Lamborghini LM003 Borneo/Galileo (1997): Co bylo před Urusem? Projekt luxusního SUV skončil maketou

 

Lamborghini mohlo vstoupit do segmentu luxusních aut mimo asfalt už před dvaceti lety.

Lamborghini nedávno představilo Urus, své první SUV. Nebo snad druhé? LM002 přece vznikl jako pohrobek neúspěšného vojenského kontraktu a šlo o mohutný off-road, byť s nezávislými lichoběžníkovými závěsy. Vzešel z prototypu Cheetah (1977) s motorem Chrysler V8 vzadu. Tehdejší švýcarští majitelé automobilky George-Henri Rossetti a René Leimer se finančně vyčerpali, jejich vláda skončila bankrotem a firmu v likvidaci koupili bratři Jean-Claude a Patrick Mimranové,

Ti se ji od počátku 80. let snažili oživit, byli natolik chytří, aby supersport Countach konečně zlegalizovali pro severoamerický trh, významné odbytiště. Dokonce se začalo i s vývojem karbonové karoserie, za Countachem Evoluzione, který uhlíkových vláken do značné míry využíval, stál jakýsi Horacio Pagani. Hranatá obluda LM002 se nakonec začala vyrábět v roce 1986, už s vlastními V12 v přídi. Jenže o rok později se Lamborghini stěhovalo do náruče Chrysleru, protože opět došly peníze...

Chrysler a F1

Stylisté amerického koncernu přetvořili Gandiniho projekt, ze kterého vzešlo Diablo tak, že se Marcello naštval, vzal s sebou původní skici a výsledkem byla supervzácná Cizeta s motorem V16. Dvanáctiválce Lamborghini se mezitím objevily v motorových člunech a uvažovalo se o nich k pohonu minivanů a sedanů, které ale neopustily stadium nákresů a skic.

Do toho přišel projekt formule 1, původně financovaný bohatým Mexičanem Fernandem Gonzálezem Lunou jako GLAS. Jenže ten zmizel i s penězi, nakonec se podařilo nasadit pod hlavičkou týmu Modena Carla Patrucca dvě auta. Lambo 291 Maura Forghieriho mohlo být hvězdným monopostem, ale neuspělo. Tříapůllitrové motory pokračovaly ještě dvě sezóny, nejprve v šasi Minardi a Venturi, respektive dále Larrousse (1993).

Konkurent Range Roveru

Počátek 90. let znamenal propad odbytu a v sezóně 1994 se objevil další nový vlastník, indonéská holdingová společnost MegaTech, registrovaná ovšem na Bermudách. Měla velké plány, mimo jiné i na úzkou spolupráci s americkým Vectorem, ve kterém rovněž koupila podíl. A konečně i části karosárny Zagato, Nejvýznamnějšími počiny té doby byly Diablo Super Veloce a studie Zagato Raptor ze Ženevy 1996. Ze snů nebylo nic, MegaTech i přes přísná finanční opatření, která měla zredukovat náklady, vlastnil Lamborghini jen tři roky.

Jenže je tu ještě jeden pokus, který se zrodil v této době. Právě jeden z pozůstatků Zagata, studio SZ Design, vedl Japonec Nori Harada. A on kromě Raptoru pracoval také na projektu LM003, původně zadaném jedné britské firmě. Luxusní teréňák se měl stát odpovědí na britský Range Rover s vidlicovými osmiválci. Nejdříve, ještě z pera Michaela Kimberleye, také vypadal velmi podobně. Mohl se jmenovat Borneo, případně Galileo – v závislosti na trhu. Kód LM003 byl totiž už jednou použit, pro LM002 s pětiválcovým turbodieselem VM Motori 3,6 l/112 kW místo masivního benzinového V12 v prototypové fázi (1984). Pro pohon 2,6 tuny vážícího mastodonta byl takový motor příliš slabý...

