19.3. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Hluk motoru odjakživa patří k vrcholným závodním šampionátům. Nové monoposty Formule 1 jdou ale proti zažitému trendu.

Pokud jste tento víkend sledovali první závod letošního ročníku šampionátu Formule 1, zřejmě jste si toho také všimli; nové motory závodních speciálů nejsou právě hlučné. Proti zvuku nových přeplňovaných šestiválců o objemu 1,6 litru se už zvedla vlna kritiky.

Na tiché agregáty si stěžoval i šéf Velké ceny Austrálie Ron Walker. Ten po závodě uvedl, že je se závodním víkendem spokojený, se zvukem motorů ale nikoliv. Walker dokonce naznačil, že prošetří, zda nebyla porušena některá ze smluv mezi pořadateli závodu a vedením šampionátu. Podle Walkera totiž tiché formule nenabízí takovou zábavu, která se od nich očekává.

„Jsme zábavní společnost a musíme veřejnost bavit. Všichni o tom mluví. Pokud vezmete pryč vzrušení, budete mít problém prodat lístky. Musíte vytvořit poptávku a částí poptávky je obliba zvuku závodních vozů,“ řekl šéf australské grand prix australskému serveru The Sydney Morning Herald.

Již před zahájením letošní sezóny si na zvuk nových šestiválců stěžoval také šéf Formule 1 Bernie Ecclestone, který agregáty dokonce označil za frašku. Ecclestone souhlasí s názorem, že lidé chtějí rámus, který jim nové přeplňované šestiválce nenabídnou. Sám šéf Formule 1 podle svých slov tyto nové agregáty nechtěl, podle něj si je prosadily závodní stáje a FIA.

K tématu: Co změní nové motory ve Formuli 1?

Za tlumeným zvukem nových motorů hledejme několik faktorů. V první řadě zvuk mění snížení počtu válců z osmi na šest a snížení objemu motoru z 2,4 litru na 1,6 litru. Tlumicí účinek na zvuk má i použití turbodmychadla.

Přeplňování zvyšuje výkon motoru již v nižších otáčkách, a tak není třeba jednotky tolik vytáčet. Maximální otáčky jsou navíc omezeny na 15.000 min-1 z dřívějších 18.000 min-1.

Piloti navíc agregáty musí šetřit, a to ze dvou důvodů. Tím prvním je snaha o co nejmenší spotřebu paliva, od letošní sezony je totiž omezen maximální průtok paliva na 100 kilogramů na hodinu. Tím druhým je fakt, že týmy mohou za celou sezónu použít maximálně pět motorů, a tak by je jezdci neměli zbytečně přetěžovat.

Nové motory byly zavedeny nejen kvůli tomu, aby se díky nižší spotřebě paliva snížily náklady na provoz formule, ale také kvůli tomu, aby měly blíže jednotkám ze sériových aut. Z toho důvodu se jednu dobu dokonce zvažovalo použití čtyřválců.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Zdroj: Daily Mail, Sydney Herald

Štítky Formule 1 Video

 

Přidat názorDiskuse: Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…