19.3. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Hluk motoru odjakživa patří k vrcholným závodním šampionátům. Nové monoposty Formule 1 jdou ale proti zažitému trendu.

Pokud jste tento víkend sledovali první závod letošního ročníku šampionátu Formule 1, zřejmě jste si toho také všimli; nové motory závodních speciálů nejsou právě hlučné. Proti zvuku nových přeplňovaných šestiválců o objemu 1,6 litru se už zvedla vlna kritiky.

Na tiché agregáty si stěžoval i šéf Velké ceny Austrálie Ron Walker. Ten po závodě uvedl, že je se závodním víkendem spokojený, se zvukem motorů ale nikoliv. Walker dokonce naznačil, že prošetří, zda nebyla porušena některá ze smluv mezi pořadateli závodu a vedením šampionátu. Podle Walkera totiž tiché formule nenabízí takovou zábavu, která se od nich očekává.

„Jsme zábavní společnost a musíme veřejnost bavit. Všichni o tom mluví. Pokud vezmete pryč vzrušení, budete mít problém prodat lístky. Musíte vytvořit poptávku a částí poptávky je obliba zvuku závodních vozů,“ řekl šéf australské grand prix australskému serveru The Sydney Morning Herald.

Již před zahájením letošní sezóny si na zvuk nových šestiválců stěžoval také šéf Formule 1 Bernie Ecclestone, který agregáty dokonce označil za frašku. Ecclestone souhlasí s názorem, že lidé chtějí rámus, který jim nové přeplňované šestiválce nenabídnou. Sám šéf Formule 1 podle svých slov tyto nové agregáty nechtěl, podle něj si je prosadily závodní stáje a FIA.

K tématu: Co změní nové motory ve Formuli 1?

Za tlumeným zvukem nových motorů hledejme několik faktorů. V první řadě zvuk mění snížení počtu válců z osmi na šest a snížení objemu motoru z 2,4 litru na 1,6 litru. Tlumicí účinek na zvuk má i použití turbodmychadla.

Přeplňování zvyšuje výkon motoru již v nižších otáčkách, a tak není třeba jednotky tolik vytáčet. Maximální otáčky jsou navíc omezeny na 15.000 min-1 z dřívějších 18.000 min-1.

Piloti navíc agregáty musí šetřit, a to ze dvou důvodů. Tím prvním je snaha o co nejmenší spotřebu paliva, od letošní sezony je totiž omezen maximální průtok paliva na 100 kilogramů na hodinu. Tím druhým je fakt, že týmy mohou za celou sezónu použít maximálně pět motorů, a tak by je jezdci neměli zbytečně přetěžovat.

Nové motory byly zavedeny nejen kvůli tomu, aby se díky nižší spotřebě paliva snížily náklady na provoz formule, ale také kvůli tomu, aby měly blíže jednotkám ze sériových aut. Z toho důvodu se jednu dobu dokonce zvažovalo použití čtyřválců.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Zdroj: Daily Mail, Sydney Herald
 

Přidat názorDiskuse: Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…