Lamborghini LM003 Borneo/Galileo (1997): Co bylo před Urusem? Projekt luxusního SUV skončil maketou

 

Lamborghini mohlo vstoupit do segmentu luxusních aut mimo asfalt už před dvaceti lety.

Lamborghini nedávno představilo Urus, své první SUV. Nebo snad druhé? LM002 přece vznikl jako pohrobek neúspěšného vojenského kontraktu a šlo o mohutný off-road, byť s nezávislými lichoběžníkovými závěsy. Vzešel z prototypu Cheetah (1977) s motorem Chrysler V8 vzadu. Tehdejší švýcarští majitelé automobilky George-Henri Rossetti a René Leimer se finančně vyčerpali, jejich vláda skončila bankrotem a firmu v likvidaci koupili bratři Jean-Claude a Patrick Mimranové,

Ti se ji od počátku 80. let snažili oživit, byli natolik chytří, aby supersport Countach konečně zlegalizovali pro severoamerický trh, významné odbytiště. Dokonce se začalo i s vývojem karbonové karoserie, za Countachem Evoluzione, který uhlíkových vláken do značné míry využíval, stál jakýsi Horacio Pagani. Hranatá obluda LM002 se nakonec začala vyrábět v roce 1986, už s vlastními V12 v přídi. Jenže o rok později se Lamborghini stěhovalo do náruče Chrysleru, protože opět došly peníze...

Chrysler a F1

Stylisté amerického koncernu přetvořili Gandiniho projekt, ze kterého vzešlo Diablo tak, že se Marcello naštval, vzal s sebou původní skici a výsledkem byla supervzácná Cizeta s motorem V16. Dvanáctiválce Lamborghini se mezitím objevily v motorových člunech a uvažovalo se o nich k pohonu minivanů a sedanů, které ale neopustily stadium nákresů a skic.

Do toho přišel projekt formule 1, původně financovaný bohatým Mexičanem Fernandem Gonzálezem Lunou jako GLAS. Jenže ten zmizel i s penězi, nakonec se podařilo nasadit pod hlavičkou týmu Modena Carla Patrucca dvě auta. Lambo 291 Maura Forghieriho mohlo být hvězdným monopostem, ale neuspělo. Tříapůllitrové motory pokračovaly ještě dvě sezóny, nejprve v šasi Minardi a Venturi, respektive dále Larrousse (1993).

Konkurent Range Roveru

Počátek 90. let znamenal propad odbytu a v sezóně 1994 se objevil další nový vlastník, indonéská holdingová společnost MegaTech, registrovaná ovšem na Bermudách. Měla velké plány, mimo jiné i na úzkou spolupráci s americkým Vectorem, ve kterém rovněž koupila podíl. A konečně i části karosárny Zagato, Nejvýznamnějšími počiny té doby byly Diablo Super Veloce a studie Zagato Raptor ze Ženevy 1996. Ze snů nebylo nic, MegaTech i přes přísná finanční opatření, která měla zredukovat náklady, vlastnil Lamborghini jen tři roky.

Jenže je tu ještě jeden pokus, který se zrodil v této době. Právě jeden z pozůstatků Zagata, studio SZ Design, vedl Japonec Nori Harada. A on kromě Raptoru pracoval také na projektu LM003, původně zadaném jedné britské firmě. Luxusní teréňák se měl stát odpovědí na britský Range Rover s vidlicovými osmiválci. Nejdříve, ještě z pera Michaela Kimberleye, také vypadal velmi podobně. Mohl se jmenovat Borneo, případně Galileo – v závislosti na trhu. Kód LM003 byl totiž už jednou použit, pro LM002 s pětiválcovým turbodieselem VM Motori 3,6 l/112 kW místo masivního benzinového V12 v prototypové fázi (1984). Pro pohon 2,6 tuny vážícího mastodonta byl takový motor příliš slabý...

