Lamborghini LM003 Borneo/Galileo (1997): Co bylo před Urusem? Projekt luxusního SUV skončil maketou

 

Lamborghini mohlo vstoupit do segmentu luxusních aut mimo asfalt už před dvaceti lety.

Lamborghini nedávno představilo Urus, své první SUV. Nebo snad druhé? LM002 přece vznikl jako pohrobek neúspěšného vojenského kontraktu a šlo o mohutný off-road, byť s nezávislými lichoběžníkovými závěsy. Vzešel z prototypu Cheetah (1977) s motorem Chrysler V8 vzadu. Tehdejší švýcarští majitelé automobilky George-Henri Rossetti a René Leimer se finančně vyčerpali, jejich vláda skončila bankrotem a firmu v likvidaci koupili bratři Jean-Claude a Patrick Mimranové,

Ti se ji od počátku 80. let snažili oživit, byli natolik chytří, aby supersport Countach konečně zlegalizovali pro severoamerický trh, významné odbytiště. Dokonce se začalo i s vývojem karbonové karoserie, za Countachem Evoluzione, který uhlíkových vláken do značné míry využíval, stál jakýsi Horacio Pagani. Hranatá obluda LM002 se nakonec začala vyrábět v roce 1986, už s vlastními V12 v přídi. Jenže o rok později se Lamborghini stěhovalo do náruče Chrysleru, protože opět došly peníze...

Chrysler a F1

Stylisté amerického koncernu přetvořili Gandiniho projekt, ze kterého vzešlo Diablo tak, že se Marcello naštval, vzal s sebou původní skici a výsledkem byla supervzácná Cizeta s motorem V16. Dvanáctiválce Lamborghini se mezitím objevily v motorových člunech a uvažovalo se o nich k pohonu minivanů a sedanů, které ale neopustily stadium nákresů a skic.

Do toho přišel projekt formule 1, původně financovaný bohatým Mexičanem Fernandem Gonzálezem Lunou jako GLAS. Jenže ten zmizel i s penězi, nakonec se podařilo nasadit pod hlavičkou týmu Modena Carla Patrucca dvě auta. Lambo 291 Maura Forghieriho mohlo být hvězdným monopostem, ale neuspělo. Tříapůllitrové motory pokračovaly ještě dvě sezóny, nejprve v šasi Minardi a Venturi, respektive dále Larrousse (1993).

Konkurent Range Roveru

Počátek 90. let znamenal propad odbytu a v sezóně 1994 se objevil další nový vlastník, indonéská holdingová společnost MegaTech, registrovaná ovšem na Bermudách. Měla velké plány, mimo jiné i na úzkou spolupráci s americkým Vectorem, ve kterém rovněž koupila podíl. A konečně i části karosárny Zagato, Nejvýznamnějšími počiny té doby byly Diablo Super Veloce a studie Zagato Raptor ze Ženevy 1996. Ze snů nebylo nic, MegaTech i přes přísná finanční opatření, která měla zredukovat náklady, vlastnil Lamborghini jen tři roky.

Jenže je tu ještě jeden pokus, který se zrodil v této době. Právě jeden z pozůstatků Zagata, studio SZ Design, vedl Japonec Nori Harada. A on kromě Raptoru pracoval také na projektu LM003, původně zadaném jedné britské firmě. Luxusní teréňák se měl stát odpovědí na britský Range Rover s vidlicovými osmiválci. Nejdříve, ještě z pera Michaela Kimberleye, také vypadal velmi podobně. Mohl se jmenovat Borneo, případně Galileo – v závislosti na trhu. Kód LM003 byl totiž už jednou použit, pro LM002 s pětiválcovým turbodieselem VM Motori 3,6 l/112 kW místo masivního benzinového V12 v prototypové fázi (1984). Pro pohon 2,6 tuny vážícího mastodonta byl takový motor příliš slabý...

V životní velikosti

MegaTech zainteresoval indonéskou automobilku Timor. Ta vyráběla model S515, známe ho i my Češi, protože šlo o licenční Kiu Sephia první generace. Očekávalo se, že právě ona bude produkovat karoserie pro Borneo/Galileo. Proč? Aby se ušetřilo na dovozních daních, clech a luxusní přirážce. „Šaty“ pro poměrně úspěšnou LM002 přece také vznikaly mimo Itálii, i když jen relativně kousek, ve Španělsku. Jenže Timor i přesto selhal.

