10.7. 2013 Tomáš Kovařík Tomáš Kovařík

Škoda Octavia RS: Světová premiéra v Goodwoodu (+ video)

 

Třetí generace Octavie RS se veřejnosti oficiálně předvedla na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. My máme přímo na místě redaktora, který nás odtamtud bude zásobovat živými dojmy.

Aktualizováno 19:30: Máme za sebou dvě ostrá kola na závodním okruhu s vozem poháněným turbodieselem. Tváří se velmi civilně a dokonce i komfortně. Vůz působí velmi lehkým dojmem, líbí se nám řízení s proměnlivým převodem poprvé použitým u Škodovky. Stabilizace nabízí dva stupně: jde vypnout protiprokluz nebo zvolit sportovní režim. Bohužel ale nejde kompletně vyřadit z činnosti. Sedadla jsou velmi pohodlná, ale na náš vkus se v nich sedí možná až zbytečně vysoko.

Aktualizováno 19:00: Prodej na českém trhu bude zahájen již v pátek 12. července u příležitosti startu jubilejního 40. ročníku Rally Bohemia, kde se tento vůz také představí.

Nejrychlejší sériová Škoda Octavia všech dob schopná se rozjet až na 248 km/h se představila na více než symbolickém místě, na legendárním Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Automobil se nejprve na přilehlém okruhu odhalil před skupinou vybraných mezinárodních novinářů, aby až do konce víkendu exceloval v expozici Škodovky přímo u závodní trati.

Festival rychlosti v Goodwoodu patří mezi nejprestižnější setkání příznivců rychlých automobilů. Do jihoanglického hrabství Sussex každý rok přiláká desetitisíce motoristických nadšenců a také řadu známých osobností. V areálu na ně čekají závodní a soutěžní speciály, malosériové i velkosériové sportovní vozy či závodní motocykly z nejrůznějších historických epoch. Od roku 2007 se v rámci festivalu koná takzvaný Forest Rally Stage, což je atraktivní závod na šotolinové trati dlouhé 2,5 kilometru.

„Nedokážeme si představit lepší místo pro světovou premiéru historicky nejrychlejší Octavie než Festival rychlosti v Goodwoodu. Desetitisíce motoristických fanoušků sem přicházejí, aby na vlastní kůži zažily atmosféru prosycenou sportovními zážitky. A přesně to jim nabízí nová Octavia RS.“ prohlásil předseda představenstva Winfried Vahland.

 [600×323]

Automobil zaujme výkonem i spotřebou. Pohon zajistí dvojice přímovstřikových přeplňovaných čtyřválců: zážehový 2.0 TSI disponuje 162 a vznětový 2.0 TDI 135 kilowatty. Proti předchůdci jsou nové agregáty výkonnější a až o 19 procent úspornější. Motory sériově nabízejí start-stop a rekuperaci brzdné energie, přičemž zákazník si bude moci vybrat mezi šestistupňovým manuálem a dvouspojkovým automatem DSG se stejným počtem rychlostí.

Turbomotor 2.0 TSI/162 kW získal proti předchůdci 15 kilowattů, přičemž maximum točivého momentu 350 N.m dosahované v pásmu 1500 až 4400/min narostlo o 25 %, respektive 70 newtonmetrů. Průběh křivky točivého momentu se odráží v dobrých hodnotách pružnosti a zrychlení. Například z 80 na 120 km/h při zařazeném pátém převodovém stupni stačí u verze s manuálem 6,4 a na šestku 7,9 s, což je o 1,5 sekundy dříve než u předchůdce. Stovka padne za 6,8 s, tedy o čtyři desetiny rychleji než dosud. Maximální rychlost dosahuje 248 km/h, stávající verze skončila na 242 km/h. Jenom o 4 km/h je pomalejší kombi, s ním se vyšplháte na 244 km/h. Navzdory nárůstu výkonu si automobil vystačí s přísunem 6,2 litru benzinu na 100 km, což je o 17 %, respektive 1,3 litru méně než dosud. Emise CO2 klesly o 33 g na 142 g/km, ale tohle u provedení RS nikdo moc řešit nebude.

