Lada Granta míří do Francie, stojí 282 tisíc korun
Granta s továrním kódem 2190 není ničím jiným než aktualizovanou Kalinou, v Rusku se nabízí již od ledna 2012. Kromě ní se prodává i modernizovaná Kalina 2, která má stejný základ, ale jinou příď a záď. Ta však hranice své domoviny zatím nepřekročila. Grantě se to již povedlo, nabízí se nově ve Francii. Malý sedan je poháněn jediným motorem: zážehovým dvouventilovým čtyřválcem 1,6 l s výkonem 64 kW (87 k)/5100 min-1 a točivým momentem 140 N.m při 3800 otáčkách. 4260 mm dlouhý a 1115 kg těžký vůz průměrně spálí na každých 100 kilometrů jízdy 6,4 litrů benzinu.
Pokud někdo čeká dumpingovou cenu, musíme jej zklamat. V zemi galského kohouta zájemce zaplatí nijak nízkých 10.900 eur, tedy necelých 282 tisíc korun. Částka je pochopitelně navýšena o daně a další, zejména emisní poplatky. I tak je ale dost vysoká. Základní výbava obsahuje běžné prvky jako povinné ABS, pouhé dva přední vzduchové vaky, dálkové centrální zamykání, denní světla a tónovaná skla. Standardem je také palubní počítač, volant lze nastavit jen výškově a chybí rádio, příprava je však zahrnuta.
Za hudbu v autě se připlácí minimálně 300 eur (7.800 Kč), stejnou částku dá zájemce i za parkovací asistent. Metalický lak stojí čtyři stovky (skoro 10,4 tisíce korun) a litá kola dalších 600 eur (15,5 tisíce Kč). Dnes již běžná klimatizace ale v nabídce zcela chybí. Francouzský importér si ovšem hned připravil akční slevu, takže Granta přijde na 8.990 eur (232,5 tisíce korun) - a dokonce s metalízou. To už je lákavější, nicméně představuje asi opravdu jen zpestření tamního trhu. Proti přímé cenové konkurenci, kterou reprezentuje hlavně o něco větší a prostornější Logan, to bude mít Granta skutečně hodně těžké.
Doby, kdy ve Francii Lada slavila úspěchy s terénní Nivou a tehdejší dovozce Poch je nestačil upravovat, jsou už dávno pryč. Bohužel. Zřejmě pouze skalní fanoušci značky se svých nových vozů dočkají nejdříve letos v červenci.