Lamborghini Urus: Dlouho očekávaný italský supersport do terénu se představil

Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
34 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Lamborghini konečně odhalilo Urus, svoje první SUV. Jede přes tři sta a určitě potrápí veškerou zavedenou konkurenci.

Po řadě špionážních i oficiálních záběrů zamaskovaných prototypů a sadě teaserů představujících jednotlivé části auta odhalila konečně automobilka Lamborghini model Urus. Oficiální živá prezentace se kvůli stávkující technice moc nepovedla, chvíli zaváněla poměrně slušnou fraškou, vypadl přenos nejen v sále, ale i ten online, ale co už...

Důležité je, že víme, jak novinka vypadá a co má v útrobách. Vnější design není žádným překvapením, většina linek i základní silueta konceptu z dubna 2012 zůstaly zachovány. Urus vypadá jako nafouklý supersport s jedním párem dveří navíc. Ty přední se navíc jistě otevírají klasicky... Tvary lze označit za agresivní. Jde také o velký kus auta, o čemž svědčí základní rozměry 5112 x 2016 x 1638 mm.

Čtyřlitrový vidlicový osmiválec trůní v přídi a nabízí 484 kW a 850 N.m. Tato strohá čísla mu stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 3,59 s při použití launch control. Na dvojnásobek se dostane během 12,8 s a na německé dálnici se rozjede až na 305 km/h. To je skutečný supersport, který se ale nezalekne také nějaké té polňačky. Pravda, váží skoro 2,2 tuny, konkrétně 2154 kg, ale to také není mnoho. Má pohon všech kol a osmistupňový elektrohydraulický automat ZF s měničem točivého momentu. Standardně je krouťák rozdělován na obě nápravy v poměru 40:60, ale je-li třeba, může putovat až 70 % dopředu, či naopak 87 % dozadu. Manévrovatelnost při nízkých a stabilitu naopak při vysokých rychlostech zlepšuje řízení zadních kol, které Urus převzal z Aventadoru S.

Základních jízdních režimů je k dispozici šest: asfaltový Strada, ještě extrémnější Sport a Corsa, ale také Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek). Tři posledně jmenované zvednou světlou výšku. Kromě toho v módu příznačně nazvaném Ego si řidič (nebo spíše pilot?) může s nastavením pohrát.

Aby bylo těžiště auta co nejnižší, konstruktéři umístili patřičně nízko i pohonnou jednotku a centrální turbodmychadlo se nachází nedaleko spalovacích komor, takže i odezva motoru je příkladná.

Urus sdílí koncernovou platformu MLB se vzdálenými příbuznými od Porsche, Audi a Bentleye, rozvor činí 3003 mm. Přední karbon-keramické kotouče mají masivní průměr 440 mm a desetipístkové třmeny, kola jsou v základu jedenadvacetipalcová, za peníze navíc ale budou k mání i o palec či rovnou dva větší. Pneumatiky P Zero Corsa dodává Pirelli.

Kabina sází na sport i luxus a špičkové materiály, volant má samozřejmě plochou spodní část, jak je dnes obvyklé a přístrojovka je digitální. Motor se startuje červeným tlačítkem u voliče na středové konzole, vedle něj se vybírá z jednotlivých módů.

Produkce v Sant'Agatě se rozběhne příští rok na jaře, Lamborghini očekává její objem na hranici 3,5 tisíc exemplářů za dvanáct měsíců. Cenovka 4,39 milionu korun samozřejmě není malá... V blízké budoucnosti přijde i plug-in hybrid, zřejmě v roce 2019. U Lamborghini považují Urus za nástupce série LM, osobně bych ale současné SUV se zcivilizovaným vojenským teréňákem raději neporovnával. Kombinovaná spotřeba paliva 12,7 l u novinky ale stejně vzbuzuje spíše úsměv.