Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

První měsíc nového roku nabídl na serveru Veterán.auto.cz všehochuť: dva klasické vozy britské a americké školy, respektive dvojici sporťáků z Itálie a Japonska.

Britské automobily z 50. a 60. let minulého věku u nás nejsou příliš známé s výjimkou těch, které se do Československa dovážely. A pak samozřejmě sporťáků. Austin měl tenkrát v portfoliu docela usedlé oblé sedany Cambridge se zadním pohonem, teprve až u Pininfariny jim vtiskli švihácké tvary. Existovaly i dodávky, kombi a pick-upy. Kódová značení A40, A50, A55 a A60 ovšem používal dále pro jiné modely, což působilo trochu zmatek. Cambridge začínal se čtyřválci 1,2 l, později dostal zážehové patnáctistovky a ve finále dokonce 1,6 l. Poslední modely se vyráběly také s dieselem.

Ferrari proslavily ušlechtilé dvanáctiválce, vždyť vozy z Maranella byly původně určeny pouze pro závody. Postupně se ale nejdříve upravovaly k použití na běžných silnicích. Kupé 275 GTB a otevřené verze GTS šlo potkat v normálním provozu, i když na to ani moc nevypadaly, ale uzavřené verze samozřejmě také závodily. Srdcem všech byl dvouventilový motor V12 objemu 3,29 l, nejprve s rozvodem OHC, později DOHC. Číslo v názvu tradičně odpovídalo objemu jednoho válce, vozy si zachovaly i tehdy v Maranellu oblíbenou koncepci s převodovkou u zadní nápravy. Dnes se dochované kusy draží za desítky milionů. V dolarech, pochopitelně...

Úplně první Ford Falcon je legendou hlavně v Latinské Americe, Argentinci si jej mohli koupit nový ještě před čtvrtstoletím! Severněji, ve své domovině, byl odpovědí modrého oválu na vlnu kompaktních konkurentů hlavně od Chrysleru a GM. Za deset let přišly celkem tři oficiální generace. Označení Falcon se objevilo i na užitkových vozech, předchůdcích slavné E-Series. Jméno přežilo dodnes na pátém kontinentu, australská produkce stejně jako ta jihoamerická vycházela nejprve z originálů, ale brzy se oddělila.

Hondy řady Sports stály na úsvitu automobilové výroby dosud motocyklové továrny ze Země vycházejícího slunce. A na jejich konstrukci to bylo i přes maličké objemy rozhodně znát. Model S360 sice neopustil prototypové stádium a v případě S500 se také nejednalo o velké série, ale S600 a 800 už se dostaly i mimo Japonsko, ty poslední dokonce ve větší míře rovněž do Evropy. Z roadsterů ne nepodobným svým britským protějškům odvodili konstruktéři úhledná kupé. Zrodilo se několik závodních verzí, které uspěly ve vytrvalostních kláních. Aktuálně na celou řadu navázal otevřený S660 s tříválcem uprostřed, podobný poháněl v 90. letech i Beat.

Austin Cambridge: Klasika a moderna

Austin vyráběl v letech 1954 až 1969 v rámci koncernu BMC rodinné sedany Cambridge. Zpočátku měly tradiční zakulacené tvary, později jim dal Pininfarina moderní styl. Austin Cambridge se stal od září 1954 nástupcem modelu A40 Somerset a prodával se pod označením A40, A50, A55 a A60. Až do roku 1969 tyto vozy vyráběla v Oxfordu (přesněji na průmyslovém předměstí Cowley) automobilka Austin Motor Company. Austin se v roce...

Celý článek: Austin Cambridge: Klasika a moderna

 [600×379]

Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

Kupé 275 GTB a roadster 275 GTS s karoserií Pininfarina a vpředu umístěným motorem V12 vyrábělo Ferrari v letech 1964 až 1966. Čtyřvačkové verze se stavěly v dalších dvou letech. V první polovině šedesátých let minulého století Ferrari dvakrát zvítězilo v šampionátu jezdců formule 1 (1961 Phil Hill a 1964 John Surtees) a ve stejných letech vyhrálo i šampionát konstruktérů. Ještě úspěšnější byly vozy Ferrari ve slavném závodu...

Celý článek: Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

 [600×379]

Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

K boomu amerických kompaktů šedesátých let přiložil polínko kromě GM a Chryslera také Ford modelem Falcon. Hned v prvním roce se jich prodalo 417 tisíc. V padesátých letech minulého století se Velká trojka amerických výrobců automobilů (GM, Ford a Chrysler) zaměřovala téměř výhradně na velké vozy, ze kterých plynula většina jejich zisků. Na konci tohoto období začala řada amerických rodin uvažovat o druhém voze, který by sloužil manželce...

Celý článek: Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

 [600×319]

Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

Honda na začátku roku 2015 vzkřísila svou Sports Series malým roadsterem S660. Ten má ale řadu předchůdců, která se vyráběla v 60. letech minulého věku. Honda byla na počátku sedmé dekády dvacátého století etablovaným výrobcem motocyklů, tím největším na světě se stala už v roce 1959, pouhých jedenáct let po svém založení. Se silničními stroji vtrhla úspěšně i na světová kolbiště. Ano, kromě jiného neoprávněně použila samočinnou spojku...

Celý článek: Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

 [600×290]

Psali jsme: Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Ferrari Ford Honda Sportovní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 



První vyrobené Ferrari 275 GTB/4 jde do aukce První vyrobené Ferrari 275 GTB/4 jde do aukce

Ferrari 275 GTB/4 s číslem šasi 001 by se mohlo vydražit…

Tohle je nejstylovější hudební klip poslední doby. Historické ferrari vs. mercedes Tohle je nejstylovější hudební klip poslední doby. Historické ferrari vs. mercedes

Jay Kay má zkrátka styl. Dvacet let od Cosmic Girl do…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…