5.12. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Lexus GS 300h: První jízdní dojmy

 

Pod kapotu Lexusu GS se poprvé dostal čtyřválec. Nezůstane v tom však sám, pomáhá mu elektromotor. O tom, jak jezdí, jsme se vydali přesvědčit do Španělska.

Nástup Lexusu GS čtvrté generace na světové trhy nebyl vůbec špatný, v meziročním srovnání v letech 2011 a 2012 vzrostly prodeje o plných 700 %. O to, aby i příští rok byl ve znamení nárůstu, se má postarat nejnovější přírůstek, hybridní GS 300h.

Model GS 300h sdílí hybridní techniku svého menšího bratříčka, modelu IS 300h, a tvoří tak o něco méně výkonnou a levnější variantu pro vlajkovou loď modelové řady, GS 450h. Právě mezi tyto dvě specifikace by se v Česku mělo rovným dílem rozprostřít celých 80 % prodejů řady GS, zbytek si mezi sebe rozdělí čistě benzinové verze GS 250 a GS 350 AWD. V absolutních číslech se v případě modelu GS bavíme o zhruba padesáti vozech, které plánují zástupci automobilky Lexus prodat na našem trhu v příštím roce.

TEST: Lexus IS 250 – V6 jako standard

O pohon GS 300h se stará zážehový dvouapůllitr, čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu se vstřikováním D-4S (přímý i nepřímý vstřik benzinu). Motor disponuje výkonem 133 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 221 N.m při 4200 až 5400 min-1. Se zážehovým agregátem spolupracuje elektromotor o výkonu 105 kW a točivém momentu 300 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 164 kW.

Zástavbou NiMH akumulátorů o kapacitě 6,5 Ah klesl objem zavazadelníku výrazněji než u IS; o celých 91 litrů. I tak zbývá na věci solidních 451 litrů (jde o verzi s kolem pro nouzové dojetí), více proto zamrzí absence průvlaku na převážení dlouhých předmětů. Hodně zajímavou nabídkou je zabudování Wi-Fi hotspotu do úložného prostoru pod loketní opěrkou. Přístroj přijde na necelých 7 tisíc korun, je napojen přímo na napájecí síť automobilu a díky dvěma anténám nabízí mnohem lepší a stabilnější připojení za jízdy než v případě mobilního telefonu.

Jízda

Na kvalitních španělských silnicích jsme vyzkoušeli GS 300h ve dvou verzích: v nejvyšší specifikaci Premium, která je opravdu doslova našlapána výbavou, a následně ve verzi F-Sport, zaměřené na dynamičtější řidiče.

Začněme verzí Premium, která ve standardu nabízí prvky jako bi-LED světlomety, adaptivní tlumiče, třízónovou klimatizaci, přední odvětrávaná a vyhřívaná sedadla nebo navigační systém s úhlopříčkou 12,3“. Příjemným společníkem je taktéž barevný průhledový displej, mohl by však umět zobrazit více informací a například zobrazení otáček motoru (které si můžete například při sportovní jízdě zobrazit) je málo výrazné.

Na osmnáctipalcových litých kolech je vůz příjemně komfortní, navíc podobně jako menší IS je model GS velmi dobře utlumen, takže si můžete v klidu vychutnat špičkový příplatkový audiosystém. Při dálničních rychlostech zesílí ševelení kolem zrcátek, opravdu velký aerodynamický hluk však na palubě tohoto Lexusu nebudete mít šanci zažít: maximální rychlost vozu je kvůli integrovanému elektromotoru bez redukční převodovky omezena na 190 km/h.

Hybridní vůz si zákazníci nekupují kvůli dálničním závodům, ale kvůli úspoře paliva. Takže jak na tom GS je? Oproti full-hybridům předchozí generace si můžete dovolit trochu ostřejší práci s pedálem plynu, takže ve městě nebudete brzdou provozu. Čistě na elektřinu jde jet do rychlosti zhruba 50 km/h na vzdálenost zhruba tří kilometrů při plně nabité baterii.

TEST: Lexus GS 350 AWD – Alles super gut

Ranní madridskou zácpu jsme projeli za osm litrů Naturalu, klidné tempo mimo město znamená bezproblémové udržení této spotřeby i nadále. Kolegové, smýšlejíc velmi ekologicky, projeli zhruba stopadesátikilometrový úsek za méně než šest litrů, ani při velmi sportovním stylu jízdy se však spotřeba nevyšplhala výrazněji nad desetilitrovou hranici. Spouštění a vypínání spalovacího motoru probíhá naprosto neslyšně a plynule, pokud však žádáte po autě maximální možnou dynamiku, vyžene bezestupňová převodovka E-CVT otáčky a čtyřválec ukáže i svou stinnou stránku: nepříliš hezký, bzučivý zvukový projev. Toto monotónní „hučení“ je však problém téměř všech čtyřválcových aut s bezestupňovými převodovkami.

