reklama


5.12. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Lexus GS 300h: První jízdní dojmy

 

Pod kapotu Lexusu GS se poprvé dostal čtyřválec. Nezůstane v tom však sám, pomáhá mu elektromotor. O tom, jak jezdí, jsme se vydali přesvědčit do Španělska.

Nástup Lexusu GS čtvrté generace na světové trhy nebyl vůbec špatný, v meziročním srovnání v letech 2011 a 2012 vzrostly prodeje o plných 700 %. O to, aby i příští rok byl ve znamení nárůstu, se má postarat nejnovější přírůstek, hybridní GS 300h.

Model GS 300h sdílí hybridní techniku svého menšího bratříčka, modelu IS 300h, a tvoří tak o něco méně výkonnou a levnější variantu pro vlajkovou loď modelové řady, GS 450h. Právě mezi tyto dvě specifikace by se v Česku mělo rovným dílem rozprostřít celých 80 % prodejů řady GS, zbytek si mezi sebe rozdělí čistě benzinové verze GS 250 a GS 350 AWD. V absolutních číslech se v případě modelu GS bavíme o zhruba padesáti vozech, které plánují zástupci automobilky Lexus prodat na našem trhu v příštím roce.

TEST: Lexus IS 250 – V6 jako standard

O pohon GS 300h se stará zážehový dvouapůllitr, čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu se vstřikováním D-4S (přímý i nepřímý vstřik benzinu). Motor disponuje výkonem 133 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 221 N.m při 4200 až 5400 min-1. Se zážehovým agregátem spolupracuje elektromotor o výkonu 105 kW a točivém momentu 300 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 164 kW.

Zástavbou NiMH akumulátorů o kapacitě 6,5 Ah klesl objem zavazadelníku výrazněji než u IS; o celých 91 litrů. I tak zbývá na věci solidních 451 litrů (jde o verzi s kolem pro nouzové dojetí), více proto zamrzí absence průvlaku na převážení dlouhých předmětů. Hodně zajímavou nabídkou je zabudování Wi-Fi hotspotu do úložného prostoru pod loketní opěrkou. Přístroj přijde na necelých 7 tisíc korun, je napojen přímo na napájecí síť automobilu a díky dvěma anténám nabízí mnohem lepší a stabilnější připojení za jízdy než v případě mobilního telefonu.

Jízda

Na kvalitních španělských silnicích jsme vyzkoušeli GS 300h ve dvou verzích: v nejvyšší specifikaci Premium, která je opravdu doslova našlapána výbavou, a následně ve verzi F-Sport, zaměřené na dynamičtější řidiče.

Začněme verzí Premium, která ve standardu nabízí prvky jako bi-LED světlomety, adaptivní tlumiče, třízónovou klimatizaci, přední odvětrávaná a vyhřívaná sedadla nebo navigační systém s úhlopříčkou 12,3“. Příjemným společníkem je taktéž barevný průhledový displej, mohl by však umět zobrazit více informací a například zobrazení otáček motoru (které si můžete například při sportovní jízdě zobrazit) je málo výrazné.

Na osmnáctipalcových litých kolech je vůz příjemně komfortní, navíc podobně jako menší IS je model GS velmi dobře utlumen, takže si můžete v klidu vychutnat špičkový příplatkový audiosystém. Při dálničních rychlostech zesílí ševelení kolem zrcátek, opravdu velký aerodynamický hluk však na palubě tohoto Lexusu nebudete mít šanci zažít: maximální rychlost vozu je kvůli integrovanému elektromotoru bez redukční převodovky omezena na 190 km/h.

Hybridní vůz si zákazníci nekupují kvůli dálničním závodům, ale kvůli úspoře paliva. Takže jak na tom GS je? Oproti full-hybridům předchozí generace si můžete dovolit trochu ostřejší práci s pedálem plynu, takže ve městě nebudete brzdou provozu. Čistě na elektřinu jde jet do rychlosti zhruba 50 km/h na vzdálenost zhruba tří kilometrů při plně nabité baterii.

TEST: Lexus GS 350 AWD – Alles super gut

Ranní madridskou zácpu jsme projeli za osm litrů Naturalu, klidné tempo mimo město znamená bezproblémové udržení této spotřeby i nadále. Kolegové, smýšlejíc velmi ekologicky, projeli zhruba stopadesátikilometrový úsek za méně než šest litrů, ani při velmi sportovním stylu jízdy se však spotřeba nevyšplhala výrazněji nad desetilitrovou hranici. Spouštění a vypínání spalovacího motoru probíhá naprosto neslyšně a plynule, pokud však žádáte po autě maximální možnou dynamiku, vyžene bezestupňová převodovka E-CVT otáčky a čtyřválec ukáže i svou stinnou stránku: nepříliš hezký, bzučivý zvukový projev. Toto monotónní „hučení“ je však problém téměř všech čtyřválcových aut s bezestupňovými převodovkami.

Přesednutí do modelu F-Sport přineslo jistější jízdní vlastnosti díky devatenáctipalcovým kolům, zdálo se mi také, že tlumiče samotné jsou ve shodných jízdních režimech ve srovnání s verzí Premium o něco sportovněji nastavené. Model GS má velmi příjemné, tuhé a přesné řízení, díky kterému víte, co se s předními koly děje. Hezky jsme si to mohli vyzkoušet v kopcích za Madridem, kde byla místy na silnici námraza, takže pro bezpečné projetí 1,8 tuny vážícího auta na letních pneumatikách bylo citlivé řízení velmi důležité. Pro hrátky se zadním pohonem by to chtělo o něco aktivnější práci převodovky. Také brzdy zaslouží pochvalu, dají se příjemně dávkovat a přitom mají velmi solidní účinek. Zajímavostí je, že podle Lexusu vás po ujetí 90 tisíc kilometrů s GS 300h čeká pouze jedna výměna destiček: díky rekuperaci energie nejsou brzdy tolik v permanenci.

Lexus GS - technická data a ceny
MotorGS 250GS 300hGS 350 AWDGS 450h
Převodovka6Ae-CVT6A 4x4e-CVT
Zdvihový objem [cm3]2500249434563456
Válce/ventily6/44/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]154/6400133/6000233/6400215/6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]253/4800221/4200378/4800352/4500
Výkon el.motor [kW]-105-147
Celkový výkon [kW]154164233254
Max. rychlost [km/h]225190190250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,69,26,35,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,94,710,25,9
Cena Comfort [Kč]1.195.000,-1.300.000,--1.510.000,-
Cena Executive [Kč]1.330.000,-1.435.000,-1.580.000,-1.645.000,-
Cena F Sport [Kč]1.585.000,-1.690.000,-1.835.000,-1.950.000,-
Cena Premium [Kč]1.640.000,-1.745.000,-1.890.000,-1.950.000,-

Pozn: Tabulka uvádí standardní ceny, do 28. února 2014 platí pro GS 300h ceny modelu GS 250.


Lexus GS300h
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik…

Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší? Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty…

 



 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Dnes 18:59

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace politických vězňů podlehla nemoci

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace…

Ve věku 93 let v pátek nemocnici v Pardubicích náhle zemřela dlouholetá předsedkyně Konfederace politických…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v nastavení Lewandowski

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v…

17. KOLO | Kanonýr Robert Lewandowski zařídil Bayernu Mnichov dvěma góly úspěšný vstup do letošní části německé…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal to, co jsme slyšeli mnohokrát. A to je málo

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal…

Chvílemi se zdálo, že Donald Trump si při páteční inauguraci při prvním prezidentském projevu popletl místo a…

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

 
 
reklama