Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus GS 350 AWD – Alles super gut

Lexus GS
Lexus GS
Lexus GS
Lexus GS
63 Fotogalerie
Diskuze (157)
Lexus změnil filozofii: napříště budou jeho auta konkurovat BMW. Jak si to japonská automobilka představuje, ukazuje nová generace modelu GS.

Od loňské premiéry v kalifornském Pebble Beach uběhl přesně rok, než čtvrtá generace Lexusu GS dorazila na české silnice. My jsme k prvnímu testu zvolili exklusivně provedení GS 350 AWD, které je určené výhradně pro americký trh a vybrané (východnější) země Evropy.

Stačí letmý pohled a je jasné, že se čekání i tak vyplatilo. Konečně totiž Lexus GS vypadá dobře, zatraceně dobře. Japonští designéři vsadili na evropský vkus, ale přitom vytvořili auto, které má vlastní identitu.

Široká, na bocích zalomená maska chladiče sice během následujících let ozdobí po vzoru Audi všechny modely Lexusu, novince ale sluší. Zvýšený střed kapoty ukazuje, že ochranu chodců lze vyřešit i se sportovní elegancí, boční partie zase pracují se strohými přímými liniemi, které jsou typické pro všechny Lexusy. Rovně načrtnutá záď pak šikovně maskuje, že se v ní ukrývá prostor na 566 litrů zavazadel.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Testovaný vůz přidal ještě několik dalších úprav, které jsou součástí balíčku F Sport. Tato úroveň výbavy se stala jakousi obdobou oblíbeného M paketu a tomu odpovídá i rozsah úprav – zvenku to je podstatně agresivnější design předního nárazníku, zadní křídlo a difuzor v zadním nárazníku. Výsledek podtrhují šedá 18palcová kola s relativně nízkým profilem pneumatik. V případě čtyřkolky ale doslova bije do očí o 15 mm zvětšená světlá výška. GS pak vypadá stejně neobratně jako třeba Mercedes CLS se vzduchovým podvozkem v nejvyšší poloze, u Lexusu bez měchů se ale jedná o trvalý stav.

Ještě výraznější tvarovou revoluci předvedlo GS uvnitř. Design se neposunul o jednu, ale rovnou o dvě generace a konečně může reprezentovat značku i pohledem náročného evropského zákazníka. Základ poskytlo kompaktní CT, které začalo s horizontálním členěním palubní desky, a vznikl tak design, který posílá miléniovou kabinu předchozího GS na propadliště dějin.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Uspořádání palubní desky i ergonomie v mnoha ohledech sleduje vzor BMW řady 5 – stačí se podívat na panel klimatizace, umístění ovladače multimediálního systému nebo i detaily jako dotykové páčky pod volantem. A podobají se i tak zdánlivé drobnosti jako tvary panelů vnitřního dekoru. Místy pak najdeme svébytná řešení, ta ale většinou výsledku škodí. Třeba tlačítko parkovací brzdy byste u pravého kolena řidiče asi nehledali a ovládat palubní počítač malou páčkou pod volantem (pochází z Toyot) také není nejpraktičtější.

A kde není patrná inspirace BMW ani dědictví starších modelů, tam lze najít společné rysy s Infiniti – tvar voliče automatické převodovky, kruhový ovladač jízdních režimu, umístění hodin v palubní desce… Přitom podobnost nového Lexusu s těmito modely není jen v designu interiéru, ale o tom později.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Dominantním prvkem interiéru je, právě po vzoru BMW, obrazovka multimediálního systému. Úhlopříčka 12,3 palců (zhruba 31 cm) je automobilovým rekordem – pro srovnání: ono pětkové BMW má úhlopříčku navigace 10,2 palců. Lexus displej roztáhl hlavně do šířky a využil toho pro praktické dvojité zobrazování. Méně praktické je však ovládání s logikou odvozenou od počítačové myši. Na místě to funguje skvěle, ale za jízdy je práce málo intuitivní a kostrbatá, takže pro řidiče představuje potenciální riziko příliš dlouhé nepozornosti. Nejbezpečnější je samozřejmě před každým zásahem zastavit – ale dělá to někdo?

