Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!
Necelé čtyři kilometry rekonstruované dálnice mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na D1, kde se jezdí oběma směry ve dvou zúžených pruzích, čerstvě sledují kamery úsekového měření rychlosti, zařízení Kapsche totiž stát využívat nechce. Nasazení kamer právě na opravovaných úsecích je pro policii i ministerstvo dopravy prioritní, nejedná se už ale o dříve avizovanou ochranu pracovníků staveb, které ve skutečnosti zhusta není na opravovaných úsecích vidět. Zaklínají se bezpečností a plynulostí dopravy. Shodně tvrdí, že se nejedná o represi motoristů, ale preventivní opatření. „Úsekové měření vede většinu řidičů k tomu, že rychlost přizpůsobí limitu,“ obhajuje záměr ministr dopravy Dan Ťok s tím, že ubude nehod. „Podle informací ŘSD výrazně překračuje rychlost v místech prací zhruba deset procent motoristů,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Statistiky ministerstva dopravy dokonce říkají, že se v opravovaných úsecích na D1 rychlostními limity neřídí až čtvrtina všech projíždějících aut.
Jak to funguje
Na začátku a konci opravované části dálnice D1 u Ostrovačic je na mýtné bráně a kovové „šibenici“ v betonové kostce namontována čtveřice kamer, tedy každá pro jeden pruh. Mezi oběma kamerami je určitá vzdálenost, kterou vozy pohybující se povolenou rychlostí ujedou za konkrétní čas. Všechny kamera vyfotí a snímky s registrační tabulkou aut, která úsek mezi oběma stanovišti snímačů překonají rychleji, pak pošle policie na dopravní úřad obce s rozšířenou působností, kam úsek na dálnici katastrálně spadá. Z něj pak přijde šoférovi nerespektujícímu limit vyrozumění o postihu. Za jízdu nadlimitní rychlostí hrozí pokuta až deset tisíc korun ve správním řízení a šofér může přijít o řidičský průkaz až na jeden rok.
Postihy za rychlou jízdu na dálnici | ||||
Přestupek | Bloková pokuta (Kč) | Správní řízení (Kč) | Zákaz řízení (měsíce) | Trestné body |
Vyšší o 50 km/h a více | Nelze | 5000 – 10 000 | 6 až 12 | 5 |
Vyšší o 30 km/h a více | Do 2500 | 2500 – 5000 | 1 až 6* | 3 |
Vyšší o 10 km/h a více | Do 1000 | 1500 – 2500 | Ne | 2 |
* Při opakování přestupku Zdroj: Ministerstvo dopravy |
Poslední dny
Systém se momentálně kalibruje a prověřují se datové toky. „Data už běží, ale zatím v ověřovacím provozu. Tudíž ještě neodcházejí ani žádná vyrozumění o postizích,“ potvrzuje pracovník dopravního úřadu v Rosicích Karel Galetka. Nával práce čekají v této obci, kam úsek opravované dálnice správně spadá, zejména zpočátku. Předpokládají ale, že až si řidiči na měření zvyknou, frekvence hlášení o překročení rychlosti zvolní. Příjmy z pokut budou po dobu měření pro obec zlatým dolem. Ministerstvo totiž sebevědomě hlásí, že ne unikne žádný „rychlík“. „Kamery budou sledovat každé překročení povolené rychlosti. Nelze počítat s žádnou tolerancí s výjimkou přípustné odchylky v měření,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Kolik a odkdy?
ŘSD vyhlásilo, že na dálnici bude monitorovaných míst celkem šest. Na kamery pro pět zbývajících úseků bylo vypsáno výběrové řízení – po dle
našich informací z ŘSD by měl být znám vítěz v závěru prázdnin. Nad dálnici by se tak radary mohly dostat s nastupujícím podzimem. Přesné datum
ale nelze zatím říci. Závisí na postupu řízení, například odvolání neúspěšného uchazeče o zakázku by termín instalace kamer posunulo. „Zatím není jisté, zda se na všech letos otevřených úsecích objeví již v průběhu podzimu. Podmínkou je totiž dlouhodobá uzavírka na stejném místě, což v první fázi modernizace nebývá,“ vysvětluje Tomáš Neřold.
