Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

První měsíc nového roku nabídl na serveru Veterán.auto.cz všehochuť: dva klasické vozy britské a americké školy, respektive dvojici sporťáků z Itálie a Japonska.

Britské automobily z 50. a 60. let minulého věku u nás nejsou příliš známé s výjimkou těch, které se do Československa dovážely. A pak samozřejmě sporťáků. Austin měl tenkrát v portfoliu docela usedlé oblé sedany Cambridge se zadním pohonem, teprve až u Pininfariny jim vtiskli švihácké tvary. Existovaly i dodávky, kombi a pick-upy. Kódová značení A40, A50, A55 a A60 ovšem používal dále pro jiné modely, což působilo trochu zmatek. Cambridge začínal se čtyřválci 1,2 l, později dostal zážehové patnáctistovky a ve finále dokonce 1,6 l. Poslední modely se vyráběly také s dieselem.

Ferrari proslavily ušlechtilé dvanáctiválce, vždyť vozy z Maranella byly původně určeny pouze pro závody. Postupně se ale nejdříve upravovaly k použití na běžných silnicích. Kupé 275 GTB a otevřené verze GTS šlo potkat v normálním provozu, i když na to ani moc nevypadaly, ale uzavřené verze samozřejmě také závodily. Srdcem všech byl dvouventilový motor V12 objemu 3,29 l, nejprve s rozvodem OHC, později DOHC. Číslo v názvu tradičně odpovídalo objemu jednoho válce, vozy si zachovaly i tehdy v Maranellu oblíbenou koncepci s převodovkou u zadní nápravy. Dnes se dochované kusy draží za desítky milionů. V dolarech, pochopitelně...

Úplně první Ford Falcon je legendou hlavně v Latinské Americe, Argentinci si jej mohli koupit nový ještě před čtvrtstoletím! Severněji, ve své domovině, byl odpovědí modrého oválu na vlnu kompaktních konkurentů hlavně od Chrysleru a GM. Za deset let přišly celkem tři oficiální generace. Označení Falcon se objevilo i na užitkových vozech, předchůdcích slavné E-Series. Jméno přežilo dodnes na pátém kontinentu, australská produkce stejně jako ta jihoamerická vycházela nejprve z originálů, ale brzy se oddělila.

Hondy řady Sports stály na úsvitu automobilové výroby dosud motocyklové továrny ze Země vycházejícího slunce. A na jejich konstrukci to bylo i přes maličké objemy rozhodně znát. Model S360 sice neopustil prototypové stádium a v případě S500 se také nejednalo o velké série, ale S600 a 800 už se dostaly i mimo Japonsko, ty poslední dokonce ve větší míře rovněž do Evropy. Z roadsterů ne nepodobným svým britským protějškům odvodili konstruktéři úhledná kupé. Zrodilo se několik závodních verzí, které uspěly ve vytrvalostních kláních. Aktuálně na celou řadu navázal otevřený S660 s tříválcem uprostřed, podobný poháněl v 90. letech i Beat.

Austin Cambridge: Klasika a moderna

Austin vyráběl v letech 1954 až 1969 v rámci koncernu BMC rodinné sedany Cambridge. Zpočátku měly tradiční zakulacené tvary, později jim dal Pininfarina moderní styl. Austin Cambridge se stal od září 1954 nástupcem modelu A40 Somerset a prodával se pod označením A40, A50, A55 a A60. Až do roku 1969 tyto vozy vyráběla v Oxfordu (přesněji na průmyslovém předměstí Cowley) automobilka Austin Motor Company. Austin se v roce...

Celý článek: Austin Cambridge: Klasika a moderna

 [600×379]

Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

Kupé 275 GTB a roadster 275 GTS s karoserií Pininfarina a vpředu umístěným motorem V12 vyrábělo Ferrari v letech 1964 až 1966. Čtyřvačkové verze se stavěly v dalších dvou letech. V první polovině šedesátých let minulého století Ferrari dvakrát zvítězilo v šampionátu jezdců formule 1 (1961 Phil Hill a 1964 John Surtees) a ve stejných letech vyhrálo i šampionát konstruktérů. Ještě úspěšnější byly vozy Ferrari ve slavném závodu...

Celý článek: Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

 [600×379]

Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

K boomu amerických kompaktů šedesátých let přiložil polínko kromě GM a Chryslera také Ford modelem Falcon. Hned v prvním roce se jich prodalo 417 tisíc. V padesátých letech minulého století se Velká trojka amerických výrobců automobilů (GM, Ford a Chrysler) zaměřovala téměř výhradně na velké vozy, ze kterých plynula většina jejich zisků. Na konci tohoto období začala řada amerických rodin uvažovat o druhém voze, který by sloužil manželce...

Celý článek: Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

 [600×319]

Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

Honda na začátku roku 2015 vzkřísila svou Sports Series malým roadsterem S660. Ten má ale řadu předchůdců, která se vyráběla v 60. letech minulého věku. Honda byla na počátku sedmé dekády dvacátého století etablovaným výrobcem motocyklů, tím největším na světě se stala už v roce 1959, pouhých jedenáct let po svém založení. Se silničními stroji vtrhla úspěšně i na světová kolbiště. Ano, kromě jiného neoprávněně použila samočinnou spojku...

Celý článek: Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

 [600×290]

Psali jsme: Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Ferrari Ford Honda Sportovní

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Ferrari 275 GTB/4: Rudým krasavcem jezdil Steve McQueen (video) Ferrari 275 GTB/4: Rudým krasavcem jezdil Steve McQueen (video)

Klasická Ferrari jsou snem mnoha fanoušků. Byli a jsou…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Piazzetta Národního divadla získá jméno. Bude z ní náměstí Václava Havla

Piazzetta Národního divadla získá jméno. Bude z ní…

Piazzetta Národního divadla ponese název náměstí Václava Havla. Pojmenování prostoru po bývalém prezidentovi…

Manželka hokejisty Červenky už pracovat nechce: Rodinný život mě naplňuje

Manželka hokejisty Červenky už pracovat nechce:…

Miss World 2010 Veronika Machová Červenka (26) se opět na krátký čas vrátila do České republiky a vyrazila do…

 

iSport.cz

Sparta se chystá na Inter. Tým povede Holoubek, Hejkal řeší taktiku

Sparta se chystá na Inter. Tým povede Holoubek,…

Fotbalová Sparta prožívá hektické dny. Po nedělním derby se Slavií skončil trenér Zdeněk Ščasný, vedením áčka…

Jarolím: Čím víc Němce sleduji, tím víc mě rozčilují. Petržela je rozdílový hráč

Jarolím: Čím víc Němce sleduji, tím víc mě…

Nenachází se v komfortní situaci. Karel Jarolím před nejtěžší kvalifikační bitvou v Německu (sobota 8. října)…

 

Reflex.cz

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…

Babiš se má omluvit hejtmanovi Novákovi za výrok o

Babiš se má omluvit hejtmanovi Novákovi za výrok o "tunelu"

Soud dnes uložil ministru financí Andreji Babišovi (ANO), aby se omluvil moravskoslezskému hejtmanovi Miroslavu…