Dvakrát neoslní ani hrubá grafika, konkurence je už aspoň o půl kroku dál. Jinak je ale multimediální výbava bez chyby – vše je důsledně přeložené do češtiny a audio Mark Levinson patří k těm vůbec nejlepším na trhu. Přitom prémiovou aparaturu a navigaci k tomu získáte v provedení F Sport běžně za pouhých 25 tisíc korun, u verze GS 350 AWD je součástí standardní výbavy.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Milovníky moderních technologií nadchne přítomnost head-up displeje (ale zase ta grafika…), za samozřejmosti už dnes platí bezklíčový vstup, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru nebo sluneční clona pod zadním oknem. U GS F Sport se toto všechno dodává bezplatně.

Samozřejmostí je ve vyšší střední třídě i dostatek prostoru pro čtyři pasažéry. Místa najdeme na všech sedadlech dostatek, jen v zadní řadě se kvůli snižující se střeše budou cítit pohodlně nanejvýš pasažéři průměrného vzrůstu.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: aczCo zaslouží obrovskou pochvalu, to jsou všestranně nastavitelná přední sedadla. Lexus napočítal 16 směrů nastavení, a to včetně například elektrického prodloužení sedáku nebo nastavitelných bočnic opěradla. Ty mohou vytvořit opravdu pevné boční vedení. Těsnějšího sevření se naopak nedostává u sedáku – to je ale ryze formální kritika, protože boční vedení v této oblasti určitě není u velkého sedanu nezbytností.

Japonská atmosféra žije dál

Díky orientaci na globální trhy Lexus zatím nepodléhá trendu přeplňování, takže pod kapotou modelu GS 350 najdeme šestiválec o objemu 3,5 litru. Ten si nové GS přebírá z předchozí generace, ale to ničemu nevadí. Konkurenční agregáty od Mercedesu nebo Infiniti totiž dosahují srovnatelných parametrů – Lexus má stále solidních 233 kW a 378 Nm. A šestiválec není silný jen na papíru, navzdory těžkým převodům dosahuje dynamiky, která si v ničem nezadá právě třeba s Mercedesem E 350.

Kromě variabilního časování ventilů motor disponuje systémem D-4S, který je kombinací přímého vstřikování paliva a konvenčního vstřikování do sání. Právě on stojí za pružností motoru, ale také nepříjemným cvakáním na volnoběh. Od něj je samozřejmě posádka dokonale izolována, venku ale přehluší jakýkoliv jiný projev motoru.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Kombinace vstřikovacích systémů a variabilního časování ventilů také stojí za nespojitou charakteristikou motoru, v době nevýrazných benzinových motorů je to ale pro milovníky správného paliva jednoznačná přednost. Po klidném začátku šestiválec výrazně zatáhne ve středních otáčkách, kdy přidá hrubý zvuk skoro jako dieselová V6, a následně směřuje k definitivní špičce za hranicí šesti tisíc otáček.

Těch šesti tisíc dosahuje motor na čtvrtý převod z šesti při rychlosti 200 km/h. Najednou nastává konec zrychlování, přeřazení na pětku a šestku nic nezmění. Zatímco ostatní benzinoví konkurenti (tedy kromě Cadillacu CTS 3,6 V6) by to časem dotáhli až k 250 km/h, Lexus ve verzi s pohonem všech kol dostal omezovač rychlosti na 190 km/h – tak, jak to známe z Range Roverů. Spotřeba paliva v těch okamžicích dosahuje 25 l/100 km, takže pro delší cestování se takové tempo nehodí. I tak je to ale docela škoda, protože síla motoru na vyšší rychlosti nechybí.

A když jsme se dotkli spotřeby, ta v dnešním světě není nejsilnější stránkou modelu GS 350 AWD. Konstantních 100 km/h sice znamená otáčky motoru 1750 min-1 a průměr 6,7 l/100 km, držet se pod deseti litry je ale mimo jízdu na tempomat skoro nemožné. Tomu odpovídá i dálniční průměr 10,3 l/100 km (při 2250 min-1), každodenní realita je ale ještě o kousek vyšší, i když na benzinové auto se stálým pohonem 4x4 jde o velmi dobrý výsledek. S dlouhodobým třináctilitrovým průměrem samozřejmě zájemce o takové auto počítá – kdo chce šetřit, ten přece sáhne po hybridu. Ale 66litrová nádrž dlouho nevystačí, a to už je docela problém.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Má to nějakou zásadní chybu? Snad jen v převodovce, kde si Lexus nechává konkurenci utéct. Vsadit v době sedmi- a osmistupňových automatů na šestistupňový automat (přičemž osmiválcové Lexusy osmikvalt už pět let používají) je hodně konzervativní rozhodnutí, ale ne nutně špatné. Třeba šestistupňové ZF dokazuje, že i automat s běžným počtem převodů má dnes co říct.