V životní velikosti

MegaTech zainteresoval indonéskou automobilku Timor. Ta vyráběla model S515, známe ho i my Češi, protože šlo o licenční Kiu Sephia první generace. Očekávalo se, že právě ona bude produkovat karoserie pro Borneo/Galileo. Proč? Aby se ušetřilo na dovozních daních, clech a luxusní přirážce. „Šaty“ pro poměrně úspěšnou LM002 přece také vznikaly mimo Itálii, i když jen relativně kousek, ve Španělsku. Jenže Timor i přesto selhal.

Definitivní nefunkční maketa „lamba“ do terénu v plné velikosti, tedy v měřítku 1:1 se zrodila v roce 1997. Skici zahrnovaly další dvě konfigurace – otevřenou a pick-up. Je vidět, že Galileo sliboval docela futuristické tvary s plochou přídí, výraznými prolisy blatníků, zpětnými zrcátky, která vyrůstala z kapoty a mohutným zadním sloupkem. I spodní hrana bočních oken stoupala vzhůru, což se stalo moderním až v polovině další dekády. Počítalo se s umístěním náhradního kola na zádi, na odklopném chromovaném rámu. Čtyřdveřové auto možná nebylo hezké, ale zajímavé každopádně – čumák byl tak nízký, že vlastně chyběl klasický nárazník.

Krize

Pak přišla asijská finanční krize a byl konec veškerým nadějím, byť jen na stavbu funkčního prototypu. Klientela značky neměla zájem o luxusní auto, které by mohlo fungovat i mimo asfalt. Očekávala výsledky projektů nástupců Espady (L149) a Diabla.

Přitom Sant'Agata mohla předběhnout dobu. Boom segmentu luxusnějších SUV přišel naplno v novém miléniu, na počátku ale stál Mercedes-Benz a americký Lincoln, s přimhouřením oka i dnes již neexistující Hummer, další německé značky následovaly později. Automobili Lamborghini S.p.A. nakonec koupil Volkswagen a zařadil jej pod Audi. Tím společnosti zajistil mimo jiné i finanční stabilitu, kterou do té doby ve své historii postrádala. A činí tak dodnes...

Spolupracujeme s TipCars.com
Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme

Hnutí ANO nepřipravuje žádný plán B pro případ, že by…

Na kurzových rozdílech lze vydělat až 50 haléřů za euro, vyplývá z průzkumu Na kurzových rozdílech lze vydělat až 50 haléřů za euro, vyplývá z průzkumu

Rozdíl v kurzu se mezi českými bankami pohybuje až okolo…

NATO získalo prvního globálního partnera v Jižní Americe NATO získalo prvního globálního partnera v Jižní Americe

Kolumbie se příští týden jako první stát Latinské Ameriky…

 
Zdroj: R&T, SM, Wiki, CzechLambo

Štítky Lamborghini Design

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 






 
Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Dnes 13:31

Chcete si pustit v autě přes bluetooth hudbu z mobilu, jenže vaše rádio to neumí? Poradíme, jak na to.




Blesk.cz

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny šlehaly 15 metrů vysoko

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny…

Velký požár vypukl v sobotu v největším německém zábavním parku poblíž města Rust, jeho plameny sahaly až do…

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Vydřená výhra! Strýcová otočila duel s Japonkou a zastavila sérii porážek

Vydřená výhra! Strýcová otočila duel s Japonkou a…

Tenistka Barbora Strýcová otočila v 1. kole Roland Garros zápas s Kurumi Naraovou a Japonku porazila 1:6, 6:3,…

Zmar gólmana Liverpoolu. Karius chytal jako školák, po finále slzel

Zmar gólmana Liverpoolu. Karius chytal jako školák,…

Takový zápas neche asi nikdo zažít. Tuplem ne, když vás sledují miliony lidí u televizí a hrajete jeden z…

 

Reflex.cz

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a vyděsili Paříž. Proč to nerozhodlo světovou válku?

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a…

Ani operačně strategické nezdary pikardské a flanderské ofenzívy neodradily německé velení od snahy zasadit…

V Evropě vzniká největší letiště na světě. Staví ho Turci a přepraví až 200 milionů cestujících

V Evropě vzniká největší letiště na světě. Staví ho…

Atatürkovo letiště v Istanbulu patří v Evropě k těm vůbec nejvytíženějším, přesto na něm bude brzo provoz…