V životní velikosti

MegaTech zainteresoval indonéskou automobilku Timor. Ta vyráběla model S515, známe ho i my Češi, protože šlo o licenční Kiu Sephia první generace. Očekávalo se, že právě ona bude produkovat karoserie pro Borneo/Galileo. Proč? Aby se ušetřilo na dovozních daních, clech a luxusní přirážce. „Šaty“ pro poměrně úspěšnou LM002 přece také vznikaly mimo Itálii, i když jen relativně kousek, ve Španělsku. Jenže Timor i přesto selhal.

Definitivní nefunkční maketa „lamba“ do terénu v plné velikosti, tedy v měřítku 1:1 se zrodila v roce 1997. Skici zahrnovaly další dvě konfigurace – otevřenou a pick-up. Je vidět, že Galileo sliboval docela futuristické tvary s plochou přídí, výraznými prolisy blatníků, zpětnými zrcátky, která vyrůstala z kapoty a mohutným zadním sloupkem. I spodní hrana bočních oken stoupala vzhůru, což se stalo moderním až v polovině další dekády. Počítalo se s umístěním náhradního kola na zádi, na odklopném chromovaném rámu. Čtyřdveřové auto možná nebylo hezké, ale zajímavé každopádně – čumák byl tak nízký, že vlastně chyběl klasický nárazník.

Krize

Pak přišla asijská finanční krize a byl konec veškerým nadějím, byť jen na stavbu funkčního prototypu. Klientela značky neměla zájem o luxusní auto, které by mohlo fungovat i mimo asfalt. Očekávala výsledky projektů nástupců Espady (L149) a Diabla.

Přitom Sant'Agata mohla předběhnout dobu. Boom segmentu luxusnějších SUV přišel naplno v novém miléniu, na počátku ale stál Mercedes-Benz a americký Lincoln, s přimhouřením oka i dnes již neexistující Hummer, další německé značky následovaly později. Automobili Lamborghini S.p.A. nakonec koupil Volkswagen a zařadil jej pod Audi. Tím společnosti zajistil mimo jiné i finanční stabilitu, kterou do té doby ve své historii postrádala. A činí tak dodnes...

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovnu rozděluje insolvenční zákon Sněmovnu rozděluje insolvenční zákon

Poslanci budou tento týden rozhodovat o novele…

ODS do eurovoleb povede Zahradil, Vondra bude útočit ze zadních pozic ODS do eurovoleb povede Zahradil, Vondra bude útočit ze zadních pozic

Lídrem kandidátky ODS v květnových volbách do Evropského…

Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci

Čínská firma Robosea představila na mezinárodním veletrhu…

 
Zdroj: R&T, SM, Wiki, CzechLambo

Štítky Lamborghini Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 






 
Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Včera

Mladoboleslavská značka zahajuje další pokus o dobytí indického trhu, který má obrovský obchodní potenciál.




Blesk.cz

Slavný skalní útvar smetla bouře: Bude místo Azurového okna kovová „protéza“?

Slavný skalní útvar smetla bouře: Bude místo…

Byla to nejslavnější přírodní památka Malty, dva roky nazpátek se ale Azurové okno zřítilo do moře. Ruský…

Ace Combat 7: Skies Unknown je opět králem oblak, trefil se přímo do černého

Ace Combat 7: Skies Unknown je opět králem oblak,…

Ace Combat byl vždy tou nejlepší leteckou sérií videoher již od dob PlayStation 1. Už je to ale hezká řádka let,…

 

iSport.cz

Ronaldo zahodil penaltu, Juventus přesto jasně vyhrál. Uspěl i AC Milán

Ronaldo zahodil penaltu, Juventus přesto jasně…

Fotbalisté Juventusu podle očekávání zdolali poslední Chievo 3:0 a i po 20. kole italské ligy zůstali…

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný příchod hvězdy baví svět

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný…

Poslední ženské osmifinále na Australian Open budilo velké očekávání. Turnajový pavouk mezi sebe postavil Simonu…

 

Reflex.cz

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum i odložení brexitu

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum…

Britská premiérka Theresa Mayová dnes poslancům řekla, že od nich bude chtít vyjasnění jejich postoje ohledně…

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do komunistické země přišlo oblečení ze Západu

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do…

Paul Huf byl ikonický fotograf, který se v padesátých letech 20. století proslavil zejména díky svým portrétům…