Seriál evropské Automobily roku: Fiat 128 (1970). První předokolka od Fiatu.

 

V březnu 1969 představil Fiat svůj první model s předním pohonem: 128. Jen v Itálii se vyráběl až do poloviny osmdesátých let.

Fiat 128, nástupce posledního „Millecenta“ (1100 R) byl dítkem legendárního Danteho Giacosy. Zajímavé je to, že nestihl ženevskou výstavní premiéru, veřejnost jej mohla vidět až na podzim ve Frankfurtu, ale vyráběl se už od dubna. Dvoudveřové tudory a čtyřdveřové sedany byly 3,85 m dlouhé, 1,59 m široké a jen 1,34 m vysoké, spadaly tedy do nižší střední třídy.

Pokrokový

Stoosmadvacítka nabídla pokročilou techniku včetně vpředu napříč umístěného řadového čtyřválce OHC 1116 cm3 s hliníkovou hlavou. Vačkový hřídel poháněl ozubený řemen, tehdy ještě neobvyklý. Motor, který byl dílem slavného muže Ferrari Aurelia Lamprediho, dával 41 kW (55 k) a auta s ním jela až 135 km/h při průměrné osmilitrové spotřebě. Čtyřstupňová převodovka byla umístěna vedle motoru, hnací hřídele měly tedy nestejnou délku.

Podvozek se všemi nezávisle zavěšenými koly disponoval rozvorem 2445 mm. Vpředu se nacházely kromě kotoučových brzd také vzpěry McPherson, spodní příčná ramena se zkrutným stabilizátorem a vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči, vzadu se ovšem kromě trojúhelníkových ramen, McPhersonů a tlumičů používalo příčné listové pero. Sloupek volantu už byl bezpečnostní s kloubovým hřídelem a řízení hřebenové. Páka sytiče v kabině tehdy nepředstavovala výjimku, tlačítko ručního plynu ale už ano...

Stoosmadvacítka se vyráběla v nové turínské továrně Rivalta, která byla postavena speciálně pro ni. Motorističtí novináři ji odměnili titulem evropského Automobilu roku 1969/1970. Ocenili hlavně vynikající vnitřní prostornost, jízdní vlastnosti a výborné brzdy, které 750 kg pohotovostní hmotnosti bez problémů stačily, i když na zadní nápravě se musela spolehnout jen na bubny. Tento fiat byl tak moderní, že posloužil jako vzor při vývoji prvního Volkswagenu Golf, Giorgetto Giugiaro, který jej navrhoval, viděl na vlastní oči rozebranou stoosmadvacítku ve Wolfsburgu...

Kombi, kupé, Rally

Třídveřové kombi Familiare bylo poprvé vystaveno na domácí půdě v roce 1970, pojalo až 590 l zavazadel (při naložení po střechu), po sklopení zadní lavice dokonce 1125 l. Do sedanů se přitom vešlo jen 370 l bagáže. Velikost kufru však neomezovalo náhradní kolo, to se nacházelo vpředu u motoru.

Dvoudveřová sportovní verze Rally (1971) pro mladé se chlubila větším čtyřválcem 1290 cm3 s dvojitým karburátorem a 49 kW a dnes je velmi vzácná a vyhledávaná. Její brzdy dostaly konečně posilovač, interiér měl nastavitelné opěrky hlavy, na přístrojové desce se kromě obvyklých budíků nacházely i tlakoměr oleje, teploměr chladicí kapaliny a otáčkoměr. Sport Coupé se zkráceným rozvorem 2223 mm mělo úplně jinou, 3,81 m dlouhou, 1,56 m širokou a 1,31 m nízkou karoserii a debutovalo také v téže sezóně na autosalonu v Turíně. Poháněly jej motory 1,12 l/46 kW a 1,29 l/55 kW, základní model S měl dva hranaté přední světlomety, dražší SL čtveřici kulatých.

Dva facelifty

Na podzim 1972 přišla první modernizace, změnila se mřížka chladiče, nově byla místo chromované černá plastová jen s malou porcí blyštivého kovu, nárazníky dostaly ochrannou pryž a ztratily rohy. Sedan 128 Special debutoval v sezóně 1974, jeho třináctistovka z Rally dávala nižších 44 kW, tedy 60 koní. V roce 1975 přišel na řadu třídveřový fastback 3P (tre porte) coby nástupce Sport Coupé.

Při další modernizaci v roce 1976 bylo kombi nově pojmenováno Panorama. Třetí série měla novou masku chladiče s obdélníkovými světlomety a nárazníky z plastu, zmizely velké boční blikače a naopak narostly koncové svítílny. V revidovaném interiéru s upravenou palubní deskou už nebyla sedadla čalouněna koženkou. V motorové paletě zůstala základní jedenáctistovka, pro některé země i s pouhými 33 kW a 1,3 l z modelu Special. Krátce existoval i pětidveřový Abarth.

Vedle Ritma

Nástupce Ritmo se sice představil už v roce 1978, ale poptávka po stoosmadvacítce byla tak vysoká, že pokračovala dále, až do konce sezóny 1985. Pochopitelně omezeně, nejdříve vypadl motor 1,3 l (1979) a třídveřová verze 3P, Panorama se rozloučila v létě osmdesátého roku. Fiat vyrobil v Itálii 3,107 milionu kusů 128 všech provedení, jeden dokonce používal i Enzo Ferrari. Různé verze byly k mání i v bývalém Československu, a to hlavně v Tuzexu, v Mototechně za běžné koruny minimálně. Turínská automobilka se ovšem zpočátku prala neúspěšně s korozí i s nevalnou kvalitou interiérů, rovněž původní jedenáctistovky nebyly příliš spolehlivé.