Kde budou číhat?
Měření u Ostrovačic je jisté. „Ostrý start předpokládáme na začátku června,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy. Zdejší kamery zůstanou v činnosti až do doby dokončení úseku, tedy do letošního října.
Jinde budou ale kamery rychlost hlídat nejdříve od podzimu. Jako další lokace se nabízejí už rozjeté stavby u Devíti křížů, Velkého Meziříčí a Psářů. Naopak nepředpokládáme, že by se radary objevily u Hvězdonic, protože tam by měla být oprava hotova letos v říjnu.
Na staveniště u Hořic, Humpolce a Velkého Beranova, která ŘSD plánuje otevřít ještě v roce 2016, se měřiče dostanou zřejmě až v příštím roce. Letos se tu s největší pravděpodobností stihnou jen první fáze prací, kdy se podle ministerstva dopravy umístění kamer nepředpokládá.
Radary na D1 | |||
Úsek | Délka úseku v opravě (km) | Doba rekonstrukce | Měření (od) |
Hvězdonice – Ostředek | 4,6 | 5/2015 – 10/2016 | Nebude |
Psáře – Soutice | 7,8 | 3/2016 – 10/2017 | Podzim 2016 |
Měřín – Velké Meziříčí-západ | 7,2 | 9/2015 – 2017 | Podzim 2016 |
Velká Bíteš – Devět křížů | 5,5 | 4/2016 – 05/2017 | Podzim 2016 |
Ostrovačice – Kývalka | 3,8 | 6/2015 – 10/2016 | Jaro 2016 |
Letos plánované opravy | |||
Hořice – Koberovice | 6,0 | Od 2016 | Jaro 2017 |
Humpolec – Větrný Jeníkov | 13,9 | Od 2016 | Jaro 2017 |
Jihlava – Velký Beranov | 6,0 | Od 2016 | Jaro 2017 |
Ve výhledu | |||
Most Šmejkalka 2017 | 0,0 | Od 2017 | Nebude* |
Mirošovice – Hvězdonice | 8,6 | Od 2017 | 2017 – 2018 |
Ostředek – Šternov | 7,2 | Od 2017 | 2017 – 2018 |
Velké Meziříčí-východ – Lhotka | 6,3 | Od 2017 | 2017 – 2018 |
Devět křížů – Ostrovačice | 10,3 | Od 2017 | 2017 – 2018 |
Soutice – Loket | 9,9 | Od 2018 | 2018 – 2019 |
Koberovice – Humpolec | 10,0 | Od 2018 | 2018 – 2019 |
Velký Beranov – Měřín | 14,7 | Od 2018 | 2018 – 2019 |
Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ | 6,2 | Od 2018 | 2018 – 2019 |
* Součást úseku Mirošovice – Hvězdonice. Měření od – termíny instalace podle odhadu Světa motorů. Zdroj: ŘSD |
Zatím jenom D1
Protože úsekové měření má zamezit přílišné rychlosti v zúžených pruzích modernizovaných etap, zatím se neuvažuje, že by se mohlo objevit i na větších opravách dalších dálnic. „Úsekové měření na D2, D5 ani D11 aktuálně neplánujeme,“ potvrzuje Neřold.
Proč Ostrovačice?
Jak si zrovna úsek u Brna vysloužil primát, že bude mít první kamery s úsekovým měřením? Podle neofi ciálních informací, které nám nikdo nechtěl adresně potvrdit, bylo místo vybráno kvůli zvýšené intenzitě dopravy, které je na D1 největší právě v blízkosti Brna a Prahy. Pro dotčenou obec je to zlatý důl, protože peníze z pokut nezůstanou policii, ale právě jí. „Vybrané prostředky jsou jejím příjmem,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.
Ani obejít, ani ošidit
Jak nám potvrdili na ŘSD, v jejichž majetku kamery jsou, systém zachytí opravdu každého. Přístroje jsou údajně tak sofistikované, že dokážou sestavit i registrační značku ze snímků dvou kamer poté, co by řidič schválně jel prostředkem (mezi pruhy), aby kamera zabírala jen půlku tabulky. Načítání registrační značky může ztížit jen nepříznivé počasí, například vydatné sněžení.