24.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

 

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.

Aby mohli Sověti co nejrychleji pokrýt potřeby trhu, místo vlastního vývoje sáhli po licenci italského Fiatu, konkrétně modelu 124, Evropského vozu roku 1967. Proč to byl Fiat a ne třeba Volkswagen? Důvody byly politické. V Itálii byla začátkem 60. let velmi silná komunistická strana vedená známým Palmirem Togliattim. V roce 1964 zemřel a na jeho počest Sověti přejmenovali město, kde se VAZ později vyráběl, na Toljatti.

Lada Vesta je tady! Tedy skoro…

První auto, licenční VAZ 2101, jemuž se také říká žiguli (lidově pak žigulík), vyjelo v roce 1970 a s různými obměnami coby VAZ 2104/2107 se udrželo ve výrobě až do roku 2012!

Nové tvary, ale…

I přes nástup mnohem modernějších vozů s předním pohonem (Samary, Lada 110 případně Priory či Kaliny) se tyto jakkoliv beznadějně zastaralé vozy s pohonem zadní nápravy stále dobře prodávaly. Tedy v zemích bývalého Sovětského svazu.

Lada 2151 Classic měla za úkol nejen tyto klasické modely udržet i nadále v popředí zájmu, ale současně je zkusit prodat i někde jinde než v Rusku, na Ukrajině či v Bělorusku. Zadání se tedy chopil designér Michail Zubkov, který na vysloužilé technice celý vůz překarosoval. Místo hran, poplatným 60. létům, byly obliny, boční skla posunutá mnohem více k obrysu kopírovala západní zvyklosti z 80-90. let a i zbytek auta vypadal veskrze moderně.

Ovládání Lady Niva: Skoro všechno je jinak! A proč má nádržku ostřikovače v kufru?

Při pohledu na něj se však nemůžete ubránit dojmu, že „už jste to někde viděli“. Ve stejném roce uvedl evropský ford „lowendový“ model Fusion, který se Ladě 2151 Classic až nápadně podobá. Pod povrchem je však všechno jinak. Zatímco Fusion využíval platformu a také techniku z Fiesty z roku 2002, ukrývá se v útrobách 2151 Classic stále klasická koncepce. Tedy motor vpředu podélně a pohon zadních kol. Vše bylo totiž převzato s nezbytnými změnami z řady 2104/2105/2107. Vzadu se stále nacházela tuhá náprava s robustním mostem a Panhardskou tyčí. Tedy další zastaralé řešení, které bylo ovšem plně v souladu se zanedbanými silnicemi států bývalého SSSR.

Přesto se i tady modernizovalo, takže přední kola už nejsou zavěšena na lichoběžníkové nápravě, ale na modifikovaném McPhersonu, s nímž měli Rusové již dostatek zkušeností nejen ze zmíněné Samary, ale i pozdější výše uvedených aut s pohonem předních kol.

Cena hodně slibná

Zda Lada 2151 Classic používá platformu z klasických hranatých modelů, se nikde neuvádí. Pokud ano, musela by být v případě, že by se auto dostalo do výroby, dost výrazně rekonstruována. Jinak by 2151 Classic sotva prošlo nárazovými testy, které byly v roce 2002 na hony vzdálené těm z roku 1970.

Výrobce tehdy mluvil o vcelku moderní výstroji v čele s ABS, elektrohydraulickém posilovači řízení či dvojici čelních airbagů. V roce 2002 tedy solidní standard. Vůz byl údajně dlouhý 4280 mm při šířce 1500 mm a výšce 1680 mm. Kufr pak měl pojmout až 500 litrů zavazadel. K pohonu sloužil známý čtyřválec 1,7 litru se vstřikováním paliva plnicí normu Euro 3 s výhledem na Euro 4. Cena 4.000 až 5.000 USD (100.000 až 120.000 korun) byla více než slibná.

Video: Podívejte se, jak se vyrábí nový crossover Lada XRAY

Dle některých pramenů výrobce počítal s výrobou od roku 2007 až 2008. Jenže pokud v roce 2002 vůz působil veskrze moderně a zajímavě, v uvedených letech by již opět notně zastaral. Nakonec se však ani to nepovedlo a Lada 2151 Classic zůstala jen ve fázi prototypu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Slovensku se Tipsportu nedaří. Na vině je prý nevhodně nastavená legislativa Na Slovensku se Tipsportu nedaří. Na vině je prý nevhodně nastavená legislativa

Sázkové společnosti Tipsportu vydělávají přes sto milionů…

‚Jsou to slzy štěstí‘. Lidé v Zimbabwe oslavují očekávané svržení Mugabeho ‚Jsou to slzy štěstí‘. Lidé v Zimbabwe oslavují očekávané svržení Mugabeho

Tisíce obyvatel zimbabwské metropole Harare dnes vyšly do…

V Česku žije stále více Slováků. Za poslední dekádu se jejich počet zdvojnásobil V Česku žije stále více Slováků. Za poslední dekádu se jejich počet zdvojnásobil

O život v Česku stojí stále více Slováků a Slovenek. Za…

Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot

Americké ministerstvo zahraničí schválilo možný prodej…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 





 
Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Dnes 08:00

Povinná výbava většinou ve voze překáží, a často v případě problémů stejně nepomůže. Má ještě v dnešní době smysl? Zeptali jsme se odborníků.




Blesk.cz

Náhlá smrt doktora od jezera hrochů: Dojemná slova a poslední rozloučení se Šmídem (†47)

Náhlá smrt doktora od jezera hrochů: Dojemná slova a…

Náhlá a nečekaná smrt herce Jaroslava Šmída (†47) doslova paralyzovala jeho kolegy a blízké. Hlavní hrdina…

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

 

iSport.cz

Potvrzeno! Mladou Boleslav bude místo Augusty trénovat Kýhos

Potvrzeno! Mladou Boleslav bude místo Augusty trénovat Kýhos

Hokejisty Mladé Boleslavi bude trénovat Vladimír Kýhos, který na střídačce desátého týmu extraligové tabulky…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Plané fatalistické útěchy

Plané fatalistické útěchy

Odkud se vzal určitý druh odevzdanosti v současné době se často projevující?

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a jeho gastrozajímavosti

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a…

Berlínský street food už dávno není jen turecký kebab, i když u něj to začínalo. Z mnoha silných imigračních vln…