 Od 2016 Jaro 2017
Jihlava – Velký Beranov 6,0 Od 2016 Jaro 2017
Ve výhledu
Most Šmejkalka 2017 0,0 Od 2017 Nebude*
Mirošovice – Hvězdonice 8,6 Od 2017 2017 – 2018
Ostředek – Šternov 7,2 Od 2017 2017 – 2018
Velké Meziříčí-východ – Lhotka 6,3 Od 2017 2017 – 2018
Devět křížů – Ostrovačice 10,3 Od 2017 2017 – 2018
Soutice – Loket 9,9 Od 2018 2018 – 2019
Koberovice – Humpolec 10,0 Od 2018 2018 – 2019
Velký Beranov – Měřín 14,7 Od 2018 2018 – 2019
Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ 6,2 Od 2018 2018 – 2019
* Součást úseku Mirošovice – Hvězdonice. Měření od – termíny instalace podle odhadu Světa motorů. Zdroj: ŘSD

Zatím jenom D1

Protože úsekové měření má zamezit přílišné rychlosti v zúžených pruzích modernizovaných etap, zatím se neuvažuje, že by se mohlo objevit i na větších opravách dalších dálnic. „Úsekové měření na D2, D5 ani D11 aktuálně neplánujeme,“ potvrzuje Neřold.

Proč Ostrovačice?

Jak si zrovna úsek u Brna vysloužil primát, že bude mít první kamery s úsekovým měřením? Podle neofi ciálních informací, které nám nikdo nechtěl adresně potvrdit, bylo místo vybráno kvůli zvýšené intenzitě dopravy, které je na D1 největší právě v blízkosti Brna a Prahy. Pro dotčenou obec je to zlatý důl, protože peníze z pokut nezůstanou policii, ale právě jí. „Vybrané prostředky jsou jejím příjmem,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Ani obejít, ani ošidit

Jak nám potvrdili na ŘSD, v jejichž majetku kamery jsou, systém zachytí opravdu každého. Přístroje jsou údajně tak sofistikované, že dokážou sestavit i registrační značku ze snímků dvou kamer poté, co by řidič schválně jel prostředkem (mezi pruhy), aby kamera zabírala jen půlku tabulky. Načítání registrační značky může ztížit jen nepříznivé počasí, například vydatné sněžení.

Petr Barták
Diskuze (270)
Avatar - JohnyRnR
31. 5. 2016 10:08
Re: České lhářství
Taky by to byl solidní paradox, aspoň ten alkohol a asi i ta STK. Přestože by to byl krok proti proudu vyspělých zemí, i tak bychom se jim tím krokem přiblížili :-) Plošná a nulová tolerance alkoholu u cyklistů je v Evropě jen u nás a na Slovensku, naopak několik zemí limit pro cyklisty vůbec nemá a alkohol se řeší až při nehodě, nově např. i Maďarsko.
31. 5. 2016 09:17
Re: NEPOCHOPÍ A NEPOCHOPÍ
1) otázka pak je jestli by měl mít řidičák každý kdo si zaplatí autoškolu. Protože ten co nedokáže při jízdě myslet je na silnici celkem nebezpečný.
2) a já si říkám jak je možný, že za války soused udal souseda a koukám že takový lidi existujou pořád. Celkem smutný.
3) již jsem 2x platil jednou 70 ka podruhé 50 ka. V první případě byla ještě schovaná, takže jsem si ji ani nevšiml a hrdě jel 90. V druhým případě jsem jel 60. Obojí za 500.
Avatar - rohYpnol
30. 5. 2016 23:14
Re: NEPOCHOPÍ A NEPOCHOPÍ
1) každý tu hlavu nemá, někdo ji má opravdu jen na parádu a někdo ani to ne...
2) příklad s topením je hezký případ, kdy ty raději budeš hájit hovado jen proto, aby jsi byl se svým sousedem jakože za dobře (typický český pepík), já si tedy pořád myslím, že je lepší nečichat svistvo a mlčky tolerovat hovado
3) na zapomenuté 50kmh tě nikdo opravdu měřit nebude
Avatar - rohYpnol
30. 5. 2016 21:27
Re: NEPOCHOPÍ A NEPOCHOPÍ
protože problém není ve stranách. V každé straně jsou rozumní lidé (snad kromě TOP09, to je extrém a co vidím, tak to je xindl vedle xindla). Pravicová i levicová politika se dá dělat a může být úspěšná. Na tom opravdu nezáleží. Záleží jen na tom, jestli děláš věci dobře nebo špatně a jestli vládne blbec nebo rozum. U nás se do vedení bohužel prosazují blbci ;-\ a tohle žádné volby nezmění.
Avatar - rohYpnol
30. 5. 2016 21:23
Re: Návod
ok, tak přesně k tomu stání ti řeknu, že takhle stojí půlka Brna. Pokutu za to nedostaneš, ovšem pokud máš místní značku. Jakmile jiný kraj, smůla... ;-)

Jinak ano, zrovna tohle je vhodný příklad. A ano, není třeba se zasazovat o změnu zákona, ale o změnu reálií. Zde problém není zákon, ale nedostatek parkovacích míst. Řešení? Jednoduché, proč město nepostaví pár parkovacích domů?? Právě proto, že se toleruje porušování zákona, takže není společenský tlak na město, aby je zbudovalo.