Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Žigulík býval vzácný a bude ještě víc. Na co si při koupi dávat pozor?

Zatímco přední náprava občas vinou odcházejícího pomocného čepu vykazuje značné vůle, zadní bývá většinou zcela bezproblémová
Táhly ventilace nikdy nehýbejte před dosažením provozní teploty motoru – kohouty se pak mohou přestat hýbat a stanou se tekoucími pastmi
„Odkdy má žigulík zamykací nádrž?“ křičel ironicky na esenbáky gauner Charvát ve slavném filmu Smrt stopařek. Měl samozřejmě pravdu…
Sovětské licence se dočkalo i praktické kombi Fiat 124 Familiare, vyráběné pod označením VAZ 2102, po modernizaci z roku 1981 jako VAZ 2104. Využívala je rovněž československá Veřejná bezpečnost.
40 Fotogalerie
Lukáš Prejzek

Motoristé v ČSSR snili o kdečems, vrcholem reality však byl sovětský žigulík, pokud možno s šestnáctistovkou. Jeho sláva vyhasla počátkem 90. let, kdy zde zbylé kusy lacině odkupovali ukrajinští dělníci. A dnes jde o sběratelsky ceněná auta.

Za časů Sovětského svazu bylo možné vše. Tamní vládní činitelé mívali neomezené možnosti, a tak si mohli na rozdíl od soudruhů z NDR s čoudícími dvoutakty dovolit pro pracující postavit pořádné auto.

Po dlouhých jednáních s Italy převzali licenci na špičkový západní vůz střední třídy, nechali pro něj postavit obří moderní továrnu a auto poté nabízeli svým občanům jako lidový model pro každou rodinu. Navíc v odolnější verzi, speciálně upravené pro mrazivě drsné podmínky.

Vozy přezdívané Žiguli proti výchozímu Fiatu 124 – vítězi prestižní evropské ankety Auto roku 1966 – prodělaly na padesát technických změn. Mezi vládní požadavky pro model VAZ 2101 a pozdější výkonnější odvozeniny patřilo třeba přímé řazení bez táhel, benzinová pumpička, zvýšená světlost, zadní pružiny místo listových per nebo lichoběžníková náprava.

Oblíbeným žigulíkům se dařilo i v dalších spřízněných zemích, včetně Československa, špičkový model VAZ 2106 s točivou šestnáctistovkou dokonce býval vlajkovou lodí celého socialistického automobilového průmyslu.

Jestliže jsme je na našich silnicích před třiceti lety nestačili počítat, v poslední době se staré lady stejně jako ostatní produkty minulého režimu z českých bazarů vypařily. Dnes už většinou zdobí soukromé sbírky a s prodejnými kusy se setkáte jen v soukromé inzerci. Jejich postupný odchod ze scény začal se zdražováním benzinu v 90. letech. Starým škodovkám tehdy lidé sedmilitrovou spotřebu odpustili, ale 10-12 l paliva na 100 km v případě lady už rodinný rozpočet citelně zatěžovalo.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Zdroj: Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!