19.3. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou moc tiché (+video)

Hluk motoru odjakživa patří k vrcholným závodním šampionátům. Nové monoposty Formule 1 jdou ale proti zažitému trendu.

Pokud jste tento víkend sledovali první závod letošního ročníku šampionátu Formule 1, zřejmě jste si toho také všimli; nové motory závodních speciálů nejsou právě hlučné. Proti zvuku nových přeplňovaných šestiválců o objemu 1,6 litru se už zvedla vlna kritiky.

Na tiché agregáty si stěžoval i šéf Velké ceny Austrálie Ron Walker. Ten po závodě uvedl, že je se závodním víkendem spokojený, se zvukem motorů ale nikoliv. Walker dokonce naznačil, že prošetří, zda nebyla porušena některá ze smluv mezi pořadateli závodu a vedením šampionátu. Podle Walkera totiž tiché formule nenabízí takovou zábavu, která se od nich očekává.

„Jsme zábavní společnost a musíme veřejnost bavit. Všichni o tom mluví. Pokud vezmete pryč vzrušení, budete mít problém prodat lístky. Musíte vytvořit poptávku a částí poptávky je obliba zvuku závodních vozů,“ řekl šéf australské grand prix australskému serveru The Sydney Morning Herald.

Již před zahájením letošní sezóny si na zvuk nových šestiválců stěžoval také šéf Formule 1 Bernie Ecclestone, který agregáty dokonce označil za frašku. Ecclestone souhlasí s názorem, že lidé chtějí rámus, který jim nové přeplňované šestiválce nenabídnou. Sám šéf Formule 1 podle svých slov tyto nové agregáty nechtěl, podle něj si je prosadily závodní stáje a FIA.

K tématu: Co změní nové motory ve Formuli 1?

Za tlumeným zvukem nových motorů hledejme několik faktorů. V první řadě zvuk mění snížení počtu válců z osmi na šest a snížení objemu motoru z 2,4 litru na 1,6 litru. Tlumicí účinek na zvuk má i použití turbodmychadla.

Přeplňování zvyšuje výkon motoru již v nižších otáčkách, a tak není třeba jednotky tolik vytáčet. Maximální otáčky jsou navíc omezeny na 15.000 min-1 z dřívějších 18.000 min-1.

Piloti navíc agregáty musí šetřit, a to ze dvou důvodů. Tím prvním je snaha o co nejmenší spotřebu paliva, od letošní sezony je totiž omezen maximální průtok paliva na 100 kilogramů na hodinu. Tím druhým je fakt, že týmy mohou za celou sezónu použít maximálně pět motorů, a tak by je jezdci neměli zbytečně přetěžovat.

Nové motory byly zavedeny nejen kvůli tomu, aby se díky nižší spotřebě paliva snížily náklady na provoz formule, ale také kvůli tomu, aby měly blíže jednotkám ze sériových aut. Z toho důvodu se jednu dobu dokonce zvažovalo použití čtyřválců.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Výstavba dálnice na Polsko získala posudek EIA Výstavba dálnice na Polsko získala posudek EIA

Rekonstrukce jedné z páteřních silnic Moravskoslezského…

Koreje se čím dál více sbližují. Zprovoznily horkou telefonickou linku Koreje se čím dál více sbližují. Zprovoznily horkou telefonickou linku

Severní a Jižní Korea dnes zprovoznily horkou…

Komentář Bohumila Pečinky: Vláda a politický převrat Komentář Bohumila Pečinky: Vláda a politický převrat

Mlčení kolem vládní dohody ANO a ČSSD a mocenské změny…

Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě

Americký prezident Donald Trump opakovaně zval během…

 
Zdroj: Daily Mail, Sydney Herald

Štítky Formule 1 Video

 

Přidat názorDiskuse: Kritika v F1: Nové šestnáctistovky jsou…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

TEST: Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

Dnes 08:00

Hledá-li velká rodina ideálního společníka na čtyřech kolech, měla by sáhnout po zaručené porci prostoru v podobě MPV, nebo risknout více stylu s SUV?




Blesk.cz

Napadená Jana z Výměny: Co v televizi nebylo a kdo ji zachránil před Romanem!

Napadená Jana z Výměny: Co v televizi nebylo a kdo…

Za napadenou Janu (32) z Výměny manželek se chtěl její partner Rudolf (27) bít! Maminka na mateřské měla co…

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro mládě guerézy pláštíkové

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro…

Sotva guerézí kluk vykoukl v pražské zoo na svět, stal se miláčkem nejen mámy Lucie a opičí tlupy, ale také…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pastrňák řídil výhru, Plekancův gól byl málo. Nadechuje se Washington

Pastrňák řídil výhru, Plekancův gól byl málo.…

SOUHRN | David Pastrňák přihrál v utkání prvního kola play off NHL na dvě branky Bostonu, který vyhrál v Torontu…

 

Reflex.cz

Blue Man Group exkluzivně: 3 modří plešouni přiváží do Prahy show, na kterou se jen tak nezapomene

Blue Man Group exkluzivně: 3 modří plešouni přiváží…

Jsou modří, plešatí a vyprodávají haly po celém světě. Skupinka umělců, kteří si říkají Blue Man Group, je…

Profesor Pavel Kolář: Zátopek běhal v bagančatech, Jágr pomáhal doma v zemědělství. Paradoxně jim to svědčilo

Profesor Pavel Kolář: Zátopek běhal v bagančatech,…

„Děti musí být v teple, aby se nenastydly, musí být neustále v čistotě a chráněny před bakteriemi, aby…