Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Žigulík býval vzácný a bude ještě víc. Na co si při koupi dávat pozor?

Lukáš Prejzek
Diskuze (7)

Motoristé v ČSSR snili o kdečems, vrcholem reality však byl sovětský žigulík, pokud možno s šestnáctistovkou. Jeho sláva vyhasla počátkem 90. let, kdy zde zbylé kusy lacině odkupovali ukrajinští dělníci. A dnes jde o sběratelsky ceněná auta.

Za časů Sovětského svazu bylo možné vše. Tamní vládní činitelé mívali neomezené možnosti, a tak si mohli na rozdíl od soudruhů z NDR s čoudícími dvoutakty dovolit pro pracující postavit pořádné auto.

Po dlouhých jednáních s Italy převzali licenci na špičkový západní vůz střední třídy, nechali pro něj postavit obří moderní továrnu a auto poté nabízeli svým občanům jako lidový model pro každou rodinu. Navíc v odolnější verzi, speciálně upravené pro mrazivě drsné podmínky.

Vozy přezdívané Žiguli proti výchozímu Fiatu 124 – vítězi prestižní evropské ankety Auto roku 1966 – prodělaly na padesát technických změn. Mezi vládní požadavky pro model VAZ 2101 a pozdější výkonnější odvozeniny patřilo třeba přímé řazení bez táhel, benzinová pumpička, zvýšená světlost, zadní pružiny místo listových per nebo lichoběžníková náprava.

Oblíbeným žigulíkům se dařilo i v dalších spřízněných zemích, včetně Československa, špičkový model VAZ 2106 s točivou šestnáctistovkou dokonce býval vlajkovou lodí celého socialistického automobilového průmyslu.

Jestliže jsme je na našich silnicích před třiceti lety nestačili počítat, v poslední době se staré lady stejně jako ostatní produkty minulého režimu z českých bazarů vypařily. Dnes už většinou zdobí soukromé sbírky a s prodejnými kusy se setkáte jen v soukromé inzerci. Jejich postupný odchod ze scény začal se zdražováním benzinu v 90. letech. Starým škodovkám tehdy lidé sedmilitrovou spotřebu odpustili, ale 10-12 l paliva na 100 km v případě lady už rodinný rozpočet citelně zatěžovalo.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (7)

Doporučujeme

28. 6. 2023 21:00
:-D
fakt o ňom každý snil... no ja si to pamätám inak, snili sme o iných autách a Lada to veru nebola :no:
Pravdaže netvrdím, že o nej nikto nesnil, ale zovšeobecniť to na všetkých je mega prehnané...
Avatar - rohYpnol
27. 6. 2023 21:59
Re: Kedy
Budeš se divit, ale Fazol má velmi dobrý sběratelský potenciál. Protože většina aut sloužila do zbídačení.
Na srazech sice zachovalé kousky jsou videt, ale málokdy až nikdy to není zajímavá spexifikace. V podstatě všecky co jsem vždy viděl byly sice hezké, ale úplně základní bez výbavy.
A to jsme měli LXi s lepšími sedačkami z 89 se spoustou dobových příplatků a dokonce i zadni okna v elektrice... Mít ji dnes, tak se jen dívám jak se mi zhodnocuje.
Avatar - Barrichello
27. 6. 2023 12:18
Re: Kedy
tak největší cenu má ruskej mercedes 2107 s 1,6. Byly dokonce i verze s 1,7 se vstřikováním GM.
Avatar - Ozzman
27. 6. 2023 09:56
Re: Kedy
Taky tam roste koroze, nejen cena :D Vzácnější by mohly být nějaké speciální motorizace, ale klasická 13tistovka asi ne
Avatar - Barrichello
27. 6. 2023 09:52
Re: Kedy
Je fakt, že ty auta už rostou na ceně, hlavně málo jeté uloženky nebo káry po renovaci, dneska běžne 90-200 000 Kč, ale vzácný to asi nebude nikdy. Jak píšeš, těch aut bylo vyrobeno příliš mnoho.