Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini LM003 Borneo/Galileo (1997): Co bylo před Urusem? Projekt luxusního SUV skončil maketou

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Lamborghini mohlo vstoupit do segmentu luxusních aut mimo asfalt už před dvaceti lety.

Lamborghini nedávno představilo Urus, své první SUV. Nebo snad druhé? LM002 přece vznikl jako pohrobek neúspěšného vojenského kontraktu a šlo o mohutný off-road, byť s nezávislými lichoběžníkovými závěsy. Vzešel z prototypu Cheetah (1977) s motorem Chrysler V8 vzadu. Tehdejší švýcarští majitelé automobilky George-Henri Rossetti a René Leimer se finančně vyčerpali, jejich vláda skončila bankrotem a firmu v likvidaci koupili bratři Jean-Claude a Patrick Mimranové,

Ti se ji od počátku 80. let snažili oživit, byli natolik chytří, aby supersport Countach konečně zlegalizovali pro severoamerický trh, významné odbytiště. Dokonce se začalo i s vývojem karbonové karoserie, za Countachem Evoluzione, který uhlíkových vláken do značné míry využíval, stál jakýsi Horacio Pagani. Hranatá obluda LM002 se nakonec začala vyrábět v roce 1986, už s vlastními V12 v přídi. Jenže o rok později se Lamborghini stěhovalo do náruče Chrysleru, protože opět došly peníze...

Chrysler a F1

Stylisté amerického koncernu přetvořili Gandiniho projekt, ze kterého vzešlo Diablo tak, že se Marcello naštval, vzal s sebou původní skici a výsledkem byla supervzácná Cizeta s motorem V16. Dvanáctiválce Lamborghini se mezitím objevily v motorových člunech a uvažovalo se o nich k pohonu minivanů a sedanů, které ale neopustily stadium nákresů a skic.

Do toho přišel projekt formule 1, původně financovaný bohatým Mexičanem Fernandem Gonzálezem Lunou jako GLAS. Jenže ten zmizel i s penězi, nakonec se podařilo nasadit pod hlavičkou týmu Modena Carla Patrucca dvě auta. Lambo 291 Maura Forghieriho mohlo být hvězdným monopostem, ale neuspělo. Tříapůllitrové motory pokračovaly ještě dvě sezóny, nejprve v šasi Minardi a Venturi, respektive dále Larrousse (1993).

Konkurent Range Roveru

Počátek 90. let znamenal propad odbytu a v sezóně 1994 se objevil další nový vlastník, indonéská holdingová společnost MegaTech, registrovaná ovšem na Bermudách. Měla velké plány, mimo jiné i na úzkou spolupráci s americkým Vectorem, ve kterém rovněž koupila podíl. A konečně i části karosárny Zagato, Nejvýznamnějšími počiny té doby byly Diablo Super Veloce a studie Zagato Raptor ze Ženevy 1996. Ze snů nebylo nic, MegaTech i přes přísná finanční opatření, která měla zredukovat náklady, vlastnil Lamborghini jen tři roky.

Jenže je tu ještě jeden pokus, který se zrodil v této době. Právě jeden z pozůstatků Zagata, studio SZ Design, vedl Japonec Nori Harada. A on kromě Raptoru pracoval také na projektu LM003, původně zadaném jedné britské firmě. Luxusní teréňák se měl stát odpovědí na britský Range Rover s vidlicovými osmiválci. Nejdříve, ještě z pera Michaela Kimberleye, také vypadal velmi podobně. Mohl se jmenovat Borneo, případně Galileo – v závislosti na trhu. Kód LM003 byl totiž už jednou použit, pro LM002 s pětiválcovým turbodieselem VM Motori 3,6 l/112 kW místo masivního benzinového V12 v prototypové fázi (1984). Pro pohon 2,6 tuny vážícího mastodonta byl takový motor příliš slabý...

V životní velikosti

MegaTech zainteresoval indonéskou automobilku Timor. Ta vyráběla model S515, známe ho i my Češi, protože šlo o licenční Kiu Sephia první generace. Očekávalo se, že právě ona bude produkovat karoserie pro Borneo/Galileo. Proč? Aby se ušetřilo na dovozních daních, clech a luxusní přirážce. „Šaty“ pro poměrně úspěšnou LM002 přece také vznikaly mimo Itálii, i když jen relativně kousek, ve Španělsku. Jenže Timor i přesto selhal.

Definitivní nefunkční maketa „lamba“ do terénu v plné velikosti, tedy v měřítku 1:1 se zrodila v roce 1997. Skici zahrnovaly další dvě konfigurace – otevřenou a pick-up. Je vidět, že Galileo sliboval docela futuristické tvary s plochou přídí, výraznými prolisy blatníků, zpětnými zrcátky, která vyrůstala z kapoty a mohutným zadním sloupkem. I spodní hrana bočních oken stoupala vzhůru, což se stalo moderním až v polovině další dekády. Počítalo se s umístěním náhradního kola na zádi, na odklopném chromovaném rámu. Čtyřdveřové auto možná nebylo hezké, ale zajímavé každopádně – čumák byl tak nízký, že vlastně chyběl klasický nárazník.

Krize

Pak přišla asijská finanční krize a byl konec veškerým nadějím, byť jen na stavbu funkčního prototypu. Klientela značky neměla zájem o luxusní auto, které by mohlo fungovat i mimo asfalt. Očekávala výsledky projektů nástupců Espady (L149) a Diabla.

Přitom Sant'Agata mohla předběhnout dobu. Boom segmentu luxusnějších SUV přišel naplno v novém miléniu, na počátku ale stál Mercedes-Benz a americký Lincoln, s přimhouřením oka i dnes již neexistující Hummer, další německé značky následovaly později. Automobili Lamborghini S.p.A. nakonec koupil Volkswagen a zařadil jej pod Audi. Tím společnosti zajistil mimo jiné i finanční stabilitu, kterou do té doby ve své historii postrádala. A činí tak dodnes...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Barry Lyndon
19. 12. 2017 18:11
Re: Tleskám
K čemu je ta "normální světlá výška" jako dobrá? Mám auto s "nesmysleně sníženou světlou výškou", která díky adaptivním tlumičům ještě dále o 10 mm snížená a nikdy to nepředstavovalo žádný problém. Na silnici/dálnici je to jednoznačně plus a i na lepších polních cestách se s tím dá pohybovat zcela normálně...
Avatar - Ada je zase tady
19. 12. 2017 01:13
Tleskám
Konečně jedna studie, kde jsou reálně velká kola! :yes: Myslím, že pokud by v tom byl šestiválcový diesel, prodávalo by se to dobře.

Hlavě se mělo už dávno skončit s nesmyslným snižováním světlé výšky běžných vozů. Čím větší hlupec, tím má více zaražené kola do blatníků a tahá břicho auta po zemi.

Já bych třeba tohle [odkaz] bez problému přejel se všemi vozy, které v rodině máme. ;-)

Dnes rozlišujeme auta na ty, které mají normální světlou výšku (SUV a různé variace osobních vozů s podloženými pružinami - jako je např. Octavia Scout) a na vozy s nesmyslně sníženou světlou výškou. :no:

Nevidím důvod, proč vozy koncernu VW (včetně Lamborghini) by to měly mít jinak. Dnes se předepisuje všechno možné, proč není předepsána minimální světlá výška vozu pro běžný provoz?