Škoda Octavia RS - technická data
Motor2.0 TSI2.0 TSI DSG2.0 TDI2.0 TDI DSG
Převodovka6M6DS6M6DS
Zdvihový objem [cm3]1984198419681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]162/4500-6200162/4500-6200135/3500-4000135/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]350/1500-4400350/1500-4400380/1750-3000380/1750-3000
Max. rychlost [km/h]248245232230
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,86,98,18,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,26,44,65,0

Turbodiesel 2.0 TDI/135 kW se stal nejvýkonnějším sériově dodávaným vznětovým agregátem, který se kdy dostal pod kapotu osobní škodovky. Proti předchůdci získal navíc 10 kW a 30 N.m, maximum 380 N.m vrcholí v pásmu 1750 až 3000/min. Liftback stovku pokoří za 8,1 s a uhání 232 km/h. Stejně jako v případě jeho benzinového sourozence lze naftový agregát kombinovat se samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG. Pružnost z 80 na 120 km/h na pětku proběhne za 7,9 s, tedy o dvě desetiny rychleji. Průměrnou spotřebu se podařilo srazit na továrních 4,6 l, což odpovídá 119 g CO2 na každý kilometr. Tohle je zlepšení apetitu o 19 % v porovnání s předchozím commonrailovým 2.0 TDI/125 kW.

Aby se při vyšším výkonu dosáhlo poklesu spotřeby, museli konstruktéři motory vylepšit řadou technických detailů. Turbomotor vycházející z nové generace čtyřválců EA888 dostal například modifikovanou hlavu válců, s integrovaným chlazením výfukových plynů a kombinovaným přímým a nepřímým vstřikováním. Nová, plně elektronická regulace chladicího okruhu umožňuje optimalizované řízení teploty motoru. Výsledkem je zkrácená doba zahřívání a nižší ztráty.

Aby bylo řízení teploty ještě efektivnější, o to se stará nový modul s otočným šoupátkem umožňující průtok chladícího média motorem během jeho zahřívání zcela nebo částečně uzavřít. V zahřátém stavu lze teplotu chladicí kapaliny rychle a variabilně regulovat na různé úrovně teploty v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. Inovativní je také chlazení výfukových plynů kapalinovým okruhem, což dále snižuje spotřebu.

Škoda Octavia Combi RS - technická data
Motor2.0 TSI2.0 TSI DSG2.0 TDI2.0 TDI DSG
Převodovka6M6DS6M6DS
Zdvihový objem [cm3]1984198419681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]162/4500-6200162/4500-6200135/3500-4000135/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]350/1500-4400350/1500-4400380/1750-3000380/1750-3000
Max. rychlost [km/h]244242230228
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,97,18,28,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,26,44,65,1

Turbodiesel vychází z modelové řady EA288, přičemž i on prošel cílenou optimalizací. Byly například vylepšeny vysokotlaké vstřikovače common-rail, turbodmychadlo a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty na dodatečnou úpravu zplodin, jako oxidační katalyzátor a filtr pevných částic, se přesunuly blíže k motoru. Vnitřní tření snižují nové pístní kroužky, vyvažovací hřídele uložené ve válečkových ložiscích se zase pozitivně odrážejí na kultuře běhu.

Rovněž turbodiesel používá inteligentní řízení teploty chladicí kapaliny. Oddělené chladící okruhy pro hlavu a blok válců se odrážejí v rychlejším dosažení provozní teploty a rychlejší dodávce tepla do kabiny v zimě.

