24.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

 

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.

Aby mohli Sověti co nejrychleji pokrýt potřeby trhu, místo vlastního vývoje sáhli po licenci italského Fiatu, konkrétně modelu 124, Evropského vozu roku 1967. Proč to byl Fiat a ne třeba Volkswagen? Důvody byly politické. V Itálii byla začátkem 60. let velmi silná komunistická strana vedená známým Palmirem Togliattim. V roce 1964 zemřel a na jeho počest Sověti přejmenovali město, kde se VAZ později vyráběl, na Toljatti.

Lada Vesta je tady! Tedy skoro…

První auto, licenční VAZ 2101, jemuž se také říká žiguli (lidově pak žigulík), vyjelo v roce 1970 a s různými obměnami coby VAZ 2104/2107 se udrželo ve výrobě až do roku 2012!

Nové tvary, ale…

I přes nástup mnohem modernějších vozů s předním pohonem (Samary, Lada 110 případně Priory či Kaliny) se tyto jakkoliv beznadějně zastaralé vozy s pohonem zadní nápravy stále dobře prodávaly. Tedy v zemích bývalého Sovětského svazu.

Lada 2151 Classic měla za úkol nejen tyto klasické modely udržet i nadále v popředí zájmu, ale současně je zkusit prodat i někde jinde než v Rusku, na Ukrajině či v Bělorusku. Zadání se tedy chopil designér Michail Zubkov, který na vysloužilé technice celý vůz překarosoval. Místo hran, poplatným 60. létům, byly obliny, boční skla posunutá mnohem více k obrysu kopírovala západní zvyklosti z 80-90. let a i zbytek auta vypadal veskrze moderně.

Ovládání Lady Niva: Skoro všechno je jinak! A proč má nádržku ostřikovače v kufru?

Při pohledu na něj se však nemůžete ubránit dojmu, že „už jste to někde viděli“. Ve stejném roce uvedl evropský ford „lowendový“ model Fusion, který se Ladě 2151 Classic až nápadně podobá. Pod povrchem je však všechno jinak. Zatímco Fusion využíval platformu a také techniku z Fiesty z roku 2002, ukrývá se v útrobách 2151 Classic stále klasická koncepce. Tedy motor vpředu podélně a pohon zadních kol. Vše bylo totiž převzato s nezbytnými změnami z řady 2104/2105/2107. Vzadu se stále nacházela tuhá náprava s robustním mostem a Panhardskou tyčí. Tedy další zastaralé řešení, které bylo ovšem plně v souladu se zanedbanými silnicemi států bývalého SSSR.

Přesto se i tady modernizovalo, takže přední kola už nejsou zavěšena na lichoběžníkové nápravě, ale na modifikovaném McPhersonu, s nímž měli Rusové již dostatek zkušeností nejen ze zmíněné Samary, ale i pozdější výše uvedených aut s pohonem předních kol.

Cena hodně slibná

Zda Lada 2151 Classic používá platformu z klasických hranatých modelů, se nikde neuvádí. Pokud ano, musela by být v případě, že by se auto dostalo do výroby, dost výrazně rekonstruována. Jinak by 2151 Classic sotva prošlo nárazovými testy, které byly v roce 2002 na hony vzdálené těm z roku 1970.

Výrobce tehdy mluvil o vcelku moderní výstroji v čele s ABS, elektrohydraulickém posilovači řízení či dvojici čelních airbagů. V roce 2002 tedy solidní standard. Vůz byl údajně dlouhý 4280 mm při šířce 1500 mm a výšce 1680 mm. Kufr pak měl pojmout až 500 litrů zavazadel. K pohonu sloužil známý čtyřválec 1,7 litru se vstřikováním paliva plnicí normu Euro 3 s výhledem na Euro 4. Cena 4.000 až 5.000 USD (100.000 až 120.000 korun) byla více než slibná.

Video: Podívejte se, jak se vyrábí nový crossover Lada XRAY

Dle některých pramenů výrobce počítal s výrobou od roku 2007 až 2008. Jenže pokud v roce 2002 vůz působil veskrze moderně a zajímavě, v uvedených letech by již opět notně zastaral. Nakonec se však ani to nepovedlo a Lada 2151 Classic zůstala jen ve fázi prototypu.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Budoucnost cestovních automobilů: Co říká velký šéf?

Budoucnost cestovních automobilů: Co říká velký šéf?

Dnes 13:14

Závody cestovních vozů zažívají revoluci. Klíčovou postavu hraje Ital Marcello Lotti, který výrazně ovlivňuje dění ve světovém motorsportu téměř dvě desetiletí.




Blesk.cz

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v Karibiku prodávají za dvě stovky!

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v…

Suzanne (33) a David (35) z amerického Detroitu spolu v Karibiku od roku 2013 vlastníma rukama budovali…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další super výkon Samkové! S Hopjákovou byly na SP ve snowboardcrossu druhé

Další super výkon Samkové! S Hopjákovou byly na SP…

Eva Samková a Vendula Hopjáková obsadily druhé místo v závodu dvojic na Světovém poháru ve snowboardcrossu v…

 

Reflex.cz

Nejočekávanější filmy roku 2018: Velký přehled podle kategorií, který jinde nenajdete

Nejočekávanější filmy roku 2018: Velký přehled podle…

Máte rádi klasiku od klasiků, nebo jste fajnšmekři a hledáte ukrytý klenot? Anebo se těšíte na pokračování či…

Klinická smrt ČSSD: Proč ji nespasí Hašek s Chovancem a proč to bude mít těžší než ODS

Klinická smrt ČSSD: Proč ji nespasí Hašek s…

Tento víkend se v Táboře sjeli sociální demokraté sdružení pod platformou „Zachraňme ČSSD“. Za iniciativou stojí…