Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

 

Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde nová generace, dopřává si ještě druhý facelift a nový benzinový motor.

Podle situace na českých silnicích to tak nevypadá, ale Freelander je nejprodávanějším Land Roverem. Současná, druhá generace se představila v roce 2006 a po čtyřech letech prošla faceliftem, kdy k modernizovanému vzhledu dostala nové dieselové motory. Trvalo další dva roky a je tu druhý facelift. Vnější změny se omezují na nová světla s technikou LED, k tomu se ale přidává nový benzinový motor a modernizovaný interiér.

Zvenku jsou diody jasným rozpoznávacím znamením, vnitřní facelift se ale pozná hůř. Land Rover sice nadělil Freelanderu komponenty z Evoque (displej navigace, ovládání Terrain Response, páčky pod volantem) a Range Roveru Sport (ovládání rádia, volant, přístrojový štít). Celkový dojem se ale výrazněji nezměnil, protože dominantní části palubní desky zůstávají stejné. Jedině na obrázcích si proto všimnete rozsahu změn – tedy pokud nebudete v autě třeba hledat ruční brzdu. Místo ní nastupuje elektronicky ovládaná a spolu s ní širší středový tunel.

Hlavním důvodem pro vyzkoušení modernizovaného Freelanderu je ale motor. Na místo technicky unikátního řadového šestiválce Volvo 3,2 i6 o výkonu 171 kW nastupuje přeplňovaný čtyřválec Si4. Motor o výkonu 177 kW a točivém momentu 340 N.m známe už z Range Roveru Evoque, jedná se o upravený 2,0 EcoBoost od Fordu. Land Rover tedy neudělal nic jiného, než že sjednotil nabídku motorů ve dvou svých modelech.

Land Rover Freelander 2 - Ceny na českém trhu
Motor2,2 eD42,2 TD4 4WD2,2 TD4 4WD2,2 SD4 4WD2,0 Si4 4WD
Převodovka6M6M6A6A6A
Zdvihový objem [cm3]21792179217921791999
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/4000110/4000110/4000140/3500177/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]420/1750420/1750420/1750420/1750340/3200
Max. rychlost [km/h]181181181190200
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,711,711,29,58,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,06,27,07,09,6
Cena S [Kč]604.758,-796.422,-855.470,--896.005,-
Cena Experience S [Kč]635.008,-755.766,-806.586,---
Cena SE [Kč]838.046,-896.368,-953.722,-991.764,-991.595,-
Cena Experience SE [Kč]796.906,-855.954,-907.016,-977.196,--
Cena Dynamic SE [Kč]968.968,-1.018.8001.027.290,-1.082.224,-1.110.296,-
Cena HSE [Kč]1.030.920,-1.089.242,-1.1142.966,-1.171.159,-1.175.999,-

Na rozdíl od aplikací ve Fordech ale nespolupracuje s dvouspojkovou převodovkou Powershift, nýbrž s klasickým automatem Aisin AWF21, který má společný s dieselovými Freelandery. Možnost manuální převodovky v nabídce chybí a docela pochopitelně neexistuje ani jiná varianta než s pohonem všech kol.

Sázkou na šestistupňový automat Land Rover určitě nic neztratil. Převodovka řadí rychle a hladce, nebojí se ani rychlé změny režimu zatížení. Situace, kdy po sešlápnutí plynového pedálu dojde k podřazení z šestky rovnou na trojku nebo dvojku, je téměř pravidlem. V běžném provozu proto stačí plyn lidově řečeno jen lechtat.

Důvodem je i síla samotného motoru, který s Freelanderem nemá mnoho práce. Při provozní hmotnosti 1775 kg je lehčí než základní dieselová čtyřkolka TD4 o výkonu 110 kW. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy (maximum omezeno na 200 km/h) je z celé řady Freelander zdaleka nejrychlejší. A jak ukázala možnost přímé konfrontace s novým Range Roverem TDV6, pružnost při jízdě do kopce za šestiválcovým luxusním SUV nijak nezaostává.

Land Rover posílil brzdovou soustavu, průměr předních kotoučů se u benzinového modelu zvětšil z 300 na 316 mm. Ještě razantnější úpravy by ale snesl podvozek. Freelander totiž vyznává klasické offroadové nastavení s volným uložením náprav a výraznějšími náklony karoserie. Na jedné straně proto stojí velmi dobré odpružení, které si s nějakým tím výmolem těžkou hlavu nehledá. Jízda na plný plyn ale přibližuje podvozek i v přímém směru nebezpečně blízko hranici ovladatelnosti.

TEST Land Rover Freelander 3,2 I6 HSE (01/2008)

Ve skutečnosti by Freelanderu slušel slabší benzinový motor. Jenže Land Rover jiný k dispozici nemá, a tak si raději cestu k zákazníkovi hledá mnoha zajímavými bonusy. Kombinovanou spotřebu paliva se podařilo stlačit pod deset litrů (9,6 l/100 km, -14 %), přeplňovaný čtyřválec je silnější než atmosférický šestiválec a stojí o rovných 100 tisíc méně. Ve srovnání s dieselovou verzí SD4 (140 kW) ve spojení s automatem se v závislosti na výbavě připlácí jen mezi 5 a 10 tisíci korun. A mimochodem, hned po BMW X1 xDrive28i je Freelander Si4 nejvýkonnějším kompaktním SUV na trhu.

Pro těch doslova pár zájemců, kteří každý rok koupí Freelander s benzinovým motorem, je současná nabídka velmi zajímavá. Pro ty ostatní je tady turbodiesel, který podrobíme standardním redakčnímu testu. Mezitím si můžete přečíst alespoň test vrcholného dieselového provedení Freelander SD4 s automatem.

Land Rover Freelander - podíl motorů na registracích v ČR
Rok201220112010200920082007
Registrace - benzin12%23%00%00%13%49%
Registrace - nafta5998%6497%43100%8100%3998%4091%
Registrace celkem60664384044
Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

Modernizovaný Land Rover Freelander 2 na českém trhu od 599.760 Kč Modernizovaný Land Rover Freelander 2 na českém trhu od 599.760 Kč

Nejmenší Land Rover po modernizaci srovnává upraveným…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…