28.5. 2016 Petr Barták

Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!

 

Kromě větší soustředěnosti na průjezdu opravovanými úseky D1 bude muset řidič dávat pozor také na ručičku ukazatele rychlosti. První kamery už povolenou osmdesátku hlídají a další v dohledné době přibudou.

Necelé čtyři kilometry rekonstruované dálnice mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na D1, kde se jezdí oběma směry ve dvou zúžených pruzích, čerstvě sledují kamery úsekového měření rychlosti, zařízení Kapsche totiž stát využívat nechce. Nasazení kamer právě na opravovaných úsecích je pro policii i ministerstvo dopravy prioritní, nejedná se už ale o dříve avizovanou ochranu pracovníků staveb, které ve skutečnosti zhusta není na opravovaných úsecích vidět. Zaklínají se bezpečností a plynulostí dopravy. Shodně tvrdí, že se nejedná o represi motoristů, ale preventivní opatření. „Úsekové měření vede většinu řidičů k tomu, že rychlost přizpůsobí limitu,“ obhajuje záměr ministr dopravy Dan Ťok s tím, že ubude nehod. „Podle informací ŘSD výrazně překračuje rychlost v místech prací zhruba deset procent motoristů,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Statistiky ministerstva dopravy dokonce říkají, že se v opravovaných úsecích na D1 rychlostními limity neřídí až čtvrtina všech projíždějících aut.

Jak to funguje

Na začátku a konci opravované části dálnice D1 u Ostrovačic je na mýtné bráně a kovové „šibenici“ v betonové kostce namontována čtveřice kamer, tedy každá pro jeden pruh. Mezi oběma kamerami je určitá vzdálenost, kterou vozy pohybující se povolenou rychlostí ujedou za konkrétní čas. Všechny kamera vyfotí a snímky s registrační tabulkou aut, která úsek mezi oběma stanovišti snímačů překonají rychleji, pak pošle policie na dopravní úřad obce s rozšířenou působností, kam úsek na dálnici katastrálně spadá. Z něj pak přijde šoférovi nerespektujícímu limit vyrozumění o postihu. Za jízdu nadlimitní rychlostí hrozí pokuta až deset tisíc korun ve správním řízení a šofér může přijít o řidičský průkaz až na jeden rok.

Postihy za rychlou jízdu na dálnici
Přestupek Bloková pokuta (Kč) Správní řízení (Kč) Zákaz řízení (měsíce) Trestné body
Vyšší o 50 km/h a více Nelze 5000 – 10 000 6 až 12 5
Vyšší o 30 km/h a více Do 2500 2500 – 5000 1 až 6* 3
Vyšší o 10 km/h a více Do 1000 1500 – 2500 Ne 2
* Při opakování přestupku Zdroj: Ministerstvo dopravy

Poslední dny

Systém se momentálně kalibruje a prověřují se datové toky. „Data už běží, ale zatím v ověřovacím provozu. Tudíž ještě neodcházejí ani žádná vyrozumění o postizích,“ potvrzuje pracovník dopravního úřadu v Rosicích Karel Galetka. Nával práce čekají v této obci, kam úsek opravované dálnice správně spadá, zejména zpočátku. Předpokládají ale, že až si řidiči na měření zvyknou, frekvence hlášení o překročení rychlosti zvolní. Příjmy z pokut budou po dobu měření pro obec zlatým dolem. Ministerstvo totiž sebevědomě hlásí, že ne unikne žádný „rychlík“. „Kamery budou sledovat každé překročení povolené rychlosti. Nelze počítat s žádnou tolerancí s výjimkou přípustné odchylky v měření,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kolik a odkdy?

ŘSD vyhlásilo, že na dálnici bude monitorovaných míst celkem šest. Na kamery pro pět zbývajících úseků bylo vypsáno výběrové řízení – po dle našich informací z ŘSD by měl být znám vítěz v závěru prázdnin. Nad dálnici by se tak radary mohly dostat s nastupujícím podzimem. Přesné datum ale nelze zatím říci. Závisí na postupu řízení, například odvolání neúspěšného uchazeče o zakázku by termín instalace kamer posunulo. „Zatím není jisté, zda se na všech letos otevřených úsecích objeví již v průběhu podzimu. Podmínkou je totiž dlouhodobá uzavírka na stejném místě, což v první fázi modernizace nebývá,“ vysvětluje Tomáš Neřold.

