Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
27 Fotogalerie
Diskuze (4)
Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde nová generace, dopřává si ještě druhý facelift a nový benzinový motor.

Podle situace na českých silnicích to tak nevypadá, ale Freelander je nejprodávanějším Land Roverem. Současná, druhá generace se představila v roce 2006 a po čtyřech letech prošla faceliftem, kdy k modernizovanému vzhledu dostala nové dieselové motory. Trvalo další dva roky a je tu druhý facelift. Vnější změny se omezují na nová světla s technikou LED, k tomu se ale přidává nový benzinový motor a modernizovaný interiér.

Zvenku jsou diody jasným rozpoznávacím znamením, vnitřní facelift se ale pozná hůř. Land Rover sice nadělil Freelanderu komponenty z Evoque (displej navigace, ovládání Terrain Response, páčky pod volantem) a Range Roveru Sport (ovládání rádia, volant, přístrojový štít). Celkový dojem se ale výrazněji nezměnil, protože dominantní části palubní desky zůstávají stejné. Jedině na obrázcích si proto všimnete rozsahu změn – tedy pokud nebudete v autě třeba hledat ruční brzdu. Místo ní nastupuje elektronicky ovládaná a spolu s ní širší středový tunel.

Hlavním důvodem pro vyzkoušení modernizovaného Freelanderu je ale motor. Na místo technicky unikátního řadového šestiválce Volvo 3,2 i6 o výkonu 171 kW nastupuje přeplňovaný čtyřválec Si4. Motor o výkonu 177 kW a točivém momentu 340 N.m známe už z Range Roveru Evoque, jedná se o upravený 2,0 EcoBoost od Fordu. Land Rover tedy neudělal nic jiného, než že sjednotil nabídku motorů ve dvou svých modelech.

Land Rover Freelander 2 - Ceny na českém trhu
Motor2,2 eD42,2 TD4 4WD2,2 TD4 4WD2,2 SD4 4WD2,0 Si4 4WD
Převodovka6M6M6A6A6A
Zdvihový objem [cm3]21792179217921791999
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/4000110/4000110/4000140/3500177/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]420/1750420/1750420/1750420/1750340/3200
Max. rychlost [km/h]181181181190200
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,711,711,29,58,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,06,27,07,09,6
Cena S [Kč]604.758,-796.422,-855.470,--896.005,-
Cena Experience S [Kč]635.008,-755.766,-806.586,---
Cena SE [Kč]838.046,-896.368,-953.722,-991.764,-991.595,-
Cena Experience SE [Kč]796.906,-855.954,-907.016,-977.196,--
Cena Dynamic SE [Kč]968.968,-1.018.8001.027.290,-1.082.224,-1.110.296,-
Cena HSE [Kč]1.030.920,-1.089.242,-1.1142.966,-1.171.159,-1.175.999,-

Na rozdíl od aplikací ve Fordech ale nespolupracuje s dvouspojkovou převodovkou Powershift, nýbrž s klasickým automatem Aisin AWF21, který má společný s dieselovými Freelandery. Možnost manuální převodovky v nabídce chybí a docela pochopitelně neexistuje ani jiná varianta než s pohonem všech kol.

Sázkou na šestistupňový automat Land Rover určitě nic neztratil. Převodovka řadí rychle a hladce, nebojí se ani rychlé změny režimu zatížení. Situace, kdy po sešlápnutí plynového pedálu dojde k podřazení z šestky rovnou na trojku nebo dvojku, je téměř pravidlem. V běžném provozu proto stačí plyn lidově řečeno jen lechtat.

Důvodem je i síla samotného motoru, který s Freelanderem nemá mnoho práce. Při provozní hmotnosti 1775 kg je lehčí než základní dieselová čtyřkolka TD4 o výkonu 110 kW. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy (maximum omezeno na 200 km/h) je z celé řady Freelander zdaleka nejrychlejší. A jak ukázala možnost přímé konfrontace s novým Range Roverem TDV6, pružnost při jízdě do kopce za šestiválcovým luxusním SUV nijak nezaostává.

Land Rover posílil brzdovou soustavu, průměr předních kotoučů se u benzinového modelu zvětšil z 300 na 316 mm. Ještě razantnější úpravy by ale snesl podvozek. Freelander totiž vyznává klasické offroadové nastavení s volným uložením náprav a výraznějšími náklony karoserie. Na jedné straně proto stojí velmi dobré odpružení, které si s nějakým tím výmolem těžkou hlavu nehledá. Jízda na plný plyn ale přibližuje podvozek i v přímém směru nebezpečně blízko hranici ovladatelnosti.

Ve skutečnosti by Freelanderu slušel slabší benzinový motor. Jenže Land Rover jiný k dispozici nemá, a tak si raději cestu k zákazníkovi hledá mnoha zajímavými bonusy. Kombinovanou spotřebu paliva se podařilo stlačit pod deset litrů (9,6 l/100 km, -14 %), přeplňovaný čtyřválec je silnější než atmosférický šestiválec a stojí o rovných 100 tisíc méně. Ve srovnání s dieselovou verzí SD4 (140 kW) ve spojení s automatem se v závislosti na výbavě připlácí jen mezi 5 a 10 tisíci korun. A mimochodem, hned po BMW X1 xDrive28i je Freelander Si4 nejvýkonnějším kompaktním SUV na trhu.

Pro těch doslova pár zájemců, kteří každý rok koupí Freelander s benzinovým motorem, je současná nabídka velmi zajímavá. Pro ty ostatní je tady turbodiesel, který podrobíme standardním redakčnímu testu. Mezitím si můžete přečíst alespoň test vrcholného dieselového provedení Freelander SD4 s automatem.

Land Rover Freelander - podíl motorů na registracích v ČR
Rok201220112010200920082007
Registrace - benzin12%23%00%00%13%49%
Registrace - nafta5998%6497%43100%8100%3998%4091%
Registrace celkem60664384044

Vstoupit do diskuze (4)