Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Continental, Chevrolet, Plymouth a Pontiac – poslední měsíc starého roku byl na serveru Veterán.auto.cz věnován výhradně americkým vozím.

Continental býval řadu let výkladní skříní luxusní Fordovy divize, automobilky Lincoln. A toto jméno se pravděpodobně už poněkolikáté vrátí. V letech 1956-57 však coby druhá generace (Mark II) fungoval jako samostatná značka, zároveň jako přímý konkurent Chryslerova Imperialu, domácího Cadillacu, ale také aristokratického britského Rolls-Royce. Přes 5,5 m dlouhý vůz si odpustil trochu kýčovité chromované ozdoby, vypadal až evropsky. O jeho pohon se staral šestilitrový vidlicový osmiválec OHV s výkony 213 a 224 kW. Kupé mělo premiéru překvapivě v Paříži 1955 a vyrábělo se pouze do konce roku 1957. Na každém z více než tří tisícovek exemplářů Ford prodělal 1.000 dolarů.

Plymouth, Chryslerova odnož, nepřežil reorganizaci na počátku 21. století, kdy se koncern ještě finančně propojený s německým Daimlerem postupně zbavoval jednotlivých značek. Svou existenci ukončil v červnu 2001. Na místní poměry kompaktní Valiant však přišel v době, kdy byl ještě při síle. V USA dokonce dvakrát ztratil emblém výrobce, nepoužíval se ani v Kanadě, Jižní Americe, na Novém Zélandu a ve Skandinávii, kde byla americká auta dlouhá léta velmi populární. Zpočátku se dal koupit pouze se šestiválci,větší agregáty přišly později. Skončil ovšem poněkud neslavně, jako značková varianta Dodge Dart.

Chevrolet Monte Carlo debutoval před 46 lety, až do roku 1988 se jednalo o vůz klasické koncepce s rámem a zadní pohonem. Historie jména byla dle amerických zvyklostí dvakrát přerušena, ale další generace už měly přední pohon. První generace, které jsme se na Veterán.auto.cz věnovali, debutovala v září 1969 a vyráběla se čtyři roky s motory V8 5,74 a 7,44 l, šlo samozřejmě o vidlicové osmiválce. Výkonné Monte Carlo SS uspělo i na závodních drahách.

V případě Pontiacu LeMans si našinec vzpomene na přeznačkované Daewoo Racer alias Opel Kadett E. Ale toto jméno, na rozdíl od francouzského města ležícího nedaleko slavného okruhu bez mezery, mělo u dnes neexistující značky dlouhou tradici a do této řady patřilo i legendární GTO. Historie řady začala v úvodu 60. let čtyřválcovým (!) modelem Tempest LeMans, později se přidaly šesti- a hlavně typické osmiválce a rozšiřovala se nabídka karoserií. Zatímco Tempest se po dekádě odporoučel, z LeMans se stala samostatná řada, palivová krize ovšem dala sbohem zvětšování rozměrů a po dvaceti letech přišel konec. Pontiac byl nakonec zrušen po řízeném bankrotu General Motors, definitivně zanikl v říjnu 2010.

Chevrolet Monte Carlo: Gentlemanova bomba

Dvoudveřové kupé Chevrolet Monte Carlo první generace se vyrábělo v letech 1970 až 1972. Nejvýkonnější byl typ Monte Carlo SS 427 s výkonem 365 koní. První čtyři generace kupé Chevrolet Monte Carlo s pohonem zadních kol a rámovým podvozkem se vyráběly bez přestávky v letech 1970 až 1988. Pátá generace s předním pohonem, odvozená od modelu Lumina, se prodávala v letech 1994–98 a stejně koncipovaná šestá (a zatím poslední) generace...

Celý článek: Chevrolet Monte Carlo: Gentlemanova bomba

ford chevrolet chrysler lincoln gm ford chevrolet chrysler lincoln gm

Continental Mark II (1956–57): Kupé z Dearbornu

Jen dva roky působila Fordova nově vytvořená divize Continental. Luxusní dvoudveřová kupé Mark II měla konkurovat vozům Rolls-Royce, Cadillac a Imperial. V polovině padesátých let minulého století se Ford rozhodl, po vzoru Chryslerova Imperialu, k vytvoření samostatné značky, která by byla schopná konkurovat tehdejším nejdražším a nejluxusnějším vozům z Evropy (Rolls-Royce, Bentley) a Ameriky (Cadillac a Packard, Imperial). Podobný vůz...

Celý článek: Continental Mark II (1956–57): Kupé z Dearbornu

ford chevrolet chrysler lincoln gm ford chevrolet chrysler lincoln gm

Plymouth Valiant: Udatný Chryslerův kompakt

Kompaktní Valiant vyráběla Chryslerova divize Plymouth v letech 1960 až 1976. Ročně se prodalo až 330 tisíc vozů s motory Slant-6 a V8. Od konce padesátých let minulého století čelili američtí výrobci stále sílící konkurenci v podobě kompaktních vozů, importovaných hlavně z Japonska a Západního Německa. Největší domácí konkurenti Chryslera, General Motors a Ford, reagovali na tento tlak kompaktními modely Chevrolet Corvair (1959–69)...

Celý článek: Plymouth Valiant: Udatný Chryslerův kompakt

ford chevrolet chrysler lincoln gm ford chevrolet chrysler lincoln gm

Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (1. část)

Pontiac LeMans se v pěti generacích vyráběl v letech 1961 až 1981. Začínal jako výkonnější verze modelu Tempest a v provedení GTO se z něj stal úspěšný „muscle car". Kdyby ještě existovala americká automobilka Pontiac (skončila v roce 2010), oslavila by brzy 90. výročí od svého založení v michiganském Oakland County. Mezi nejúspěšnější období Pontiacu patřila šedesátá léta minulého století. V roce 1956 se stal generálním manažerem...

Celý článek: Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (1. část)

ford chevrolet chrysler lincoln gm ford chevrolet chrysler lincoln gm

Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (2. část)

Dvacetiletá historie modelu Pontiac LeMans pokračovala dalšími dvěma generacemi. Na poslední, pátou, dolehla naftová krize. V první části tohoto článku jsme se dozvěděli, že ve třetí generaci se Pontiac LeMans konečně dočkal samostatné existence. Tato druhá část vám připomene poslední dvě generace modelů Pontiac LeMans, vyráběné v letech 1973 až 1981. Přestože Pontiac LeMans patřil do kategorie středně velkých vozů (mid-size), jeho...

Celý článek: Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (2. část)

ford chevrolet chrysler lincoln gm ford chevrolet chrysler lincoln gm

Aleš Dragoun
Diskuze (0)