Kde budou číhat?

Měření u Ostrovačic je jisté. „Ostrý start předpokládáme na začátku června,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy. Zdejší kamery zůstanou v činnosti až do doby dokončení úseku, tedy do letošního října.

Jinde budou ale kamery rychlost hlídat nejdříve od podzimu. Jako další lokace se nabízejí už rozjeté stavby u Devíti křížů, Velkého Meziříčí a Psářů. Naopak nepředpokládáme, že by se radary objevily u Hvězdonic, protože tam by měla být oprava hotova letos v říjnu.

Na staveniště u Hořic, Humpolce a Velkého Beranova, která ŘSD plánuje otevřít ještě v roce 2016, se měřiče dostanou zřejmě až v příštím roce. Letos se tu s největší pravděpodobností stihnou jen první fáze prací, kdy se podle ministerstva dopravy umístění kamer nepředpokládá.

Radary na D1
Úsek Délka úseku v opravě (km) Doba rekonstrukce Měření (od)
Hvězdonice – Ostředek 4,6 5/2015 – 10/2016 Nebude
Psáře – Soutice 7,8 3/2016 – 10/2017 Podzim 2016
Měřín – Velké Meziříčí-západ 7,2 9/2015 – 2017 Podzim 2016
Velká Bíteš – Devět křížů 5,5 4/2016 – 05/2017 Podzim 2016
Ostrovačice – Kývalka 3,8 6/2015 – 10/2016 Jaro 2016
Letos plánované opravy
Hořice – Koberovice 6,0 Od 2016 Jaro 2017
Humpolec – Větrný Jeníkov 13,9 Od 2016 Jaro 2017
Jihlava – Velký Beranov 6,0 Od 2016 Jaro 2017
Ve výhledu
Most Šmejkalka 2017 0,0 Od 2017 Nebude*
Mirošovice – Hvězdonice 8,6 Od 2017 2017 – 2018
Ostředek – Šternov 7,2 Od 2017 2017 – 2018
Velké Meziříčí-východ – Lhotka 6,3 Od 2017 2017 – 2018
Devět křížů – Ostrovačice 10,3 Od 2017 2017 – 2018
Soutice – Loket 9,9 Od 2018 2018 – 2019
Koberovice – Humpolec 10,0 Od 2018 2018 – 2019
Velký Beranov – Měřín 14,7 Od 2018 2018 – 2019
Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ 6,2 Od 2018 2018 – 2019
* Součást úseku Mirošovice – Hvězdonice. Měření od – termíny instalace podle odhadu Světa motorů. Zdroj: ŘSD

Zatím jenom D1

Protože úsekové měření má zamezit přílišné rychlosti v zúžených pruzích modernizovaných etap, zatím se neuvažuje, že by se mohlo objevit i na větších opravách dalších dálnic. „Úsekové měření na D2, D5 ani D11 aktuálně neplánujeme,“ potvrzuje Neřold.

Proč Ostrovačice?

Jak si zrovna úsek u Brna vysloužil primát, že bude mít první kamery s úsekovým měřením? Podle neofi ciálních informací, které nám nikdo nechtěl adresně potvrdit, bylo místo vybráno kvůli zvýšené intenzitě dopravy, které je na D1 největší právě v blízkosti Brna a Prahy. Pro dotčenou obec je to zlatý důl, protože peníze z pokut nezůstanou policii, ale právě jí. „Vybrané prostředky jsou jejím příjmem,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Ani obejít, ani ošidit

Jak nám potvrdili na ŘSD, v jejichž majetku kamery jsou, systém zachytí opravdu každého. Přístroje jsou údajně tak sofistikované, že dokážou sestavit i registrační značku ze snímků dvou kamer poté, co by řidič schválně jel prostředkem (mezi pruhy), aby kamera zabírala jen půlku tabulky. Načítání registrační značky může ztížit jen nepříznivé počasí, například vydatné sněžení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…