Přesednutí do modelu F-Sport přineslo jistější jízdní vlastnosti díky devatenáctipalcovým kolům, zdálo se mi také, že tlumiče samotné jsou ve shodných jízdních režimech ve srovnání s verzí Premium o něco sportovněji nastavené. Model GS má velmi příjemné, tuhé a přesné řízení, díky kterému víte, co se s předními koly děje. Hezky jsme si to mohli vyzkoušet v kopcích za Madridem, kde byla místy na silnici námraza, takže pro bezpečné projetí 1,8 tuny vážícího auta na letních pneumatikách bylo citlivé řízení velmi důležité. Pro hrátky se zadním pohonem by to chtělo o něco aktivnější práci převodovky. Také brzdy zaslouží pochvalu, dají se příjemně dávkovat a přitom mají velmi solidní účinek. Zajímavostí je, že podle Lexusu vás po ujetí 90 tisíc kilometrů s GS 300h čeká pouze jedna výměna destiček: díky rekuperaci energie nejsou brzdy tolik v permanenci.

Lexus GS - technická data a ceny
MotorGS 250GS 300hGS 350 AWDGS 450h
Převodovka6Ae-CVT6A 4x4e-CVT
Zdvihový objem [cm3]2500249434563456
Válce/ventily6/44/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]154/6400133/6000233/6400215/6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]253/4800221/4200378/4800352/4500
Výkon el.motor [kW]-105-147
Celkový výkon [kW]154164233254
Max. rychlost [km/h]225190190250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,69,26,35,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,94,710,25,9
Cena Comfort [Kč]1.195.000,-1.300.000,--1.510.000,-
Cena Executive [Kč]1.330.000,-1.435.000,-1.580.000,-1.645.000,-
Cena F Sport [Kč]1.585.000,-1.690.000,-1.835.000,-1.950.000,-
Cena Premium [Kč]1.640.000,-1.745.000,-1.890.000,-1.950.000,-

Pozn: Tabulka uvádí standardní ceny, do 28. února 2014 platí pro GS 300h ceny modelu GS 250.


Lexus GS300h
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Airbus podpoří prodeje superjumba z druhé ruky Airbus podpoří prodeje superjumba z druhé ruky

Ačkoliv neustále klesající zájem o provozování Airbusu…

Stát chce zakázat falešné podnikatelské úvěry Stát chce zakázat falešné podnikatelské úvěry

Poslanci začnou jednat o změně legislativy, která by měla…

Útok v Utrechtu má nejméně jednoho mrtvého, policie hlásí střelbu na více místech Útok v Utrechtu má nejméně jednoho mrtvého, policie hlásí střelbu na více místech

Nizozemský protiteroristický štáb ohlásil střelbu na…

Nakupovat v krizi. Radovan Vítek na realitní špičku stoupal dvě desetiletí Nakupovat v krizi. Radovan Vítek na realitní špičku stoupal dvě desetiletí

Z obchodního a kancelářského centra Quadrio u pražské…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy

Japonské automobilce se na našem trhu daří. Novinka v…

Zlé dvojče Hummeru H1: Toyota Mega Cruiser byla protějškem americké ikony Zlé dvojče Hummeru H1: Toyota Mega Cruiser byla protějškem americké ikony

Jméno Hummer je bezpochyby legendou mezi terénními…

 



Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik…

Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší? Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty…

 



 
BMW X4 M40d – Zatraceně dobré

TEST:BMW X4 M40d – Zatraceně dobré

Dnes 12:57

Mám takové tušení, že ať vám tu o BMW X4 M40d navykládám cokoli, diskuze se stejně stočí hlavně k jeho smyslu a vzhledu. Právem. Tohle auto si o to totiž vyloženě koleduje.




Blesk.cz

Miliardářský matematik Janeček přiznal, že se přepočítal, a ohlásil rozvod!

Miliardářský matematik Janeček přiznal, že se…

Ještě před koncem loňského roku se miliardář Karel Janeček (45) definitivně rozhodl opustit svou manželku Mariem…

V lese na Benešovsku se převrátil tahač s prasaty: Zvířata se rozutekla po lese

V lese na Benešovsku se převrátil tahač s prasaty:…

U Trhového Štěpánova na Benešovsku v pondělí ráno havarovalo nákladní auto převážející prasata. Vůz se při…

 

iSport.cz

Čeká Ronalda trest? UEFA se bude zabývat jeho obscénní oslavou

Čeká Ronalda trest? UEFA se bude zabývat jeho…

Evropská fotbalová unie (UEFA) se bude zabývat obscénním gestem Cristiana Ronalda z Juventusu v osmifinálové…

Hamza: Manýry z fotbalu do biatlonu nepatří, Nora u žen chceme udržet

Hamza: Manýry z fotbalu do biatlonu nepatří, Nora u…

PŘÍMO ZE ŠVÉDSKA | Na mistrovství světa sledoval osobně většinu závodů, české medaile se ale ani v jednom…

 

Reflex.cz

Seriál Most! narazil na RRTV, Slováci jsou pašáci, Babišovy polobotky v Bílém domě a VK mladší v kuchyni

Seriál Most! narazil na RRTV, Slováci jsou pašáci,…

Zpětné zrcátko neví, kam dřív skočit za událostmi světového i lokálního významu, proto je těžké se rozhodnout,…

Státní symbol Arizony: Gigantické kaktusy saguaro se dožívají až 200 let a dorůstají výšky až 15 metrů

Státní symbol Arizony: Gigantické kaktusy saguaro se…

Obrázek americké Arizony bývá často spojován s představou kamenité a skalnaté pouště s majestátně stojícími…