Lexus RC F: Nejsilnější osmiválec značky má 477 koní
Lexus nám svého zabijáka BMW M4 s označením RC F představil už v lednu, ale uplynul už skoro rok a stále jsme neznali parametry jeho motoru, pouze jsme věděli, že půjde o V8 5,0 l z minulé generace sedanu IS F. Teď už se Japonci konečně pochlapili a odtajnili finální specifikaci osmiválce.
Dalo se očekávat, že na motoru mezigeneračně zapracují, ale že až tak moc? Dá se říci, že beze změn zůstal pouze blok, vylepšený V8 5.0 má oproti dosavadní verzi nové vstřikování D-4S kombinující přímý a nepřímý vstřik, nové písty, ojnice, vačkovou hřídel, titanové ventily, větší kompresi 12,3:1 a elektromotorem řízené plynule proměnné časování ventilů VVT-iE. Při nízké zátěži dokáže pracovat v pseudoatkinsonově cyklu, v případě potřeby je však k dispozici pořádné stádo plnokrevníků.
Výkon motoru povyskočil o nezanedbatelných 12 % na 477 koní (351 kW) při 7100 otáčkách, zatímco maximální točivý moment 530 N.m je k dispozici v rozmezí 4800-5600/min. Rozhodně důležitou informací je i to, že inženýři konečně posunuli motor omezovač z poněkud směšných 6800 otáček na už mnohem sympatičtějších 7300/min.
Japonské sportovní kupé s tímto atmosférickým motorem, jenž bude patrně v autě této velikosti už zanedlouho posledním svého druhu, zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,5 s a kvůli zahanbení německých sporťáků má RC F omezovač rychlosti nastaven na 270 km/h namísto obligátních 250. Lexus se navíc ještě chlubí časem na čtvrt míle - drag race zvládne za 12,5 s.
Aby si zvuk motoru našel cestu do dobře odhlučněné kabiny v optimální míře, je vůz vybaven systémem Active Sound Control, jenž na základě dat z ECU, poloze pedálu a rychlosti jízdy pouští do reproduktoru pod palubní deskou zvuk, reflektující aktuální dění pod kapotou.