Licenční výroba

V Argentině stoosmadvacítky vznikaly v letech 1971-1990 a zrodilo se jich tam přes 255 tisíc, místní specialitu představovalo pětidveřové kombi Rural. Modernizované verze nesly postupně názvy Europa a Super Europa, dokonce měly i čtyřválce 1,3 a 1,5 l, klimatizaci a pětistupňovou převodovku! V německém Heilbronnu (původně NSU-Fiat a později Neckar) stihli vyrobit do roku 1973 27 tisíc vozů typu 128. Španělský Seat stavěl fastback 3P a poté kupé s vlastní karoserií, motory 1,2 l a také silnějším 1,43 l. Tyto fiaty se montovaly i v Kolumbii u CCA (Compañía Colombiana Automotriz), v Maroku (Somaca) a dokonce na Srí Lance (Upali Motor Company).

U nás je velmi známá licenční výroba v Jugoslávii. Automobilka Crvena Zastava, později přejmenovaná na Zastava Automobili chrlila svoje verze od poloviny října 1971 až do počátku listopadu 2008 v mnoha verzích. Klasický „stojadin“ (101, u nás ovšem 1100) měl zkosenou záď, šlo totiž o pětidveřový hatchback. Krátce existoval i třídveřový Mediteran, sedany 128 se ale v Kragujevaci vyráběly od začátku 80. let rovněž. Auta se v 80. a 90. letech jmenovala Yugo Skala, zajímavý byl pick-up Poli. Ze srbské továrny vyjelo 1,27 milionu vozů s motory 1,1 a 1,3 l, kvalita však nedosahovala ani italských originálů. Montáž stavebnic dodávaných právě odtud do Egypta k firmě Nasr byla ukončena teprve před šesti lety... Zastavy, které se prodávaly rovněž v západní Evropě, vyjížděly i z bran polské FSO, stejně jako italské 128 3P.

Prototypy

Na základě Fiatu 128 vzniklo několik zajímavých prototypů a malosériových kreací. Bertone vystavil na autosalonu v Turíně 1969 hranaté kupé, Pininfarina zase otevřený plážový Teenager. Moretti vyráběl zajímavé kupé s odnímatelnou střechou, zadní cestující však seděli pod pevnou. Paradoxně se jmenovalo Roadster. Michelotti představil v roce 1972 jediný prototyp Pulsar s výklopnými světly. Vyřádil se i ladič Giannini a Fiaty 128 v mnoha podobách samozřejmě také závodily.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akvizice za desítky miliard. Novartis koupí amerického výrobce léků na rakovinu Akvizice za desítky miliard. Novartis koupí amerického výrobce léků na rakovinu

Švýcarská farmaceutická společnost Novartis koupí za 2,1…

Babiš se v Bruselu setkal s Billem Gatesem, zakladatele Microsoftu pozval do Prahy Babiš se v Bruselu setkal s Billem Gatesem, zakladatele Microsoftu pozval do Prahy

Český premiér Andrej Babiš se v Bruselu sešel s americkým…

ČEPS chce, aby velkokapacitní baterie mohli využívat všichni výrobci elektřiny ČEPS chce, aby velkokapacitní baterie mohli využívat všichni výrobci elektřiny

Všichni výrobci elektřiny by už od přelomu roku mohli…

Rohlík.cz začíná s rozvozem léků Rohlík.cz začíná s rozvozem léků

Prodejce potravin přes internet Rohlík.cz zařadil do své…

 
Zdroj: archiv, Wiki, Svět motorů, AR

Štítky Fiat Nižší střední třída Sportovní Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Seriál evropské Automobily roku: Fiat 128…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Modernizovaný Fiat 500X odhaluje své ceny. Kolik dáte za nové turbomotory FireFly?

Modernizovaný Fiat 500X odhaluje své ceny. Kolik dáte za nové turbomotory FireFly?

Dnes 09:53

Malé italské SUV se v rámci faceliftu dočkalo nových přeplňovaných benzinových motorů, které reagují na nejnovější emisní normy.




Blesk.cz

Další oběť nehody badmintonové reprezentace u Brna: Antonie (†21) zemřela v nemocnici

Další oběť nehody badmintonové reprezentace u Brna:…

Tragická dopravní nehoda u Brna si nakonec vyžádala oběti dvě. Po badmintonovém reprezentantovi (†24) z…

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

 

iSport.cz

Plekancova noc v NHL, ta nej ale chyběla: Oslava »tisícovky« bez Šafářové!

Plekancova noc v NHL, ta nej ale chyběla: Oslava…

Tleskala mu vyprodaná hala v Montrealu, na led za ním přišli synové Adam s Matyášem a hokejista Tomáš Plekanec…

Frolík se vrátil do sestavy a dvěma góly sundal Boston, Pastrňák nahrával

Frolík se vrátil do sestavy a dvěma góly sundal…

SOUHRN | Minulé utkání byl Michael Frolík zdravým náhradníkem, ale pro to další proti Bostonu už se vrátil do…

 

Reflex.cz

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce. Víte, jak dlouho jsou Češi v Afghánistánu a kolik jich tam je?

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce.…

V Afghánistánu bylo ve středu zraněno při útoku na hlídku pět českých vojáků. Jeden byl zraněn těžce, po operaci…

František Kriegl: Nenáviděný soudruh doktor, který se vzepřel Sovětům

František Kriegl: Nenáviděný soudruh doktor, který…

Letošní padesáté výročí okupace Československa armádami pěti členských států Varšavské smlouvy inspirovalo…