Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Diskuze (4)
Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde nová generace, dopřává si ještě druhý facelift a nový benzinový motor.

Podle situace na českých silnicích to tak nevypadá, ale Freelander je nejprodávanějším Land Roverem. Současná, druhá generace se představila v roce 2006 a po čtyřech letech prošla faceliftem, kdy k modernizovanému vzhledu dostala nové dieselové motory. Trvalo další dva roky a je tu druhý facelift. Vnější změny se omezují na nová světla s technikou LED, k tomu se ale přidává nový benzinový motor a modernizovaný interiér.

Zvenku jsou diody jasným rozpoznávacím znamením, vnitřní facelift se ale pozná hůř. Land Rover sice nadělil Freelanderu komponenty z Evoque (displej navigace, ovládání Terrain Response, páčky pod volantem) a Range Roveru Sport (ovládání rádia, volant, přístrojový štít). Celkový dojem se ale výrazněji nezměnil, protože dominantní části palubní desky zůstávají stejné. Jedině na obrázcích si proto všimnete rozsahu změn – tedy pokud nebudete v autě třeba hledat ruční brzdu. Místo ní nastupuje elektronicky ovládaná a spolu s ní širší středový tunel.

Hlavním důvodem pro vyzkoušení modernizovaného Freelanderu je ale motor. Na místo technicky unikátního řadového šestiválce Volvo 3,2 i6 o výkonu 171 kW nastupuje přeplňovaný čtyřválec Si4. Motor o výkonu 177 kW a točivém momentu 340 N.m známe už z Range Roveru Evoque, jedná se o upravený 2,0 EcoBoost od Fordu. Land Rover tedy neudělal nic jiného, než že sjednotil nabídku motorů ve dvou svých modelech.

Land Rover Freelander 2 - Ceny na českém trhu
Motor2,2 eD42,2 TD4 4WD2,2 TD4 4WD2,2 SD4 4WD2,0 Si4 4WD
Převodovka6M6M6A6A6A
Zdvihový objem [cm3]21792179217921791999
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/4000110/4000110/4000140/3500177/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]420/1750420/1750420/1750420/1750340/3200
Max. rychlost [km/h]181181181190200
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,711,711,29,58,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,06,27,07,09,6
Cena S [Kč]604.758,-796.422,-855.470,--896.005,-
Cena Experience S [Kč]635.008,-755.766,-806.586,---
Cena SE [Kč]838.046,-896.368,-953.722,-991.764,-991.595,-
Cena Experience SE [Kč]796.906,-855.954,-907.016,-977.196,--
Cena Dynamic SE [Kč]968.968,-1.018.8001.027.290,-1.082.224,-1.110.296,-
Cena HSE [Kč]1.030.920,-1.089.242,-1.1142.966,-1.171.159,-1.175.999,-

Na rozdíl od aplikací ve Fordech ale nespolupracuje s dvouspojkovou převodovkou Powershift, nýbrž s klasickým automatem Aisin AWF21, který má společný s dieselovými Freelandery. Možnost manuální převodovky v nabídce chybí a docela pochopitelně neexistuje ani jiná varianta než s pohonem všech kol.

Sázkou na šestistupňový automat Land Rover určitě nic neztratil. Převodovka řadí rychle a hladce, nebojí se ani rychlé změny režimu zatížení. Situace, kdy po sešlápnutí plynového pedálu dojde k podřazení z šestky rovnou na trojku nebo dvojku, je téměř pravidlem. V běžném provozu proto stačí plyn lidově řečeno jen lechtat.

Důvodem je i síla samotného motoru, který s Freelanderem nemá mnoho práce. Při provozní hmotnosti 1775 kg je lehčí než základní dieselová čtyřkolka TD4 o výkonu 110 kW. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy (maximum omezeno na 200 km/h) je z celé řady Freelander zdaleka nejrychlejší. A jak ukázala možnost přímé konfrontace s novým Range Roverem TDV6, pružnost při jízdě do kopce za šestiválcovým luxusním SUV nijak nezaostává.

Land Rover posílil brzdovou soustavu, průměr předních kotoučů se u benzinového modelu zvětšil z 300 na 316 mm. Ještě razantnější úpravy by ale snesl podvozek. Freelander totiž vyznává klasické offroadové nastavení s volným uložením náprav a výraznějšími náklony karoserie. Na jedné straně proto stojí velmi dobré odpružení, které si s nějakým tím výmolem těžkou hlavu nehledá. Jízda na plný plyn ale přibližuje podvozek i v přímém směru nebezpečně blízko hranici ovladatelnosti.

Ve skutečnosti by Freelanderu slušel slabší benzinový motor. Jenže Land Rover jiný k dispozici nemá, a tak si raději cestu k zákazníkovi hledá mnoha zajímavými bonusy. Kombinovanou spotřebu paliva se podařilo stlačit pod deset litrů (9,6 l/100 km, -14 %), přeplňovaný čtyřválec je silnější než atmosférický šestiválec a stojí o rovných 100 tisíc méně. Ve srovnání s dieselovou verzí SD4 (140 kW) ve spojení s automatem se v závislosti na výbavě připlácí jen mezi 5 a 10 tisíci korun. A mimochodem, hned po BMW X1 xDrive28i je Freelander Si4 nejvýkonnějším kompaktním SUV na trhu.

Pro těch doslova pár zájemců, kteří každý rok koupí Freelander s benzinovým motorem, je současná nabídka velmi zajímavá. Pro ty ostatní je tady turbodiesel, který podrobíme standardním redakčnímu testu. Mezitím si můžete přečíst alespoň test vrcholného dieselového provedení Freelander SD4 s automatem.

Land Rover Freelander - podíl motorů na registracích v ČR
Rok201220112010200920082007
Registrace - benzin12%23%00%00%13%49%
Registrace - nafta5998%6497%43100%8100%3998%4091%
Registrace celkem60664384044

Diskuze (4)
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
Re: ....
Není, ale to pružné, jak píšu v článku, je zbytečně prudké
5. 2. 2013 08:34
Re: ....
zrychlení doufám z bezp. důvodů omezené není
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
Re: ....
Rychlost je nejspíš z bezpečnostních důvodů omezená (tak to má např. Range Rover Sport)
Avatar - happy_driver
4. 2. 2013 23:00
....
200km/h a 8,8s stovka?......som myslel, ze vidim paramatre GLK 220CDI (8,8s - 205km/h)....a uz len to, ze MB na to staci 170k nie kW..... >:-[] Kde sa ten vykon u tych LR straca? To iste Discovery s dieselovym V6, vykonovo podobne s 350 CDI, avsak dynamicke parametre voci ML....bieda. U Discovery este mozno ako-tak uznam obezitu, papierovy rozdiel okolo 400kg je dost.....avsak Freelander vs. GLK mozno 50-70kg v neprospech LR (nie su to exaktne cisla), navyse Freelander s vykonnejsim motorom, no proste je nieco zle a spotreba tiez nie je u LR prave ich silnou strankou v porovnani s lubovolnym (primeranym) konkurentom.