Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

První měsíc nového roku nabídl na serveru Veterán.auto.cz všehochuť: dva klasické vozy britské a americké školy, respektive dvojici sporťáků z Itálie a Japonska.

Britské automobily z 50. a 60. let minulého věku u nás nejsou příliš známé s výjimkou těch, které se do Československa dovážely. A pak samozřejmě sporťáků. Austin měl tenkrát v portfoliu docela usedlé oblé sedany Cambridge se zadním pohonem, teprve až u Pininfariny jim vtiskli švihácké tvary. Existovaly i dodávky, kombi a pick-upy. Kódová značení A40, A50, A55 a A60 ovšem používal dále pro jiné modely, což působilo trochu zmatek. Cambridge začínal se čtyřválci 1,2 l, později dostal zážehové patnáctistovky a ve finále dokonce 1,6 l. Poslední modely se vyráběly také s dieselem.

Ferrari proslavily ušlechtilé dvanáctiválce, vždyť vozy z Maranella byly původně určeny pouze pro závody. Postupně se ale nejdříve upravovaly k použití na běžných silnicích. Kupé 275 GTB a otevřené verze GTS šlo potkat v normálním provozu, i když na to ani moc nevypadaly, ale uzavřené verze samozřejmě také závodily. Srdcem všech byl dvouventilový motor V12 objemu 3,29 l, nejprve s rozvodem OHC, později DOHC. Číslo v názvu tradičně odpovídalo objemu jednoho válce, vozy si zachovaly i tehdy v Maranellu oblíbenou koncepci s převodovkou u zadní nápravy. Dnes se dochované kusy draží za desítky milionů. V dolarech, pochopitelně...

Úplně první Ford Falcon je legendou hlavně v Latinské Americe, Argentinci si jej mohli koupit nový ještě před čtvrtstoletím! Severněji, ve své domovině, byl odpovědí modrého oválu na vlnu kompaktních konkurentů hlavně od Chrysleru a GM. Za deset let přišly celkem tři oficiální generace. Označení Falcon se objevilo i na užitkových vozech, předchůdcích slavné E-Series. Jméno přežilo dodnes na pátém kontinentu, australská produkce stejně jako ta jihoamerická vycházela nejprve z originálů, ale brzy se oddělila.

Hondy řady Sports stály na úsvitu automobilové výroby dosud motocyklové továrny ze Země vycházejícího slunce. A na jejich konstrukci to bylo i přes maličké objemy rozhodně znát. Model S360 sice neopustil prototypové stádium a v případě S500 se také nejednalo o velké série, ale S600 a 800 už se dostaly i mimo Japonsko, ty poslední dokonce ve větší míře rovněž do Evropy. Z roadsterů ne nepodobným svým britským protějškům odvodili konstruktéři úhledná kupé. Zrodilo se několik závodních verzí, které uspěly ve vytrvalostních kláních. Aktuálně na celou řadu navázal otevřený S660 s tříválcem uprostřed, podobný poháněl v 90. letech i Beat.

Austin Cambridge: Klasika a moderna

Austin vyráběl v letech 1954 až 1969 v rámci koncernu BMC rodinné sedany Cambridge. Zpočátku měly tradiční zakulacené tvary, později jim dal Pininfarina moderní styl. Austin Cambridge se stal od září 1954 nástupcem modelu A40 Somerset a prodával se pod označením A40, A50, A55 a A60. Až do roku 1969 tyto vozy vyráběla v Oxfordu (přesněji na průmyslovém předměstí Cowley) automobilka Austin Motor Company. Austin se v roce...

Celý článek: Austin Cambridge: Klasika a moderna

 [600×379]

Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

Kupé 275 GTB a roadster 275 GTS s karoserií Pininfarina a vpředu umístěným motorem V12 vyrábělo Ferrari v letech 1964 až 1966. Čtyřvačkové verze se stavěly v dalších dvou letech. V první polovině šedesátých let minulého století Ferrari dvakrát zvítězilo v šampionátu jezdců formule 1 (1961 Phil Hill a 1964 John Surtees) a ve stejných letech vyhrálo i šampionát konstruktérů. Ještě úspěšnější byly vozy Ferrari ve slavném závodu...

Celý článek: Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

 [600×379]

Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

K boomu amerických kompaktů šedesátých let přiložil polínko kromě GM a Chryslera také Ford modelem Falcon. Hned v prvním roce se jich prodalo 417 tisíc. V padesátých letech minulého století se Velká trojka amerických výrobců automobilů (GM, Ford a Chrysler) zaměřovala téměř výhradně na velké vozy, ze kterých plynula většina jejich zisků. Na konci tohoto období začala řada amerických rodin uvažovat o druhém voze, který by sloužil manželce...

Celý článek: Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

 [600×319]

Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

Honda na začátku roku 2015 vzkřísila svou Sports Series malým roadsterem S660. Ten má ale řadu předchůdců, která se vyráběla v 60. letech minulého věku. Honda byla na počátku sedmé dekády dvacátého století etablovaným výrobcem motocyklů, tím největším na světě se stala už v roce 1959, pouhých jedenáct let po svém založení. Se silničními stroji vtrhla úspěšně i na světová kolbiště. Ano, kromě jiného neoprávněně použila samočinnou spojku...

Celý článek: Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

 [600×290]

Psali jsme: Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Ferrari Ford Honda Sportovní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



První vyrobené Ferrari 275 GTB/4 jde do aukce První vyrobené Ferrari 275 GTB/4 jde do aukce

Ferrari 275 GTB/4 s číslem šasi 001 by se mohlo vydražit…

Tohle je nejstylovější hudební klip poslední doby. Historické ferrari vs. mercedes Tohle je nejstylovější hudební klip poslední doby. Historické ferrari vs. mercedes

Jay Kay má zkrátka styl. Dvacet let od Cosmic Girl do…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…