Land Rover Freelander 2,2 SD4 AT – Dospělé dítě

Land Rover Freelander 2,2 SD4 AT – Dospělé dítě

 
 
16.9. 2011 Ondřej Šuch

Ještě než se ke slovu dostane Evoque, vyzkoušeli jsme zdatnějšího juniora Made in UK.

Majitel indického koncernu Tata pan Ratan Tata má ze svých před třemi lety adoptovaných britských dětí jistě radost. Ostudu široké rodině nedělá ani nejmenší Freelander, najmě po posledním faceliftu.

Ano, Freelander má za sebou i onačejší časy: první generace byla kdysi nejprodávanějším evropským SUV a přes kolísavou kvalitu si držela poměrně vysokou oblibu i jako ojetina.

Současné provedení, představené v roce 2006 pak atraktivní koncept dotáhlo ve spolupráci se značkami Ford a Volvo na přece jen modernější úroveň.

obrázek [600 x 347]  

Nejčerstvější facelift je rozeznatelný jednoduše – nárazníky jsou lakovány „až na dno“ a nové světlomety s čelní maskou vůz opticky rozšiřují. Ve spojení s bezkonkurenční výškou 1.740 mm pak vůz působí především zblízka velmi mohutně a BMW X3 či Subaru Forester vedle něj vypadají nečekaně skromně.

Pro SUV zcela neobvykle pak působí hodnoty světlé výšky 210 mm, nájezdové úhly 31 a 23 stupňů a půlmetrová brodivost. Jinými slovy – Freelander působí zvenku tak, jak by si asi přály působit mnohá větší SUV, ale nejde jim to.

Pohled na použitou techniku ale uvádí do reality – nezávislé zavěšení všech kol je opravdu vhodnější na silnici, nejhorší terénní rázy pak absorbují pomocné rámy na obou nápravách. Pochopitelně chybí redukce a uzávěry diferenciálů, trakci naopak pomáhá houf elektronických asistentů pro jízdu z kopce, do kopce, kolem kopce i po kamenech z rozstřeleného kopce.

To, co umožňuje Freelanderu dosti sebevědomý pohyb mimo zpevněný povrch, se stejně jako u Discovery či Range Roveru jmenuje Terrain Response. Otočným voličem na středové konzole lze nastavit jeden ze čtyř režimů (běžný povrch, kluzký povrch, bláto, nebo vyjeté koleje/písek) a zbytek nechat na elektronice. Základem je lamelová spojka Haldex, která připojuje pohon zadní nápravy a jak ukazuje praxe například ve čtyřkolkách koncernu VW, činí tak její aktuální generace velmi rychle.

K tomu se přidává asistent pro jízdu z kopce HDC, regulace prokluzu kol ETC, ochrana proti převrácení RSC. Asi nejlepší systém se jmenuje GRC, který, když to brutálně zjednodušíme, hlídá současně řidiče a HDC a při jízdě z prudkého svahu a je s to ubrzdit vůz při nefunkčnosti obou výše jmenovaných.

obrázek [600 x 425]  

První metry na silnici jsou doprovázeny, především v porovnání se staršími provedeními vozu, celou plejádou pocitů. Na prvním místě je nepochybně řízení, které nějakým zázrakem ztratilo gumovost, je překvapivě lehké a velice přesné. Na vysokém těžišti a občasném zvedání vnitřního zadního kola v zatáčkách se nezměnilo nic, stabilita ve vyšších rychlostech ovšem vzrostla o řád. Téměř z jiného světa jsou pak brzdy, které náhle zřetelně získaly na účinnosti i dávkovatelnosti.

Vpředu napříč uložený čtyřválec 2,2 litru jsme testovali v silnějším provedení s maximálním výkonem 140 kW a již zmíněnou šestistupňovou automatickou převodovkou. Kombinace obého umožňuje sprint z 0 na 100 km/h lehce pod deset vteřin a byť výrobce slibuje kombinovanou spotřebu rovných 7 litrů, v praxi jsme se ani při poklidném tempu nedostali pod hodnotu 8,5 l/100 km.

obrázek [600 x 359]  

Interiér zůstal až na použité materiály beze změn, se všemi specifiky modelu a značky. I přes vysoký posaz nepatří kapota k nejpřehlednějším a místa pro kolena vzadu je asi jako u první Octavie. Zcela svébytný je tradiční nazelenalý displej, který lze obtížně číst i v totální tmě, natož při jakémkoli světle. A především – startování tlačítkem by byla fajn věc, pokud ovšem nemusíte předtím zasunout dálkový ovladač kamsi do palubní desky. Což zde musíte.

obrázek [300 x 279] Tím ale důležité výhrady končí. Uvnitř je posádce dopřán dostatek komfortu a mimo zmíněná kolena i prostoru. Totéž platí kupodivu i pro náklad, ale pozor: hodnota 755 u objemu zavazadlového prostoru při pětimístném uspořádání znamená naplnění až po strop.

