5.12. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Lexus GS 300h: První jízdní dojmy

 

Pod kapotu Lexusu GS se poprvé dostal čtyřválec. Nezůstane v tom však sám, pomáhá mu elektromotor. O tom, jak jezdí, jsme se vydali přesvědčit do Španělska.

Nástup Lexusu GS čtvrté generace na světové trhy nebyl vůbec špatný, v meziročním srovnání v letech 2011 a 2012 vzrostly prodeje o plných 700 %. O to, aby i příští rok byl ve znamení nárůstu, se má postarat nejnovější přírůstek, hybridní GS 300h.

Model GS 300h sdílí hybridní techniku svého menšího bratříčka, modelu IS 300h, a tvoří tak o něco méně výkonnou a levnější variantu pro vlajkovou loď modelové řady, GS 450h. Právě mezi tyto dvě specifikace by se v Česku mělo rovným dílem rozprostřít celých 80 % prodejů řady GS, zbytek si mezi sebe rozdělí čistě benzinové verze GS 250 a GS 350 AWD. V absolutních číslech se v případě modelu GS bavíme o zhruba padesáti vozech, které plánují zástupci automobilky Lexus prodat na našem trhu v příštím roce.

TEST: Lexus IS 250 – V6 jako standard

O pohon GS 300h se stará zážehový dvouapůllitr, čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu se vstřikováním D-4S (přímý i nepřímý vstřik benzinu). Motor disponuje výkonem 133 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 221 N.m při 4200 až 5400 min-1. Se zážehovým agregátem spolupracuje elektromotor o výkonu 105 kW a točivém momentu 300 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 164 kW.

Zástavbou NiMH akumulátorů o kapacitě 6,5 Ah klesl objem zavazadelníku výrazněji než u IS; o celých 91 litrů. I tak zbývá na věci solidních 451 litrů (jde o verzi s kolem pro nouzové dojetí), více proto zamrzí absence průvlaku na převážení dlouhých předmětů. Hodně zajímavou nabídkou je zabudování Wi-Fi hotspotu do úložného prostoru pod loketní opěrkou. Přístroj přijde na necelých 7 tisíc korun, je napojen přímo na napájecí síť automobilu a díky dvěma anténám nabízí mnohem lepší a stabilnější připojení za jízdy než v případě mobilního telefonu.

Jízda

Na kvalitních španělských silnicích jsme vyzkoušeli GS 300h ve dvou verzích: v nejvyšší specifikaci Premium, která je opravdu doslova našlapána výbavou, a následně ve verzi F-Sport, zaměřené na dynamičtější řidiče.

Začněme verzí Premium, která ve standardu nabízí prvky jako bi-LED světlomety, adaptivní tlumiče, třízónovou klimatizaci, přední odvětrávaná a vyhřívaná sedadla nebo navigační systém s úhlopříčkou 12,3“. Příjemným společníkem je taktéž barevný průhledový displej, mohl by však umět zobrazit více informací a například zobrazení otáček motoru (které si můžete například při sportovní jízdě zobrazit) je málo výrazné.

Na osmnáctipalcových litých kolech je vůz příjemně komfortní, navíc podobně jako menší IS je model GS velmi dobře utlumen, takže si můžete v klidu vychutnat špičkový příplatkový audiosystém. Při dálničních rychlostech zesílí ševelení kolem zrcátek, opravdu velký aerodynamický hluk však na palubě tohoto Lexusu nebudete mít šanci zažít: maximální rychlost vozu je kvůli integrovanému elektromotoru bez redukční převodovky omezena na 190 km/h.

Hybridní vůz si zákazníci nekupují kvůli dálničním závodům, ale kvůli úspoře paliva. Takže jak na tom GS je? Oproti full-hybridům předchozí generace si můžete dovolit trochu ostřejší práci s pedálem plynu, takže ve městě nebudete brzdou provozu. Čistě na elektřinu jde jet do rychlosti zhruba 50 km/h na vzdálenost zhruba tří kilometrů při plně nabité baterii.

TEST: Lexus GS 350 AWD – Alles super gut

Ranní madridskou zácpu jsme projeli za osm litrů Naturalu, klidné tempo mimo město znamená bezproblémové udržení této spotřeby i nadále. Kolegové, smýšlejíc velmi ekologicky, projeli zhruba stopadesátikilometrový úsek za méně než šest litrů, ani při velmi sportovním stylu jízdy se však spotřeba nevyšplhala výrazněji nad desetilitrovou hranici. Spouštění a vypínání spalovacího motoru probíhá naprosto neslyšně a plynule, pokud však žádáte po autě maximální možnou dynamiku, vyžene bezestupňová převodovka E-CVT otáčky a čtyřválec ukáže i svou stinnou stránku: nepříliš hezký, bzučivý zvukový projev. Toto monotónní „hučení“ je však problém téměř všech čtyřválcových aut s bezestupňovými převodovkami.

Přesednutí do modelu F-Sport přineslo jistější jízdní vlastnosti díky devatenáctipalcovým kolům, zdálo se mi také, že tlumiče samotné jsou ve shodných jízdních režimech ve srovnání s verzí Premium o něco sportovněji nastavené. Model GS má velmi příjemné, tuhé a přesné řízení, díky kterému víte, co se s předními koly děje. Hezky jsme si to mohli vyzkoušet v kopcích za Madridem, kde byla místy na silnici námraza, takže pro bezpečné projetí 1,8 tuny vážícího auta na letních pneumatikách bylo citlivé řízení velmi důležité. Pro hrátky se zadním pohonem by to chtělo o něco aktivnější práci převodovky. Také brzdy zaslouží pochvalu, dají se příjemně dávkovat a přitom mají velmi solidní účinek. Zajímavostí je, že podle Lexusu vás po ujetí 90 tisíc kilometrů s GS 300h čeká pouze jedna výměna destiček: díky rekuperaci energie nejsou brzdy tolik v permanenci.

Lexus GS - technická data a ceny
MotorGS 250GS 300hGS 350 AWDGS 450h
Převodovka6Ae-CVT6A 4x4e-CVT
Zdvihový objem [cm3]2500249434563456
Válce/ventily6/44/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]154/6400133/6000233/6400215/6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]253/4800221/4200378/4800352/4500
Výkon el.motor [kW]-105-147
Celkový výkon [kW]154164233254
Max. rychlost [km/h]225190190250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,69,26,35,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,94,710,25,9
Cena Comfort [Kč]1.195.000,-1.300.000,--1.510.000,-
Cena Executive [Kč]1.330.000,-1.435.000,-1.580.000,-1.645.000,-
Cena F Sport [Kč]1.585.000,-1.690.000,-1.835.000,-1.950.000,-
Cena Premium [Kč]1.640.000,-1.745.000,-1.890.000,-1.950.000,-

Pozn: Tabulka uvádí standardní ceny, do 28. února 2014 platí pro GS 300h ceny modelu GS 250.


Lexus GS300h
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik…

Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší? Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet během porodu císařským řezem

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet…

Ty nejděsivější vzpomínky bude mít na porod osmadvacetiletá prvorodička Marta ze Slovenska. Přímo během porodu…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny, Limberský nebude

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny,…

PŘÍMO ZE ŠVÝCARSKA | Na papíře se zdá být všechno jednoznačné. Viktoria Plzeň jde do čtvrtečního utkání základní…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…