Lincoln – prezidentské auto (2. část dlouhý život Continentalu)

Lincoln – prezidentské auto (2. část dlouhý život Continentalu)

 
 

Druhá část článku o prestižní Fordově divizi vás seznámí s bohatou historií osudového typu Continental a připomeneme si také, kteří američtí prezidenti používali Lincolny.

V prvním díle povídání o Lincolnech jsme sledovali osudy této automobilky od založení v roce 1917 až do začátku padesátých let. Druhá část vás seznámí s dalšími typy, ale hlavně s bohatou historií osudového typu Continental. Připomeneme si také, kteří američtí prezidenti používali Lincolny.

Capri a Premiere

Netrvalo dlouho a Cosmopolitany vystřídal nový typ Capri s modernějšími motory V8 s rozvodem OHV a objemem 5,6 litru. Pět a půl metru dlouhé a skoro 2 metry široké Lincolny byly v roce 1955 označeny časopisem Car Life jako nejbezpečnější auta roku. Přispívala k tomu pevná stavba vozu a kvalitní materiály. Výbava vozů zahrnovala takové rarity, jako bylo automatické stmívání hlavních světlometů a speciální hledáček usnadňující řidiči sledování semaforu umístěného přímo nad vozem.

obrázek [555 x 341]
 

Další úplně nový model se v roce 1956 představil pod názvem Lincoln Premiere. Vůz skutečně impozantních rozměrů (5,66 x 2,03 x 1,52 m) poháněl Fordův motor V8 s objemem 6031 cm3 a výkonem 212 kW (289 k), postačující k tomu, aby automobil s hmotností 2110 kg zrychlil až na 180 km/h. Kromě kupé byl v nabídce i kabriolet. Typickými rysy karoserie byly štítky nad světlomety a mimořádně dlouhý zadní převis. Kapotu a víko zavazadlového prostoru zdobila stylizovaná rytířská helmice. Cena vozu začínala na 4546 dolarech.

Znovu Continental

Na znovuzrození Continentalu se významně podílel nejmladší syn Edsela Forda, William Clay Ford. Jako dítě se účastnil otcových cest v prvním Continentalu na Floridu a v roce 1953 se rozhodl vytvořit podobně stylového nástupce vybaveného moderní technikou. K tomuto účelu vznikla v roce 1955 samostatná divize koncernu Ford nazvaná Continental. Za krátkou dobu svého trvání vyráběla snad nejstylovější americký automobil – Continental Mark II, který navazoval na legendární Lincoln Continental z roku 1942.

Svojí cenou (10 tisíc dolarů, což byla tehdy cena Rolls-Royce), kvalitou a omezenými výrobními počty měl být protiváhou luxusních Cadillaců. Vyrábělo jej převážně ručně 348 dělníků. Každý vůz měl například osm vrstev barvy karoserie, přičemž po každých dvou nastříkaných vrstvách se karoserie ručně brousily. Konečná vrstva se opět ručně leštila.

Reprezentační dvoudveřové kupé Continental Mark II s motorem z typu Premiere mělo stylově jednoduchou přední masku, kontrastující s tehdy módní „barokní“ výzdobou ostatních amerických vozů, dlouhou příď a zakrytované náhradní kolo v zádi. V nabídce samozřejmě nesměl chybět ani kabriolet. Mezi majitele tohoto exkluzivního vozu patřili například Nelson Rockefeller, Frank Sinatra a Elvis Presley. Celkem se jich za dva roky vyrobily tři tisícovky.

obrázek [555 x 396]
 

V lednu 1958 se divize Edsel spojila s divizí Lincoln-Mercury a vytvořila nakrátko (do roku 1960) divizi Mercury-Edsel-Lincoln. V rámci této divize se vyráběly Lincolny ještě větších rozměrů, ale nepříliš povedených tvarů. PremiereContinental se vrátily ke „košatým“ tvarům a jejich prodejní výsledky byly hubené.

