19.3. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Hluk motoru odjakživa patří k vrcholným závodním šampionátům. Nové monoposty Formule 1 jdou ale proti zažitému trendu.

Pokud jste tento víkend sledovali první závod letošního ročníku šampionátu Formule 1, zřejmě jste si toho také všimli; nové motory závodních speciálů nejsou právě hlučné. Proti zvuku nových přeplňovaných šestiválců o objemu 1,6 litru se už zvedla vlna kritiky.

Na tiché agregáty si stěžoval i šéf Velké ceny Austrálie Ron Walker. Ten po závodě uvedl, že je se závodním víkendem spokojený, se zvukem motorů ale nikoliv. Walker dokonce naznačil, že prošetří, zda nebyla porušena některá ze smluv mezi pořadateli závodu a vedením šampionátu. Podle Walkera totiž tiché formule nenabízí takovou zábavu, která se od nich očekává.

„Jsme zábavní společnost a musíme veřejnost bavit. Všichni o tom mluví. Pokud vezmete pryč vzrušení, budete mít problém prodat lístky. Musíte vytvořit poptávku a částí poptávky je obliba zvuku závodních vozů,“ řekl šéf australské grand prix australskému serveru The Sydney Morning Herald.

Již před zahájením letošní sezóny si na zvuk nových šestiválců stěžoval také šéf Formule 1 Bernie Ecclestone, který agregáty dokonce označil za frašku. Ecclestone souhlasí s názorem, že lidé chtějí rámus, který jim nové přeplňované šestiválce nenabídnou. Sám šéf Formule 1 podle svých slov tyto nové agregáty nechtěl, podle něj si je prosadily závodní stáje a FIA.

K tématu: Co změní nové motory ve Formuli 1?

Za tlumeným zvukem nových motorů hledejme několik faktorů. V první řadě zvuk mění snížení počtu válců z osmi na šest a snížení objemu motoru z 2,4 litru na 1,6 litru. Tlumicí účinek na zvuk má i použití turbodmychadla.

Přeplňování zvyšuje výkon motoru již v nižších otáčkách, a tak není třeba jednotky tolik vytáčet. Maximální otáčky jsou navíc omezeny na 15.000 min-1 z dřívějších 18.000 min-1.

Piloti navíc agregáty musí šetřit, a to ze dvou důvodů. Tím prvním je snaha o co nejmenší spotřebu paliva, od letošní sezony je totiž omezen maximální průtok paliva na 100 kilogramů na hodinu. Tím druhým je fakt, že týmy mohou za celou sezónu použít maximálně pět motorů, a tak by je jezdci neměli zbytečně přetěžovat.

Nové motory byly zavedeny nejen kvůli tomu, aby se díky nižší spotřebě paliva snížily náklady na provoz formule, ale také kvůli tomu, aby měly blíže jednotkám ze sériových aut. Z toho důvodu se jednu dobu dokonce zvažovalo použití čtyřválců.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
Zdroj: Daily Mail, Sydney Herald

Štítky Formule 1 Video

 

Přidat názorDiskuse: Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano, jsem na kluky!

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano,…

Když herec Daniel Krejčík (23) exkluzivně Blesku řekl, že je milenec Matěje Stropnického (34), mladý politik,…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…