Jenže převodovka od Lexusu vyznává staré mravy. Pokud v řízení nehledáte zábavu, není naladění automatu žádným nedostatkem. Ale v dnešní době se žádají rychlé reakce na manuální řazení a častější přemosťování měniče – automat v GS ani jedno neposkytuje. Naopak i při mírném přidání plynu v nízkých otáčkách ručička na otáčkoměru poskočí klidně až o tisícovku výš. Na přímé spojení motoru s koly, nebo dokonce nějaké roztahování z nízkých otáček, tedy zapomeňte, a to i ve sportovním režimu nebo s manuálním řazením.

Německy precizní podvozek

Zatímco u motoru a převodovky si konstruktéři vzali volno, na podvozku pořádně zapracovali. Zde příměr k BMW dostává další zřetelný základ – ba co víc, pokud jde o srovnání s verzí 535i xDrive, Lexus dokonce svůj etalon v mnoha ohledech překonal.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: aczVerze F Sport by mohla být jen o agresivním designu, ale GS přidává i pečlivě naladěný podvozek s adaptivními tlumiči. Hraje se tady na sportovní notu, takže podvozek na rozbité silnici občas mlátí. Pětkové BMW ale umí posádku potrápit ještě víc, takže Lexus zaslouží pochvalu za zdařilý výsledek.

Výměnou za ústupky v jízdním komfortu získáte příkladnou stabilitu (v rychlostech do 200 km/h, pochopitelně) a minimální náklony karoserie. A na kvalitním povrchu je GS i v nejtvrdším režimu Sport S+ příkladně plavné.

S chválou nekončíme: pohon všech kol netahá za volant a nevede auto k nedotáčivosti – i tady by se mohli konstruktéři BMW něco přiučit. GS 350 AWD je důsledně neutrální a při nájezdu do zatáčky si nechá líbit hodně ostré tempo. Až když zvolená rychlost začne popírat zákony fyziky, ozvou se nejprve pískající pneumatiky a teprve pár okamžiků před možným problémem do akce jemně a efektivně vstupuje stabilizační systém.

Závěr

Když k tomu přičteme, že Lexus stojí stejně jako srovnatelně vybavený Mercedes E, o 70 tisíc méně než Audi A6 a o 180 tisíc méně než BMW, zdá se být GS 350 AWD bez chyby. Ale tak to úplně není.

Postavit auto, které každým okamžikem působí jako spojení BMW 535i a Infiniti M37S, je vlastně sázkou na jistotu. Lexus v tomto úkolu obstál, k dokonalosti mu ale pořád něco chybí, přestože překonává některé z chyb pětkového BMW.

Evropská konkurence totiž nezanedbává finální ladění detailů – chování převodovky, zvuk motoru, ovládání multimediálního systému, grafika obrazovky… To všechno v zásadě funguje, jak má, a na status zajímavé alternativy to stačí. K výraznějšímu ukousnutí z koláčů prodejů německých značek to ale stačit nebude, zvlášť když v nabídce již tradičně chybí většinou zákazníků vyžadovaný dieselový motor.

lexus testy vyssistrednilexus testy vyssistredni | Zdroj: acz 

První cena vozu1.099.000,- Kč (GS 250 Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací1.689.000,- Kč (GS 350 AWD F Sport)
Základní cena testovaného vozu1.689.000,- Kč (GS 350 AWD F Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.719.000,- Kč (GS 350 AWD F Sport)

Plusy

  • Mimořádná kvalita zpracování, použité materiály v interiéru
  • Špičkové jízdní vlastnosti, kalibrace stabilizačního systému
  • Moderní design exteriéru i interiéru
  • Ergonomie po vzoru BMW
  • Špičkové audio Mark Levinson
  • Rozsah základní výbavy, včetně luxusních prvků a bezpečnostních systémů

Minusy

  • Chování převodovky, pomalé řazení v manuálním režimu
  • Nejvyšší rychlost omezena na 190 km/h
  • Místo nad hlavou na zadních sedadlech
  • Ovládání a grafika multimediálního systému
  • V nabídce chybí dieselový motor, 4x4 nelze spojit s jiným motorem

Vstoupit do diskuze (157)