Nepochybně povedený vůz ovšem vyžaduje pečlivou práci s ceníkem. Zatímco na spodním konci se krčí „eko“ provedení s pohonem pouze přední nápravy, testovaný vůz s nijak vysokou úrovní výbavy „S“ začíná na 922 tisících. Seznam příplatkové výbavy je přitom stále bohatý a taková vestavěná navigace či jen obyčejné parkovací senzory mohou překvapit.

Hýře sebevědomím, má i nejmladší modernizované dítko Freelander šanci uchytit se na stále zhýčkanějším evropském trhu. Uvidíme, zda a jak s jeho prodeji zahýbe aktuální novinka Evoque, každopádně se v Indii nemají proč za svého nejmladšího stydět.

obrázek [600 x 352]  

První cena vozu711.629,- Kč (Freelander 2 2.2 eD4 110kW 2WD E)
První cena vozu s testovanou motorizací922.994,- Kč (Freelander 2 2.2 SD4 140kW 4WD AT S)
Základní cena testovaného vozu922.994,- Kč (Freelander 2 2.2 SD4 140kW 4WD AT S)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.104.004,- Kč (Freelander 2 2.2 SD4 140kW 4WD AT S)

Plusy

  • Vnější vzhled
  • Schopnosti v terénu
  • Spolupráce motoru a převodovky
  • Kapacita zavazadlového prostoru
  • Výška a šířka interiéru
  • Odhlučnění

Mínusy

  • Spotřeba
  • Prostor pro kolena vzadu
  • Nepřehledná karoserie
  • Nepohodlné startování
  • Náklony v zatáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Land Rover Freelander 2,2 SD4 AT

Cena v základní výbavě: 922 994 Kč Cena v testované výbavě: 1 104 004 Kč

Základní výbava:17palcová hliníková 6paprsková kola, dojezdové náhradní kolo, bezpečnostní matice kol, 6stupňová manuální převodovka, systém pohonu všech kol Terrain Response, halogenové světlomety, automatická aktivace světlometů, dešťový senzor, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, automatická klimatizace s pylovým filtrem, tempomat, roletka do zavazadlového prostoru, sluneční clona s osvětleným make-up zrcátkem, audiosystém - rádio se single slot CD, 6 repro, dálkové ovládaní audiosystému na volantu, Clearview paket - ostřikovače předních světlometů + přední mlhová světla.

Výbava testovaného vozu:Komfortní paket (DVD navigace s barevným displejem, Bluetooth, dešťový a světelný senzor) (+63.466,- Kč), kožené potahy sedadel Napoli (+44.210,- Kč), Bi-xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhové světlomety (+19.783,-Kč), zatmavená zadní okna (+11.455,-Kč), zadní parkovací asistent (+10.155,- Kč), metalický lak (+18.730,-Kč), obložení interiéru Piano Black (+13.251,-Kč).

Zápisník Marka Schwarzmanna: Šok sem, šok tam Zápisník Marka Schwarzmanna: Šok sem, šok tam

Tak nám zrušili Slavíka. Tenhle šok dvaačtyřicetinásobný…

USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska

Spojené státy uvalily sankce na čínskou armádní agenturu…

Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP

Turecký ministr financí Berat Albayrak předpokládá, že…

Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí

Nejméně 44 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

 

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor Land Rover Freelander 2,2 SD4 AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.7 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 755 / 1910
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1910 / 750
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 2005
c) výška (mm): 1790
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Land Rover Freelander 2,2 SD4 AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Zdánlivě nevinné rozevlátí přívěsu nakonec dopadlo hodně…

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

 



 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Včera

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Žena (30) zadržená za krádež utekla z cely, po dvou hodinách ji zatkli za prostituci

Žena (30) zadržená za krádež utekla z cely, po dvou…

Američtí policisté zavřeli Amber Gonzales (30) do cely předběžného zadržení za krádež mobilního telefonu.…

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama: Mrkejte, kdo ji utěšuje!

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama:…

Od začátku to vypadalo, že tihle dva spolu skončí nejenom před oltářem, ale i do konce života. Přesto se Eliška…

 

iSport.cz

Pavelec nevzal KHL ani Plzeň a končí kariéru: Nastal správný čas

Pavelec nevzal KHL ani Plzeň a končí kariéru: Nastal…

Čekal, jestli nepřijde nabídka ze zámoří. Ty z KHL nebo extraligy s díky odmítl. Dopředu měl jasně dané: NHL,…

RENTGEN: Jak se dalo předejít holomajzně mezi Baníkem a Spartou

RENTGEN: Jak se dalo předejít holomajzně mezi…

Duel na krev mezi Baníkem a Spartou zvládli lépe Letenští, kteří ve Vítkovicích vydolovali důležité tři body.…

 

Reflex.cz

Protidrogová koordinátorka: Chlast chci zdražit. Když ale Babiš sníží daně z alkoholu, nemám problém!

Protidrogová koordinátorka: Chlast chci zdražit.…

Už nepíšu dávno o drogách, nikoho včetně mne už dnes nezajímají. Ani toto není článek o drogách, o legální droze…

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…