Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura
32 Fotogalerie

Lamborghini Miura SVJ může překonat aukční rekord

Lamborghini Miura SVJ je jedním z nejvzácnějších zástupců své značky a brzy se může stát i tím nejdražším vozem v historii automobilky s býkem ve znaku.

Lamborghini Miura bývá velmi často označováno za jeden z nejkrásnějších vozů na světě a ve své verzi SVJ je pak díky vzniku celkem šesti exemplářů zároveň i jedním z nejvzácnějších.

Nyní jeden z dochovaných vozů ve špičkové kondici zařadila do své aukce pořádané v Arizoně ve dnech 15. a 16. ledna 2015 společnost RM Auctions. Právě u tohoto vozu se očekává, že se jeho cena bude pohybovat mezi částkou 2.000.000 až 2.600.000 amerických dolarů (okolo 46,6 až 60,6 mil. Kč), což z něj může učinit rekordmana v rámci své značky.

Miura SVJ se přitom dostala na svět navzdory zakladateli automobilky Lamborghini a hlavním iniciátorem jejího vzniku byl testovací jezdec Bob Wallace. Ten původně stvořil jediný exemplář, který měl posloužit jako nosič technologií a zároveň ukázka možností Miury proměněné v závodní stroj.

Základem pro stavbu vývojového a závodního prototypu se stala sériová Miura. Původní karoserii ovšem nahradila nová s panely z leteckého hliníku, k zasklení byl použit perspex a interiér byl bez jediného náznaku luxusu. Výsledkem se ovšem stala úspora hmotnosti v podobě nezanedbatelných 360 kg.

Vedle snižování hmotnosti došlo i použití výkonnějšího dvanáctiválce disponujícího 309 kW (418 k) při 8800 min-1 a úpravy podvozku. Od standardní Miury se Wallaceho dítě lišilo na první pohled vytaženými blatníky, kryjícími rozměrnější kola, řadou nových průduchů a aerodynamickými kryty pevných světlometů.

Všechny provedené změny odpovídaly tehdejší příloze J sportovních předpisů FIA. Odtud vlastně vzniklo i označení SVJ.

Lamborghini Miura SVJ bylo dokončeno během roku 1970 a ve službách své značky najelo přes 32.000 testovacích kilometrů. Po premiéře na autosalonu v Ženevě roku 1971, kde mělo demonstrovat schopnosti svého výrobce, mělo být podle příkazu Ferruccia Lamborghini dáno do šrotu, protože zakladatel značky netoužil po účasti v závodech.

Na vrakoviště se Miura SVJ ovšem vydala oklikou, protože se našel zájemce ochotný za ni zaplatit. Vůz s číslem podvozku 5084 nakonec získal milionář Alfredo Belpone z italského Bresica, ale ten se z něj dlouho neradoval, protože jeho mechanik při jedné z testovacích jízd narazil do mostu, při čemž se roztrhla palivová nádrž a Miura SVJ skončila v plamenech a již nikdy nebyla opravena.

Původní prototyp ovšem zaujal několik dostatečně movitých zákazníků a Lamborghini jim postavil pětici replik s továrním označením P 400 SVJ Miura. Tyto vozy se od první Joty liší prakticky jen interiérem, protože namísto na závodní dráhu zamířily do běžného provozu a jejich majitelé si tak užívali kvalitní čalounění i komfort klimatizace.

Jedna z Miur SVJ z této pětice je tedy nyní v nabídce společnosti RM Auctions a podle jejích materiálů se jedná o vůz s číslem podvozku 4892, který zahájil svou kariéru v červenci roku 1971 jako jako Miura SV v bílé barvě s modrým interiérem, kterou si koupil doktor Alcide z Říma.

Nejpozději v roce 1974 byla u tohoto vozu provedena konverze na provedení P 400 SVJ Miura, kdy všechny úpravy techniky a karoserie doplnil nový červený lak. Ve své nové podobě mělo toto Lamborghini zamířit do Japonska, kde vystřídalo do konce osmdesátých let několik majitelů.

Následoval přesun do Spojených států a zde jej v roce 2007 do své sbírky zařadil sběratel z Pensylvánie. V květnu roku 2007 vůz s číslem podvozku 4892 zkontroloval Claudi Zampolli, bývalý zaměstnanec Lamborghini, který měl v letech 1967 až 1972 na starosti speciální projekty značky. Zampolli písemně potvrdil, že se skutečně jedná o továrně upravenou Miuru SVJ.

Díky tomu se vůz dočkal špičkové renovace, kterou během dvou let za cenu 225.000 amerických dolarů provedl Gary Bobileff. Celý proces byl důkladně zdokumentován a na jeho konci stál vůz ve své současné podobě s karoserií v odstínu Rosso Granada, který v roce 2010 získal jeho aktuální majitel. Ten ještě v tom roce kontaktoval Boba Wallace a bývalý testovací jezdec Lamborghini potvrdil, že vůz byl uveden do stejného stavu, v němž opustil v sedmdesátých letech automobilku.

Nyní je tedy jedinečný zástupce historie značky Lamborghini opět na prodej a může stát i jejím nejdražším zástupcem, který překoná i částky 2,5 milionu amerických dolarů zaplacených za Reventón v roce 2009 a 2,16 milionu amerických dolarů, ze něž změnil majitele koncept Marzal v roce 20011.