Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopad 2016 na Veterán.auto.cz: Američané a Italové

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
V listopadu 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali dvěma vozům z USA a dvěma italským. Každé auto bylo ale trochu jiné, jak už to tak bývá...

DeSoto Firedome nahradilo v nabídce Chryslerovy divize v roce 1952 řadu Custom. Za sedm let kariéry se dvakrát radikálně proměnilo a vždy jej mateřský koncern v nabídce přesunul do jiné třídy. Pochopitelně šlo o obrovské „ameriky“ s délkou kolem 5,5 m, respektive vidlicovými osmiválci 4,52 l (první), 4,78 l (druhé) a 5,92 l, respektive 6,28 l (třetí série). Na vzhledu se ostatně zapracovalo každý rok, jak bylo tehdy v USA obvyklé, zpočátku baculaté tvary ustoupily pompézním ploutvím. Rozmanitostí oplývala i nabídka karosářských variant od sedanů přes kupé bez středního sloupku, kabriolety až po kombi, tedy vlastně station wagony. Prodeje značky padaly, Firedome přežilo téměř do jejího konce, poslední pro něj byla sezóna 1959.

Americká značka Duesenberg proslula nejen na závodních tratích. Model SJ byl kompresorovou variantou Modelu J. Vzniklo pouhých 36 vozů, které poháněl řadový osmiválec 6,9 l. Motor zkonstruoval sám Fred Duesenberg, ale vyráběl jej Lycoming. Vzhledem k maximální rychlosti až 225 km/h nebyli jejich majitelé obtěžováni dopravní policií, protože ta neměla techniku, která by jim stačila... Šlo o jeden z nejrychlejších produkčních automobilů třicátých let, konkurovat mu mohly snad jen zcivilizované závodní speciály. Podvozky „oblékaly“ americké i evropské karosárny, továrnu v Indianapolisu opouštěla pouze šasi s mechanickými skupinami. Dvojice SSJ disponovala ještě vyšším výkonem (400 oproti 325 k). Ab a Marv Jenkinsové postavili na základě SJ úspěšné rekordní speciály Mormon Meteor.

Ferrari se pyšnilo hlavně dvanáctiválcovými motory. Sám zakladatel značky přece tvrdil, že vzpínající se koník si nic jiného než V12 nezaslouží. Pro sériovou produkci s menšími agregáty zavedl značku Dino. U závodních vozů a sportovních prototypů tento princip však jeho konstruktér Lampredi porušil, a to už v 50. letech minulého věku. Dvouválec pro GP Monaka F1 se nakonec slavného závodu neúčastnil, ale automobilka jej má dodnes v továrním muzeu. Do monopostů a hlavně sportovních vozů pro vytrvalostní závody se ovšem dostaly čtyřválce objemů od 2,0 do takřka 3,5 l. Těchto modelů existovalo několik v podobě kupé i spiderů, karosovali je jak „dvorní krejčí“ Scaglietti, tak i Pinin Farina a Touring. V případě typu 500 TR se poprvé objevilo slavné označení Testa Rossa (rudá hlava).

Millecento, poválečná jedenáctistovka od Fiatu, navazovalo na svého předchůdce, který pocházel ještě z 30. let. Stejně jako on vyznávalo klasickou koncepci, nabídlo však modernější oblou a hlavně samonosnou karoserii a postupně velké množství provedení. Fiat jej neustále modernizoval a výkon čtyřválce OHV 1,09 l rostl, existovaly i příbuzné Granluce s motory 1,2 l. Tipo 103 nahradila až slavná 128 s předním pohonem. Měnil se rovněž design, třetí série (typy D a R) už zase přiostřily hrany. Turínská automobilka prodala řadu licencí: do SRN, Jugoslávie i mimo Evropu. Nejdéle vydržel ve výrobě indický Premier Padmini: do přelomu tisíciletí!

DeSoto Firedome: Nahoře, dole i uprostřed

Model Firedome byl od roku 1953 prémiovou řadou značky DeSoto. V letech 1955 a 1956 představoval naopak její nejlevnější vůz a od roku 1957 se v ceníku nacházel někde uprostřed. Modelovou řadu Firedome zavedla automobilka DeSoto patřící do koncernu Chrysler v roce 1952. Karoserie sedanu, kupé a kabrioletu se téměř nelišily od série Custom, která v modelovém roce 1952 končila. Firedome také zdědil Chryslerův motor...

Celý článek: DeSoto Firedome: Nahoře, dole i uprostřed

ferrari fiat chrysler malevozy sportovni ferrari fiat chrysler malevozy sportovni

Duesenberg SJ a SSJ – S jako Supercharged

Mezi oblíbené vozy slavných amerických filmových herců Clarka Gablea a Garyho Coopera patřily Duesenbergy Model SJ, poháněné přeplňovaným řadovým osmiválcem. O americkém luxusním automobilu Duesenberg Model J nedávno vyšel ve Veteránu článek, ve kterém byla rovněž stručně popsána historie značky založené v roce 1913 v Indianapolisu bratry Augustem a Frederickem Duesenbergovými. V roce 1932 začali vyrábět...

Celý článek: Duesenberg SJ a SSJ – S jako Supercharged

ferrari fiat chrysler malevozy sportovni ferrari fiat chrysler malevozy sportovni

Ferrari 500 Mondial a 750 Monza: Čtyřválcová epizoda

V letech 1953 až 1956 stavěl Ferrari úspěšné lehké sportovní vozy s karoseriemi Scaglietti a Pinin Farina, poháněné řadovými čtyřválci s objemem 2 až 3,4 litru. Na začátku padesátých let minulého století se Ferrari rozhodl nahradit u sportovních a závodních vozů nejnižší třídy motory V12 navržené Gioacchinem Colombem řadovými čtyřválci, které navrhl Aurelio Lampredi (1917–1989). Inspirací byl lehký a spolehlivý,...

Celý článek: Ferrari 500 Mondial a 750 Monza: Čtyřválcová epizoda

ferrari fiat chrysler malevozy sportovni ferrari fiat chrysler malevozy sportovni

Fiat 1100 (Tipo 103) – Malý světoběžník

Kompaktních rodinných automobilů Fiat 1100 se samonosnou karoserií a pohonem zadních kol bylo v letech 1953 až 1969 vyrobeno kolem 1,8 milionu. Na začátku padesátých let minulého století si vedení společnosti Fiat bylo vědomo, že předválečná konstrukce Fiatu 1100 už má svoje dny sečteny a je nejvyšší čas přijít s něčím novým. V Itálii mimořádně oblíbená kategorie malého rodinného auta s 1,1litrovým čtyřválcovým motorem...

Celý článek: Fiat 1100 (Tipo 103) – Malý světoběžník

ferrari fiat chrysler malevozy sportovni ferrari fiat chrysler malevozy sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
1. 12. 2016 16:09
Nervy
Mám nervy na tento web a na ty reklamy.
Avatar - romgator
1. 12. 2016 13:05
Amerika
Tak za mě určitě De Soto a Duesenberg. Miluji Ameriky první poloviny 20. století.