Definitivní nefunkční maketa „lamba“ do terénu v plné velikosti, tedy v měřítku 1:1 se zrodila v roce 1997. Skici zahrnovaly další dvě konfigurace – otevřenou a pick-up. Je vidět, že Galileo sliboval docela futuristické tvary s plochou přídí, výraznými prolisy blatníků, zpětnými zrcátky, která vyrůstala z kapoty a mohutným zadním sloupkem. I spodní hrana bočních oken stoupala vzhůru, což se stalo moderním až v polovině další dekády. Počítalo se s umístěním náhradního kola na zádi, na odklopném chromovaném rámu. Čtyřdveřové auto možná nebylo hezké, ale zajímavé každopádně – čumák byl tak nízký, že vlastně chyběl klasický nárazník.

Krize

Pak přišla asijská finanční krize a byl konec veškerým nadějím, byť jen na stavbu funkčního prototypu. Klientela značky neměla zájem o luxusní auto, které by mohlo fungovat i mimo asfalt. Očekávala výsledky projektů nástupců Espady (L149) a Diabla.

Přitom Sant'Agata mohla předběhnout dobu. Boom segmentu luxusnějších SUV přišel naplno v novém miléniu, na počátku ale stál Mercedes-Benz a americký Lincoln, s přimhouřením oka i dnes již neexistující Hummer, další německé značky následovaly později. Automobili Lamborghini S.p.A. nakonec koupil Volkswagen a zařadil jej pod Audi. Tím společnosti zajistil mimo jiné i finanční stabilitu, kterou do té doby ve své historii postrádala. A činí tak dodnes...

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo bude mít letos opět nejvyšší přebytek běžného účtu Německo bude mít letos opět nejvyšší přebytek běžného účtu

Německo zřejmě bude mít letos již třetí rok za sebou…

Nejen kryptoměny. Blockchain postupně proniká i do světa bank Nejen kryptoměny. Blockchain postupně proniká i do světa bank

Technologii blockchain, využívanou převážně pro transakce…

ČSSD chce zlevnit život v Praze. Slibuje jízdné zdarma a dostupné byty ČSSD chce zlevnit život v Praze. Slibuje jízdné zdarma a dostupné byty

Prioritou ČSSD pro Prahu je zlevnění života v hlavním…

Světové výplaty dividend prolomily rekord. Akcionáři si rozdělili 11 bilionů korun Světové výplaty dividend prolomily rekord. Akcionáři si rozdělili 11 bilionů korun

Výplata dividend ve druhém čtvrtletí dosáhla další…

 
Zdroj: R&T, SM, Wiki, CzechLambo

Štítky Lamborghini Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 






 
Volvo V60 D4 FWD (140 kW) – Nejlíp jezdící volvo současnosti

TEST: Volvo V60 D4 FWD (140 kW) – Nejlíp jezdící volvo současnosti

Dnes 12:55

Švédové sice chtějí skončit s turbodiesely, motor D4 v útrobách nového Volva V60 ale dokazuje, že je to škoda. A jaká je vůbec nová generace tohoto kombíku střední třídy?




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Sebevražda DJ Loutky (†51): Zůstala po něm krásná přítelkyně! Život ukončil v jejím bytě

Sebevražda DJ Loutky (†51): Zůstala po něm krásná…

Česká taneční scéna přišla o jednu z největších legend. DJ Loutka (†51) si ze soboty na neděli vzal život.…

 

iSport.cz

Kadlecův návrat se odkládá. Koleno si žádá ještě šest týdnů

Kadlecův návrat se odkládá. Koleno si žádá ještě šest týdnů

Sparťanský útočník Václav Kadlec musí odložit návrat na fotbalové trávníky po operaci kolena přinejmenším o…

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl bohatství Petrohradu?

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl…

Nebušil zuřivě rukou do zdi, že Colorado přivedlo Philippa Grubauera, což v praxi znamená, že začne sezonu na…

 

Reflex.cz

Dojetí, slzy a desítky let odloučení. Korejské rodiny se setkaly s příbuznými z KLDR

Dojetí, slzy a desítky let odloučení. Korejské…

Devět desítek jihokorejských rodin dnes dorazilo přes společnou hranici do KLDR na setkání se svými příbuznými,…

Rusové o roce 1968 přejímají propagandu z éry Brežněva

Rusové o roce 1968 přejímají propagandu z éry Brežněva

Skoro polovina Rusů o vpádu sovětských vojsk do Československa v srpnu 1968, který skoncoval s reformami…