Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lada Niva Van
Lada Niva Van
Lada Niva Van
Lada Niva Van
13 Fotogalerie

Lada vylepšila užitkovou Nivu, zázraky nečekejte

Poslední modernizace přináší vyšší nosnost, všechno ostatní zůstává při starém.

Ruský automobilový trh prochází krizí, kterou nastartoval odchod většiny evropských automobilek a uvalení sankcí po invazi Ruska na Ukrajinu. Prázdné místo se snaží zaplnit čínské značky, kromě toho se však snaží i samotný ruský automobilový průmysl.

Důkazem budiž modernizovaná užitková Lada Niva, kterou se pochlubila státem vlastněná automobilka AvtoVAZ. Zásadním vylepšením se stalo zvýšení nosnosti, která se nyní pohybuje v rozmezí 640 až 800 kilogramů. Nově tak užitková Niva uveze až o 185 kilogramů více.

Video placeholder
Lada Niva: Dokument o zahájení výoby • AvtoVAZ

Zvýšení nosnosti bylo dosaženo použitím silnějšího rámu, který automobilka používá pro speciální hasičská a záchranářská vozidla postavená na základě modelu Niva. Užitkový model nabízí menší i větší kabinu a nástavby různých velkostí, jejichž kapacita se pohybuje v rozmezí 1 až 3,5 m3.

Na fotkách můžeme vidět dvoumístné modely s velkou nástavbou i pětimístné modely s menší nástavbou – vůz má ale vždy pouze dvoudveřovou kabinu. Některé nástavby jsou podle všeho laminátové, další izolované a chybět nebude ani chladicí nástavba či speciální zesílená nástavba pro jízdu v náročném terénu.

Bez ohledu na zvolenou konfiguraci by celková délka vozu měla být 4.440 mm, délka samotné nástavby by se měla pohybovat v rozmezí 1.770 až 2.000 mm. V závislosti na konfiguraci podvozku a kolech (15 nebo 16 palců) se světlá výška pohybuje v rozmezí 205 až 240 mm.

Pod kapotou je vždy 1,7litrový atmosférický zážehový čtyřválec o výkonu 61 kW s nejvyšším točivým momentem 129 Nm. Motor je spojen s pětistupňovým manuálem a systémem pohonu všech kol, včetně možnosti uzávěrek diferenciálů. Žádné zásadní změny se pak neodehrály ani po stránce designu exteriéru či interiéru.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Výroba vozu probíhá v ruském podniku PSA VIS-AVTO, spadajícím pod AvtoVAZ. Cena vozu, na které se výrazně podepsaly sankce i jiné problémy Ruska, začíná od částky 1.153.400 rublů, což je cca 363.000 Kč. Nejdražší verze s chladicí nástavbou pak startuje od částky 1.719.900 rublů (cca 541.000 Kč).