Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zatímco přední náprava občas vinou odcházejícího pomocného čepu vykazuje značné vůle, zadní bývá většinou zcela bezproblémová
Táhly ventilace nikdy nehýbejte před dosažením provozní teploty motoru – kohouty se pak mohou přestat hýbat a stanou se tekoucími pastmi
„Odkdy má žigulík zamykací nádrž?“ křičel ironicky na esenbáky gauner Charvát ve slavném filmu Smrt stopařek. Měl samozřejmě pravdu…
Sovětské licence se dočkalo i praktické kombi Fiat 124 Familiare, vyráběné pod označením VAZ 2102, po modernizaci z roku 1981 jako VAZ 2104. Využívala je rovněž československá Veřejná bezpečnost.
40 Fotogalerie

Žigulík býval vzácný a bude ještě víc. Na co si při koupi dávat pozor?

Lukáš Prejzek

Motoristé v ČSSR snili o kdečems, vrcholem reality však byl sovětský žigulík, pokud možno s šestnáctistovkou. Jeho sláva vyhasla počátkem 90. let, kdy zde zbylé kusy lacině odkupovali ukrajinští dělníci. A dnes jde o sběratelsky ceněná auta.

Za časů Sovětského svazu bylo možné vše. Tamní vládní činitelé mívali neomezené možnosti, a tak si mohli na rozdíl od soudruhů z NDR s čoudícími dvoutakty dovolit pro pracující postavit pořádné auto.

Po dlouhých jednáních s Italy převzali licenci na špičkový západní vůz střední třídy, nechali pro něj postavit obří moderní továrnu a auto poté nabízeli svým občanům jako lidový model pro každou rodinu. Navíc v odolnější verzi, speciálně upravené pro mrazivě drsné podmínky.

Vozy přezdívané Žiguli proti výchozímu Fiatu 124 – vítězi prestižní evropské ankety Auto roku 1966 – prodělaly na padesát technických změn. Mezi vládní požadavky pro model VAZ 2101 a pozdější výkonnější odvozeniny patřilo třeba přímé řazení bez táhel, benzinová pumpička, zvýšená světlost, zadní pružiny místo listových per nebo lichoběžníková náprava.

Oblíbeným žigulíkům se dařilo i v dalších spřízněných zemích, včetně Československa, špičkový model VAZ 2106 s točivou šestnáctistovkou dokonce býval vlajkovou lodí celého socialistického automobilového průmyslu.

Jestliže jsme je na našich silnicích před třiceti lety nestačili počítat, v poslední době se staré lady stejně jako ostatní produkty minulého režimu z českých bazarů vypařily. Dnes už většinou zdobí soukromé sbírky a s prodejnými kusy se setkáte jen v soukromé inzerci. Jejich postupný odchod ze scény začal se zdražováním benzinu v 90. letech. Starým škodovkám tehdy lidé sedmilitrovou spotřebu odpustili, ale 10-12 l paliva na 100 km v případě lady už rodinný rozpočet citelně zatěžovalo.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!