BMW X1 xDrive28i – Kterak čtyři válce ke štěstí stačily

BMW X1 xDrive28i – Kterak čtyři válce ke štěstí stačily

 
 

Nechme stranou karoserii, nechme stranou výbavu – dnes jde o to, zda může být u BMW vrcholem nabídky „pouhý“ čtyřválec, byť má 180 kW.

Nejvýše vztyčený prapor downsizingu drží v Mnichově nejmenší SUV v nabídce, modelová řada X1. Při pohledu do ceníku zjistíte, že v nabídce není ani jediný šestiválec, vrcholem nabídky je nyní čtyřválcový benzinový dvoulitr s turbodmychadlem twin-scroll o výkonu 180 kW.

Vůz jsme dostali právě v době, kdy většina automobilových fandů sleduje slavnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans, proto zvolená modrá metalíza Le Mans působila na voze více než symbolicky, navíc ve slušivém spojení s M Sportovním paketem předznamenává dynamické možnosti přeplňovaného agregátu.

Čtyři...a dost?

Na začátek vám agregát s typovým označením N20B20 podrobně představíme. Čtyřválec má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Systém pracující s tlakem 200 bar za studena používá více vstřiků během pracovního cyklu, obvyklým stavem je ale dopravení paliva do spalovacích komor jedním vstříknutím.

Přeplňování zajišťuje dnes u BMW již obvyklé turbodmychadlo twin-scroll, v případě nového motoru s plnícím tlakem 1,3 bar a od Mitsubishi (šestiválce mají turba Borg Warner). O kultivovaný projev motoru se stará dvojice vyvažovacích hřídelů umístěných pod klikovým hřídelem. Nový motor je navíc se svými 144 kg o 18 kg lehčí než atmosférický šestiválec. Malá délka bloku umožnila umístit prakticky celý agregát až za přední nápravu, což se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech. BMW prý pracuje i na silnější variantě - přeci jen, 180 kW z dvoulitru již dnes není pro motoráře těžko překonatelná meta, navíc ti z Mnichova jsou špičkou v oboru.

obrázek [600 x 368]  

V praxi se však i oněch 180 kW zdá být pro X1 naprosto dostatečných. Když není třeba spěchat, volí osmistupňový automat velmi rychle těžké převody a šetří tak palivo. Takové naprogramování převodovky je možné i díky točivému momentu 350 Nm dostupnému prakticky od volnoběhu. Ve sportovním režimu převodovka přeřazuje až u červeného pole začínajícího u sedmi tisíc otáček, zvukový i dynamický projev agregátu se zvyšujícími se otáčkami krásně graduje a žádné výraznější vadnutí se nekoná.

Volbu převodového stupně je možno manuálně ovládat pádly pod volantem či řadičkou ve sportovním módu, kde chválíme správnou logiku řazení, tedy směrem dopředu podřazujeme a směrem k sobě řadíme na vyšší stupeň. Při běžné jízdě si lehce zvyknete i na inverzní logiku řazení, při ostřejší jízdě je však toto uspořádání příjemnější a i proto je v opravdových sportovních vozech striktně dodržováno. Tedy ne že by X1 bylo nějaké ostré okruhové náčiní, to určitě ne, každopádně vůz se schopností zrychlit (v našem případě) na 100 km/h za 6,5 sekundy už nějaký ten respekt na silnici má.

Mrštné SUV

Když se usadíme v pohodlných, příjemných a dobře obepínajících „M“ sedadlech a nastavíme si velká zrcátka a volant, jediné co prozrazuje že sedíme v SUV a ne třeba v řadě 3 je výše očí nad vozovkou. Podobně příjemný pocit přetrvává i v zatáčkách, kde se X1 dlouho chová neutrálně (i díky inteligentnímu pohonu všech kol) aby následně s decentním náklonem podlehlo postupně přicházející nedotáčivosti. S těžším šestiválcem nad přední nápravou by vrcholná verze jistě nebyla na klikatých okreskách zdaleka tak suverénní.

obrázek [300 x 284] Jednoznačně jde o jednoho z nejagilnějších zástupců segmentu SUV dneška, společně s například koncernovým kolegou MINI Countrymanem si za volantem máte šanci užít i jinde než na rovince. A to u SUV opravdu nebývá zvykem. Chválíme výborně dávkovatelné a výkonné brzdy, které dokáží rozjetý vůz o pohotovostní hmotnosti téměř 1,6 tuny spolehlivě krotit. Ruku v ruce s podvozkem jde i řízení. Přes měkoučký M volant s pádly k vám sice neputuje tolik informací, kolik byste asi chtěli, důležité však je že přehled o předních kolech máte vždy i s poctivou a neumělou zpětnou vazbou; tedy alespoň do té míry do jaké může zpětná vazba u SUV a elektrického posilovače být neumělá. Řízení se vám přední kola rozhodně vyrazit z ruky nepokusí.

