Zagato slaví 95 let a vystavuje v Turíně dochované unikáty
Sté narozeniny to sice nejsou, ale i tak je rozhodně na co vzpomínat. Karosárnu založil Ugo Zagato (1890-1968) v roce 1919. Tvorba firmy se stylizovaným Z v emblému je spojena hlavně s italskými automobilkami. Jejich výčet je takřka nekonečný: od Alfy Romeo přes Diatto, OM, Isottu-Fraschini, Maserati, či značku Osca až po Ferrari, Lancii a lidový Fiat. Zagato ale oblékal už mezi válkami také vozy Bugatti a britské aristokraty se dvěma R, stejně jako malé sportovní MG!
Po druhém krvavém konfliktu přišly na řadu karoserie s velkými zaoblenými panoramatickými okny, ve druhé polovině padesátých let minulého věku pak typická bublinovitá střecha, která měla premiéru na Abarthu 750 (1957) a objevuje se dodnes. Hodně slavné jsou kreace na podvozcích Aston Martinu DB4 a Alfy Romeo SZ a TZ, v Miláně se nebáli ani AC, Bristolů a Jaguarů. V šedesátých letech se klienty staly i automobilky Honda, Rover, Cadillac a Volvo a tehdy začínající Lamborghini a karosárna se přestěhovala do dnešních prostor. Dokonce zde vznikala kompletní auta pro Lancii a Bristol.
Osmdesátá a devadesátá léta přinesla návrat k tradicím ohledně Aston Martinu (hranaté Vantage a kabriolet Volante), stavěly se tu třeba i Maserati Spyder a Karif a Alfa Romeo SZ/RZ. Hodně zajímavých bylo pětadvacet Hyen s mechanikou Lancie Delta HF Integrale. Rozjela se spolupráce s Nissanem, Toyotou, Bentleyem a nedávno padlým Spykerem. Z posledního období existence zaujal návrat k Fiatu, konkrétně 500 Coupé z roku 2011, koncepty kupé a roadsteru BMW, nebo Lamborghini 5-95. Dnes se karosárna věnuje hlavně individuálním stavbám pro patřičně movité klienty, rovněž výčet studií je však přebohatý. Comeback v moderním hávu zaznamenala Alfa TZ.
Sídlo společnosti Zagato Milano srl se nachází v Terrazzano di Rho severozápadně od Milána a stále zůstává zčásti v rukou rodiny, byť investoři pocházejí odjinud, funkci výkonného ředitele dnes vykonává Andrea Zagato. Expozice je však otevřena pro změnu v turínském Národním automobilovém muzeu (Museo Nazionale dell'Automobile), a to od 27. prosince až do 15. března 2015. Od nás to na sever Itálie věru daleko není, že? K výročí se mimochodem dá objednat i výpravná kniha, na výstavě bude jistě k mání rovněž.