Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elise málem dostal dveře jako Mercedes-Benz 300 SL nebo McLaren F1

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Lotus Elise je sice po celou svou dlouhou kariéru vybaven párem klasicky otevíraných dveří, ale jeho vývojový tým koketoval i s netradičními řešeními.

Lotus Elise byl vyvíjen v první polovině devadesátých let a poprvé jsme se s ním setkali při jeho světové premiéře ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1995. Zaujal tehdy a dodnes vlastně ohromuje svými jízdními vlastnostmi, za něž vděčí i svému voštinovému lepenému hliníkovému rámu. Ve své původní podobě, v níž je nejen ve Velké Británii označováno jako Series 1, se udržel na trhu do počátku jednadvacátého století.

V říjnu roku 2001 byla spuštěna výroba tzv. Series 2, což je důkladně přepracované původní provedení, které vzniklo především díky změnám v požadavcích na bezpečnost nových vozů a pod nově tvarovanou karoserií stále ukrývá voštinový lepený hliníkový rám.

Začátkem roku 2010 byla představena podoba Elise pro modelový rok 2011. Ta přinesla prozatím nejzásadnější změny v designu předních partií, přiblížila nejmenší současný Lotus většímu kupé Evora a dodnes figuruje v nabídce.

Všechny generace modelu Lotus Elise spojuje jejich hliníkový rám, který sice stojí za vynikajícími jízdními vlastnostmi, ale zároveň si díky svým masivním bokům vybírá jistou daň v podobě poněkud náročnějšího procesu nastupování do vozu prostřednictvím klasických dveří.

Původně však mohl být přístup do interiéru modelu Elise poněkud méně náročný, protože se pracovalo na návrzích netradičně pojatých dveří. Různé varianty odhaluje téměř dvě a půl hodiny dlouhý dokument o vývoji první generace modelu Elise, který lze shlédnout na YouTube.

Lotus Elise mohl podle těchto návrhů, objevujících se filmu v čase kolem 17 minut, dostat křídlové dveře, které inspiroval Mercedes-Benz 300 SL z padesátých let a do stadia modelu v měřítku 1:1 se pak dostalo provedení dveří, které používá McLaren F1 nebo Ferrari Enzo a LaFerrari.

Všechna tato řešení měla usnadnit přístup do interiéru malého dvoumístného vozu, ale nakonec nepřekročila vývojové stadium. Lotus Elise do výroby zamířil s párem klasicky otevíraných dveří. Důvodem pro toto řešení byla nakonec skutečnost, že je nejméně komplikované na vývoj i výrobu a díky tomu i nejméně finančně náročné, což bylo pro Lotus velmi důležité.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
3. 7. 2018 13:38
Viem
Si to predstavit a bolo by to brutalne dobre.