Lexus SC430 - Nenucený talent

Lexus SC430 - Nenucený talent

 
 

Lexus SC430 je vymírající druh auta. Auta, které nekřičí, kolik má koní a jak je rychlé. Ale jeho vzácnost, ticho a uklidňující atmosféra, jsou komodity, které objevíme, až když tu nebude. Proto jsme ho ještě jednou vytáhli na projížďku.

Na slavné Promenade des Anglais na Côte d´Azur by Lexus SC430 určitě nepůsobil tak nepatřičně. A určitě bychom s ním nevzbuzovali takový poprask, jako ve vesničkách táhnoucích se podél staré silnice od Brandýsa na Mladou Boleslav. V jednu chvíli slyšíme řev „to je von“ a místní hospoda se obrací vzhůru nohama. Zájem, který na sebe strhává kupé-kabriolet Lexusu, je snad srovnatelný jen s povykem kolem staršího pána ve stylovém obleku a frajerskou šatkou na krku, který v protisměru chytá bronz v pojízdném soláriu značky Bentley Continental GTC.

Šafránu je více

Přijít na to, proč SC430 ovlivňuje oči jako magnet železné piliny, není složité. Těchto japonských vozů je u nás asi tolik, jako spolehlivě zdokumentovaných přistání létajících talířů. Lexus je však větší exotika. Otáčejí se za ním i jindy flegmatické babičky, děti otevírají pusu a myslím, že jsem viděl nadšeně koukajícího psa. Vsadil bych se, že lepší mobilní marketingový nástroj u nás nejezdí. I růžově lakovaný Hummer H1 působí vedle něj jako pudlík u irského vlkodava. Na auto s datem narození 2001 menší zázrak.

obrázek [555 x 270]
 

Nevšední situace kolem SC430 má i historické pozadí. Když potenciální klientela před lety zaregistrovala Lexus, pořád to pro ně byla velká neznámá. Zákazníci dávali přednost prémiovým německým kabrioletům, které na parkovišti před drahou restaurací nevyvolávaly opovržlivé výrazy. Což s otevřeným Lexusem vyloučit nešlo.

S obrovským reklamním tlakem, jaký si mateřská Toyota může dovolit, se však rozběhla nevídaná masáž image. Najednou všichni věděli, že hybrid rovná se Lexus a Lexus rovná se něco, co válcuje Mercedesy ve Spojených státech. Firma pojmenovaná podle šikovné přesmyčky slova luxus ovšem při propagaci nejmodernějších ekologických aut zapomněla (záměrně?), že má ve svém portfoliu i kupé-kabriolet. Nakonec, vždyť to byl model stavěný hlavně pro Ameriku a čekalo se na nástupce s formálnějším designem, ne? Jenže ono se čeká dodnes a z modelu SC430 se možná stane živá fosílie s logem, které mezičasem „zlidovělo“.

Lexus SC430 se proto stal automobilovým ekvivalentem zapomenutého ročníku značkového vína. Sice se na něj ukazovalo kvůli neobvyklému baroknímu tvaru (někdo neváhal použít i horší slova), ale obzvlášť u Lexusu obal nebyl a není vším.

Přitom si stačí na chvíli sednout v kavárně a zpod slunečníku sledovat, jak po blatnících a jemně zaoblené dlouhé zádi splašeně poskakují paprsky světla. V ten moment vás snadno napadne, že SC připomíná ušlechtilé motorové čluny. Hnědá metalíza by mohla být narážkou na dřevo. A kupředu posunutá kabina, plná světle hnědé kůže a pravých dřevěných doplňků, má prostě duši cestovatele objevujícího horizonty. Dokonce i výdechy na palubní desce, které byly už v první den po uvedení auta zastaralé, dnes rozdmýchávají vzpomínky na dokonalost posuzovanou jiným metrem.

obrázek [555 x 404]
 

Mechanické ticho

Nebýt hybridních systémů Toyoty, ve strojovně byste moc prostoru na modernizaci nenašli. Spoustu koní dnes dokáže nabídnout kde kdo, ale s takovou grácií a tichem, jako cválají ty v Lexusu, byste našli jen v málokterém automobilu. Pobídněte ostrým povelem vidlicový osmiválec s variabilním časováním a velikost stáda shledáte dostatečným (nepřipomíná vám to něco?). Zátah je tak dobrý, že když přesunete páku 6stupňové automatické převodovky z polohy D do sekvenčního režimu, zjistíte, že automat se z místa rozjíždí snad až na čtyřce. Při uvolněné jízdě dokonce nechá elektronika pracovat agregát těsně nad 1000 ot./min.– tolik síly dokáže jeho hedvábně hladký motor vyprodukovat skoro na volnoběhu.