Snížení spotřeby napomohlo také odlehčení karoserie. Ta se z téměř 70 % sestává z vysokopevnostních ocelí, přičemž zhruba čtvrtina (bez dveří a kapoty) je vyrobena tvářením za tepla. Pro srovnání: u předchůdce činil podíl za tepla tvářených dílů pouhých 6,3 %. Úpravou prošel rovněž podvozek: vzadu samozřejmě nechybí víceprvková náprava, přičemž nasazení vysokopevnostních ocelí v kombinaci se zlepšením struktury některých dílů přineslo snížení hmotnosti nápravy o čtyři kilogramy (49 kg). Nezapomnělo se ani na přední nápravu s nově vyvinutými trojúhelníkovými spodními rameny z vysokopevnostní oceli a s moderním bionickým designem kyvného uložení, ta je proti předchůdci o 2,8 kg lehčí.

Video

Z výbavových prvků stojí ještě za zmínku elektronický závěr diferenciálu XDS aktivní na přední nápravě, jakož vůbec poprvé u Škodovky řízení s proměnným převodem (mezi 0 až 120° je natočení kol větší). Sériově se dodává stabilizace ESC s režimem Sport, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, multikolizní brzda zasahující až do zbytkové rychlosti 10 km/h, kontrola tlaku v pneumatikách a diodová denní světla.

Debut zažívá takzvaný Front Assistant, který sleduje prostor před vozem a v případě hrozící kolize automaticky aktivuje brzdy, navíc doplněný systémem Crew Protect Assistant, jenž „nachystá“ posádku na předních sedadlech na blížící se srážku. Nezapomnělo se ani na kontrolu únavy řidiče a dva airbagy na zadních místech.

Nejrychlejší a nejvýkonnější sériová Octavia všech dob je vrcholem nejprodávanější modelové řady. Liftback a kombi s logem RS přenášejí na silnice sportovní know-how, které již 112 let ukazuje Škoda Auto na nejnáročnějších soutěžních tratích světa. Z řady vítězství lze zmínit například triumf v Rally Monte Carlo 1977 nebo úspěchy v sérii IRC (Intercontinental Rally Challenge). S třemi celkovými výhrami v řadě (2010 až 2012) a díky 27 jednotlivým vítězstvím od roku 2009 je Škoda nejúspěšnější značkou v celé historii IRC. Z celkového pohledu pak byl jednou z nejúspěšnějších sezon rok 2012, kdy značka získala nejen titul v IRC a mistrovství Evropy, ale také v Asijsko-pacifickém šampionátu (APRC) a dalších šesti národních šampionátech.

 [600×269]

Octavia RS první generace brázdila silnice v počtu 17.600 exemplářů, nástupce se již vyrobilo 87.800 vozů. Nová třetí generace nastupující letos má našlápnuto v prodejním trendu pokračovat. Přestože jsme se o ní dozvěděli spoustu zajímavých informací, zatím netušíme, kolik bude stát a jak jezdí. Cenu pro vás zjišťujeme, jízdní dojmy by měl průběžně poskytovat náš redaktor přímo na okruhu v Goodwoodu. Proto sledujte dál tento článek, pokud to podmínky v Anglii dovolí, budeme jej průběžně aktualizovat.


Škoda v Goodwoodu
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, probíhá sčítání…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS: Světová premiéra v…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 






 
Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Dnes 14:29

Na Ladu Samaru, první ruské auto s pohonem předních kol, dnes častěji narazíte snad jen v zemích bývalého Sovětského svazu. Nyní je však na prodej mimořádně zachovalý kus v sousedním Německu. Na kolik si jej Němci cení?




Blesk.cz

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

 

iSport.cz

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul, Baroš je chytrej

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul,…

Měl jasno. A pěkně ho to štvalo. Olomoucký brankář Miloš Buchta byl přesvědčený, že trefa Baníku neměla platit…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD vyhání nepohodlné novináře včetně reportéra Info.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD…

Hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamury odmítá vpustit do svého štábu novináře některých médií. Mezi…

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a po nich. Když není ministr, rezorty si dělají, co chtějí

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a…

Boj o novou vládu rozhodně nekončí s lístky, které voliči vhodí do uren ve volebních místnostech. Jakmile Češi…