Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)
Pokud jste tento víkend sledovali první závod letošního ročníku šampionátu Formule 1, zřejmě jste si toho také všimli; nové motory závodních speciálů nejsou právě hlučné. Proti zvuku nových přeplňovaných šestiválců o objemu 1,6 litru se už zvedla vlna kritiky.
Na tiché agregáty si stěžoval i šéf Velké ceny Austrálie Ron Walker. Ten po závodě uvedl, že je se závodním víkendem spokojený, se zvukem motorů ale nikoliv. Walker dokonce naznačil, že prošetří, zda nebyla porušena některá ze smluv mezi pořadateli závodu a vedením šampionátu. Podle Walkera totiž tiché formule nenabízí takovou zábavu, která se od nich očekává.
„Jsme zábavní společnost a musíme veřejnost bavit. Všichni o tom mluví. Pokud vezmete pryč vzrušení, budete mít problém prodat lístky. Musíte vytvořit poptávku a částí poptávky je obliba zvuku závodních vozů,“ řekl šéf australské grand prix australskému serveru The Sydney Morning Herald.
Již před zahájením letošní sezóny si na zvuk nových šestiválců stěžoval také šéf Formule 1 Bernie Ecclestone, který agregáty dokonce označil za frašku. Ecclestone souhlasí s názorem, že lidé chtějí rámus, který jim nové přeplňované šestiválce nenabídnou. Sám šéf Formule 1 podle svých slov tyto nové agregáty nechtěl, podle něj si je prosadily závodní stáje a FIA.
Za tlumeným zvukem nových motorů hledejme několik faktorů. V první řadě zvuk mění snížení počtu válců z osmi na šest a snížení objemu motoru z 2,4 litru na 1,6 litru. Tlumicí účinek na zvuk má i použití turbodmychadla.
Přeplňování zvyšuje výkon motoru již v nižších otáčkách, a tak není třeba jednotky tolik vytáčet. Maximální otáčky jsou navíc omezeny na 15.000 min-1 z dřívějších 18.000 min-1.
Piloti navíc agregáty musí šetřit, a to ze dvou důvodů. Tím prvním je snaha o co nejmenší spotřebu paliva, od letošní sezony je totiž omezen maximální průtok paliva na 100 kilogramů na hodinu. Tím druhým je fakt, že týmy mohou za celou sezónu použít maximálně pět motorů, a tak by je jezdci neměli zbytečně přetěžovat.
Nové motory byly zavedeny nejen kvůli tomu, aby se díky nižší spotřebě paliva snížily náklady na provoz formule, ale také kvůli tomu, aby měly blíže jednotkám ze sériových aut. Z toho důvodu se jednu dobu dokonce zvažovalo použití čtyřválců.