Řazení je tak jemné, že byste mu klidně přenechali kolébání svého dítěte. Změny převodových stupňů zaznamenáte jen při rychlé jízdě s využitím plného potenciálu motoru, a i tehdy dokáže elektronika citlivě snižovat přísun točivého momentu, aby nedocházelo k nevhodnému škubání.

obrázek [555 x 214]
 

Vzduchové pérování, hmotnost skoro 1,8 tuny a dobrá tuhost karoserie je skvělá kombinace na komfortní jízdu, nicméně nejhorší úseky silnic se neobejdou bez chvění sloupku řízení a rámu předního okna. Přesto však Lexus SC430 nepůsobí rozevlátým dojmem, jako jiné kupé-kabriolety nižší cenové kategorie. Do řízení se z nežádoucích pohybů skeletu nepřenáší téměř žádný pohyb, pochopitelně, nepočítejte se zpětnou vazbou nebo snad sportovním řízením. Tlumiče si dokážou při rychlé sekvenci pravých a levých zatáček bez problému uhlídat kontakt, i když se auto více naklání. A pokud byste náhodou někdy spěchali, vězte, že tenhle Lexus lze řídit plynem.

Konečná destinace

Pochybovat o Lexusu SC430 lze jen ve dvou rovinách. Na konci testu nám palubní počítač zobrazil spotřebu 15,2 l/100 km. Musíte však uznat, že pokud řešíte provozní náklady, na tento vůz prostě nemáte. Druhý problém má co dělat s očekáváním, které nám do hlavy natloukly evropské automobilky - že kombinace osmiválcového motoru a kupé-kabrioletu musí být sportovní. Ne že by 6,2 s z 0 na 100 km/h bylo moc, vůbec ne. Lexus ovšem se svou atmosférou, tichem a pohodlím patří k člověku, který má něco za sebou, nepotřebuje se nikam hnát a předvádět se – paradoxně tohle dělá z SC430 blikající neón. Naše dekáda totiž staví na zcela opačných hodnotách a to je největší psychologická překážka, proč si tento Lexus už asi nikdy nevyšlape širší cestu k českým zákazníkům.

obrázek [555 x 253]
 

Posledním pokusem by mohla být cena. Od naší poslední jízdy, kterou jsme absolvovali před rokem, zlevnil plně vybavený SC430 o více než čtvrt milionu. U luxusního a navíc unikátního vozu je tohle špatná vizitka. V Lexusu raději mohli popřemýšlet nad tím, jak ztrátu nenápadně investovat do reklamy. Vždyť hybridy vydělají dost.

První cena vozu2.199.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací2.199.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))
Základní cena testovaného vozu2.199.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.309.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))

Plusy

  • Vytříbená kultivovanost
  • Aerodynamika karoserie
  • Sametový a výkonný motor
  • Komfort povýšený nad sportovností

Minusy

  • Stříbrně lakované plasty v interiéru
  • Jediná motorizace i převodovka
  • Na dlouhé výlety chybí zavazadelník
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus SC430

Cena v základní výbavě: 2 199 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 309 000 Kč

Základní výbava:4 airbagy se samočinnou deaktivací spolujezdcova airbagu prostřednictvím čidla obsazení sedačky, ABS+BAS+TRC+VSC, kožené čalounění, elektricky ovládané a vyhřívané sedačky s pamětí, elektricky nastavitelný volant, posilovač řízení s degresivním účinkem, monitorování tlaku v pneumatikách, mlhovky, elektrická okna a zrcátka, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, centrální zamykání na DO, kožený/dřevěný volant, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, audiosystém Mark Levinson 440 W + měnič na 6 CD + 9 repro, 18“ litá kola, samočinná šestistupňová převodovka, adaptivní xenonové světlomety s ostřikovači a světelným senzorem

Výbava testovaného vozu:DVD navigační systém a integrované Bluetooth handsfree (+80.000,-), metalický lak (+30.000,-)

Začíná sezóna brigád, někde si lze vydělat i 130 korun na hodinu Začíná sezóna brigád, někde si lze vydělat i 130 korun na hodinu

S počátkem května začínají zaměstnavatelé hromadně…

Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace

V roce 2018 by Česko mělo hospodařit s rozpočtovým…

Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů

Výroba osobních aut v Česku se od ledna do dubna…

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 

Štítky Lexus Testy Kabriolet

Technické údaje
Motor Lexus SC430
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4293
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 419 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.3 / 8.6 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 368 / 133
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1740 / 370
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4535
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1370
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 440 / 680
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):840
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1240
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Lexus SC430
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 3
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 3
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 4
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,84
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Lexus zřejmě oživí jméno SC, ponese jej kupé se základem sedanu LS Lexus zřejmě oživí jméno SC, ponese jej kupé se základem sedanu LS

Lexus nikdy nic nedělá jen tak z legrace. Současné…

Neúspěšné modely: Lexus SC (2000-2010) Neúspěšné modely: Lexus SC (2000-2010)

Nikdy nebolo úplne zrejmé, či má ísť o výkonný športový…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude zářit v britských barvách

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude…

Petřínská rozhledna v Praze bude v noci na středu 24. května zářit v barvách Velké Británie. Hlavní město chce…

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor Swift a další celebrity posílají vzkazy!

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor…

Všemi otřásla obrovská tragédie, která se stala na pondělním koncertu americké zpěvačky Ariany Grande (23) v…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z NHL se vrací Šmíd

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat 40 milionů ročně

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat…

Spekulace o budoucnosti české komety Patrika Schicka neutichají. Podle italského listu La Stampa je střelec…

 

Reflex.cz

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším smrtícím poselstvím: Boeing E-6 Mercury

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším…

Vojenská letadla Boeing E-6 Mercury na první pohled nevypadají nijak nebezpečně. Zdání ovšem hodně klame. Jde…