Land Rover Freelander 1,8i Station Wagon - Co na to japonci...

Land Rover Freelander 1,8i Station Wagon - Co na to japonci...

 
 

Synonymem pro opravdové terénní vozy se během padesáti let své existence stala značka Land Rover. To dokazuje např. výroba typu Defender, kterého nezaskočí prakticky žádný terén (). Dnes vstupuje modelem Freelander do nové oblasti tzv. rekreačních vozidel, která byla doposud vyhrazena především japonské konkurenci (Toyota RAV4, , Suzuki Vitara/Grand Vitara).

Synonymem pro opravdové terénní vozy se během padesáti let své existence stala značka Land Rover. To dokazuje např. výroba typu Defender, kterého nezaskočí prakticky žádný terén ( viz test). Dnes vstupuje modelem Freelander do nové oblasti tzv. rekreačních vozidel, která byla doposud vyhrazena především japonské konkurenci (Toyota RAV4, Honda CR-V, Suzuki Vitara/Grand Vitara).

Freelander je od začátku koncipován jako off-road pro volný čas, přesto by neměl patřit mezi žádné "ořezávátka". Dokazuje to především STÁLÝM pohonem všech kol, redukční převodovkou či patentovaným systémem HDC (Hill Descent Control).

Tento systém při jízdě z prudkého svahu na první rychlostní stupeň hlídá rychlost vozu. Pokud překročí mez 9 km/h vydá povel k brzdám a ty přibrzďením zajistí, aby vůz nedostal nekontrolovanou rychlost, což je častá chyba řidičů, kteří neznají pravidla pro jízdu v extrémním terénu. Jde vlastně o opak funkce ABS. Tento systém se aktivuje tlačítkem na řadící páce. Praktická zkouška ve svahu potvrdila, že systém za pomoci ABS (od motoru je slyšet typický zvuk ABS) udržuje rychlost na minimální úrovni. Není nutno vůbec brzdit, o vše se stará HDC. Systém pracuje i v případě, když je sešlápnuta spojka.

V terénu zabraňuje prokluzu kol mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Dále je "přítomen" systém ETC, který za pomoci ABS zabraňuje prokluzu kolu s nejmenším odporem a tím přenáší točivý moment na zatížené (neprokluzující) kolo. Testovaný Freelander se však do náročnějšího terénu moc nehodil, díky osazení choulostivými nízkoprofilovými pneumatikami (225/55 R17).

Zážehový čtyřválec s šestnácitventilovou technikou má výkon 88 kW. Nejvyšší točivý moment je 165 Nm, který je dosahován v relativně nízkých otáčkách (2750 ot/min). To je zřejmě důvod, proč se i s těžkým Freelanderem (1450 kg) dá vcelku svižně jezdit. Motor je však celkově více zatížen, což se projeví u benzínové pumpy. Jednoduchým propočtem se dá zjistit, že pod 10 l/100 km se v běžném provozu bude velmi těžké dostat. Hluk pronikající k uším posádky je na běžné úrovni, odpovídající vozům nižší střední třídy.

Jízdní vlastnosti odpovídají zaměření automobilu. Podvozek je tvrdší, v zatáčkách nedochází k přílišnému naklánění. Brzdy však mají po delším brzdění slábnoucí účinek!

Interiér je díky vyšší střeše opticky velmi prostorný. Na zadních sedadlech je velkorysá nabídka prostoru pro nohy i hlavy cestujících. Zajímavým prvkem výbavy jsou odkládací síťky uprostřed střechy. Středně velký, ale dobře přístupný zavazadlový prostor, s objemem 371 litrů, je přístupný po otevření pátých dveří, které se otevírají do strany. Zajímavá je funkce stahování okna u pátých dveří.

Přístrojová deska je bohužel velmi členitá, vyrobená z tvrdých lacině působících plastů, což snižuje dojem z jinak slušně dílensky zpracovaného automobilu. Volant s příjemně silným věncem má v sobě pochopitelně airbag, navíc je výškově stavitelný.

Freelander je po letech opravdovým "Land Roverem pro každého", jelikož základní cena pětidveřové verze začíná na 858.300 Kč (testovaný plně vybavený Freelander 5 dv. stál 943.200 Kč), což je porovnatelné se zmiňovanou japonskou konkurencí. Navíc mít na kapotě nápis Land Rover není k zahození...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 858 Kč Cena v testované výbavě: 943 Kč

Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie

Nízká cena ropy nutí ropné firmy k nasazování nových…

Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha

Předvolební bible Andreje Babiše s názvem O čem sním,…

Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let

Británie směřuje k nejdelšímu propadu životní úrovně od…

Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

 

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 5550
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 165 / 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13 / 8.6 / 10.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 1320
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1420 / 540
Rozměr pneu:225
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4382
b) šířka (mm): 1809
c) výška (mm): 1828
d) rozvor (mm): 2557
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,30
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 



Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Zdánlivě nevinné rozevlátí přívěsu nakonec dopadlo hodně…

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

 



 
Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Dnes 08:00

Ani druhá generace Insignie nezapomíná na dobrodruhy. Má zvýšený podvozek, nelakované plasty a nepostrádá ani chytrý pohon všech kol.




Blesk.cz

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli 850 čtenářům

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli…

Hloupá otázka je jen ta, kterou nepoložíte. To se stalo mottem projektu Blesku, jehož cílem bylo poradit…

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Tomáš Klus (31) má nyní starostí nad hlavu. Nejenže mají s manželkou Tamarou (29) na starosti hned tři malé…

 

iSport.cz

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to udělá, přiznal Šilhavý

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to…

V prvním poločase občas, zakroutil hlavou, hodil rukama, ale nakonec je zvednul šťastně k nebi. Trenér Jaroslav…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo zbytečných kampaní najít chlapce

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo…

Ženy tak dlouho bojovaly za svou rovnoprávnost, až jí dosáhly. A v momentě, kdy dosáhly uznání, že jsou stejně…

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…