Seriál evropské Automobily roku: Fiat 128 (1970). První předokolka od Fiatu.

 

V březnu 1969 představil Fiat svůj první model s předním pohonem: 128. Jen v Itálii se vyráběl až do poloviny osmdesátých let.

Fiat 128, nástupce posledního „Millecenta“ (1100 R) byl dítkem legendárního Danteho Giacosy. Zajímavé je to, že nestihl ženevskou výstavní premiéru, veřejnost jej mohla vidět až na podzim ve Frankfurtu, ale vyráběl se už od dubna. Dvoudveřové tudory a čtyřdveřové sedany byly 3,85 m dlouhé, 1,59 m široké a jen 1,34 m vysoké, spadaly tedy do nižší střední třídy.

Pokrokový

Stoosmadvacítka nabídla pokročilou techniku včetně vpředu napříč umístěného řadového čtyřválce OHC 1116 cm3 s hliníkovou hlavou. Vačkový hřídel poháněl ozubený řemen, tehdy ještě neobvyklý. Motor, který byl dílem slavného muže Ferrari Aurelia Lamprediho, dával 41 kW (55 k) a auta s ním jela až 135 km/h při průměrné osmilitrové spotřebě. Čtyřstupňová převodovka byla umístěna vedle motoru, hnací hřídele měly tedy nestejnou délku.

Podvozek se všemi nezávisle zavěšenými koly disponoval rozvorem 2445 mm. Vpředu se nacházely kromě kotoučových brzd také vzpěry McPherson, spodní příčná ramena se zkrutným stabilizátorem a vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči, vzadu se ovšem kromě trojúhelníkových ramen, McPhersonů a tlumičů používalo příčné listové pero. Sloupek volantu už byl bezpečnostní s kloubovým hřídelem a řízení hřebenové. Páka sytiče v kabině tehdy nepředstavovala výjimku, tlačítko ručního plynu ale už ano...

Stoosmadvacítka se vyráběla v nové turínské továrně Rivalta, která byla postavena speciálně pro ni. Motorističtí novináři ji odměnili titulem evropského Automobilu roku 1969/1970. Ocenili hlavně vynikající vnitřní prostornost, jízdní vlastnosti a výborné brzdy, které 750 kg pohotovostní hmotnosti bez problémů stačily, i když na zadní nápravě se musela spolehnout jen na bubny. Tento fiat byl tak moderní, že posloužil jako vzor při vývoji prvního Volkswagenu Golf, Giorgetto Giugiaro, který jej navrhoval, viděl na vlastní oči rozebranou stoosmadvacítku ve Wolfsburgu...

Kombi, kupé, Rally

Třídveřové kombi Familiare bylo poprvé vystaveno na domácí půdě v roce 1970, pojalo až 590 l zavazadel (při naložení po střechu), po sklopení zadní lavice dokonce 1125 l. Do sedanů se přitom vešlo jen 370 l bagáže. Velikost kufru však neomezovalo náhradní kolo, to se nacházelo vpředu u motoru.

Dvoudveřová sportovní verze Rally (1971) pro mladé se chlubila větším čtyřválcem 1290 cm3 s dvojitým karburátorem a 49 kW a dnes je velmi vzácná a vyhledávaná. Její brzdy dostaly konečně posilovač, interiér měl nastavitelné opěrky hlavy, na přístrojové desce se kromě obvyklých budíků nacházely i tlakoměr oleje, teploměr chladicí kapaliny a otáčkoměr. Sport Coupé se zkráceným rozvorem 2223 mm mělo úplně jinou, 3,81 m dlouhou, 1,56 m širokou a 1,31 m nízkou karoserii a debutovalo také v téže sezóně na autosalonu v Turíně. Poháněly jej motory 1,12 l/46 kW a 1,29 l/55 kW, základní model S měl dva hranaté přední světlomety, dražší SL čtveřici kulatých.

Dva facelifty

Na podzim 1972 přišla první modernizace, změnila se mřížka chladiče, nově byla místo chromované černá plastová jen s malou porcí blyštivého kovu, nárazníky dostaly ochrannou pryž a ztratily rohy. Sedan 128 Special debutoval v sezóně 1974, jeho třináctistovka z Rally dávala nižších 44 kW, tedy 60 koní. V roce 1975 přišel na řadu třídveřový fastback 3P (tre porte) coby nástupce Sport Coupé.

