Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Tomáš Dusil
Diskuze (29)
V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.

Aby mohli Sověti co nejrychleji pokrýt potřeby trhu, místo vlastního vývoje sáhli po licenci italského Fiatu, konkrétně modelu 124, Evropského vozu roku 1967. Proč to byl Fiat a ne třeba Volkswagen? Důvody byly politické. V Itálii byla začátkem 60. let velmi silná komunistická strana vedená známým Palmirem Togliattim. V roce 1964 zemřel a na jeho počest Sověti přejmenovali město, kde se VAZ později vyráběl, na Toljatti.

První auto, licenční VAZ 2101, jemuž se také říká žiguli (lidově pak žigulík), vyjelo v roce 1970 a s různými obměnami coby VAZ 2104/2107 se udrželo ve výrobě až do roku 2012!

Nové tvary, ale…

I přes nástup mnohem modernějších vozů s předním pohonem (Samary, Lada 110 případně Priory či Kaliny) se tyto jakkoliv beznadějně zastaralé vozy s pohonem zadní nápravy stále dobře prodávaly. Tedy v zemích bývalého Sovětského svazu.

Lada 2151 Classic měla za úkol nejen tyto klasické modely udržet i nadále v popředí zájmu, ale současně je zkusit prodat i někde jinde než v Rusku, na Ukrajině či v Bělorusku. Zadání se tedy chopil designér Michail Zubkov, který na vysloužilé technice celý vůz překarosoval. Místo hran, poplatným 60. létům, byly obliny, boční skla posunutá mnohem více k obrysu kopírovala západní zvyklosti z 80-90. let a i zbytek auta vypadal veskrze moderně.

Při pohledu na něj se však nemůžete ubránit dojmu, že „už jste to někde viděli“. Ve stejném roce uvedl evropský ford „lowendový“ model Fusion, který se Ladě 2151 Classic až nápadně podobá. Pod povrchem je však všechno jinak. Zatímco Fusion využíval platformu a také techniku z Fiesty z roku 2002, ukrývá se v útrobách 2151 Classic stále klasická koncepce. Tedy motor vpředu podélně a pohon zadních kol. Vše bylo totiž převzato s nezbytnými změnami z řady 2104/2105/2107. Vzadu se stále nacházela tuhá náprava s robustním mostem a Panhardskou tyčí. Tedy další zastaralé řešení, které bylo ovšem plně v souladu se zanedbanými silnicemi států bývalého SSSR.

Přesto se i tady modernizovalo, takže přední kola už nejsou zavěšena na lichoběžníkové nápravě, ale na modifikovaném McPhersonu, s nímž měli Rusové již dostatek zkušeností nejen ze zmíněné Samary, ale i pozdější výše uvedených aut s pohonem předních kol.

Cena hodně slibná

Zda Lada 2151 Classic používá platformu z klasických hranatých modelů, se nikde neuvádí. Pokud ano, musela by být v případě, že by se auto dostalo do výroby, dost výrazně rekonstruována. Jinak by 2151 Classic sotva prošlo nárazovými testy, které byly v roce 2002 na hony vzdálené těm z roku 1970.

Výrobce tehdy mluvil o vcelku moderní výstroji v čele s ABS, elektrohydraulickém posilovači řízení či dvojici čelních airbagů. V roce 2002 tedy solidní standard. Vůz byl údajně dlouhý 4280 mm při šířce 1500 mm a výšce 1680 mm. Kufr pak měl pojmout až 500 litrů zavazadel. K pohonu sloužil známý čtyřválec 1,7 litru se vstřikováním paliva plnicí normu Euro 3 s výhledem na Euro 4. Cena 4.000 až 5.000 USD (100.000 až 120.000 korun) byla více než slibná.

Dle některých pramenů výrobce počítal s výrobou od roku 2007 až 2008. Jenže pokud v roce 2002 vůz působil veskrze moderně a zajímavě, v uvedených letech by již opět notně zastaral. Nakonec se však ani to nepovedlo a Lada 2151 Classic zůstala jen ve fázi prototypu.

Tomáš Dusil
Diskuze (29)
28. 3. 2017 22:24
Re: Modernizacia?
Mc Pherson vepředu umožnil nulové až záporné poloměry rejdu, větší šířku pro vestavbu motoru s převodovkou napříč, uchycení závěsu ke karoserii nad těžištěm vozu atd.

Lichoběžník s protáhlou ("fajfkovitou") těhlicí, který jako příklad zmiňujete u Giulie, byl původně patent Hondy, který zachoval výše zmíněné výhody Mc Phersona a přitom zpevnil jeho horní část. Navíc umožnil extrémě nízkou příď (ta se, bohužel, už dneska nenosí).
28. 3. 2017 22:04
Boční okna při porvrchu - ne móda
Pane Dusile, prosím za prominutí, ale to Vám ujela ruka. V těch 80-90.-ých letech to nebyla móda, ale požadavek čistého obtékání vzduchu bez kudrlinek na rámech oken. Po desítkách let odmlky se kolem roku 1980 vrátila do konstrukcí karoserií aerodynamika. To bylo způsobeno tehdejší ropnou krizí a trudnými odhady, že se současnou spotřebou automobilů a s přírůstky jejich počtů dojde ropa asi za 30 let.
28. 3. 2017 21:54
Překlep v rozměrech
Pane Dusile, prosím, jsou zde přehozená čísla šířky a výšky. Ale to jde domyslet.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
27. 3. 2017 10:10
Re: Modernizacia?
Možná se zkuste podívat, jak vypadá lichoběžník žigulíka. Docela jinak, než třeba stejně pojmenovaná přední náprava Alfy Romeo Giulia či nových BMW. Pseudo McPherson byl tehdy skutečně pokrok. A dále to bylo výrobně levnější než lichoběžník, který je u auta s tak malým výkonem a zcela bez sportovních ambicí beztak úplně zbytečný.
26. 3. 2017 19:22
Re: Modernizacia?
Macpherson je modernejsi, nez lichobezniky... Modernizace nema nic spolecneho s tim, jestli je neco lepsi nez pred modernizaci