Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Delta Concept: Vzpomínka na hranatou legendu

David Bureš
Diskuze (15)
Nadčasový design původní Delty oživil italský designér. Proti aktuální generaci se návrh v mnohém liší.

Dnešní Lancia Delta je elegantním, prémiově zaměřeným vozem s oblými křivkami. Fanoušci značky si ale toto jméno spíše spojují s originální Deltou z představenou v roce 1979. Právě tu oživil italský designér Angelo Granata pomocí velice zajímavého návrhu.

Digitální koncept moderním stylem interpretuje původní hranaté křivky. Přídi opět dominují dva páry světlometů spojené maskou chladiče rozdělenou motivem písmena T. Na rozdíl od aktuální Delty dává navržený retro koncept hlasitě najevo svoje sportovní ambice.

Podle autora má vůz nabízet styl kupé, ale bez omezení praktičnosti. I proto má návrh dva páry dveří. Tvůrce moderní Delty tvrdí, že by skutečný automobil byl dlouhý 4.270 mm, 1.850 mm široký a 1.380mm vysoký, rozvor jeho náprav by činil 2.630 mm. Svými rozměry se tak staví mezi původní 3,9 metru dlouhé auto a dnešní 4,52 metru dlouhou Deltu.

Pod kapotou si Granata představuje přeplňovaný benzinový motor 1750 TBi z dílny Alfy Romeo, jehož síla by byla posílána na všechna čtyři kola. Systém 4x4 byl k dispozici u původní Delty, zatímco pro tu dnešní nabízen není.

Autor věří, že díky motoru s výkonem 173 kW (235 koní) by auto zrychlilo z 0-100 km/h za 6,2 sekundy a jel maximální rychlostí 242 km/h. Papír ale snese všechno, a tak tyto parametry musíme brát s notnou rezervou. Navíc plány na postavení takového auta neexistují.

Křivky originální Lancie Delty navrhl slavný Giorgetto Giugiaro, ve Švédsku bylo auto nabízeno jako Saab-Lancia 600. Tehdy totiž koncern Fiat spolupracoval se Saabem, aby snížil náklady na vývoj aut. Deltě se dařilo ve světě rallye, od závodních verzí bylo odvozeno i silniční provedení HF 4WD a jeho evoluce HF Integrale 8v, HF Integrale 16v a HF Integrale Evoluzione.

David Bureš
Diskuze (15)
Avatar - šmoula nešika
30. 11. 2013 21:05
Líbí, ale...
Vskutku krásný koncept. K přídi nemám výhrady. Z boku oceňuji, že má Delta svoje typické dva páry dveří, ne jen jeden. Na zádí bych posunul poznávací značku zpět na víko kufru a ve světlech udělal vertikální LEDkové proužky. Takhle to vypadá jak jedničkové BMW. Suma sumárum, zmenšit kola, zvýšit podvozek, nainstalovat kliky dveří, pozměnit linii oken a tradá na silnice. S homologací by to snad tak tragické nebylo; opět BMW 1, to má předek vysoký. Dělat retro na 70./80. léta, případně ameriky 60's - to jistě koníček, ale na tomto zrovna vidím drobnou inspiraci Dodgem Challangerem, což jistě designově velmi dobře zvládnuté auto.

Takže vzhled suprový, teď ovšem přichází to ale. Podobný design by si žádal Integrale. Vemte výše zmíněné, upravte blatníky, namontujte pořádnou koncovku výfuku a paprsková kola výše (ten koncepy nahoře je jasné Integrale), vevnitř budíky se žlutým podsvícením a cik cak lajnami... To je moc hezké, ale nástupce kultovního hot-hatcher to neudělá.

Nejsem zrovna automobilový historik, ale pokud vím, tak s DHFI měl velké problémy i výkonově jakž takž ne moc vzdálený Golf G60, závodní licence a duchovní předchůdce R. A to má dnes 300 koní. Integrale by tak ideálně mělo mít nějak jako Mercedes A 45 AMG, nejsilnější produkční čtyřválec. Což o to, převrtat alfácké 1750 na dvoulitr, vymáčknout z dvoukomorového turba jako u starého modelu díky obtoku vysoký výkon a celé to doplnit kompresorem jako průkopnicky u S4, šlo by to, ale co zbytek auta. Delta Integrale se pyšnila špičkovým závodním podvozkem a samozřejmě pohonrm kol. Odbýt to Haldexem, bylo by to nemastné auto. A s McPhersonem vpředu přemotorovaná nákupní taška s necitlivým řízením. Tady by muselo dojít k návratu k rally. Byla by to výborná reklama, na které teď Fiat při vší bídě šetří. Bludný to kruh.
30. 11. 2013 17:27
Re: Delta Force
Aj Lancia Beta Coupe mala svih. :-)
30. 11. 2013 17:21
Re: Bída
To by mě zajímalo z čeho tak usuzuješ? Tenhle koncept té původní Deltě nesahá ani po ventilky. Ne každý pokus o retro je povedený, jako například tento concept. To, že to má 4 kulatý světla vpředu, podobný profil a napsáno delta na nárazníku neznamená nic.

Tohle je ta správná Delta:

[odkaz]

Avatar - EauRouge
30. 11. 2013 17:14
Re: Delta Force
Myslím, že ta přední kapota by se dala celkem zaonačit. Ten přesah by bohužel zmizel a možná by byla o trochu vyšší, jinak by byla bezproblémová - jak se ukazuje na BMW, tak rovný předek je pro evropského šimla přímo euforický.

Bohužel jinak máte pravdu, Lancia je prakticky mrtvá a jen převléká Fiaty a Chryslery. Kdyby aspoň onen obleček vypadal podobně jako toto a ne jako kýčovitá retro nákupní taška (snad kromě Themy). Přitom má Lancia ve své historii tak krásná auta jako Fulvia, Stratos nebo Aurelia. Když vidím jak dlouho a těžko přivádí k životu polomrtvou Alfu, tak počítám, že něčeho rozumného a ryzího se od Lancie dočkáme tak za 30 let. Pokud do té doby nepojde.
Avatar - peter_ko
30. 11. 2013 16:40
Re: Bída
obávam sa že si pôvodnú Deltu (tú pôvodnú o ktorej je reč) nikdy v živote nevidel, ani na obrázku... :no: