Automobilka PSA chce prý prodat vývojové oddělení Opelu. Ten to popírá
Hodnota čtyř sekcí, které podle úterního vydání deníku Le Monde firma v posledních měsících nabízí inženýrským firmám, se odhaduje na 500 milionů eur (asi 13 miliard Kč). PSA koupila ztrátový Opel loni od americké automobilky General Motors a prodej této klíčové jednotky jí má pomoci postavit Opel znovu na nohy.
PSA podle deníku s nabídkou na odkup oslovila francouzské firmy Altran, Akka a Segula a německý podnik Bertrandt. S odvoláním na interní dokument z poloviny května list uvádí, že prodej by se měl týkat sekcí vozidlového inženýrství, pohonné techniky, nástrojů a zařízení a zkušebního centra a uskutečnit by se mohl koncem roku. Celkem tyto sekce zaměstnávají zhruba 3980 techniků a inženýrů, mimo jiné i v historické centrále Opelu v hesenském Rüsselsheimu.
"Žádné rozhodnutí zatím nepadlo," uvedl francouzský výrobce na dotaz deníku. Ten připomíná, že vývojové centrum Opelu je v rámci firmy považováno za perlu a záruku kvality. Zaměstnává zhruba 8000 lidí. Podle jiného zdroje deníku blízkého vedení automobilky se o odštěpení části centra skutečně uvažuje, ale dotknout by se mělo pouze čtvrtiny zaměstnanců.
Zástupci zaměstnanců v reakci na zprávu o možném prodeji výzkumného centra uvedli, že proti takovému plánu budou bojovat. "Prodej vývoje by Opel připravil o budoucnost. Technologické srdce Opelu je v inženýrství," napsala ve svém sdělení závodní rada. Podle agentury Reuters také dodala, že management před nedávnem existenci konkrétních plánů na prodej všech firemních vývojových aktivit nebo jejich části popřel. Vyzvala proto šéfa firmy Michaela Lohschellera, aby o vývoji informoval na čtvrtečním setkání se zaměstnanci v rüsselsheimské centrále. „Naše konstrukční centrum je a zůstane jádrem automobilky Opel. Všechny budoucí modely značky Opel budou vyvíjeny v mateřském závodě v německém Rüsselsheimu!“, ujistil už včera v tiskovém prohlášení.
Podle mluvčího německého ministerstva hospodářství se vláda zasadí o zachování výzkumného a vývojového centra v zemi. Ke zprávám z médií se vyjádřit odmítl, ale na pravidelné tiskové konferenci uvedl, že cílem vlády prý vždy bylo udržet pracovní místa, sídlo a vývoj Opelu v Německu.
Díky převzetí Opelu a jím vlastněné britské značky Vauxhall se PSA stala druhým největším automobilovým koncernem v Evropě za německým konkurentem Volkswagen. Podnik má výrobní aktivity i v České republice, kde společně s japonskou Toyotou provozuje kolínskou automobilku TPCA.