Při další modernizaci v roce 1976 bylo kombi nově pojmenováno Panorama. Třetí série měla novou masku chladiče s obdélníkovými světlomety a nárazníky z plastu, zmizely velké boční blikače a naopak narostly koncové svítílny. V revidovaném interiéru s upravenou palubní deskou už nebyla sedadla čalouněna koženkou. V motorové paletě zůstala základní jedenáctistovka, pro některé země i s pouhými 33 kW a 1,3 l z modelu Special. Krátce existoval i pětidveřový Abarth.

Vedle Ritma

Nástupce Ritmo se sice představil už v roce 1978, ale poptávka po stoosmadvacítce byla tak vysoká, že pokračovala dále, až do konce sezóny 1985. Pochopitelně omezeně, nejdříve vypadl motor 1,3 l (1979) a třídveřová verze 3P, Panorama se rozloučila v létě osmdesátého roku. Fiat vyrobil v Itálii 3,107 milionu kusů 128 všech provedení, jeden dokonce používal i Enzo Ferrari. Různé verze byly k mání i v bývalém Československu, a to hlavně v Tuzexu, v Mototechně za běžné koruny minimálně. Turínská automobilka se ovšem zpočátku prala neúspěšně s korozí i s nevalnou kvalitou interiérů, rovněž původní jedenáctistovky nebyly příliš spolehlivé.

Licenční výroba

V Argentině stoosmadvacítky vznikaly v letech 1971-1990 a zrodilo se jich tam přes 255 tisíc, místní specialitu představovalo pětidveřové kombi Rural. Modernizované verze nesly postupně názvy Europa a Super Europa, dokonce měly i čtyřválce 1,3 a 1,5 l, klimatizaci a pětistupňovou převodovku! V německém Heilbronnu (původně NSU-Fiat a později Neckar) stihli vyrobit do roku 1973 27 tisíc vozů typu 128. Španělský Seat stavěl fastback 3P a poté kupé s vlastní karoserií, motory 1,2 l a také silnějším 1,43 l. Tyto fiaty se montovaly i v Kolumbii u CCA (Compañía Colombiana Automotriz), v Maroku (Somaca) a dokonce na Srí Lance (Upali Motor Company).

U nás je velmi známá licenční výroba v Jugoslávii. Automobilka Crvena Zastava, později přejmenovaná na Zastava Automobili chrlila svoje verze od poloviny října 1971 až do počátku listopadu 2008 v mnoha verzích. Klasický „stojadin“ (101, u nás ovšem 1100) měl zkosenou záď, šlo totiž o pětidveřový hatchback. Krátce existoval i třídveřový Mediteran, sedany 128 se ale v Kragujevaci vyráběly od začátku 80. let rovněž. Auta se v 80. a 90. letech jmenovala Yugo Skala, zajímavý byl pick-up Poli. Ze srbské továrny vyjelo 1,27 milionu vozů s motory 1,1 a 1,3 l, kvalita však nedosahovala ani italských originálů. Montáž stavebnic dodávaných právě odtud do Egypta k firmě Nasr byla ukončena teprve před šesti lety... Zastavy, které se prodávaly rovněž v západní Evropě, vyjížděly i z bran polské FSO, stejně jako italské 128 3P.

Prototypy

Na základě Fiatu 128 vzniklo několik zajímavých prototypů a malosériových kreací. Bertone vystavil na autosalonu v Turíně 1969 hranaté kupé, Pininfarina zase otevřený plážový Teenager. Moretti vyráběl zajímavé kupé s odnímatelnou střechou, zadní cestující však seděli pod pevnou. Paradoxně se jmenovalo Roadster. Michelotti představil v roce 1972 jediný prototyp Pulsar s výklopnými světly. Vyřádil se i ladič Giannini a Fiaty 128 v mnoha podobách samozřejmě také závodily.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
Zdroj: archiv, Wiki, Svět motorů, AR
 

Přidat názorDiskuse: Seriál evropské Automobily roku: Fiat 128…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se smál na celé kolo

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se…

Severní Korea minulý víkend testovala nový raketový motor. Test byl státními médii oslavován jako výjimečný…

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…