Stylisté pracující pro Lincoln se velmi rychle poučili a pod heslem „méně je někdy více“ představily v roce 1961 nový Continental. Jeho stylové, čisté tvary s typickou ostrou hranou v horní části blatníků určily směr, jakým se Lincolny vydaly v příštích dvaceti letech. Čtyřdveřové sedany a kabriolety měly dveře otevírané proti sobě a uplatnily se i jako pohřební vozy. Tento typ, doplněný výsuvnými stupátky pro ochranku, sloužil i americkému prezidentu Kennedymu až do osudného výstřelu v Dallasu.

Lincoln Continental se stal na dlouhou dobu vlajkovou lodí divize Lincoln. Poháněly je výkonné vidlicové osmiválce 6,6 a 7,5 litru a jejich karoserie se často upravovaly různými módními prvky, například mohutným chromovaným chladičem a zakrytými světlomety u typu Continental Mark III nebo eliptickými okénky v zadních sloupcích u modelu Continental Mark V z roku 1977.

obrázek [555 x 261]
 

Novou krev vlil do Lincolnů až Continental Mark VII z roku 1980. Toto dvoudveřové kupé (na některých trzích se označovalo jen jako Mark VII) mělo elektronicky řízené pneumatické pérování a systém udržování stálé světlé výšky. Motor 5,0 V8 měl výkon 168 kW (228 k). Na podzim 1987 se představila nová generace sedanů Continental, která se stala prvním vozem značky s předním pohonem a motorem 3.8 V6. Druhá generace z roku 1995 zachovala přední pohon, ale dostala výkonnější motory 4.6 V8.

V roce 1981 převzal status vlajkové lodi Lincoln Town Car, který podobně jako Continental procházel postupnými změnami. V roce 1990 dostal novou karoserii dlouhou 560 cm se vzduchovým pérováním na zadní ose. Posledním z modelů značených římskými číslicemi bylo reprezentační dvoudveřové kupé Lincoln Mark VIII z roku 1994, vycházející z Fordu Thunderbird. Pro modelový rok 1997 dostal Mark VIII novou karoserii s klasickou maskou značky Lincoln a jen symbolickým náznakem krytu náhradního kola.

obrázek [555 x 317]
 

Současnou produkci značky Lincoln tvoří od roku 1997 terénní SUV Navigator, kompaktní model LS (1999), moderně koncipovaný Zephyr (2004), velkoprostorový Aviator (2005) a přepracovaný Town Car (2005). Úplně novou kategorií v historii značky Lincoln je pickup Mark LT.

Lincoln ve službách amerických prezidentů

Na závěr si stručně připomeňme dlouhou historii používání Lincolnů americkými prezidenty. Poprvé používal Lincoln prezident Calvin Coolidge v roce 1924. Prvním vozem speciálně postaveným pro prezidenta byl kabriolet Lincoln V12 z roku 1939 používaný Franklinem D. Rooseveltem. Prezidenti Truman, Eisenhower a Kennedy používali Lincoln Cosmopolitan ročníku 1950. Kennedy pak začal používat kabriolet Lincoln Continental (1961), který se po důkladném opancéřování a přestavbě na sedan používal až do roku 1977. Prezident Nixon používal Lincoln z roku 1969 a Lincoln 1972 využívali prezidenti Ford, Carter, Reagan a Bush. Posledním prezidentským Lincolnem byl vůz z roku 1989.

První část tohoto ohlédnutí za historií vozů Lincoln jsme zveřejnili v článku Lincoln – prezidentské auto (1. část - Leland a Ford)

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Část cizinců se dnes vzbouřila proti policii a…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana…

 
 

Tapety

Lincoln Premiere 1956 Lincoln Premiere 1956
Lincoln Cosmopolitan 1951 Lincoln Cosmopolitan 1951
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Lincoln Continental: Návrat krále. Trochu nudného... Lincoln Continental: Návrat krále. Trochu nudného...

Lincoln Continental se vrací. Produkční verze se oproti…

Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Continental, Chevrolet, Plymouth a Pontiac – poslední…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i kroupy. Sledujte radar

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i…

Začátkem týdne se budou teploty stále držet na tropických třicítkách. Z úterka na středu však přijde ochlazení,…

 

iSport.cz

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…