Motor za jízdy a spotřeba

Dvoulitr si vás získá na svou stranu již při prvním razantnějším přidání plynu – auto poslušně vyrazí vpřed, ať je v tu chvíli na otáčkoměru v podstatě jakákoliv hodnota. Tzv. turbodíra je pro motoráře z Mnichova neznámý pojem, agregát se velmi rychle sbírá i z nízkých otáček a po překonání hranice tří tisíc naplno ukazuje, kolik síly se v něm ukrývá. Ve vysokých otáčkách umně maskuje fakt že se nejedná o atmosféru a gradace výkonu i pocit přicházející špičky je na turbomotor ukázková.

Při rychlém startu například ze semaforů je převodovka naladěna na pozvolnější rozjezd a to i ve sportovním režimu. Na to je potřeba si zvyknout, opojeni rychlostí vozu při normální jízdě se pak můžete třeba na stopce nedobrovolně vystavit nebezpečí. Pohon všech čtyř kol tak v součinnosti s osmistupňovým automatem paradoxně odpich z místa spíše zdržuje.

Milovníci šestiválcového ryku budou možná lehce zklamáni, nezaujatý pozorovatel však musí motor za jeho zvuk pochválit. S rostoucími otáčkami hrubne a stává se drsnějším, stále je však čtyřválcové srdce pod kapotou po zvuku rozpoznatelné. Zkrátka, charakter šestiválce se nahradit jen tak nepodaří. Alespoň že v případě síly motoru to ani trochu neplatí, ba naopak. Jedním z mála slabších míst je nízká ochota brzdit motorem, což by se nám asi velmi nelíbilo u vozu z produkce divize M, u kompaktního SUV nad tím můžeme s klidným srdcem mávnou rukou, stejně jako nad tím, že automat i při ručním řazení občas při razantní akceleraci podřadí i když vy tam prostě tu trojku chcete nechat.

obrázek [600 x 391]  

Spotřeba je samozřejmě velmi závislá na stylu jízdy, ostatně jako u většiny výkonných přeplňovaných benzinových agregátů. Pokud se budete vyžívat ve sportovním režimu a častěji využívat naplno schopnosti motoru čekejte spotřebu někde nad 14 litrů Naturalu. Po městě jde s vozem jezdit za zhruba 10 až 12 litrů v závislosti na hustotě provozu. S vozem jsme samozřejmě provedli i klasická měření spotřeby, kde se pravda vždy ukáže: při ustálené reálné rychlosti 100 km/h si motor doslova pobrukuje na 1.700 min-1 přičemž palubní počítač ukázal průměrný odběr 7,4 litru benzinu na 100 ujetých kilometrů. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na stále velice ležérních 2.200 min-1 a zvýšení odběru paliva na 8,8 litru. Chválíme akustickou pohodu na palubě, kterou při vyšších rychlostech začíná narušovat jen lehké ševelení kolem zrcátek a rámů dveří.

Závěr aneb Čtyři stačí drahoušku!

Nahradit atmosférický šestiválec přeplňovaným čtyřválcem se sice mohlo na první pohled zdát nesmyslné, zvlášť u automobilky která šestiválce umí parádně, stratégům z BMW však po týdenním testu musíme dát zcela za pravdu. Smysl to rozhodně má a pokud se vaši pasažéři nepodívají pod kapotu můžete jim směle tvrdit, že toto BMW má objem tři litry a kdesi vpředu pracuje šest pístů.

Jistý závan pochybnosti by mohl vzbudit razantní zátah z nízkých otáček či příznivá spotřeba, po zvuku vaši lež kolegové patrně neodhalí. Ono ale není proč se za tak výborný čtyřválec stydět, ostatně nic urozenějšího ani v nabídce není. Tak jim to raději pěkně povězte, nikdy nevíte, zda také nečtou Auto.cz.

První cena vozu692.500,- Kč (sDrive18d, 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací935.750,- Kč (xDrive28i, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu935.750,- Kč (xDrive28i, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.386.525,- Kč (xDrive28i, 180 kW)

Plusy

  • Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
  • Přímé řízení s výbornou zpětnou vazbou
  • Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
  • Tuhá karoserie
  • Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
  • Velká zpětná zrcátka, skvělá sedadla

Minusy

  • Při pomalé jízdě na špatné vozovce nepohodlné odpružení
  • Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
  • Vyšší cena
  • Méně odkládacích prostor
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW X1 xDrive28i

Cena v základní výbavě: 935 750 Kč Cena v testované výbavě: 1 386 525 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, antiblokovací brzdový systém (ABS), nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s rozšířenými funkcemi: asistent pro rozjezd do kopce, dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, matně černé B-sloupky, černé vnější okenní lišty chromované vnější okenní lišty, přední ozdobná maska vstupu vzduchu s matnými hliníkovými lamelami, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, dojezdové pneumatiky "Runflat", 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 318", látka "Median", Látka "Elektra", prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt" (matná stříbrná), černé plastové prahové lišty s označením BMW, kožená hlavice řadicí páky, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední odvětrávané brzdové kotouče, posilovač řízení, automatická převodovka Steptronic, koncovky výfuku z nerezavějící oceli s matnou chromovanou koncovkou, filtr pevných částic, "Hill Descent Control" – asistent pro jízdu z kopce, xDrive, stálý pohon všech čtyř kol s variabilním přenosem točivého momentu, mlhová světla, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, zadní mlhová světla, vlevo a vpravo, dynamická brzdová světla, halogenové světlomety, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, opěrky hlavy u všech sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:20:40, sklon opěradla manuálně nastavitelný, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky, kožený volant, nastavitelný sloupek volantu, tříramenný standardní volant, klimatizace, servotronic, mikrofiltr, okna s protisluneční ochranou, vrstvené čelní sklo, elektricky ovládaná okna s pojistkou, světlo v zavazadlovém prostoru, vpravo, 2 držáky nápojů ve středové konzole, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, parkovací senzory vzadu, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 ovladače s integrovaným klíčem, automatická klimatizace, elektronický imobilizér, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, u řidiče asférické, připojení AUX-In v odkládací schránce ve středové konzole, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, palubní počítač, stereo systém s pěti reproduktory.

Výbava testovaného vozu:Lak Le Mans Blue (+16.650,-), alarm (+12.100,-), automatická převodovka (+51.675,-), čelní sklo s pruhem (+2.275,-), M sportovní kožený volant s pádly (+2.525,-), 18“ kola Double-spoke 355 M (+24.200,-), Vnitřní a vnější zrcátka s aut. změnou odrazivosti (+12.100,-), velurové koberečky (+2.525,-), šíť v kufru (+3.775,-), elektrická sedadla, řidiče s pamětí (+31.525,-), elektricky natavitelné bederní opěrky (+7.050,-), Advantage paket (+41.600,-), vysokorychlostní ladění (+1.250,-), bi-xenony (+15.125,-), automatická klimatizace (14 690,-), tempomat s brzdnou fcí (+8.350,-), světelný paket (+5.550,-), navigační systém Professional (+64.550,-), BMW internet (+2.525,-), hlasové ovládání (7.300,-), příprava pro Bluetooth mobil (+15.625,-), hi-fi systém (+13.625,-), USB (+7.575,-), rozšířená konektivita (+2.525,-), BMW aplikace (+3.775,-), M sportovní paket (+88.225,-).

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky SUV BMW Testy

Technické údaje
Motor BMW X1 xDrive28i
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1350
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 555
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4454
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1529
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení BMW X1 xDrive28i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,48
 

Přidat názorDiskuse: BMW X1 xDrive28i – Kterak čtyři válce ke…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 



Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem

Čínské kopie zahraničních aut jsou proslavené snad po…

BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru

Nebýt problémů s brzděním, mohla X1 atakovat nejvyšší…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Dnes 18:57

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

USA na nohou! Bývalý fotbalista O. J. Simpson půjde z vězení, z 33 let odpykal 9

USA na nohou! Bývalý fotbalista O. J. Simpson půjde…

Orenthal James Simpson, hráč amerického fotbalu a herec, který byl v roce 2008 odsouzen k trestu 33 let vězení…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…